Web Analytics Made Easy - Statcounter

از نیمه مهر ماه امسال نرخ دلار از کانال ۴ هزار تومان گذشت. برخی معتقدند که برنامه دولت نگه داشتن دلار بالای ۴۰۰۰ تومان است اما چندی پیش وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کردند.

به گزارش ایمنا، طی ۱۵ روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد از کانال ۴ هزار تومان عبور کرد. گمانه گرانی برخی فعالان اقتصادی حکایت از این موضوع دارد که دولت تمایل به این کار داشته و البته برخی می گویند آمار و ارقام از تداوم رشد این ارز متناسب با نرخ تورم حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود ولی الله سیف چندی پیش در واکنش به گرانی دلار در کانال تلگرامی اش نوشت "ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند و چیز عجیبی نیست و حتی قوی ترین ارزها هم دچار نوسان نرخ برابری با ارزهای دیگر می شوند. واقعیت های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می کند و چیزی نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت. اصولا این برابری و متعادل بودن بازار ارزی در فضاهایی باثبات و قابل اتکا باقی می ماند که شرایط بر مبنای واقعیت ها باشد و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند.

بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست

به گفته سیف بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند و اگر بانک مرکزی مداخله کند، ممکن است به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، اما شرایط باز به همان شرایط قبل برمی گردد و این امر بازار را از پیش بینی پذیر شدن خارج می کند.

 اگر بانک مرکزی وظیفه اش را درست انجام دهد، اخبار هیجانی تاثیری در بازار ایجاد نمی کند و باید سعی کنیم که این فضا را ایجاد کنیم. اوج تاثیر حرف های ترامپ در امور بانکی آثار هیجانی است که ممکن است در بازار ارز ایجاد شود ولی این اثرات بلندمدت نخواهد بود و در هیچ اقتصادی این گونه حرف ها نمی تواند اثرات بلند مدت بگذارد و همه این حرف ها اثرات موقت دارد. "

برخی از دلار فروشان در بازار آزاد می گویند، کاسبی برای خرید دلار از مردم در این ایام از رونق خیلی کمی برخوردار است ولی در مقابل عده‌ای از مردم که نگران گران شدن بیشتر قیمت دلار هستند بنا به هر دلیلی به خرید دلار روی آورده‌اند.

دولت با افزایش غیرمنطقی نرخ ارز مخالف است

البته برخی کارشناسان از تصمیم برنامه‌ریزی شده دولت برای گران شدن دلار و رسیدن به قیمت ۵ هزار تومان خبر دادند اما این گمانه‌زنی‌ها توسط محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت به‌صورت جدی رد شد.

از سوی دیگر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت چندی پیش اعلام کرد که «دولت با افزایش غیرمنطقی نرخ ارز مخالف است» که  برخی از کارشناسان اقتصادی از این حرف این گونه استنباط کردند که دولت به نوعی شاید با افزایش منطقی نرخ ارز موافق باشد.

با این وجود رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۸ مهر ماه امسال درخصوص نوسانات بازار ارز و اینکه دولت حامی افزایش قیمت دلار در کشور است، گفت که سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود، با کاهش ارزش ریال در برابر دلار بصورت غیرمنطقی مخالفیم و سیاست دولت مدریرت نرخ ارز شناور است.

با دلار ۵ هزار تومانی مخالفیم

محمدباقر نوبخت تاکید کرد: دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود، دولت سیاست مهار تورم را در پیش دارد و اینکه گفته شود دولت به دنبال افزایش نرخ ارز است را تهمت به دولت می‌دانیم، حرف‌های تشنج‌آفرین آخر هفته ترامپ را نباید به بازارهای ارز و طلا در داخل بکشانیم؛ ما کشور با ثباتی هستیم و دولت با قدرت در برابر نوسانات ارز عمل خواهد کرد و مردم هم باید به دولت در این زمینه کمک کنند؛ حتی مردم می‌توانند در این ایام به جای اینکه ارز بگیرند ارزهای خود را عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی از کسانی که با دولت زاویه انتقادی دارند، تفاضا می‌کنیم در این زمینه با دولت همکاری و هماهنگی داشته باشند تا کشور را از نوسانات حفظ کنیم.

نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود دولت معتقد است نرخ واقعی دلار ۵ هزار تومان است و تصمیم دارد قیمت ارز به این نرخ نزدیک کند، گفت: خیر ما دلار را با این قیمت قبول نداریم.

ماندگاری دلار بالای ۴۰۰۰ تومان صحت ندارد

وزیر اقتصاد ۳۰ مهر ماه امسال پیرامون اینکه شنیده می‌شود دولت تصمیم دارد نرخ دلار را در بالای ۴۰۰۰ تومان و در حدود ۴۵۰۰ تومان تثبیت کند، تاکید کرد: چنین چیزی صحت ندارد و دولت چنین برنامه‌ای ندارد.

مسعود کرباسیان همچنین به این پرسش که چندی پیش محمدباقر نوبخت به موضوع تثبیت دلار در بالای ۴۰۰۰ تومان اشاره کرد بود، گفت: محمدباقر نوبخت چنین چیزی نگفته و این برداشت رسانه‌ها از سخنان او بوده است.

نرخ دلار باید به ۶ هزار تومان می رسید

چندی پیش نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه علاوه بر توجه به بازار داخلی، باید به بازار خارجی نیز توجه کرد، تصریح کرد: ارز، از مهمترین شاخصه های بازار خارجی است. تقریبا در دولت یازدهم نرخ ارز ثابت بود در صورتیکه در همین مدت قیمت تمام شده محصولات داخلی نسبت به سال ۹۲، حدود ۷۰ درصد گران شد.

مصطفی روناسی در توضیح بیشتر این موضوع، گفت: در دولت یازدهم ۷۰ درصد تورم را تجربه کرده ایم در حالیکه قیمت کالاهای خارجی شاید حدود ۱۰ درصد گران شد و باید گفت هزینه های تولید داخل ۶۰ درصد گرانتر از تولید خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه ما برای کنترل این موضوع باید نرخ ارز را هر ساله تسعیر کنیم، افزود: طی این سال ها باید نرخ دلار به ۶ هزار تومان می رسید. متاسفانه اکنون محور دولت تولید نیست. ارزش پول ملی ایران حدود ۷۰ درصد در دولت یازدهم کاهش یافته و در این شرایط با تثبیت نرخ ارز ما از واردات حمایت می کنیم.

روناسی تاکید کرد: وقتی نرخ قیمت ارز واقعی شود و صادرات راه بیفتد تولیدکنندگان به دنبال تکنولوژی های نو می روند و در نتیجه کیفیت افزایش می یابد.

به گفته وی، باید تولید مُرده خود را با رعایت قانون حمایت از کسب و کار، زنده کنیم با رونق صادرات، اشتغال به عنوان ثمره و میوه تولید، ایجاد می شود.

نرخ واقعی ارز را بازار باید تعیین کند

البته استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان پیرامون اینکه آیا افزایش نرخ دلار، مقدمه ای بر واقعی شدن نرخ آن و حرکت به سمت تک نرخی شدن آن است، به خبرنگار ایمنا گفت: یکسان سازی به معنای اصلاح نظام ارزی در کشور است و این یکی از روش های اصلاح اقتصاد است تا زمینه های رانت از بین ببرد و مشوقی برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات باشد.

به عقیده کمیل طیبی آثار منفی یکسان سازی نرخ ارز کوتاه مدت است. یک سری تصمیمات استراتژیک است و جنبه اقتصادی دارد که به دلیل تبعات اجتماعی نگرانی هایی نیز وجود دارد. حال در شرایطی که اوضاع نفتی بهبود یافته زمان آن رسیده که دولت وعده یکسان سازی نرخ ارز را پیاده کند البته با حذف ارز مسافرتی مقدمات این کار کلید خورده است.

رقم واقعی دلار در محدوده ۴۰۰۰ هزار تومان است

وی در پاسخ به این سوال که نرخ واقعی ارز را چه رقمی پیش بینی می کنید، افزود: نرخ واقعی ارز را بازار باید تعیین کند. وقتی چند نرخ وجود دارد طبیعتا نرخ واقعی بیشتر به سمت نرخ بازار نزدیک است.

طیبی بیان داشت: اگر یکسان سازی نرخ ارز شود همین رقم کنونی خواهد بود و اگر ارز نرخ واقعی خود را پیدا و به رقم تعادلی برسد نابسامانی های بازار از بین می رود بنابراین رقم دقیقی را برای نرخ ارز نمی توان گفت.

وی با تاکید بر اینکه احتمال دارد رقم واقعی دلار در محدوده ۴۰۰۰ هزار تومان باشد؛ البته در نهایت این عدد را بازار تعیین خواهد کرد، افزود: به دلیل اینکه ما بازار سایه ای هم داریم نرخ واقعی ارز در بازار عرضه و تقاضا مشخص می شود. البته دولت و بانک مرکزی می تواند با اعمال محدودیتی، دالان ارزی ایجاد کند. با این حال هر چه شناوری ارز بیشتر باشد به متعادل تر شدن بازار کمک می کند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت

گیشه روزنامه بازار پادکست بازارنیوز، مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

 

 

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز_ محمود جباری؛ پادکست خبری پایگاه تحلیلی_ خبری بازارنیوز امروز، سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: گیشه روزنامه ، گیشه روزنامه بازارپادکست ، گیشه روزنامه‌های اقتصادی ، تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی ، اخبار اقتصادی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9r

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟