Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

نوشيدن آب تنها در زمان تشنگي،نتايج بهتري براي عملکرد ورزشي دارد تا مرتب نوشيدن آب
ما هميشه در مورد اهميت نوشيدن آب کافي مي‌شنويم. به ما گفته مي‌شود که بايد روزي تقريباً 8 ليوان آب بنوشيم تا بدنمان دچار کم‌آبي نشود. اين را هم توصيه کرده‌اند که قبل و هنگام و بعد از ورزش هم بايد آب فراوان بنوشيم تا از دهيدراته شدن جلوگيري کنيم چون عملکرد ورزشي‌مان آسيب ديده و براي سلامتي‌مان خوب نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما معلوم شده که هيچ‌کدام از اين توصيه‌ها پشتوانه‌ي علمي ندارند.
پژوهش‌ها نشان داده که ما معمولاً از راه غذاها و نوشيدني‌ها هم مقدار کافي آب دريافت مي‌کنيم و اينکه براي بيشتر ما، تشنگي يک معيار قابل اعتماد براي نياز ما به مايعات بيشتر حتي هنگام ورزش است.
دهيدراته شدن آن‌طور که تصور مي‌شود هميشه هم يک تهديد نيست. بنا بر مطالعه‌ي اخير و برخلاف باور رايج، دهيدراته شدن بدن، به طور کلي موجب گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از ورزش يا گرمازدگي نمي‌شود. در واقع، نوشيدن آب تنها در زمان تشنگي، نتايج بهتري براي عملکرد ورزشي دارد تا اينکه مرتباً آب بنوشيد. منطقي به نظر مي‌رسد چون معلوم است که هيچ‌کس دوست ندارد هنگام تمرين، در معده‌اش آب بالا و پايين بشود!
شايد فکر کنيد افراد سنين بالاتر يا ورزش کردن در دماي بالا، زياد آب نوشيدن را توجيه مي‌کند، اما با زياد آب نوشيدن حين ورزش، مشکل بزرگ‌تري ايجاد مي‌شود. بنا بر تعدادي از مطالعات، اگر شما مقدار زيادي مايعات در بدن داشته باشيد، نمي‌توانيد از طريق عرق کردن يا ادرار اين مقدار اضافي را از بدن خارج کنيد و سطح سديم تا حد خطرناکي پايين مي‌آيد. به اين شرايط، هايپوناترمي يا مسموميت با آب مي‌گويند که مي‌تواند موجب سردرد، استفراغ، سرگيجه، حمله‌ي صرع و در موارد شديد منجر به مرگ شود.
يک روش معمول براي تعيين ميزان هيدراسيون بدن، چک کردن رنگ ادرار است. ما اغلب مي‌شنويم که ادرار بايد زرد کم‌رنگ باشد و تيره‌تر از آن، به معني دهيدراته بودن است. اما اين کليد درستي نيست!
محققان در مروري که بر شواهد داشتند اين نکته را که رنگ ادرار، معيار درستي براي دهيدراته بودن است، رد کردند. بخشي دليل آن‌ها، مربوط به غذاهايي چون چغندر و هويج است که مي‌تواند روي رنگ ادرار اثر بگذارد. ضمناً اين تصور نادرست مي‌تواند باعث شود شما با توجه به رنگ تيره‌ي ادرارتان، آب بيشتري بنوشيد و دچار مسموميت با آب و هايپوناترمي شويد.
هيدراته نگه داشتن بدن، چيز خيلي پيچيده‌اي نيست. به بدنتان گوش دهيد. اگر احساس تشنگي کرديد، مقداري آب بنوشيد. از همه مهم‌تر اينکه، به جاي وسواس به خرج دادن در مورد هيدراسيون بدن، بهتر است نوشيدني‌هاي قندي يا گازدار که معمولاً مي‌نوشيد را با آب جايگزين کنيد
کارشناساني که سرپرست اين گزارش بوده‌اند مي‌گويند بهترين کار براي اينکه مطمئن شويد قبل و حين و بعد از ورزش، بدنتان آب کافي دارد اين است که هر وقت احساس تشنگي کرديد هر چقدر که راضي‌تان مي‌کند آب بنوشيد. به عبارتي ديگر، اگر در دهانتان احساس خشکي کرديد، آب بنوشيد.
اگر آب خالي، راضي‌تان مي‌کند، چه بهتر! اگر هم نه، مي‌توانيد سراغ نوشيدني‌هاي ديگر برويد اما امتياز منفي اين آشاميدني‌ها اين است که حاوي شيرين کننده‌هاي مصنوعي و ساير افزودني‌ها هستند. اگر به دنبال يک انتخاب طبيعي‌تر هستيد، مي‌توانيد چند برش ميوه مثل ليموترش يا پرتقال، خيار و يا چند برگ سبزي معطر به آبتان اضافه کنيد.
نوشيدني‌هاي ورزشي که حاوي مايعات، کربوهيدرات‌ها و مواد معدني تحت نام الکتروليت‌ها هستند هم مي‌توانند براي ورزشکاراني که تمرينات سخت و شديد به مدت بيشتر از يک ساعت دارند، مخصوصاً در هواي گرم، مفيد باشند. اما براي بيشتر ما، هيچ چيزي بهتر از آب نيست که هيچ قند و کالري اضافي که نيازمان نيست هم ندارد.
برخلاف تبليغات و باورهاي رايج اين روزها، آب‌هاي اکسيژن‌دار يا ويتامينه و چيزهايي از اين دست، هيچ مزيتي نسبت به آب معمولي ندارند و تغييري در هيدراسيون بدن، عملکرد ورزشي، ريکاوري يا سلامت عمومي ايجاد نمي‌کنند.
پس خيلي به اين موضوع حساس نشويد! هيدراته نگه داشتن بدن، چيز خيلي پيچيده‌اي نيست. به بدنتان گوش دهيد. اگر احساس تشنگي کرديد، مقداري آب بنوشيد. از همه مهم‌تر اينکه، به جاي وسواس به خرج دادن در مورد هيدراسيون بدن، بهتر است نوشيدني‌هاي قندي يا گازدار که معمولاً مي‌نوشيد را با آب جايگزين کنيد.
منبع: سلامت نيوز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۷۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند

ایتنا - طبق پژوهشی جدید، نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا پیش از دو سالگی می‌تواند باعث افزایش وزن پس از دهه دوم زندگی شود، در حالی که این خطر در کودکانی که آبمیوه طبیعی می‌نوشند، کمتر است.
در تحقیقی که دانشگاه سوانزی بریتانیا انجام داد، پژوهشگران ۱۴ هزار کودک را از تولد تا بزرگسالی پیگیری کردند؛ گفته می‌شود این طولانی‌ترین پیگیری در نوع خود است.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله اروپایی تغذیه بالینی (European Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، کودکانی که تا قبل از دو سالگی نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌هایی شیرین‌شده‌ با شکر می‌نوشند، در سن ۲۴ سالگی وزن بیشتری اضافه کردند.

کودکان خردسالی که در سه سالگی کولا می‌نوشیدند، کالری، چربی، پروتئین و قند بیشتر اما فیبر کمتری مصرف می‌کردند در حالی که افرادی که آب‌سیب طبیعی نوشیده بودند، چربی و شکر کمتر و فیبر بیشتری می‌خوردند.

طبق این پژوهش، بین نوشیدنی‌های دوران کودکی و انتخاب غذاهای مختلف هم ارتباط وجود دارد. کودکانی که آب‌سیب طبیعی می‌نوشیدند، ماهی، میوه، سبزیجات سبز و سالاد بیشتری می‌خوردند، اما کودکانی که نوشابه کولا می‌نوشیدند، بیشتر به همبرگر، سوسیس، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، گوشت، شکلات و شیرینی‌ گرایش داشتند.

پروفسور دیوید بنتون، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: «رژیم غذایی سال‌های نخست زندگی الگوی غذایی می‌سازد که در تمام طول عمر بر افزایش وزن تاثیر می‌گذارد.»

مهم‌ترین چالش این است که مطمئن شویم عادت غذایی درستی برای کودک ایجاد کرده‌ایم: عادت غذایی که چربی و شکر کمتری دارد. آب میوه طبیعی هم می‌تواند ویتامین سی، پتاسیم، فولات و پلی‌فنول‌های گیاهی بدن را افزایش دهد.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به این نکته پی برد که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده و محرومیت‌های اجتماعی هم ارتباط وجود دارد؛ به طوری که کودکان خانواده‌های مرفه‌تر به آب‌میوه‌ طبیعی دسترسی بیشتری دارند.

محققان امیدوارند که این یافته‌ها والدین را تشویق کند تا به رژیم‌ غذایی کودکان در سال‌های اولیه زندگی‌ توجه بیشتری نشان دهند. به باور متخصصان، چاقی معضلی جدی برای سلامتی است و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.    

دیگر خبرها

  • وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!
  • اتفاقی که بعد از نوشیدن هر روز چای در بدن می‌افتد
  • کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • علاقه اریک تن هاخ به دی یونگ: برای بازی به سبک آژاکس، به بازیکنی مثل او نیاز دارید
  • ورزش درمانی برای رفع کف پای صاف
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی سیر دهان
  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟