نشاط اجتماعی راه مهارخشم جامعه
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۰۷۸۱
اجتماع > اجتماعی - آمارهای رسمی پزشکی قانونی حاکی از تشکیل روزانه یک هزار و ۶۰۰پرونده نزاع در کشور است.
براين اساس در هر ساعت 66نفر از مردم با هم درگير شده و كارشان به دادگاه و بيمارستان كشيده ميشود. همچنين آمار پزشكي قانوني در سال گذشته حاكي از اين است كه 547هزار و 21مورد نزاع به اين سازمان گزارش شده كه سهم زنان 31درصد و سهم مردان 69درصد بوده و استانهاي تهران، خراسان رضوي و اصفهان رتبههاي اول تا سوم و استانهاي خراسان جنوبي، ايلام و بوشهر كمترين مراجعه درخصوص نزاع را به پزشكي قانوني داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجيد ابهري، آسيب شناس اجتماعي با اشاره به اينكه پرخاشگري نوعي واكنش فيزيكي بر اثر خشم و نابردباري است، به همشهري گفت: هماكنون پرخاشگري بهصورتهاي كلامي و درگيريهاي فيزيكي در جامعه در حال رشد است و چند دسته از عوامل موجب بالا رفتن آمار اين پرخاشگري و ضعف در كنترل خشم ميشود. بهنظر من مهمترين علل پرخاشگري را بايد در مشكلات محيطي مثل آلودگي هوا و آلودگي صوتي كه آثار مستقيمي بر اعصاب داشته و باعث از دست رفتن صبر و شكيبايي ميشوند، جستوجو كرد. به گفته وي دلايل اقتصادي همچون گراني و تورم و مشكلات معيشتي و شغلي نيز از ديگر علل پرخاشگري در جامعه است. همچنين بالا رفتن درجه خشونت و پايين آمدن آستانه تحمل بهدليل پايين بودن سطح نشاط اجتماعي و اخبار تلخ، حوادث، نگراني نسبت به آينده و تنشهاي سياسي جامعه از اصليترين بسترهاي آشكار ساز پرخاشگري است.
وي با ابراز تأسف از اينكه متأسفانه نه در خانوادهها و نه در مدارس مهارتهاي رفتاري مثل مديريت هيجان و كنترل خشم آموخته نميشود، گفت: كم رنگ بودن معيارهاي اخلاقي و ديني همراه با فقدان فرهنگ عذرخواهي در جامعه و فراموش شدن گذشت، موجب بسياري از مشكلات رفتاري در جامعه ميشود. گاهي يك نگاه بيمنظور يا تنه زدن به ديگران از روي غفلت اگر با عذرخواهي پايان يابد درگيري بهوجود نميآيد. نقش مثبت رسانهها در بالا بردن سطح نشاط اجتماعي موضوع ديگري است كه ابهري به آن اشاره كرد و گفت: رسانهها بايد ضمن بالا بردن سطح نشاط اجتماعي فرهنگ عذرخواهي و گذشت را درجامعه توسعه دهند و دولتمردان هم براي جلوگيري از انتقال تنشهاي سياسي به جامعه و بروز اضطراب اجتماعي بايد مسائل في ما بين و مشكلات موجود را در بين خود حل و فصل كرده و اجازه ندهند اينگونه مسائل به سطح جامعه كشيده شود چرا كه در اين صورت و در حضور رسانههاي مجازي و شبكههاي خارجي يك كلاغ چهل كلاغ شده و همين حركت بخشي از تنشهاي فكري و عصبي را در جامعه دامن ميزند.
به گفته ابهري دولت بايد با ارائه وسايل رفاهي و تفريحي رايگان يا ارزان قيمت نسبت به افزايش شادي و نشاط اجتماعي اقدام كرده و صدا و سيما رسالت تاريخي خود در مورد حركت در اين مسير را خواهد داشت. وي با اشاره به گسترش خشونت در بين زنان جامعه گفت: متأسفانه شاهد افزايش خشونت در بين زنان هستيم. در برخي شهرها خشونت زنانه بالاتر از جنس مخالف بوده و آمار قابل توجهي دارد. علت آن ضعف باورهاي اخلاقي، اجتماعي و ارزشهاست چرا كه زنان نيز مثل مردان از شرايط محيطي اقتصادي و رفتاري آسيب ميبينند. تنشهاي مالي به زنان هم منتقل ميشود و همين مسائل باعث ميشود تا ميزان پرخاشگري نيز در زنان بالا برود.
همچنين در اين زمينه مصطفي اقليما، رئيس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران گفت: يكي از دلايلي كه باعث خشونت در جامعه ميشود مجموعه فشارها و استرسهاي عصبي در جامعه است كه اين مجموعه عوامل فراتر از آستانه تحمل افراد است.
وي گفت: زماني كه فرد نتواند با يك شيفت كاري هزينه زندگي خود و خانوادهاش را تأمين كند دچار استرس شده و همين مسئله باعث ميشود وي بهدليل چند شغلهبودن از خانواده خود دور شده و همين مسئله باعث افزايش خشونت در جامعه و خانواده ميشود. اقليما تأكيد كرد: بيكاري يكي از عواملي است كه باعث ميشود فرد از نظر روحي و رواني دچار مشكل شود و ترس از آينده نامعلوم خشونتها را بيشتر ميكند.
در همین زمینه: بیخیالی در حرکت! بازتاب معنادار یک رفتار اپیدمی سنگدلیمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۰۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051