Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:08:43 GMT

راه ثبت جهانیِ هگمتانه از بازار آهنگرها می‌گذرد!

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۲۷۸۴

راه ثبت جهانیِ هگمتانه از بازار آهنگرها می‌گذرد!

طرح ریختند تا شش رینگِ تاریخی همدان را با مرکزیت میدان امام(ره) به پیاده‌راه تبدیل کنند. طرح‌شان حالا به نزدیکی‌های هگمتانه رسیده و در ابتدای بازار آهنگرها با اعتراض کسبه مواجه شده؛ در ادامه‌ی راه، وقتی کسبه‌ بازار قدیمیِ همدان مسیری برای عبور ماشین‌هایشان نداشتند، به استانداری اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن جوانب پیاده‌راه کردن شش رینگ تاریخی در مرکز بافت تاریخی همدان، حالا مسئولان شهری به مشکل برخورده‌اند و می‌خواهند برای برطرف کردن مشکل از سایت تاریخی هگمتانه هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جای پیگیری و فکر کردن به یک راه حل منطقی، مسئولان شهری همدان می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند، آن‌ها در جواب نخستین اعتراض قصد دارند راهی از عرصه‌ی ۴۰ هکتاری هگمتانه برای عبور ماشین‌ها باز کنند!

«حسین زندی»، فعال میراث فرهنگی همدان به ایسنا می‌گوید: آهنگرها و حلبی‌سازهای بازار قدیمی همدان به دلیل نداشتن مسیرِ ماشین‌رو،  به استانداری و فرمانداری معترض شدند و استانداری با آن‌ها همراهی کرد و یک مسیر از داخل سایتِ تاریخی هگمتانه برای عبور آن‌ها باز کرد، حتی شورای تامین استان نیز در این قضیه وارد شده است.

او این اقدام را یک اتفاق خطرناک برای محوطه‌ی تاریخی هگمتانه می‌داند و اظهار می‌کند: در شرایطی که استاندار همدان حرف از ورود گردشگر به استان می‌زند و محور توسعه همدان را بر پایه توسعه گردشگری می‌داند، این اقدام در یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی همدان اجرایی می‌شود.

او با بیان این‌که مسیر انتخاب شده بخشی از عرصه‌ی ۴۰ هکتاری هگمتانه است، بیان می‌کند: استانداری و شهرداری برای برطرف کردن این معضل می‌تواند زمین معوض بدهد، نه این‌که با یک نامه‌نگاری بخشی از زمین تاریخی را بدهد و راه ورود و خروج این صنف را که کارشان با ماشین‌های سنگین و نیسان است، باز کند.

زندی با بیان این‌که در این بخش از محوطه تاریخی هگمتانه هنوز مطالعات باستان‌شناسی انجام نشده می‌گوید: می‌خواهیم این محوطه را ثبت جهانی کنیم، پرونده‌ی موقت ثبت جهانی این محوطه ارسال شده است، اما به نظر می‌رسد بارِ نیسان را باید از روی محوطه عبور دهیم و قیدِ ثبت جهانی و توسعه گردشگری را بزنیم.

او هم‌چنین به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ اشاره می‌کند و می‌گوید: در شرایط فعلی درست نیست ماشین‌هایی با بار سنگین از روی بخشی از تپه هگمتانه که هنوز کاوش نشده، عبور کنند؛ در حالی که قرار است بیش از ۳۰ وزیر گردشگری از کشورهای مختلف از این محوطه بازدید کنند.

به اعتقاد این فعال میراث فرهنگی، انجام این اقدام آن‌هم در شرایطی که نخست طرح پیاده‌راه کردن رینگ‌های اصلی همدان را اجرایی می‌کنند، اما در ادامه مسیر عبور مردم را از وسط محوطه تاریخی در نظر می‌گیرند، پاک کردن صورت مساله است.

او معتقد است: استانداری و مدیریت شهری برای برطرف کردن این مشکل و جلوگیری از وارد شدن هر نوع آسیب به گردشگران، باید فضایی خارج از این محوطه را در نظر بگیرد و در اختیار کاسبان بازار قدیمی همدان قرار دهد.

«زندی» می‌گوید: فعالان مدنی و دوستداران میراث فرهنگی نگران هستند، هم نگرانِ کاسبان این منطقه که باید حق و حقوق‌شان به درستی در نظر گرفته شود و هم میراثِ باستانی شهر که باید حفظ شود، اما عملکرد مدیران ارشد شهری نشان می‌دهد نگاه‌شان به گردشگری و میراث فرهنگی جنبه تبلیغاتی و شعاری دارد و هنوز ضرورت حفاظت از میراث فرهنگی به درستی در استان ما درک نشده است.

راه ورودیِ هگمتانه، مسیر حرکت ماشین‌ها با بار آهن!

احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با تایید این خبر به ایسنا می‌گوید: در طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتانِ همدان، راه ورودی بازار بسته می‌شود، در نتیجه شورای تامین استان مصوب کرد که از کنار تپه هگمتانه و در محوطه ۴۰ هکتاری این سایت باستانی، یک راه ورودی ایجاد شود.

او با بیان این‌که میراث فرهنگی استان، تصمیم‌گیری صد درصد درباره راه ورودی را منوط به موافقت سازمان میراث فرهنگی کرده، هرچند تا امروز مخالف این طرح هستند، بیان می‌کند: قرار است معاون میراث فرهنگی با بررسی حضوری محوطه در این زمینه اظهار نظر کرده و سپس راه ورودی تعریف شود.

وی با تاکید بر این‌که میراث فرهنگی استان معتقد است با توجه به این که از «چاله‌دباغ‌خانه» به پایین همدان، جزو عرصه میراث فرهنگی محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: باید آن راه بسته شود و پیاده‌راه ادامه پیدا نکند و گیت ورودی هگمتانه به آن نقطه منتقل شود.

«ترابی» اما به این نکته اشاره می‌کند که برای بررسی از ایجاد راه ورودی دائم در محوطه ۴۰ هکتاری هگمتانه، اداره کل استان به طور موقت راه ورودی این کسبه بازار قدیمی همدان، از گیت ورودی کنونی هگمتانه باز کرده است، تا تصمیمات نهایی گرفته شود.

او امنیت گردشگران در شرایط کنونی در سایت تاریخی هگمتانه را یکی از عواملی دانست که باید هر چه سریع‌تر مسیری مناسب برای این محوطه تعریف شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد