Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:26:58 GMT

مي‌خواهند ريشه توليد گندم را با تبر بزنند

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۳۵۰۷

مي‌خواهند ريشه توليد گندم را با تبر بزنند

خبرگزاري آريا - رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران با بيان اينکه 1.3 ميليون نفر در کشور فقط با کاشت گندم امرار معاش مي‌کنند گفت: عده‌اي مي‌خو اهند اصل موضوع توليد گندم در کشور را از ريشه و بيخ و بن با تبر بزنند. به گزارش خبرنگار کشاورزي خبرگزاري تسنيم، رسيدن به خودکفايي در توليد گندم که در راستاي اهداف عالي اقتصادي است، روزي مايه افتخار دولت بود، و ضريب خوداتکايي کشور را در توليد کالاهاي اساسي بالا برده بود اما اين روزهاي تبديل به خاري در چشم برخي از وزراي دولت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدا وزير بهداشت هم‌راستا با فعالان بخش بازرگاني دولتي و خصوصي، در حمله‌اي به توليد گندم اعلام کرد که با توجه به اينکه گندم‌هاي داخلي کيفيت ندارد، بخش از گندم مورد نياز خود را وارد کنيم.
مدت‌زمان زيادي اين اتفاق نگذشته بود که "وزير صنعت، وزارت جهاد کشاورزي را در نشست اتاق بازرگاني به بي‌کفايتي متهم" و اعلام کرد که "به دنبال فشار واردکردن به وزارت جهاد کشاورزي براي عمل به مسئوليت‌هاي خود است ." فرداي آن روز خبر رسيد که وزير صنعت، رئيس "کارگروه تنظيم بازار" و "گندم، آرد و نان" شده است.
با توجه به اظهارات و عملکرد قبلي وزير صنعت در بخش بازرگاني داخلي، نگراني‌هايي بابت "احتمال واردات دوباره گندم" و "عدم توجه به خودکفايي اين محصول" در جامعه کشاورزي کشور ايجاد شده است.
عليقلي ايماني رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري تسنيم، در اين ارتباط گفت: اگر قيمت گندم در کشورمان بالا است بايد توجه کنيم که ما چه کاري براي کشاورزان گندمکار خود انجام داده‌ايم که اکنون توقع داريم اين محصول را با قيمت پاييني توليد کنند.
وي با اشاره به اينکه کشاورزي سنتي در برخي مناطق کشور ما وجود دارد و هنوز نيز با دست محصول برداشت مي‌شود افزود: در اين شرايط چطور مي‌توانيم با کشاورزان اروپايي و آمريکايي از لحاظ قيمتي رقابت کنيم و بگوييم آنجا ارزان يا اينجا گران است.
رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور ادامه داد: وقتي زيرساختهاي مناسبي نداريم که بتوانيم بهره‌وري را افزايش دهيم ،تا قيمت گندم پايين بيايد، طبيعي است که نرخ گندم داخلي با خارجي متفاوت باشد.

بيشتر بخوانيد: رياست وزير صنعت بر "کارگروه گندم، آرد و نان" غيرقانوني است
بيشتر بخوانيد: پاسخ "سيف" به اظهارات وزير بهداشت/ امسال گندم کيفي‎تري خريديم
ايماني با تاکيد بر اينکه براي رفع مشکل بالا بودن هزينه توليد گندم در کشورمان نياز به سرمايه‌گذاري داريم تصريح کرد: وضعيت سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي از سال 55 تا به امروز را مشاهده کنيد، همواره کمتر از 5 درصد بوده است و با اين رقم نمي‌شود کار کرد.
وي گفت: در صورتي که دولت مي‌خواهد گندم وارد کند بيايد ما گندمکاران را آزاد کند. دولت براساس قانون اساسي کشورمان وظيفه دارد براي مردم شغل ايجاد کند.
دولت اگر نرخ دلار را کنترل نکند گندم وارداتي به بيش از 2 هزار تومان مي‌رسد
رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور ادامه داد: اگر دلار به حال خود گذاشته شود و دولت در نرخ آن دخالتي نداشته باشد، قيمت گندمي که به کشورمان مي‌آيد بالاتر از 2 هزار تومان خواهد بود.
ايماني با بيان اينکه پروتئين گندم کشورمان در مقايسه با ساير کشورها بالاتر است، گفت: در استان‌هاي گلستان، مازندران، کرمانشاه، گيلان، خوزستان، گندم با پروتئين 13.8 درصد توليد مي‌شود که بيش از 6 ميليون تن از گندم کشورمان را شامل مي‌شود. اين گندم را اگر بخواهيم وارد کنيم بايد به نرخ 400 دلار (در هر تن) بخريم.
وي يادآور شد: از طرفي نيز بايد توجه داشت، گندمي که از آن سوي مرزها به کشورمان وارد مي‌وشد معلوم نيست که چه کيفيتي دارد.
* عده‌اي مي‌خواهند ريشه توليد گندم در کشور را تبر بزنند
رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور گفت: پروتئين گندم ايران به طور ميانگين بالاي 12 درصد است و هيچ مشکلي ندارد و اينکه گفته مي‌شود نمک آن زياد است به آن برمي‌گردد که عده‌اي مي‌خو اهند اصل موضوع توليد گندم را از ريشه و بيخ و بن با تبر بزنند.
ايماني گفت: بايد مشاهده شود که آيا نظارتي بر مهارت پخت نان در نانوايي‌هاي کشور وجود دارد؛ در اين ارتباط تا به حال بررسي صورت نگرفته است.
وي افزود: معلوم نيست که آرد تهيه شده از گندم داخلي کجا نگهداري مي‌شود که تا به حال اين امر نيز مورد بررسي قرار نگرفته است. کارخانه آردي که از گندم داخلي آرد توليد مي‌کند و سيلويي که گندم را نگهداري مي‌کند تا به امروز بررسي نشده اند.
رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور تاکيد کرد: در اين شرايط بدون انجام بررسي‌هاي لازم به يکباره مي‌خواهيم ريشه توليد گندم را در کشورمان از بين ببريم.براي رفع مشکلات کيفيت نان بايد اين مشکلات را حل کنيم.
* 1.3 ميليون نفر در کشور فقط با کاشت گندم امرار معاش مي‌کنند
ايماني گفت: يک ميليون و 300 هزار گندمکار در کشورمان وجود دارد که ممر درآمد آنها از طريق توليد گندم است اگر مي‌خواهيم شغل آنها را بگيريم براي آنها چه برنامه‌اي داريم؟
وي با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم توليد گندم در داخل کشور و رسيدن به خودکفايي اين محصول تاکيد کرد: رهبر معظم انقلاب تاکيدموکدي بر لزوم خودکفايي محصولات اساسي در کشورمان به ويژه گندم داشته‌اند.

رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور افزود: معظم‌له در جمع مسئولان مملکتي فرمودند که به اين حرف و گپ و گفت‌ها توجه نکيد که در آن ور مرزها گندم ارزانتر است و بايد در توليد محصولات استراتژيک خودکفا شويم.
ايماني اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتي اشاره شده است که براي مقابله با تکانه‌هاي اقتصادي، بايد اقتصاد کشورمان را مقاوم کنيم و ضريب خوداتکايي خودمان را به ويژه در محصولات کشاورزي بالا ببريم، زيرا در هر اتفاقي، ممکن است کالاي استراتژيکي مانند گندم را نشود به کشور وارد کرد.
اين مقام مسئول گفت: اگر مقابل نانوايي‌هاي کشورمان صف‌هاي طولاني تشکيل شود (به خاطر عدم تامين به موقع و به اندازه گندم) چه اتفاقي در کشورمان مي‌افتد.
* چه شد که وزير صنعت رئيس کارگروه گندم،آرد و نان شد؟
رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور همچنين در واکنش به رياست وزير صنعت بر کارگروه گندم،آرد و نان گفت: اينکه وزير صنعت، معدن و تجارت بخواهد رئيس کارگروه گندم و آرد و نان باشد، مغاير با قانون انتزاع (تمرکز وظايف بخش کشاورزي) است.
وي تصريح کرد: بايد مشاهده شود که آيا به قانون تمرکز وظايف بخش کشاورزي اصلاحيه‌اي زده‌اند و يا چطور شده که وزير صنعت رئيس کارگروه گندم، آرد و نان شده است.
ايماني يادآور شد که در قانون انتزاع اين وظيفه برعهده وزير جهاد کشاورزي گذاشته شده است و اينکه وزارت صنعت امروز مي‌خواهد مسئوليتي در اين محدوده بگيرد چه معنايي دارد؟
وي تاکيد کرد: وزارت بازرگاني حذف شد که وظايف آن به وزارت جهاد کشاورزي بيايد. حال که به خودکفايي گندم با تلاش کشاورزان جهاد کشاورزي رسيده‌ايم و به جاي واردات 7 ميليون تني گندم صادرات انجام مي‌دهيم اينطور برخوردها حرکت مناسبي به حساب نمي‌آيد.
رئيس بنياد توانمندسازي گندمکاران کشور در پايان گفت: رياست وزير صنعت بر "کارگروه گندم، آرد و نان" مغاير "قانون انتزاع" (تمرکز وظايف بخش کشاورزي) است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی

 محمد بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با اندی عمران سلیمان وزیر کشاورزی اندونزی ملاقات کرد.

در این ملاقات وزیر کشاورزی اندونزی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و آثار نامطلوب آن بر محصولات کشاورزی، خواستار استفاده از دانش متخصصان ایرانی در زمینه مدیریت منابع آب و استفاده از ظرفیت‌های فناوری کشورمان به خصوص فناوری نانو در صنایع کشاورزی شد.

بروجردی نیز ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در این زمینه، امضای سند یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و برگزاری نشست سوم کمیته راهبری کشاورزی مشترک دو کشور را گام مهمی جهت تقویت مناسبات دو کشور دانست.

در این دیدار همچنین مقرر شد وزرات کشاورزی اندونزی در آینده نزدیک میزبان هیات کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • واردات چای از کشور سریلانکا
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم