Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جام نیوز، نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار عصر امروز در حسینیه هنر برگزار شد.

 

سیدرسول منفرد دبیر اجرایی این جشنواره صحبت کرد و به اقدامات دبیرخانه آن در یک سال گذشته اشاره نمود و گفت: یکی از مهمترین اقدامات برپایی سینما سنگر در شهر هویزه بود این سالن برای زائران راهیان نور و اکران فیلم‌ها در نظر گرفته شد، و به همین بهانه تعدادی از اکران کنندگان نیز جذب شدند و وارد شبکه اکران عمومی جشنواره شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سینما سنگر «نماهنگ تخریب بهشت» بیشترین تعداد مخاطب را داشت چنین اقدامی نیز در استانهای کردستان و کرمانشاه انجام شد و یک سینما سیار در 12 شهرستان و تعدادی روستا جابه‌جا شد تا فیلمها برای مردم نمایش داده شود و البته جذب اکران کننده نیز از میان مردم ادامه داشت. انتخاب این دو استان به این دلیل بود که جزو استانهای محروم کشورند و برد رسانه‌‌ای به آن نمی‌رسد.

 

وی ادامه داد:‌ برنامه دیگر استمرار اکران‌های مردمی بود که به‌لحاظ کمی نسبت به سال گذشته رشد داشت اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم، برای مثال در شهر صومعه‌سرا یکی از اکران کننده‌های ما فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران»‌ را اکران کرد و توانست در مدتی بسیار کمی چیزی در حدود هزار مخاطب را جذب و اضافه نماید. به‌نظرم اگر می‌توانستیم چنین چیزی را در تمام شهرها داشته باشیم، می‌توانستیم فروش فیلم یتیم‌خانه ایران را تا سه برابر افزایش دهیم. در مجموع شهرها، شهرستانهای نهاوند، چناران و اردل بیشترین کمیت اکران کننده و مخاطب مردمی را داشتند. شهرهای سرخس، دزفول و... اعلام آمادگی کردند که فضای ثابتی را برای اکران جشنواره فراهم کنند و البته خودشان نیز کار کردند تا فیلمها را همراه با بلیت‌فروشی اکران نمایند. برنامه دیگر مربوط به هفته اکران فیلم در غزه و آرژانتین بود، در شهر غزه تعدادی اکران فیلم برای مادران را داشتیم و در آرژانتین نیز بسیاری از فیلم‌ها مانند «تنهای تنهای تنها»، «قلاده‌های طلا» و «یتیم‌خانه ایران» اکران شد.

 

وی اضافه کرد: دو نشست اکران سراسری برگزار شد یکی از آنان در شهر مشهد با حضور اکران کننده‌ها برگزار شد در جریان این نشست از مشکلات آنها آگاه شدیم و سعی کردیم نقطه نظرات آنان را بگیریم. همچنین نشست دیگری نیز فردا در شهر قم و با حضور اکران کننده‌های خواهر برگزار خواهد شد.

 

سیدرسول منفرد به فراخوان جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: فراخوان این جشنواره در 4 بخش فیلم، نقد و مقالات، فیلم ما و آگهی بازرگانی و با موضوعاتی ثابت همچون تاریخ معاصر، فتنه 88، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی و موضوع ویژه ملت قهرمان برگزار خواهد شد. اکران مردمی جشنواره امسال نیز از اواخر آبان‌ماه آغاز خواهد شد علاوه بر این امسال هدایای مردمی را همچون سالهای گذشته به کارگردانان و عوامل فیلم‌ها اهداء‌خواهیم کرد. ثبت‌نام اثر در جشنواره عمار از طریق سایت عمارفیلم و تا مهلت زمانی 20 آبان انجام خواهد شد.

 

در این نشست نادر طالب‌زاده صحبت کرد و گفت:‌ اتفاقی که اکنون برای جشنواره عمار رخ‌داده است باعث شده تا موجی از فیلمسازان جوان وارد عرصه سینما شده و شروع به کار نمایند. بسیاری از محققان جوان آمده‌اند و این بار اصلاح جامعه به دوش آنان قرار گرفته است. این کار در عرصه مستندسازی شروع شده و در عرصه داستانی نیز در حال گسترش است.

 

وی به فیلم «داد» اشاره کرد و گفت: من از فیلم «داد» در برنامه خود استفاده کردم، مردم حق اعتراض دارند و شهید بهشتی نیز به این موضوع اشاره می‌کند اما بازخورد چنین موضوعی را باید در یک فیلم مستند دید و البته دیدیم که در اتفاقات مربوط به بانکها نیروی انتظامی دخالتی نکرد که نشان از اثرگذاری این فیلم در سطح جامعه دارد. به‌نظرم نقش فیلمساز مستند بسیار جدی است و می‌توان روی آن به‌عنوان یک پدیده تحقیقات گسترده‌ای انجام داد.

 

نادر طالب‌زاده اضافه کرد:‌ اکنون باید روی بخش دیگری رفت و آن برنامه‌سازی برای تلویزیون است. این کار عرصه جدید هنری است و باید آن را آموخت. اینکه بتوانیم تلویزیون را جذاب کنیم موضوعی است که بسیار مهم است برنامه‌سازی تلویزیونی حوزه‌ای است که بسیار لازم بوده و جای آن در جشنواره عمار است.

 

وی در مورد تعامل با تلویزیون برای برنامه‌سازی نیز گفت: اشتیاق زیادی در تلویزیون وجود دارد و برنامه‌سازهای زیادی در برنامه تلویزیونی حضور پیدا کردند البته جا دارد که بهتر شویم و همچنین در بخش رسانه بین الملل نیز تاکنون کاری نداشته‌ایم و می‌توان آن را ایجاد کرد. باید از شبکه پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی کمک گرفت.

 

تسنیم

115

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۴۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟

فریدون جیرانی در آخرین گفت‌وگوی ویدئویی خود در «اعتمادآنلاین» روبروی ابوالحسن داوودی، کارگردان و تهیه‌کننده و فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس نشست و درباره شرایط روز سینمای ایران سخن گفتند.

در بخشی از این گفتگو فریدون جیرانی به سینمای عباس کیارستمی و تاثیر آن در دهه ۷۰ شمسی پرداخته است و با مهمانان به بررسی آن شرایط و دوره‌های پس از آن پرداخته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در ادامه این بخش صحبت‌های جیرانی و ابوالحسن داوودی را می‌خوانید و می‌بینید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در تحلیل دولتمردان فرهنگی دهه ۷۰ خیلی از عناصر که ممکن است به تعبیر الان مزاحم به نظر بیایند، کارکردشان به نفع دولت و حاکمیت هم بود

*تفکر عباس کیارستمی با خانه دوست کجاست و کلوزآپ باعث شد روشنفکری تمام دنیا متوجه این‌جور سینما شوند و تاثیر جهانی گذاشت.

داوودی: و امر مهمی که داشت اینکه در تحلیل خیلی از دولتمردان فرهنگی آن زمان خیلی از این عناصر که ممکن است به تعبیر الان عناصر مزاحم به نظر بیایند، آن زمان کارکردشان به نفع دولت و حاکمیت هم بود. یعنی یک جوری چهره جمهوری اسلامی را در دنیا یک چهره جذاب‌تر و قابل قبول‌تری نشان می‌داد.

در عرصه فرهنگ معمولاً سیاست‌هایی که خیلی تند و تیز است، بیشتر از هر جایی تبدیل به شمشیر دولبه می‌شود

*چهره را خیلی عوض کرد.

داوودی: اشکال بزرگی که در روش و سیستمی که به نظر می‌آید حاکمیت بعد از این جریان در پیش گرفت، [این است که]به نظرم حاکمیت را بیشتر تبدیل کرد به یک حاکمیت ترسیده که برای اینکه از شرایط پیشگیری کند درخت را از بن برید. یعنی سعی کرد درخت را به‌نوعی از ریشه دربیاورد یا خشک کند، نفت بریزد که ریشه‌اش هم خشک شود؛ و این توجه را نداشت که همه این عناصر حتی منتقدترین‌شان، حتی کسانی که به نظر اوج اپوزیسیون جریان حاکمیت می‌آیند، نهایتاً در این سیستم پیچیده فرهنگی و ارتباطی که در دنیا هست می‌توانند منافعی را هم برای دولت بیاورند. به‌خصوص در حوزه فرهنگ. در حوزه سیاست اگر این را ببینید سیاست برخورد‌های خیلی سلبی و تند و تیز را ممکن است جواب بدهد، اما در عرصه فرهنگ معمولاً سیاست‌هایی که خیلی تند و تیز است، بیشتر از هر جایی تبدیل به شمشیر دولبه می‌شود. شمشیر دولبه‌ای که بعد از یک مدتی بیشترین خسارت را برای خود آن شمشیرزن به وجود می‌آورد. این چیزی بود که دوستان تحلیل نکرده بودند.

جشنواره فجر به جشنواره عمار و یک جشنواره شهرستانی بیشتر شباهت دارد/ قبل از اینکه بگوییم جیرانی چه چیزی بسازد، می‌گوییم جیرانی چرا بسازد؟

در واقع شاید مهم‌ترین مساله‌ای که وجود داشت این بود که در این دوره دوستان کاملاً بدون هرگونه تحلیلی بر اساس شرایط مدرن امروز سینما و جامعه رفتاری را پیشه کردند که از همین الان می‌بینیم خسارت‌هایش چگونه اتفاق افتاد. مثلاً جشنواره فجر تقریباً جزو دولتی‌ترین جشنواره‌های دنیا محسوب می‌شود. به خاطر مناسبتش، ویترینش، به خاطر اینکه سال‌های سال همه درگیرش بوده‌ایم. اینکه جشنواره فجر همواره زیر سایه سالگرد انقلاب حرکت کرده و تبدیل به ویترینش شده، با همه لطمه‌هایی که زده، اما باعث شده خود این جامعه در دورانی تبدیل به یک چهره ملی و سبب ارتباط بین این دو هم بشود؛

یعنی بین حاکمیت و مردم و به‌خصوص بخش فرهنگی و سینمایی. الان تصویر جشنواره فجر را نگاه کنید. جشنواره فجر واقعاً به جشنواره عمار و یک جشنواره شهرستانی بیشتر شباهت دارد که یک نهاد و جریان حکومتی برگزار می‌کند تا چهره‌ای که هم اهالی سینما و هم مردم آن را پذیرفته بودند که این شرایط به دلیل وضعیتی که داریم بهترین شکلی است که می‌تواند الان برگزار شود. اشکالاتش را هم پذیرفته بودند، اما الان اتفاقی که از سال گذشته به شکل عمده و آشکار شروع شد، تاثیرش را همین امسال چقدر در سطحی شدن و از دست دادن کیفیت گذاشته است. از دست دادن هویت به‌خصوص حتی بخشی که مربوط به حاکمیت بود.

یعنی این به نظرم خسارتش بسیار عمده‌تر از چیزی است که جشنواره فجر برای مردم داشت و دوستان این را در تحلیل خودشان متوجه نشدند که هر کدام از این اتفاقات، از این شمشیر از رو بستن‌هایی که در واقع نفی کردن یک طیفی که فکر کنند چرا برویم دنبال اینکه آقای جیرانی چه چیزی می‌خواهد بسازد. اصلاً آقای جیرانی چرا باید فیلم بسازد. وقتی این تفکر غالب می‌شود و این می‌شود که قبل از اینکه بگوییم جیرانی چه چیزی بسازد، می‌گوییم جیرانی چرا بسازد؟

سینمای ایدئولوژیک و سینمای پروپاگاندا از یک جایی به بعد خودش را مثل خوره می‌خورد به این دلیل که نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند

این تفکر خسارتش قبل از هر چیز به خودشان برمی‌گردد. به این دلیل که سیستمی که در تحلیل شما و فرهاد هم بود، رشد کردن سینمایی ایدئولوژیک و سینمای پروپاگاندا از یک جایی به بعد خودش را مثل خوره می‌خورد. چون سینمای پروپاگاندا به دلیل اینکه نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و پل‌هایی را که مخاطب خودش نیاز دارد با درک و سلیقه خودش کشف کند و واردش شود، نمی‌تواند آن‌ها را بسازد؛ بنابراین روزبه‌روز چه دولت بخواهد چه نخواهد، گران‌تر و غیرقابل ساخت‌تر می‌شود و به جایی می‌رسد که دیگر سینما، حتی سینمای پروپاگاندا، امکانش از دست دولت و نهاد‌های سازنده هم خارج می‌شود. چون این‌ها مخاطب ندارند.

در تولیدات سال قبل، تعداد محدود محصولاتی که بنیاد فارابی به عنوان مهم‌ترین بنیاد تقویت‌کننده سینما که به این دلیل شکل گرفته بود... به این دلیل که حمایت کند یکسری محصولات ساخته شود تا رابط بین فرهنگ ایدئولوژیک و حاکمیتی و مردم باشد...، اما عملاً به چه سرنوشتی دچار شده؟

محصولات امسال هیچ شانسی در ارتباط با مخاطب ندارند/ کوتوله کردن و سر بریدن کسی که سرش از میان جمع بیرون می‌آید جواب نمی‌دهد

سال گذشته و امسال تقریباً ۲۰ محصول داشتیم که از این تعداد تماماً در اختیار نهاد‌های مختلف بوده و سرمایه‌هایی که بیشتر سرمایه‌های دولتی بوده‌اند و شاید به جز یکی دوتا- که احتمال دارد بر اساس آن چیزی که دیده‌اند باشد، من هیچ کدام از محصولات امسال را ندیده‌ام-، اما کسانی که دیده‌اند به جز یکی دو مورد بقیه‌شان هیچ‌گونه شانسی برای اینکه کمترین اقبالی را بتوانند در ارتباط با مخاطب و مخاطب عام به وجود بیاورند [نداشتند]نه یک گروه خاص، گروه انتخاب‌شده که پول بدهند.

کسانی که تصمیمات فرهنگی می‌گیرند با شرایط و کسانی روبه‌رو می‌شویم که همان مثال معروف را به یادمان می‌آورند که بر سر شاخ نشسته‌اند و بن می‌برند و متوجه نیستند که این رفتار خشن، سلبی و تحریک‌کننده که پیش گرفته‌اند، فرار به جلویی که می‌بینیم که روزبه‌روز بیشتر می‌شود، این لجبازی از طرف تمام تصمیم‌گیران نسبت به اینکه همین است که هست، این سیاست حتی وقتی به جایی می‌رسد که دیدیم بعد از جشنواره فجر وقتی این میزان مهجوریت را مشاهده کردند، به جای اینکه این را تحلیل کنند، روزنامه معروفی که بیشتر از همه نسبت به این داستان واکنش دارد، عنوان می‌کند چه خوب شد که پای همه این عناصر را از سینما قطع کردید و ما همین را می‌خواستیم.

این کوتوله کردن و سر بریدن کسی که سرش از میان جمع بیرون می‌آید، به نظر می‌آید اولین چیزی است که ممکن است به ذهن هر آدم عامی بیاید که برای اینکه با یک مساله و بحران حاد روبه‌رو شود، چیزی که فکر می‌کند می‌تواند عامل بحران باشد از اول سرش را قطع کند. این فرهنگ جواب نمی‌دهد. این در سینما جواب نمی‌دهد. اتفاقی که شاید افتاده و دوستان کاملاً ندیده گرفته‌اند تغییر ماهیت جریانات و نوع ارتباطات فرهنگی است که سینما جزو عمده‌ترین‌شان است.

در بین محصولاتی که تولید می‌شود که حتی مربوط به سینمای زیرزمینی هم نیست؛ همین فیلم آقای صناعی‌ها فیلمی است که خیلی مشخص و قانونی پروانه ساخت گرفته و با همه اصول و نظارت‌های دوستان ساخته شده، اما چرا تبدیل می‌شود به یک جریانی که مثل لیف خرما نمی‌دانند چه‌کارش کنند. فیلمی که همه مراحل قانونی را طی کرده و بر آن اساس ساخته شده.

اگر بخواهیم به تعبیر همان اواسط دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نگاه کنیم، این فیلم باید از جانب مردم و حاکمیت افتخار سینمای ایران باشد. ممکن است حاکمیت نسبت به آن نقد هم داشته باشد هیچ ایرادی ندارد می‌تواند نقدش را داشته باشد، اما از یک طرف به عنوان یک تصویری [که جامعه آزاد را نشان می‌دهد]، جامعه‌ای که در آن امکان حرف زدن و ابراز سلیقه‌های مختلف وجود دارد، بیش از هر چیزی آن فیلم می‌تواند به حاکمیت و جریان بین‌المللی کمک کند. ۴۰ سال است که با پوست و گوشت و استخوان و تورم این را تجربه می‌کنیم که هیچ جور از این شرایط جهانی جدا نیست.

دیگر خبرها

  • کانون «نگاره و سینما» در دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد