Web Analytics Made Easy - Statcounter

   محققان می‌گویند که جمجمه انسانی که در پاپوآ گینه نو کشف شده بود، احتمالا مربوط به قدیمی‌ترین قربانی سونامی در جهان است.این جمجمه که در سال ۱۹۲۹ میلادی در نزدیکی شهر "آئیتاپه" پیدا شده بود در اصل متعلق به گونه انسان‌های "هومو ارکتوس" (انسان راست‌قامت)، از پیشینیان انسان‌های امروزی بوده است.

دانشمندان به تازگی دریافتند که این منطقه ساحلی شش هزار سال پیش دچار سونامی شده بود و این جمجمه متعلق به کسی است که در اثر این سونامی کشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این موضوع هنگامی کشف شد که یک تیم بین‌المللی رسوبات این منطقه را با خاک مناطقی که در سال ۱۹۹۸ بر اثر سونامی ویران شده بود، مقایسه کردند.

پروفسور جیمز گاف، از دانشگاه نیو ساوت ولز، می‌گوید: "در حالیکه استخوان‌ها به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته بود اما به رسوبات منطقه‌ای که این جمجمه در آن کشف شده بود، توجهی نشده بود."

او گفت که "شباهت‌های جغرافیایی" در رسوبات نشانگر این است که انسان‌ها هزاران سال پیش در این منطقه یک سونامی را تجربه کرده‌اند.پروفسور گاف گفت: "ما نتیجه گرفتیم که این شخص شاید قدیمی‌ترین قربانی سونامی در جهان باشد."

تحقیق درباره اندازه ذرات و وضعیت قرار گرفتن رسوبات بخشی از این تحقیق بوده است. در میان رسوبات بقایای موجودات میکروسکوپی اقیانوسی پیدا شده است، درست مشابه آنچه که بعد از سونامی سال ۱۹۹۸ کشف شد. در اثر این سونامی بیش از دو هزار نفر کشته شدند.

تیم باستان‌شناسی همچنین آزمایش "تاریخ‌گذاری رادیوکربن" را برای یافتن سن دقیق این جمجمه انجام دادند.این کشف جدید احتمال دارد باعث شود که اشیا کشف شده در محدوده ساحلی منطقه دوباره مورد بررسی قرار گیرند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۳۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم

زیگورات بنایی است که در گذشته برای عبادت و نیایش پروردگار ساخته می‌شده است. بزرگترین و سالم‌ترین زیگورات به جای مانده در جهان، زیگورات چغازنبیل است. این نیایشگاه باستانی حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد مسیح در تمدن ایلام ساخته شده است. در ویدئوی زیر تصاویری از این بنای باستانی را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • دمای هوا در مناطقی از زنجان به زیر صفر رسید
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • وزیر ورزش: ۵ درصد باقی مانده سهام استقلال و پرسپولیس در اختیار ماست که متعلق به پیشکسوتان است / فیلم
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر