Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@23:21:28 GMT

جنبش همگانی کتابخوانی در یک مدرسه

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۷۸۹۸

جنبش همگانی کتابخوانی در یک مدرسه

می‌پرسم اتاق مدیر مدرسه کجاست؟ نگاهی به کتابی که دست‌شان است می‌اندازند و همه با هم لبخند می‌زنند و اتاقی را نشان می‌دهند. اینجا مدرسه فرهنگ است. مدرسه‌ای که اتفاق خاصی را در عرصه کتاب رقم زده است.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - صدای هیاهو و فوتبال بازی کردن‌شان حیاط مدرسه را پر کرده است. بعد از وارد شدنم به حیاط کمی هیاهو و سروصدایشان می‌خوابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به چند نفری که سر راهم هستند می‌گویم می‌خواهم مدیر مدرسه را ببینم. به داخل راهرو راهنمایی‌ام می‌کنند. وارد راهرو که می‌شوم چند نفری را می‌بینم که دور هم جمع شده‌اند و کتابی دست‌شان است و خیلی جدی در مورد کتاب بحث می‌کنند.

می‌پرسم اتاق مدیر مدرسه کجاست؟ نگاهی به کتابی که دست‌شان است می‌اندازند و همه با هم لبخند می‌زنند و اتاقی را نشان می‌دهند. اینجا مدرسه فرهنگ است. مدرسه‌ای که اتفاق خاصی را در عرصه کتاب رقم زده است.

علی تفکری، مدیر مدرسه است. مدیری که تنها به کارهای مرسوم مدیریت اکتفا نکرده و برای دانش‌آموزان مدرسه‌اش برنامه دارد. به گفته تفکری این مدرسه فقط در حوزه علوم انسانی دانش‌آموزان را می‌پذیرد. ترجیح می‌دهم بین بچه‌ها باشم تا واکنش‌هایشان را ببینم. تقریبا همگی کتاب رمانی را دست گرفته‌اند. اسم کتاب را از همان گروهی که در بدو ورود به راهرو دیدم می‌پرسم و همه با هم می‌گویند «خلوت مدیر»، حالا علت خنده‌شان را در ابتدا می‌فهمم.

ماهی یکبار در این مدرسه اتفاق ویژه‌ای می‌افتد. 300 دانش‌آموز مدرسه در تمامی مقاطع کتابی را خریداری می‌کنند و در یک روز با حضور نویسنده کتاب را بررسی می‌کنند. اسم برنامه‌شان را «جنبش همگانی کتابخوانی» گذاشته‌اند.

امروز کتاب علی‌اکبر والایی را قرار است نقد کنند. کتابی که فضای مدرسه‌ای را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد. هر300 نفرشان دوست دارند در این برنامه شرکت کنند اما فقط کلاس دهمی‌ها می‌توانند حضور داشته باشند. حسین قرایی، معلم پایه دهم است. او نویسنده و شاعر است. این جنبش کتابخوانی را خودش پایه‌ریزی کرده چون معتقد است باید از ظرفیت این بچه‌ها استفاده شود. همه آنها چون رشته‌شان «علوم انسانی» است لازم است که کتابخوان باشند و نویسنده‌ها را بشناسند. در حال صحبت با قرایی که هستم هرچند لحظه یکی از دانش‌آموزان نزدیک می‌شود و در مورد کتاب سوال می‌پرسد: «نویسنده کتاب کی می‌رسد؟ ما سوال داریم. آقا می‌شود من سر کلاس جامعه‌شناسی نروم. می‌خواهم از آقای والایی چند سوال بپرسم.» اسمش مهدی است می‌گویم چرا سر کلاست نمی‌روی؟ می‌گوید الان یک هفته است که کتاب را تمام کرده‌ام. تمام هفته منتظر این روز بودم که سوال‌هایم را بپرسم. می‌پرسم نظرت در مورد کتاب چیست؟ می‌گوید کتاب خوبی بود. برایم جالب بود چون می‌توانستم اتفاق‌هایی که در مورد مدارس آن موقع بود را برای خود ترسیم کنم.

با مهدی که صحبت می‌کنم، نگاهم به سمت پسرکی می‌رود که دو کتاب را با هم به دست دارد. یکی کتاب درسی‌اش است و دیگری کتاب «خلوت مدیر.» هرچند دقیقه در کاغذی که در دست دارد چیزی یادداشت می‌کند و باز کتاب را نگاه می‌کند. به هیاهوهای اطرافش هم کاری ندارد. تنها در گوشه‌ای روی صندلی نشسته است. نزدیکش می‌شوم، سرش را از روی کتاب بلند می‌کند و با تعجب نگاهم می‌کند. می‌گویم خبرنگار هستم. روی کاغذت چه چیزی می‌نویسی؟ و اسمش را می‌پرسم. می‌گوید مصطفی هستم. دارم سوالاتم را می‌نویسم که یادم نرود. می‌گویم یعنی اینقدر سوال داری؟ جواب می‌دهد کتاب را که از آقای قرایی گرفتم سریع خواندم. به پدر و مادرم هم دادم تا کتاب را بخوانند. می‌گویم: «آنقدر که کتاب غیردرسی دوست داری، وقت برای درس خواندن می‌گذاری؟ می‌خندد و می‌گوید درس را که باید بخوانم اما این وسط باید برای کتاب‌های غیردرسی هم وقت بگذارم.» می‌پرسم حتما می‌خواهی نویسنده شوی که آنقدر کتاب و آن هم رمان دوست داری؟ سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید خیلی! البته من دوست دارم در حوزه سیاسی بنویسم چون به این حوزه علاقه دارم و حتی رشته دانشگاهی‌ام را هم علوم سیاسی انتخاب می‌کنم. می‌گویم پس چرا رمان می‌خوانی؟ در جوابم می‌گوید: «شما اگر بخواهی نویسنده خوبی باشی باید در مورد زمان‌ها و مقاطع مختلف تاریخی اطلاعات داشته باشی. این کتاب و بقیه کتاب‌هایی که ما در جنبش همگانی‌مان داریم اطلاعات خوبی می‌دهد. برای همین با سرعت این کتاب‌ها را می‌خوانم.»

از این همه اطلاعات در تعجب بودم که سروصدایی از جلوی سالن می‌آید و مشخص می‌شود که علی‌اکبر والایی آمده است و همه دوره‌اش کرده‌اند تا سوال‌هایشان را بپرسند. والایی از این همه استقبال متعجب است و نمی‌داند در جواب این همه سوال چه بگوید؟!

همراه با بچه‌ها وارد سالن می‌شود و مراسم آغاز می‌شود. ابتدا مدیر مدرسه و بعد هم قرایی صحبت می‌کند و نوبت به والایی می‌رسد تا کمی در مورد کتابش صحبت کند. می‌گوید: «فکر نمی‌کردم که این کتاب آنقدر مورد استقبال قرار بگیرد. از این کتاب ناامید شده بودم اما حالا که این همه ذوق را می‌بینم برایم جای خوشحالی است.» بچه‌ها یکی یکی بلند می‌شوند و سوال‌هایشان را می‌پرسند. سوال‌هایی که نویسنده را هم از این همه توجه به جزئیات کتاب شگفت‌زده می‌کند. برای سوال پرسیدن آنقدر از خودشان ذوق نشان می‌دهند که قرایی می‌ماند کدام یکی را صدا بزند! مدت زمان برنامه‌شان تمام شده است اما آنقدر ذوق دارند و آنقدر سوالات‌شان بی‌پاسخ مانده بود که مسئولان مدرسه نمی‌دانند چه کاری انجام بدهند. بالاخره یک نفر به‌عنوان آخرین نفر انتخاب می‌شود تا سوالش را بپرسد. والایی جواب می‌دهد و حالا نوبت به امضا کردن کتاب‌ها رسیده است. کتاب‌هایشان را دست گرفته‌اند تا امضا بگیرند.

محمدامین و علی که از ابتدا کنار هم نشسته‌اند و با دقت گاهی هم یادداشت‌برداری هم داشته‌اند امضای کتاب‌هایشان را نگاه می‌کنند و می‌خندند. می‌گویم چرا می‌خندید؟ محمدامین می‌گوید: «داشتم به علی می‌گفتم الان چقدر ارزش این کتاب با امضای آقای والایی بالاتر رفته است. آنقدر که شاید روزی بتوانیم با این امضا کتاب را بفروشیم!» می‌گویم: «واقعا به فروش کتاب با امضا فکر کرده‌ای؟ می‌گوید نه آنقدر! اما الان ببینید که مثلا یک یادداشت کوچک از ویکتور هوگو در گوشه‌ای از یک کتاب چقدر ارزشمند است، این هم می‌تواند همین باشد.

قرایی از همه‌شان می‌خواهد که جمع شوند تا عکس یادگاری آخر را بگیرند. کتاب‌هایشان را که حالا با امضا وزن جدیدی پیدا کرده است، دست می‌گیرند و رو به دوربین می‌ایستند. سروصدا از حیاط مدرسه می‌آید و سالن کم‌کم خلوت می‌شود. در مدرسه فرهنگ ماهی یکبار اتفاق ویژه‌ اینچنینی رقم می‌خورد. اتفاقی که با تصمیم یک آتش به اختیار فرهنگی که معلم است آغاز شده است. اتفاقی که در دل دعا می‌کنم کاش در همه مدارس تکرار شود، آن هم نه از پایه دهم بلکه از اول ابتدایی تا همه سطوح از سنین پایین با کتاب انس بگیرند.

*«فرهیختگان»

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۷۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است

سرحدی گفت: ولی الان باید به خانه بهداشت بروید و یک کد ارجاع می‌دهند که با آن به پزشک مراجعه کنیم و اگر پزشک آزمایش بنویسد باید برای جواب آزمایش یک کد ارجاع دیگری بگیریم و این کار وقت زیادی از بیمار را ضایع می‌کند و اگر زیر ساخت این کار آماده نشده چرا مردم را سردرگم می‌کنند.

وی افزود: افراد بر اساس ارزیابی وضع که متولی آن وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است ارزیابی وسع می‌شوند و پنج دهک اول درآمدی کاملاً به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند و در مراکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد دولتی دانشگاهی و خصوصی خدمت می‌گیرند.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل استان در خصوص بیمه روستاییان و عشایر تصریح کرد: با بیان اینکه پوشش بیمه، بیمه‌شدگان روستایی و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و دهک‌های یک تا پنج درآمدی، به‌صورت سیستمی و متمرکز به‌صورت رایگان به مدت یک سال تمدید شد.

وی ادامه داد: بیمه‌شدگان مذکور نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ادارات بیمه سلامت جهت تمدید پوشش بیمه خود ندارند و در مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت صرفاً با ارائه کد ملی می‌توانند خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

سرحدی اظهار کرد: دهک‌های یک تا پنج درآمدی به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و دهک‌های ۶ تا ۹ در آمدی مشمول تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصد سرانه از پوشش بیمه برخوردار می‌گردند؛ همچنین دهک یک تا سه درآمدی خدمات بستری را در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند.

معاونت بیمه و خدمات سلامت استان بیان کرد: بیمه سلامت دارای چهار صندوق است که عبارت‌اند از: صندوق روستاییان و عشایر، صندوق سلامت همگانی ایرانیان، صندوق سایر اقشار و صندوق کارکنان دولت و در صندوق روستائیان، ساکنین روستاها و عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند.

وی با بیان اینکه بیمه‌شدگان صندوق روستاییان و عشایر به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند گفت: بیمه‌شدگان صندوق روستاییان و عشایر با رعایت نظام ارجاع می‌توانند از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در سطح دو و سه بهره‌مند شوند؛ هر نوبت ارجاع تا یک ماه معتبر است و بیمه‌شدگان می‌توانند با هر نوبت ارجاع به دو یا سه پزشک متخصص دارای تخصص‌های متفاوت مراجعه نمایند.

سرحدی خاطرنشان کرد: سازمان بیمه سلامت ایران در بحث دولت الکترونیک پیشرو است؛ یکی از قابلیت‌های خوب خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان سامانه شهروندی به نشانی bimehsalamatiranian.ir است، بیمه‌شدگان می‌توانند برای تکمیل روند پوشش بیمه سلامت خود به‌صورت حضوری به نشانی مذکور مراجعه نمایند و یا با گرفتن کد دستوری استحقاق سنجی #۱۶۶۶* از استحقاق و پوشش بیمه خود مطلع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی