Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از الهام مظفري: نياز به بالابر‌ها و آسانسور‌ها خيلي پيش از آن که فکرش را بکنيد وجود داشته است. در سال 236 پيش از ميلاد ارشميدس، رياضيدان يوناني يک بالابر ابتدايي با استفاده از يک طناب و يک قرقره طراحي کرد. روميان با استفاده از يک دستگاه کشش و وزنه‌هاي تعادل، گلادياتور‌ها و حيوانات را تا ميدان نبرد بالا مي‌کشيدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمل و نقل کالا، انسان و دام از دلايل اصلي نياز به اين بالابرهاي اوليه بود. يکي ديگر از دلايل آن امنيت بود. لوئي پانزدهم چندين اختراع شامل صندلي پرنده براي معشوقه اش و ميز پرنده براي غذاخوري شخصي داشت.
آسانسورهاي مدرن در اوايل دهه 1800 ابداع شدند و در سال 1853 کارخانه دار آمريکايي اليشا گريوز (Elisha Graves Otis) منظره تماشايي را در نمايشگاه کريستال پالاس به نمايش گذاشت: يک آسانسور با ويژگي ايمني که اگر طناب پاره مي‌شد مانع سقوط کابين مي‌شد، مشکلي که در آن زمان رايج بود. چهار سال بعد اولين بالابر مسافري در فروشگاهي در نيويورک سيتي مورد استفاده قرار گرفت. براي ديدن برخي از چشمگيرترين و هيجان انگيزترين آسانسورهاي مدرن در سراسر جهان از ادامه مطلب ديدن کنيد:
آکوا دام (AquaDom) در برلين، آلمان
آکوا دام يک آکواريوم شيشه‌اي اکريليک خيره کننده است که يک آسانسور شفاف در داخلش دارد. اين آسانسور در هتل راديسون بلو در برلين قرار دارد. آکوا دام در سال 2004 افتتاح شد و حدود 12. 8 ميليون يورو (61440000000 تومان) هزينه برده و حدود 25 متر ارتفاع دارد. اين مجتمع شامل هتل، ادارات، رستوران‌ها و مرکز حيات دريايي مي‌شود. هرروز 3 يا 4 غواص آکواريوم را تميز مي‌کنند و به ماهي‌ها غذا مي‌دهند.


آسانسور بايلونگ (Bailong) در چين
آسانسور بايلونگ يا صد اژد‌ها در ناحيه ژانگجياجي قرار داشته و 32. 5 متر ارتفاع دارد. سال پيش به عنوان بلندترين آسانسور فضاي باز جهان شناخته شد. ساخت و ساز اين آسانسور از اکتبر 1999 آغاز شد و سه سال بعد مردم مي‌توانستند آن را امتحان کنند. برخي افراد درباره تاثير محيطي آن نگرانند، زيرا اين منطقه ميراث جهاني است.


آسانسور همتشواند (Hammetschwand) در سوئيس
اين آسانسور بلندترين آسانسور فضاي باز اروپا در سوئيس است که در کنار درياچه لوسرن قرار دارد. اگر ترس از ارتفاع داشته باشيد از ديدن اين آسانسور اجتناب مي‌کنيد، اما پيشنهاد مي‌کنيم حتما آن را امتحان کنيد. ارتفاع اين اسانسور 1132 متر از سطح درياست. اين آسانسور در سال 1905 توسط هتل نزديک آن ساخته و در جنگ‌هاي جهاني باقي مانده است.


آسانسور اسکاي ويو (SkyView) در استکهلم، سوئد
اگر به استکهلم سفر کرديد حتما از اريکسون گلوب (Ericsson Globe)، بزرگترين ساختمان کروي دنيا ديدن کنيد. براي رسيدن به بالا بايد از آسانسور اسکاي ويو استفاده کنيد. بالاترين نقطه آن حدود 130 متر از سطح دريا ارتفاع دارد مي‌توانيد در آنجا منظره پانورامايي از شهر را ببينيد.


طاق گيت وي (Gateway Arch) در سنت لوئيس، ميسوري
شما اين نشانه مشهور شهري را بار ها در عکس‌ها ديده ايد، اما بايد شخصا از آن ديدن کنيد. طاق فولاد ضد زنگ سنت لوئس 161 متر ارتفاع دارد و بلندترين طاق جهان است. اين ساختمان در اصل توسط معماري آمريکايي فنلاندي ايرو سارينن (Eero Saarinen) در سال 1947 طراحي شد و ساخت آن در سال 1965 تکميل و در سال 1967 به روي عموم باز شد. سه راه براي بالا رفتن از اين طاق وجود دارد: پله‌هاي اضطراري، آسانسور 113 متري و تراموا.


آسانسور برج ايفل در پاريس، فرانسه‌
نمي‌توان اين برج مشهور را فراموش کرد. سه آسانسور در ستون‌ها شمال، شرق و غرب آن قرار دارند، اما براي صعود به بالا بايد آسانسور‌ها را در طبقه دوم عوض کنيد. هم چنين مي‌توانيد از پله با منظره‌اي منحصربفرد استفاده کنيد.

آسانسور لوور (Louvre) در پاريس، فرانسه
هنگام سفر به پاريس بايد حتما از هرم مشهور معمار «آي. ام. پي» در لوور ديدن کنيد. يک گزينه دسترسي عالي در داخل براي راحتي شما وجود دارد. اين آسانسور به طور هوشمندانه‌اي با پله‌هاي مارپيچي ترکيب مي‌شود.


آسانسور لاسردا (Lacerda) در سالوادور، برزيل
با اين آسانسور تنها در 20 ثانيه مي‌توانيد از بخش قديمي شهر سالوادور به بخش جديد آن برسيد. اين آسانسور شاهکار آرت دکو و مشهورترين نشانه شهري سالوادور است.

آسانسور سانتا ژوستا (Santa Justa) در ليسبون، پرتغال
شما اين اثر فولادي و قوس‌هاي نئوگوتيک اين آسانسور را حين تماشاي مناظر اطراف تحسين خواهيد کرد. اين آسانسور خوش ساخت و زيبا براي انتقال مسافران از منطقه «بايشا» (Baixa) به بالاي ويرانه‌هاي کليساي «کارمو» (Carmo) است.


آسانسور موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت، آلمان
اگر تصميم داريد از موزه مرسدس بنز ديدن کنيد مطمئن شويد که زمان زيادي را براي آن کنار گذاشته ايد. بسياري از بازديدکنندگان مي‌گويند که تمام روز را در آنجا گذرانده اند. براي شروع با آسانسور تا طبقه هشتم برويد و از آنجا راه برويد. بازديدکنندگان بايد حداقل 1.5 کيلومتر تا 5 کيلومتر داخل موزه راه بروند.


برج آسمان (Sky Tower) در اوکلند، نيوزيلند
شما در تنها 40 ثانيه مي‌توانيد به رصدخانه اوکلند در نيوزيلند برسيد جايي که 185.5 متر ارتفاع دارد و منظره 360 درجه از شهر را مي‌توانيد تماشا کنيد.

تايپه 101 در تايوان
تايپه 101 تا سال 2004 بلندترين آسمان خراش دنيا بود سپس دوبي با برج خليفه از آن پيشي گرفت. بااين حال اين ساختمان هنوز چشمگير است. تنها در 37 ثانيه مي‌توانيد به طبقه هشتاد و نهم برسيد جايي که 300 متر بالاتر از سطح زمين خواهيد بود. همه چيز از آن جا مثل ستاره‌ها ريز به نظر مي‌رسد.

مرکز راکتفلر (Rockefeller) در نيويورک
اين مرکز محبوب هيچ وقت قديمي نمي‌شود. راکتفلر در منهتن قرار دارد يکي از مکان هايي است که کاربران اينستاگرام و عکاسان بايد ببينند. شما تنها در 42 ثانيه مي‌توانيد به طبقه هفتادم آن برسيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: تابناک

tags # مهران مدیری سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • تهران صاحب بلندترین سکو بانجی‌ جامپینگ دنیا
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • ۱۱ کشته و ۷۵ مجروح در سقوط باورنکردنی آسانسور
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • (ویدئو) مقایسه‌های دردآور مهران مدیری از قیمت‌های امروز با ۲۰ سال گذشته / مسئولین با دیدن این ویدئو بایدآب شوند!
  • افزایش ۲ هزار و ۸۶۵ واحدی شاخص کل بورس
  • آسیب دیدن سعید آقاخانی در سریال «نون خ»