Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو- ایرنا- روسیه گزارش کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی به نام «سازوکار تحقیقاتی مشترک» در باره حوادث سوریه را غیرواقگرایانه خواند که بر روی شواهد واقعی و مستند استوار نشده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رسانه ها اعلام کردند: کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی عصر روز پنجشنبه گزارشی از تحقیقات خود پیرامون حوادث شیمیایی خان شیخون در روز چهارم ماه آوریل (15 فروردین ماه) و ام الحوش در روزهای 15 و 16 ماه سپتامبر سال گذشته (25 و 26 شهریور ماه 95) را به شورای امنیت ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: با بررسی اولیه گزارش کمیسیون مشترک تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه، شیوه بکارگرفته در آن را ناقص می دانیم و در این گزارش به عنوان مدرک اثبات، شواهد سیاسی ارائه شده است.
ریابکوف روز جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مطالعه این سند پرحجم را شروع کردیم و در آینده نزدیک ارزیابی کاملی از آن ارائه می کنیم.
وی خاطرنشان کرد که با مرور اولیه این سند، نواقص شیوه بکار گرفته شده از سوی کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی کاملا به چشم می خورد.
ریابکوف گفت: به عنوان شواهد برای اثبات ادعاها در مورد حوادث شیمیایی مطرح شده در گزارش، به اظهارات شاهدانی اشاره شده و در مورد بیان حقیقت از سوی منابع استناد شده بسیار شک داریم.
وی گزارش کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را دارای موارد متعدد نقیض و غیرمنطبق با واقعیت توصیف کرد و افزود: با مرور اولیه این سند چنین مواردی در آن دیده می شود.
روسیه روز سه شنبه نیز قطعنامه تمدید ماموریت کمیسیون تحقیقات درباره حوادث شیمیایی سوریه تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» را در شورای امنیت وتو کرد.
به گزارش ایرنا، تحقیقات بین المللی پیرامون حوادث سوریه که تحت عنوان «سازوکار تحقیقاتی مشترک» یا به اختصار JIM شناخته می‌شود، از سال 2015 با رای موافق همه اعضای شورای امنیت، به صورت مشترک زیر‌نظر سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آغاز بکار کرد.
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت روز سه شنبه ابتدا تعویق رای‌گیری در خصوص تمدید ماموریت هیات تحقیقات را تا زمان انتشار این گزارش خواستار شد؛ ولی پس از بی‌توجهی اعضا به این درخواست، قطعنامه را وتو کرد.
وی پیش از رای‌گیری، با اشاره به فضاسازی رسانه‌‌ای کشورهای غربی گفت: سعی نکنید اینگونه القا کنید که اگر این قطعنامه امروز تصویب نشود، کار هیات تحقیقات به اتمام می‌رسد.
نبنزیا ادامه داد: ما آماده طرح مجدد این مسئله پس از انتشار و بررسی نتیجه تحقیقات هستیم.
حادثه شیمیایی خان شیخون در چهارم آوریل سال جاری (15 فروردین) رخ داد و در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند. رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هرگونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، گزارش هیات مشترک تحقیقاتی در خصوص حادثه خان شیخون در شرایطی منتشر شد که روسیه این هیات را به کوتاهی در انجام وظایف خود متهم کرد.
«میخاییل اولیانوف» مدیر بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه، به تازگی به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود که اعضای هیات تحقیقاتی مشترک، برخی فعالیت‌ها را از دفتر‌های کار خود در لاهه و نیویورک انجام داده‌ و از نمونه برداری صحیح از مراکز مورد تحقیق خودداری کرده‌اند.
نکته بسیار مهم در حوادث شیمیایی سوریه که آمریکا و متحدان غربی این کشور عمدی و آگاهانه نادیده می گیرند، کاربرد سلاح شیمیایی توسط تروریست های ضدسوری است.
اروپام**391
ناشر: فریبا مدنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان به ریاست «علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان و «فرخ شریف زاد» معاون اقتصادی و کنسولی وزارت امور خارجه تاجیکستان در تهران برگزار شد.

هیأت‌های دو طرف درباره موضوعات کنسولی از جمله روادید، تسهیل ترد اتباع، تمهید همکاری‌های علمی، آموزشی، حقوقی، قضائی، پلیسی، حمایت از رانندگان و حل و فصل مشکلات اتباع گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

کد خبر 6098446 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • وقوع ۷۰ حریق و حادثه در سمنان/ ۳۲ نفر از حوادث نجات یافتند
  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • یک هفته با ۶۲ کشته | مصدومیت ۱۳۱۷ نفر در تصادفات ۷ روز اخیر
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • تصادف در جاده اردبیل _ سرچم / ۲ فوتی و ۸ مصدوم
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه