برترین نظریهپردازان علوم انسانی اسلامی معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۶۲۹۵
چهارمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با اهدای سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به کار خود پایان داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با معرفی حجج اسلام حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه و حسن سبحانی به عنوان برترین نظریهپردازان این عرصه و تکریم از طاها عبدالرحمن متخصص فلسفه از کشور مراکش، در مدرسه امام کاظم(ع) قم به کار خود پایان داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی چهارمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنگره از چاپ مقالات متعدد در قالب دو جلد کتاب و مجلات تخصصی تحقیقات بنیادین و تحقیقات کاربردی علوم انسانی خبر داد.
وی با بیان اینکه ماهیت این نهاد و جریان علمی با یک روند و تکامل طبیعی در حال رشد است، گفت: کنگره چهارم در حالی برگزار میشود که مطالعات انجام شده نشان میدهد سهم حوزههای علمیه و دانشگاهها در عرصه علوم انسانی رو به افزایش بوده است.
برپایه این گزارش در این مراسم، بیانیه پایانی سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی نیز قرائت و از تلاشهای اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه که روز به روز سبب تقویت بنیانهای علوم انسانی اسلامی و ارائه نظریات و نوآوریهای قابل اعتنا در این عرصه شدهاند، تقدیر شد.
در متن این بیانیه که آن را دبیر کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی قرائت کرد، با اشاره به شمار قابل توجه نظریهپردازان و کار دشوار در زمینه انتخاب و معرفی برترینها، از حجج اسلام حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه و حسن سبحانی به عنوان نظریهپردازان برتر علوم انسانی اسلامی نام برده شده است.
حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا که در رشته فلسفه علوم اجتماعی با ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا درباره تأمین مناسبات اسلام و علوم اجتماعی مدل مشخصی را برای پیوند میان این دو ارائه کرده است، موفق شد به عنوان نخستین نظریهپرداز شایسته تقدیر در این مراسم معرفی شود.
دومین نظریهپرداز شایسته تقدیر حسن سبحانی از اساتید برجسته در رشته اقتصاد اسلامی بود که با تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی در ایران و ارائه نقدهای قوی نسبت به اقتصاد لیبرال و پایهگذاری رشته اقتصاد اسلامی و پرورش شاگردان متعدد به پیشرفت اقتصاد اسلامی کمک شایانی کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه به سبب ترویج گفتمان علوم انسانی اسلامی و تألیف آثار علمی مفید و ممتاز در زمینه فلسفه علوم انسانی اسلامی که در تقویت و تکمیل لایههای زیرین تفکر علوم انسانی اسلامی و تدوین آن برای جامعه علمی دیدگاههای برجستهای را ارائه کرده است سومین نظریهپرداز شایسته تقدیر در این مراسم بود که معرفی شد.
کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی همچنین در این مراسم با تقدیر از استاد طاها عبدالرحمن از کشور مراکش به سبب ارائه دیدگاههای ممتاز و تحول آفرین در معرفت زبان، لوح سپاس خود را به وی تقدیم کرد.
انتهای پیام/
R1410/P1010114/S4,36,37,42/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعهشناختی تفکرات اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا،در میدان مطالعات جامعهشناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریههایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعهشناسان بومی نیست مواجه هستیم.
سیدحسین نبوی (استادیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای به عنوان «بومی نبودن نظریههای غربی و مدرننبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع میپردازد که پژوهشگران مفاهیم و نظریهها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار میگیرند، و به ژرفاندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریههای رایج نمیپردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریهها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریهها بپردازند.
* تاثیر شناخت جامعه برارائه پژوهشهای تجربی کاربردی
این استاد جامعهشناسی در این مقاله مینویسد: اگر بتوانیم پژوهشگران را متقاعد سازیم که همانند یک انسانشناس (نه بهعنوان یک انسانشناس) به شناخت دقیق جامعۀ خود اقدام کنند و مطابق با اصول صحیح نظریهسازی، به برساخت نظریه -در سطح خُرد یا متوسط، یا کلان بپردازند کمکی ارزشمند به پژوهشهای تجربی کاربردی و کارآمد کردهایم.
نبوی ادامه میدهد که بهرسمیت شناختهشدن نظریه و بهکارگرفتن آن، خود به فرایند جداگانهای در اجتماع علمی نیاز دارد که به تغییر باورها و هنجارها در این گروه اجتماعی مربوط میشود.
* آموزش تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی
باید آموزش نظریهها، نقد و تلفیق نظریهها و بهویژه برساخت نظریه نه از شیوه میانبُر، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلالهای منطقی نظریههای اصلی در جریان اصلی در اولویت قرار گیردنبوی در این مقاله به این مهم اشاره میکند که آموزش کاملا مؤثر و کارآمدِ نظریهها و تفکرات اجتماعی به دانشجویان، بهویژه به دانشجویان مقاطع تکمیلی بسیار راهگشا و کارآمد در ارائه هرچه بهتر نظریات کاربردی است.
این پژوهش توضیح میدهد که برای این هدف چند کار باید صورت گیرد: تحقیق و تدریس نهتنها نظریهها، بلکه تفکر اجتماعی ایرانی-اسلامی، منظور از تفکر اجتماعی ایرانی و اسلامی شامل اندیشههای معاصر روشنفکران ایرانی و عرب و مسلمانان جنوب شرق آسیا و دیگر صاحبنظران اسلامی (برعهده متخصصین نظریهها و نظریهشناسان و نظریهدانان گذاشته شود.
به زعم این پژوهشگر به نظر میرسد کسانی که بهطور تخصصی بر روی نظریهها متمرکز هستند و پژوهشهایی را متمرکز بر نظریه یا نظریهها به انجام رساندهاند، آثار کیفی متمایزی را در این حوزه منتشر ساختهاند.
* جامعهشناختی ساختن تفکرات اجتماعی
مقاطع تکمیلی، علاوه بر آموزش نظریهها، آموزش نقد نظریهها، تلفیق نظریهها، و بهویژه برساخت نظریه نه از شیوه میانبُر و کمزحمت، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلالهای منطقی نظریههای اصلی و مطرح در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد و بهطور جدیتر، -جدیتراز قبل- و معطوف به بومیسازی نظریههای جامعهشناختی غربی و جامعهشناختی ساختن تفکرات اجتماعی متفکران ایرانی و مسلمان آموزش داده شود.
این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمعبندی میکند که با توسعۀ رشتههای خاص در دوره دکتری بهتر بتوان به این هدف دست یافت. از سوی دیگر با به اصطلاح گفتمانسازی، فضای فرهنگی و فکری خاصی برای صاحبنظران حوزه جامعهشناسی شکل بگیرد؛ طوریکه انگیزه جدی برای برساخت نظریهها برای آنها به وجود آید.
نبوی در پایان به این نکته اشاره میکند که در شکلدادن به این فضای فرهنگی و گفتمانی، نهادهای مهم علمی مانند انجمن جامعهشناسی و گروههای آموزشی و پژوهشی جامعهشناختی و علوم اجتماعی در سراسر کشورو روشنفکران خارج از نهادهای علمی نقش مؤثری خواهند داشت.
انتهای پیام/