Web Analytics Made Easy - Statcounter

كاتاليزور‌هاي صعودي و نزولي به اندازه‌اي در سال اخير متاثر از تنش‌هاي منطقه‌اي بوده‌اند كه گاه برخي كارشناسان روند كنوني معاملات بازار سهام را با سال‌هاي ١٩٨٥ ميلادي مشابه خوانده‌اند. در اين بين افزايش و كاهش قيمت نفت تحت تاثير عوامل متعددي است كه حتي نتايج غير قابل پيش بيني را رقم مي‌زند. اما آنچه قيمت نفت را براي سهامداران بازار مهم مي‌سازد تاثيري است كه اين ماده بر بازار محصولات پتروشيمي و مشتقات نفتي به‌صورت مستقيم و بر بازار گاز به‌صورت غير مستقيم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين مساله روند معاملات اين محصولات را نيز تغيير مي‌دهد.

به نظر مي‌رسد ارتباط معناداري ميان تثبيت قيمت نفت WTIدر سطح ٥٠ دلار به ازاي هر بشكه با كاهش هفته‌هاي گذشته نفت وجود دارد. از منظر كارشناسي، ثبات تصميم‌گيري‌هاي اوپك براي ادامه كاهش سطح توليد نفت، همراهي اعضاي اوپك و غيراوپكي با اين توافق، مي‌تواند در بازار نفت موثر بوده و با وجود تنش‌هاي موجود در خاورميانه، ثبات قيمت در بازار نفت را موجب شود. در اين راستا تاماس ورگا، تحليلگر مالي كارگزاري نفت، درگفت‌و‌گو با رويترز پيش بيني كرده است كه «بايد منتظر بهبود بازار نفت بود چرا كه با ادامه روند محدوديت‌هاي توليد اوپك تا ٩ ماه آينده، با كاهش سطح توليدكنندگان خاورميانه و كاهش ذخاير امريكا، اين پيش بيني زياد هم دو از انتظار نيست.»

با اين وجود، آمارها نشان مي‌دهد كه با كاهش قيمت نفت در روزهاي پنجشنبه و جمعه گذشته سرمايه‌گذاري در اين بازار با زيان مواجه شده است كه البته بدون در نظر گرفتن برخي كاتاليزورهاي صعودي و نزولي مي‌توان بازگشت قيمت‌هاي تضعيف شده را پيش‌بيني كرد.

دليل برهم خوردن تعادل بازار
 Fragile Five - اصطلاحي كه در اوت ٢٠١٣ توسط تحليلگر مالي در مورگان استنلي ساخته شده و اقتصاد بازارهاي نوظهور را نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري خارجي غيرقابل اعتماد چگونه مي‌تواند تامين‌كننده اهداف رشد يك شركت شود- همچنان يك خطر عرضه محسوب مي‌شود. چرا كه يكي از موارد مهمي كه اخيرا تشويش بازار را باعث شده مساله ژئوپولتيك است، كه اين روزها تاثير خود را بر بازار نفت بيش از گذشته نشان مي‌دهد.

به گفته يكي از كارشناسان بازار نفت، نبايد فراموش كرد پنج توليدكننده نفتي مهم جهان از اعضاي اوپك هستند. از طرفي افزايش توليد نفت ايران، عراق، ليبي، نيجريه و ونزوئلا توازن عرضه را در بازار نفت برهم زده است اگرچه كاهش صادرات نفت خام شمال عراق به دليل تشديد تنش بين (دولت منطقه‌اي كردستان)، بغداد و تركيه از شدت اين موضوع مي‌كاهد، اما نمي‌تواند بازار را متعادل كند.

گروه شيل مانع افزايش قيمت به ٦٠ دلار
 به گفته تحليلگران نفت، «گروه شيل» تلاش خود را براي دستيابي به قيمت‌هاي ٦٠دلاري در هربشكه، ادامه خواهد داد. چرا كه اين قيمت براي افزايش توليد نفت شيل از اهميت حياتي برخوردار است و مي‌تواند زمينه افزايش توليد را براي آنها فراهم كند. به همين دليل است كه كوچك‌ترين تنشي در خاورميانه مي‌تواند قيمت نفت درياي برنت را به بيش از ٦٠ دلار افزايش دهد. اوليويه جاكوب، از فعالان پتروماتريكس كه از مدافعان گروه شيل است، گفته است كه بازار نفت از گروه نفتي شيل واهمه دارد و اين فقط معامله‌گران نيستند كه از افق قيمت‌هاي افزايشي بالاي ٦٠دلار نگران هستند. آنها معتقدند كه شواهدي در دست دارند كه نشان مي‌دهد، شركت‌هاي نفتي اوپك و روس نيز نگران افزايش قيمت‌ها به بيش از ٦٠ دلار در هر بشكه هستند. چرا كه به‌خوبي مي‌دانند اگر قيمت‌ها افزايش يابد، ميزان عرضه نفت شيل در بازار افزايش خواهد يافت كه اين موضوع تهديدي براي ديگر توليدگران بازار است.

توسعه ميادين كركوك توسط بي‌پي در عراق
طبق گزارش فاينشنال تايمز، دولت عراق از شركت بي‌پي خواسته تا توسعه ميادين نفتي اطراف كركوك را فقط چند روز پس از كنترل كردها عهده‌دار شوند. اين موضوع در گفت‌وگوي مسوول وزارت امور خارجه امريكا با فاينشنال‌تايمز هم وجود دارد. طبق گفته اين مقام مسوول، «وزير نفت عراق طي درخواستي كه براي شركت BP فرستاده، خواستار مطالعات سريع و اقدامات مجدد براي توسعه ميدان‌هاي نفتي در استان كركوك شده است.»

باب دادلي، مدير شركت BP، البته در سخنراني‌اش در كنفرانس نفت و پول لندن، گفته است كه «اين شركت هنوز پيشنهاد رسمي دريافت نكرده است.» اگر چه وي اضافه كرد: «درصورت وجود ثبات در اين منطقه ما حاضريم كه عهده‌دار توسعه اين ميادين شويم چرا كه ما هيچ درخواستي را رد نمي‌كنيم.»
 
تعليق عمليات حفاري شورون در كردستان عراق
 شورون روز پنجشنبه اعلام كرد كه عمليات حفاري خود را در كردستان عراق تا اطلاع ثانوي به حالت تعليق در آورده است. پس از اظهارات وزير نفت عراق كه گفته بود هنوز هم در‌گيري‌ها در نزديكي ميدان‌هاي كركوك ادامه دارد، اما وضعيت تحت كنترل است. سخنگوي شورون اعلام كرد «ما همچنان به برنامه‌هاي خود پس از بررسي شرايط در منطقه كردستان ادامه خواهيم داد.»
دو موضوع فوق نشان مي‌دهد كه با برقراري امنيت در اين منطقه ميزان كاهش عرضه نفت شمال عراق به ميزان سابق خود باز خواهد گشت كه اين مساله مي‌تواند روند عرضه را در بازارهاي نفت تحت فشار قرار دهد.

 اكسون موبيل پتروشيمي مي‌سازد
اين شركت با تكنولوژي‌هاي جديدي كه در دست دارد از روز سه شنبه اقدام به ساخت يك واحد توليدي پتروشيمي در مونتاناي تگزاس كرده است. واحد توليدي اخير قرار است پلاستيك توليد كند. اين واحد توليدي كه به گفته كارشناسان بزرگ‌ترين واحد توليدي پلي‌اتيلن جهان در سال‌هاي آينده است، مي‌تواند با راه‌اندازي خط دوم خود ميزان توليد را به ٥/٢ ميليون تن در سال برساند. همچنين اين واحد توليدي بسيار مورد توجه توليدكنندگان شيل تگزاس است چرا كه اين واحد از خريداران اصلي گاز آنهاست.

دستور سرعت بخشيدن به خط لوله گازي در چين
 چين در سال جاري برنامه‌اي بلندپروازانه براي ايجاد زيرساخت‌هاي خط لوله گاز طبيعي به منظور كاهش استفاده از زغال‌سنگ خود در دستور كار دارد. دولت چين در اين هفته دستور داده است كه به ساخت خط لوله گاز تا پيش از فرا رسيدن فصل سرما سرعت داده شود تا مردم به جاي سوزاندن زغال سنگ كه موجب آلودگي هوا مي‌شود از گاز استفاده كنند. اين موضوع ضمن اينكه مي‌تواند موجب ايجاد هواي سالم براي شهروندان چيني شود، مي‌تواند روند تقاضاي گاز طبيعي در جهان را تغيير و قيمت آن را تحت تاثير قرار دهد.
 
پايين آمدن كيفيت فرآورده‌هاي نفتي در ونزوئلا
 در همين حال رويترز گزارش داده است كه شركت ملي نفت ونزوئلا، به طور فزاينده‌اي اقدام به خريد نفت با كيفيت پايين از شركت‌هاي پالايشگاهي ايالات متحده، هند و چين كرده است كه موجب كاهش تقاضاي فراورده‌هاي نفتي اين كشور شده است. فرآورده‌هاي نفتي شركت ملي نفت ونزوئلا به طور فزاينده‌اي به همراه سطوح بالاي آب، نمك يا فلزات است كه مي‌تواند مشكلات عديده‌اي را براي مصرف‌كنندگان اين محصولات ايجاد كند. ه به همين دليل ميزان تقاضا براي محصولات اين كشور در نيمه اول سال ٢٠١٨، كاهش جدي خواهد داشت كه مي‌تواند بحران اقتصادي اين كشور را دامن بزند.

شايعات عرضه سهام اوليه در عربستان سعودي
در همين حال خالد الفلاح، وزير نفت عربستان سعودي در حاشيه كنفرانس انرژي نفت و پول لندن گفته است: ما به مسير خود ادامه خواهيم داد. به گفته وي عربستان قصد ندارد سهام بزرگي از آرامكو را به فروش برساند و برخلاف اخبار منتشر شده عربستان تنها قصد دارد كه ميزان اندكي از سهام آرامكو را به فروش برساند. اين خبر در حالي منتشر مي‌شود كه به نظر مي‌رسد كه عربستان مساله خصوصي‌سازي صنعت نفت را در دستور كار دارد.

امريكا مشكلي در تامين سوخت زمستان نخواهد داشت
اين گزارش همچنين تاكيد مي‌كند كه كميسيون تنظيم مقررات انرژي فدرال ايالات متحده اعلام كرده فاكتورهايي كه نشان دهد اين كشور براي تامين سوخت با وجود زمستان معتدل با مشكل روبه‌رو خواهد شد، مشاهده نمي‌شود. چرا كه اين كشور پيشنهاد انرژي راك‌پري براي حمايت از نيروگاه‌هاي زغال‌سنگ و نيروگاه هسته‌اي را پذيرفته است. در همين حال دماي معتدل در زمستان امسال كمك خواهد كرد قيمت گاز طبيعي همچنان تثبيت شده و قيمت زغال‌سنگ افزايش يابد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، روند قیمت در بازار طلا با کاهش چشمگیر قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به دنبال داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه پیدا کند، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.

قیمت نقره همپای طلا ارزان شد

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی پیدا کرده است.

سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه‌ بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.

گفتنی است قیمت نیم‌سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع‌سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد

قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش پیدا کرد. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزار تومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900315

دیگر خبرها

  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟