Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مطبوعات به عنوان يکي از ابزارهاي مهم خبررساني نقش مهمي در ارايه آگاهي به جامعه دارند و اين مهم به سطح سواد رسانه اي و ميزان شناخت آنها بستگي دارد که برپايي نمايشگاه در اين زمينه باعث افزايش آن و همگرايي مردم و مديران رسانه ها خواهد شد.

نخستين روزنامه ايران با عنوان «کاغذ اخبار» در دوره قاجار منتشر شد و از آن زمان تا به امروز مطبوعات در زمينه مسايل تحليلي، سرعت در اطلاع ‌رساني، پيش ‌بيني برخي از وقايع و رويداد‌ها و ارايه آگاهي‌ هاي لازم به جامعه نقش مهم و تاثيرگذاري ايفا کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود گسترش وسايل ارتباط جمعي پيشرفته مانند رسانه هاي صوتي و تصويري، مطبوعات به عنوان يک ابزار اطلاعاتي مهم همچنان توانسته است جايگاه خود را در ميان مردم حفظ کند و به عنوان ظرفيتي مثبت در جامعه محسوب شود که وظيفه حفظ وحدت ملي، کاهش ستيزه هاي قومي و نژادي و ايجاد اتحاد و همبستگي ميان مردم را بر عهده دارد.
برگزاري نمايشگاهمطبوعات مي تواند از يک طرف اين ابزار اطلاعاتي مهم را به خوبي معرفي کند و از طرفي ديگر باعث ارتباط و همگرايي مردم و مديران مطبوعات و رسانه ها شود و سطح سواد رسانه اي جامعه را ارتقا بخشد.
بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات پنجم تا 12 آبان سال جاري با شعار «جامعه آگاه تر با توسعه بيشتر و شعار کمتر» در مصلي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود. اين مهم سبب شد تا ديدگاه هاي «محمدصادق افراسيابي» رييس انجمن سواد رسانه اي ايران و مدرس دانشگاه درباره مطبوعات، فضاي مجازي و سواد رسانه اي را مرور کنيم:
**مطبوعات و ارتباط متقابل مردم و مسوولان
مطبوعات در جامعه کارکردهاي متفاوتي دارد، از يک طرف فضايي را براي مردم فراهم مي کند تا بتوانند بر دولت، نمايندگان مجلس و ديگر مسوولان نظارت داشته باشند و از طرفي ديگر باعث مي شوند که مسوولان صداي مردم را به درستي بشنوند و يک ارتباط متقابل ميان آنها برقرار شود. همچنين دولتمردان با استفاده از مطبوعات مي توانند اطلاعات مورد نياز را در اختيار مردم قرار دهند تا اينگونه شفاف سازي اطلاعات و عدالت اطلاعاتي اتفاق بيافتد. علاوه بر اين مطبوعات کارکردهاي ديگري از جمله بسيج منابع و امکانات در مواقع بحران، آموزش و فرهنگ سازي در جامعه و ... را بر عهده دارند. اين عوامل سبب شده است تا امروزه مطبوعات به يکي از رکن هاي جامعه مردم سالار ديني تبديل شود.
** ضرورت برخورداري از سواد رسانه اي در ميان مديران مطبوعات
اگر مطبوعات به اتفاق هايي که در جامعه مي افتد توجهي نداشته باشند، نمي توانند خود را با خواسته هاي مردم همراه کنند. يکي از اين رخدادها، ظهور فضاي مجازي است که اگر مطبوعات نتوانند خود را با آن وفق دهند با آسيب ها و تهديدهاي جدي روبرو مي شوند اما اگر با فرصت هاي فضاي مجازي آشنا باشند، خواهند توانست با توسعه در فضاي سايبري و توجه به سايبر ژورناليسم، خود را تقويت کنند. اکنون بسياري از مطبوعات در کشور از فضاي مجازي بهره مي برند و همين امر سبب شده است تا بتوانند پيام هاي خود را به شکل هاي متفاوت و بهتري به مخاطبان برسانند. از اين رو به شرط اينکه مديران مطبوعاتي و رسانه هاي جمعي فضاي مجازي را به درستي بشناسند و از سواد رسانه اي بالايي برخوردار باشند، اين پديده نوظهور به عنوان يک فرصت براي آنها تلقي خواهد شد.
** اعتماد مردم به مطبوعات
اينک اقبال عمومي به مطبوعات تا ميزاني کاهش پيدا کرده است که اين امر به عوامل مختلفي مربوط مي شود که يکي از آنها ظهور فضاي مجازي به شمار مي رود که به دليل دسترسي آسان توانسته است، جايگاهي براي خود در ميان افراد پيدا کند. مردم به وسيله اين فضا مي توانند با سهولت بيشتر و ارزان تر آخرين اخبار و اطلاعات خود را دريافت کنند. بنابراين طبيعي است که بيشتر مردم به جاي استفاده از مطبوعات به طرف فضاي مجازي بروند. هر چند که آنها به مطبوعات بسيار بيشتر از فضاي مجازي اعتماد دارند. با استفاده از يک پژوهش در ميان دانشجويان مشخص شده که آنها براي کسب اخبار و اطلاعات از شبکه هاي اجتماعي به نسبت بيشتر استفاده مي کنند اما اعتماد آنها به مطبوعات بسيار زيادتر است.
**مطبوعات و حضور در عرصه سايبر ژورناليسم
مطبوعات در عرصه هاي مختلف در حال پيشرفت هستند و سعي مي کنند که نوآوري هاي بيشتري داشته باشند. يکي از اين عرصه ها فضاي چند رسانه اي است. مطبوعات تنها به اخبار اکتفا نمي کنند و به اينفوگرافي، صوتي، تصويري و ... هم مي پردازند از اين رو جامعه وارد عصر سايبر ژورناليسم شده است، هر چند تعداد مطبوعات، کانال هاي فضاي مجازي و ديگر ابزارهاي خبررساني نشان مي دهد که ايران در حوزه مردم سالاري ديني به تکامل رسيده است و به حقوق مردم اهميت مي دهد. در 1394 خورشيدي در پژوهش هاي آينده پژوهي مشخص شد که اگر سواد رسانه اي افزايش پيدا نکند، انتخابات 1396 خورشيدي به خوبي قابل اجرا نيست اما با حضور گسترده مردم مشخص شد که جامعه در سطح بالايي از سواد رسانه اي قرار دارد و اين مهم را بايد مرهون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سيما دانست که با امکانات خود سواد رسانه اي مردم را در اين سال ها افزايش داده اند که اين مهم باعث شد تا مردم به اخبار دروغ و اشتباه که از طرف شبکه هاي بيگانه پخش مي شود، اعتماد نداشته باشند.
**نمايشگاه مطبوعات، فرصتي براي همگرايي مردم و مطبوعات
نمايشگاه مطبوعات نقش مهم و تاثيرگذاري در آشنايي مردم با رسانه ها و ارتقاي سواد رسانه اي آنها دارد و فرصتي پيش مي آورد تا مديران رسانه ها و مطبوعات در جمع مردم حاضر شوند و از نزديک سخنان آنان را گوش دهند. در اين نمايشگاه به نوعي ارتباط متقابل شکل مي گيرد و فرصتي براي همگرايي مردم و مطبوعات مي شود. نمايشگاه مطبوعات بايد باعث شود تا در حوزه ارزش هاي خبري تغييري رخ دهد تا ارزش خبر به شهرت شخص، شغل و مقام بستگي نداشته باشد و ميزان مفيد بودن براي جامعه در درجه نخست اهميت قرار بگيرد.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهدي احمدي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۴۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امام جمعه شهرکرد گفت: رسانه‌ها و مطبوعات موظفند که مسائل و مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند، به ویژه در این دولت که مسئولان حضور میدانی دارند، باید مطالبات مردم به ویژه در بحث مسکن، راه‌ها، مصوبات سفر و ... کاملا سالم، درست و با هم‌افزایی مطرح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام هفتم اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد با بیان اینکه امروز در جامعه بین‌الملل شاهد تغییر و تحولات هستیم، اظهار کرد: بعد از وقایع مختلف نگاه‌ افراد تغییر پیدا کرد، به طوری‌که در آمریکا دانشگاه‌های معتبر علیه حکومت خود و در راستای حمایت از فلسطین و غزه حرکت‌هایی انجام داده و شعارهایی را سر می‌دهند.

وی افزود: با این حرکت‌ها هراس وجود آمریکا را فرا گرفته البته در اروپا نیز این گونه اتفاقات در حال رخ دادن است، این امر نشان از قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی اقتدار را در جامعه ایجاد کرده که نمی‌توان ساده از آن گذشت و این حرکت تا جایی پیش می‌رود که به مقصد خود برسد.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به روز ورزش زورخانه‌ای، تصریح کرد: این ورزش یکی از ورزش‌های سالم و مورد توجه بسیاری از افراد است که باید نگاه قوی‌تر و جامع‌تری به این ورزش صورت گیرد، گرچه مشکلاتی همچون نبود زورخانه در مرکز استان از مشکلات این جامعه ورزشی بود که در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان شد تا تلاش در راستای دایر شدن زورخانه‌ای در مرکز استان انجام شود که پذیرفتند و باید پیگیری‌ها در این راستا صورت گیرد تا مشکل جامعه زورخانه‌ای برطرف شود.

نکونام به اشاره به روز ایمنی حمل و نقل، بیان کرد: ایمنی حمل و نقل و راه‌ها از جمله مسائل مهم است، سال‌هاست راه‌های مواصلاتی به دلیل مشکلات با تصادفات و ضایعات انسانی و اقتصادی مواجه است که باید این بحث هر چه بیشتر دنبال و ایمنی حاکم شود.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به روز شوراها و ضرورت توجه به این امر، اضافه کرد: شوراها یکی از مسائل مهم و از ظرفیت‌های نظام اسلامی است، مسئله شعار سال نشان از حضور مردم در عرصه‌های مختلف به صورت همه‌جانبه است، اما گاهی گلایه‌هایی در مورد مطرح نکردن مطالبات مردم مطرح می‌شود که باید شوراها واقعیات را مطرح کنند، همچنین مسئولان نسبت به شوراها عنایت لازم را داشته باشند تا با همدلی و همکاری مشکلات مردم رفع شود.

نکونام با اشاره به روز معلم و شهادت شهید مطهری، بیان کرد: شهید مطهری الگوی تمام عیار، شخصیتی جامع، موثر و مفید برای جامعه به ویژه فرهنگیان است، امروز فرهنگیان با انگیزه در صحنه حاضرند اما ضرورت‌ها بیش از پیش است.

وی ادامه داد: تربیت نسل جوان و نوجوان، جهت‌دهی فکری، اخلاقی، علمی و ایمانی آن‌ها کاری است که عمده آن در آموزش و پرورش و به دست معلمان شکل می‌گیرد که باید انگیزه لازم در معلمان ایجاد شود کما اینکه خلاءهایی وجود دارد که باید رفع شوند، بنابراین معلمان باید باانگیزه کافی تربیت نسل جوان و نوجوان را مفید و کارا انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نماز جمعه پایگاه مردمی و حامی قدرت است، تصریح کرد: سخن اصلی در این پایگاه‌ها سخن مردم است، مواضع امام جمعه از مواضع رهبری اخذ می‌شود و باید خط مشی رهبری دنبال شود، در مواضع مقام معظم رهبری مطالبات مردم بیان می‌شود به گونه‌ای که ائمه جمعه باید حرف دل مردم را بیان کنند و باید اجازه دهند با رعایت موازین، اخلاق و حفظ حریم و حرمت مسئولان مطالبات بیان شود و با سعه صدر پیگیر و شنوای مطالبات مردم باشند.

نکونام با اشاره به روز جهانی کار و کارگر و روز جهانی مطبوعات، افزود: در جلسه‌ای که با برخی از تشکل‌های کارگری داشتم عمده حرف آنها این بود که باید حرف‌های ما توسط مسئولان شنیده شود و مسئولان فرصت‌هایی را ایجاد کنند تا آنها بتوانند رو در رو مطالب خود را بیان و خلاءها پر شود، در صورتی که مشکلات آنها برطرف نشد بهترین مکان نماز جمعه است، با اخلاق و با رعایت نظم و موازین مختلف مطالب بیان تا مشکلات رفع شود.

وی گفت: کارگر باید با نشاط و محیط کار با نشاطی را داشته و به آینده خود امیدوار باشد تا جهشی که مقام معظم رهبری بیان کردند محقق شود، از طرفی رسانه‌ها و مطبوعات موظفند که مسائل و مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند، به ویژه در این دولت که مسئولان حضور میدانی دارند، باید مطالبات مردم به ویژه در بحث مسکن، راه‌ها، مصوبات سفر و ... کاملا سالم، درست و با هم‌افزایی مطرح شود.

انتهای پیام


 

دیگر خبرها

  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها