Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اقتصاد گفت: کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه نفتچالای باکو به زودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت اقتصاد، مسعود کرباسیان که بامداد پنجشنبه در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی وارد باکو شد، در این نشست که با حضور شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و جواد جهانگیرزاده سفیر کشورمان در باکو، برگزار شد، اظهار کرد: روابط دو کشور همسایه در چهار سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تاکنون سه کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین دو کشور برگزار شده و بیش از ۵۰ هیات بلند پایه از تهران و باکو با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده اند.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه اتصال شبکه راه آهن دو کشور یک تحول جدی در امر حمل و نقل منطقه ایجاد خواهد کرد، افزود: بیش از ۹۵ درصد عملیات خط آهن قزوین - رشت انجام شده و ظرف چهار ماه آینده این خط ریلی به مرحله بهره برداری می رسد و در مورد خط آهن رشت - آستارا نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

کرباسیان در ادامه با اشاره به ظرفیت های ایران در زمینه کشاورزی، اظهار کرد: ایران هم اکنون در زمینه کشت فراسرزمینی فعال است و در کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، اوکراین، برزیل و برخی کشورهای آفریقای اقدام به کشت و توسعه کشاورزی کرده است، در جمهوری آذربایجان نیز وزارت کشاورزی ایران می تواند این پروژه را اجرا کند.

وی افزود: در کشت فراسرزمینی، شرکت های ایرانی با در اختیار گرفتن زمین های کشاورزی کشور مقصد و به کارگیری نیروی انسانی بومی، از طریق انتقال تکنولوژی به توسعه کشاورزی کمک می کند.

کرباسیان همچنین آمادگی کشورمان را برای انتقال تجارب پزشکی و ایجاد مراکز درمانی در جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت: شهروندان زیادی از آذربایجان به قصد درمان به ایران سفر می کنند که با ایجاد این مراکز دسترسی آنها به خدمات پزشکی با کیفیت میسر می شود.
وزیر اقتصاد کشورمان با اشاره به افزایش حجم مبادلات دو کشور در سال های اخیر تصریح کرد: استفاده از ارز ملی دو کشور و کنار گذاشتن ارزهای رایج مانند دلار و یورو در مبادلات اقتصادی، می تواند به سهولت و گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو طرف، منجر شود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در ادامه این نشست افزود: دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان زیر ساخت ها و ظرفیت های زیادی در کنار دریای خزر ایجاد کرده اند، برای مثال ایران در منطقه آزاد انزلی تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که با فعال کردن این بندر می توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی درمورد پیشنهاد وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در مورد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در آستارا نیز گفت: با توجه به اینکه در دوره جدید و در دولت دوازدهم، مسئولیت مناطق آزاد اقتصادی نیز به وزارت امور اقتصادی ودارایی واگذار شده است، این موضوع را بررسی می کنیم.

کرباسیان همچنین ابراز امیدواری کرد که پروژه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت کارخانه داروسازی در حومه شهر باکو با سرعت پیگیری شود.

نشست رئیسان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه با حضور وزیران اقتصادی دو کشور در باکو آغاز شد، محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و اصغر فخریه کاشانی معاون وزیرراه شهرسازی و نمایندگانی از بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی در این نشست، وزیر اقتصاد کشورمان را همراهی می کنند.

مسعود کرباسیان در جریان سفر دو روزه خود به باکو با وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان، کمال الدین حیدر اف نیز دیدار خواهد کرد.

این نخستین سفر مسعود کرباسیان به باکو به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان است، پیش از وی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم عهده دار این مسئولیت بود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۵۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی

وزیر راه و شهرسازی از موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از بنادر، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت مهندسی در حوزه تعمیرات هواپیما خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش در دیدار با ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل‌ونقل جمهوری کوبا با اشاره به توافق دو کشور در بخش دریایی و هوایی، اظهار کرد: طرف کوبایی در حوزه حمل‌ونقل ریلی با یک شرکت ایرانی قراردادی را در زمینه خرید قطعات و تعمیرات واگن‌ امضا کرده است.

وی با اشاره به درخواست وزیر حمل‌ونقل کوبا، ادامه داد: طرف کوبایی برای صادرات محصولات و جابجایی بار درخواست استفاده از ظرفیت بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را داشت که مورد موافقت قرار گرفت.

وی از پیوند خواهرخواندگی دو بندر مهم ایران و کوبا برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی کوبا از تسهیلات بندری کشورمان خبر داد و با اشاره به درخواست وزیر حمل‌ونقل کوبا برای استفاده از ظرفیت مهندسی ایران در حوزه تعمیرات هواپیما، افزود: بر این اساس مقرر شد، نیازمندی‌ها در این زمینه از طریق سفارت کوبا در تهران به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اوایل خردادماه به میزبانی هاوانا گفت: مجموعه توافقات صورت گرفته در این دیدار مقدمات اتخاذ تصمیمات اصلی در جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن را بر عهده دارد.

بذرپاش در این نشست، ظرفیت حمل و نقل دریایی دو کشور از طریق دریا و اقیانوس را مهم و فرصت بسیار مطلوبی در زمینه جابه‌جایی کالاهای کوبایی به مقاصد شمالی از طریق بنادر ایران بر شمرد.

وی با اشاره به ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و توسعه مسکن، زیرساخت جاده‌ای و ریلی گفت: مقرر شد، با توجه به اینکه مجموعه اقدامات زیربنایی در وزارتخانه دیگری در کوبا پیگیری می شوند، شرکت های ایرانی از طریق سفارتخانه ها به وزارتخانه مطبوع در کوبا معرفی و دعوت به همکاری شوند.کوبا در اذهان مردم ایران نماد مقاومت در برابر امپریالیسم و قابل احترام بوده و کمک به آن امری ضروری است.

ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل و نقل جمهوری کوبا نیز هدف از این دیدار را پیگیری توافقات و تفاهمات انجام شده میان دو کشور در گذشته و برنامه ریزی برای پروژه‌های جدید عنوان کرد و گفت: توافقات انجام شده در گذشته، با جدیت پیگیری می شود تا به بهترین شکل ممکن اجرا شوند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • بهره برداری از توقفگاه خودرو‌های سنگین شهرک دانش، به زودی
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان