Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@00:37:19 GMT

نقش امام حسن (ع) در پایداری مذهب تشیع

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۶۸۳۵

نقش امام حسن (ع) در پایداری مذهب تشیع

در آستانه شهادت امام حسن (ع) وبه یاد سبط اکبررسول خدا، و آن همه مصیبت و اندوه و درد و رنج و مظلومیت جانکاه، چشمان تمامی دوستدارانِ و شیفتگان ولایت علوی می‌گرید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از نافع،در همین رابطه؛حبیب الله شعبانی،استاد حوزه ی علمیه قم در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه امام حسن علیه السلام فرزند بهترین زوج عالم است گفت: ایشان الگوی کرامت، بخشندگی و پرهیزکاری می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی امام حسن را جانشین بر حق امیر المومنین علی (علیه السلام) دانست و بیان داشت: امام حسن همانند پدر و خاندان خود از شجاعت بی حدی برخوردار بود اما به دلیل اقتضای شرایط زمان حکومت خود، مجبور به صلح با دشمن شد که همین صلح سبب ساز قیام عاشورا شد.

 

وی درادامه با بیان اینکه متاسفانه در دوران حکومت امام حسن (ع) به دلیل نبود یاران واقعی،امام مجبوربه پذیرش صلح با معاویه شد،عنوان کرد: امام حسن(ع) پس از حضرت علی (ع) به خلافت رسید و در آن زمان به دلیل اینکه حضرت امیر المومنین (ع) به مدت ۴ سال و نه ماه در گیر جنگ های داخلی در کوفه و شام بود و مردم از جنگ های سلسه ای  خسته شده بودند زمانی که امام حسن (ع) به خلافت رسید این خستگی ها خود را بیشتر نشان داد تا ر نهایت فرماندهان امام نتوانستند مقاومت کافی را در برابر وعده ها و درهم های معاویه به خرج دهند.

 

وی افزود:با فریب فرماندهان امام حسن(ع) از معاویه،امام تنها شدو از طرفی جدا شدن فرماندهان،سبب ساز تزلزل و فروپاشی لشکر گردیدو این موضوع  امام را به منظور جلوگیری از فروپاشی جامعه ی دینی آن زمان، مجبور به قبول صلح با معاویه  کرد.

 

وی توضیح داد:این جریان در حالی بود که برخی از اطرافیان امام از جمله "حجر بن عدی" بعد از صلح به شدت بر این اقدام امام اعتراض نمودند.

 

شهادت امام حسن(ع) سبب ساز تححق اهداف معاویه شد

شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پس از جریان صلح، معاویه امام حسن(ع) را مانع رسیدن به اهداف خود میدانست و به همین دلیل تحمل حضور امام در مدینه برای او دشوار بود.

 

حبیب الله شعبانی، خوارجی که در کوفه و مدینه بودند را در قتل امام حسن شریک دانست و گفت: خوارج  که  دشمنی دیرینه ای با امام علی (ع) داشتند، سبب ساز شهادت امام مجتبی شده و در نهایت تمامی این شرایط دست به دست هم داد تا در نهایت،معاویه با فریب جعده امام حسن (ع) را به شهادت رساند.

 

شعبانی خانواده "جعده" را ملعون خطاب کرده و گفت: هریک از افراد این خانواده در به شهادت رساندن یک امام معصوم دخالت داشتند به نحوی که پدر "جعده "به نام "اشعث بن قیس" در شهادت امام علی (ع) و برادر وی به نام "محمد بن اشعث" از فرماندهان سپاه "عمر سعد"، در شهادت امام حسین (ع) دخیل بودند.

 

صلح امام حسن بنیانگذار جریان ‌عاشورا شد

 حبیب الله شعبانی در ادامه، صلح امام حسن (ع) را زمینه سازجریان عاشورا دانست و ابراز کرد:  صلح اما حسن سبب ساز قیام عاشورا شد و در این میان نباید نقش امام حسن (ع) را در پایداری مذهب تشیع کمرنگ دانست بطوری که در برخی از روایات آمده است؛"چنانچه صلح امام حسن (ع) نبود شیعه باقی نمیماند"به همین منظورلازم است تا مقام امام حسن (ع) بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

توجه بیشتر به ایام شهادت امام حسن (ع) از الزامات است

شعبانی در ادامه سخانان خود خواستار توجه ویژه به ایام شهادت امام حسن  (ع) شد و گفت: به تعبیر پیامبر اعظم (ص)، امام حسن و امام حسین هر دو امام اند چه قیام کنند و چه قعود، لذا این مسئله نشان میدهد هر دو امام علیه ظلم قیام کرده اند،یکی با شمشیر  دیگری  بنا به مقتضیات زمانه با صلح، به همین دلیل لازم است همانگونه که به ایام شهادت و اربعین سید الشهدا توجه خاص میشود ایام شهادت امام حسن نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

وی بیان داشت: در اینکه امام حسن (علیه السلام) در چه روزی به شهادت رسیده اختلاف نقل وجود دارد اما بهتر است روز هفتم ماه صفر را به دلیل مظلومیتی که امام‌مجتبی(ع) دارند برای ایشان عزاداری کنیم چراکه روز بیست و هشتم صفر به دلیل تقارن با رحلت پیامبر(ص)، به شهادت امام حسن (ع) کمتر توجه میشود.

 

حکومت اسلامی ما با شاخصه های حکومت امام حسن(ع) فاصله دارد

حبیب الله شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: چنانچه بخواهیم جامعه اسلامی فعلی رابا حکومت ائمه اطهار (علیهم السلام) مقایسه کنیم میبینیم که این دو دارای تفاوت ها و فاصله های زیادی در جنبه های مختلف از جمله رعایت عدالت،حقوق شهروندی، مسائل اقتصادی با حکومت آن بزرگواران هستند.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: هرچند اصل حکومت ما اسلامی است اما در برخی موارد با شاخصه های حکومت اسلامی فاصله جدی  و این فاصله ها باید کمتر شود.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه السلام چهار شهید گمنام در استان کرمان تشییع و تدفین خواهند شد.

سرهنگ محمود مهدوی فرد عصر امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان از تشییع و تدفین پیکرهای مطهر شهدا در ایام شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام خبر داد و افزود: ۲۳۱ نقطه از استان برای میزبانی از شهدای گمنام درخواست دارند.

وی بیان کرد: از هشت مکانی که سال گذشته مصوب شده بود، چون ساخت و ساز اولیه یادمان در سه نقطه انجام شده، پیکرهای مطهر شهدا در این نقاط تدفین می‌شوند که شامل کوهپایه کرمان، سیرجان و رفسنجان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۴۵ یادمان شهدای گمنام با ۳۲۲ شهید در استان کرمان وجود دارد.

همچنین محمدمهدی فداکار باستاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: مکان‌های عمومی مانند معراج شهدا، یادمان‌ها، ساختمان‌های بسیج در شهرستان‌ها که پاتوق اعزام رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده، ثبت ملی شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های اختصاصی، دیدار با خانواده معظم شهدا، حضور راویان برای جهاد تبیین، تبلیغات محیطی و تجلیل از پیشکسوتان و جانباران به‌مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در استان کرمان برگزار می‌شود.

استاندار کرمان همچنین از شهدای گمنام به‌عنوان عزیزان مردم نام برد و بر تکریم و احترام آنها تاکید کرد و ادامه داد: باید ابتدا یادمان شهدای گمنام ساخته شود و بعد شهید را دفن کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تبریک ویژه سپاهانی‌ها به ژوزه مورایس | عکس
  • هدایای ویژه بازیکنان سپاهان به مورایس (عکس)
  • عکس| سورپرایز ویژه سپاهانی‌ها برای مسلمان شدن مورایس
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • نظارت بر بازار پوشاک یک ضرورت‌ است
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)