Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > دیپلماسی - یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که حماس به خطای استراتژیک خود در قبال جمهوری اسلامی پی برده است و درصدد بهبود روابط و جبران آن است.

زهره نوروزپور: پس از پیروزی ارتش سوریه در جنگ با تروریسم، بازیگران منطقه ای یکی پس از دیگری موضع خود را در قبال حکومت بشار اسد و بحران سوریه را تغییر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماس هم جزو گروهها و بازیگرانی بود که اوایل بحران سوریه و شکل گیری حکومت اخوان ها در مصر روابطش با ایران دچار فراز و نشیب هایی شد، اختلاف نظرهایی که منجر به قطع روابط نشد اما چندان مانند سابق گرم هم نبود! در این میان بحران عربی هم برای تغییر مواضع این شاخه سیاسی مقاومت بی تاثیر نبود. هفته گذشته هیئت سیاسی حماس به تهران آمد، این سفر حداقل در رسانه های داخلی، بازتاب گسترده ای داشت، اینکه چرا حماس در آستانۀ آشتی با فتح، به تهران آمد، پرسشی است که احمد دستمالچی، سفیر اسبق ایران در لبنان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به آن پاسخ داده است که از نظر می گذرانید:

ارزیابی شما از سفر هیئت سیاسی حماس به تهران چیست؟

بعد از کش و قوس های سیاسی زیادی که پس از تحولات سوریه، برادران حماس درگیر آن شدند، این سفر اتفاق افتاد، آنها دچار یک نوساناتی در روابط خودشان با کشورهای منطقه شدند.  فکر میکنم که در حال حاضر حماس به اشتباه استراتژیک  خود اگاه شده است. 

در حقیقت یک دور باطلی در سیاست زدند و متوجه شدند که راهی را که رفتند به معنای دور شدن از جمهوری اسلامی، برایشان بسیار نتایج بدتری به همراه داشته است. اما جمهوری اسلامی ایران‌ با سعه صدر خواست که خودشان به این نتیجه برسند.

پس از تحولات اخیر منطقه به خصوص شرطی که سعودیها برای قطر  مبنی بر خروج حماس از دوحه گذاشت، آنها به این نتیجه رسیدند که تهران بهترین پشتیبان و مأمن امن برای حماس و مقاومت است، کما اینکه تحولات سیاسی داخل حماس هم مزید بر علت بود که آنها به ایران بیایند و مجددا همکاری خودشان را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرند.

سیاست جمهوری اسلامی ایران هم همیشه مشخص و ثابت بوده است ‌حمایت از همه گروههای فلسطینی که بخواهند با رژیم غاصب صهیونیستی مبارزه کنند با صعه صدر اغوش خود را باز می کند و از این روابط استقبال می کند. این سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران این بوده و خواهد بود.


فرمودید حماس دچار خطای استراتژیک شد...
تحولات مصر و روی کار امدن اخوانی ها و همچنین فاصله گرفتن از سیاست های گذاشته که در روابط با بشار اسد داشتند و احساس می کردند که باید با بشار اسد مبارزه کنند و او به زودی سرنگون خواهد شد همان اشتباه بزرگی که اردوغان کرد، اما ورق برگشت و تحولات طور دیگری رقم خورد. در این میان حماس مثل ترکیه و عربستان هم همین خطای استراتژیک را مرتکب شد. حماس هم مانند دیگر مخالفان سوریه احساس کرد که بشار اسد مانند قذافی در لیبی سرنگون خواهد شد و معادلات طور دیگری خود را نشان خواهد داد. این اشتباه باعث شد دوری کند و به سمت بازیگرانی بچرخند که خیلی برای انها فایده نداشت.  لذا به  خطای استراتژیک خود پی برده اند و به این نتیجه رسیده اند که نباید از محور مقاومت دور شوند. نتیجه گرفتند گه این دوری برای انها مصیبت بار بوده است. به نظر می آید با سفر به تهران میخواهند خطای گذشته را جبران کنند.

به بحران قطر اشاره کردید، با توجه به شروط و فشار سعودی به دوحه در خصوص عدم حمایت از اخوان ها، این احتمال وجود دارد که حماس تهران را جایگزین دوحه کند؟ ایا  با این درخواست به تهران آمده اند؟

این مساله به نوع واکنشی که حماس در قبال تهران در پیش می گیرد بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران نسبت به همان واکنش حماس پاسخ خواهد داد. ایران  همانطور که از سایر گروههای مقاومت پشتیبانی خواهد کرد و دست همکاری خواهد داد اگر برادران حماس راغب باشند همان همکاری را خواهند داشت. این بستگی دارد که با حماس به چه نتیجه ای رسیده باشد به این معنا که حماس اگر اشتباهات گذشته را جبران کند، میتواند تهران جایگزین قطر شود، بستگی به این مذاکرات دارد. به نظر می رسد که برادران حماسی در برابر یک واقعیت قرار گرفته اند، که در حال حاضر پشتیبانی غیر از جمهوری اسلامی ایران ندارند و  همکاری با تهران را خودشان انتخاب کرده اند و ایران هم پذیرای آنها خواهد بود.

این سفر ارتباطی هم به مذاکرات سازش دارد؟
حتما توضیح  خواهند داد که در این مذاکرات چه گذشته است. ولی هدف اصلی  این سفر، تصمیم استراتژیک حماس است که مجددا در اغوش پشتیبانی ایران قرار بگیرد.

با توجه به تحولات منطقه و توضیحات شما از این سفر، پیش بنی شما از آینده این روابط پرفراز و نشیب حماس با ایران چیست؟

تحولات حماس در صحنه سیاست تابعی از  تحولات اخوان المسلمین است. بعد از این که اخوانی ها با اشتباهات متعددی که انجام دادند و  در مصر سرنگون شدند، حماس نیز دچار دستخوش تحولاتی شد، عده ای معتقد بودند که مسیر سازش را باید ادامه دهند و عده ای دیگر هم معتقد به پایداری بودند.  در نتیجه همانطور که اخوان در حال پوست اندازی است، در داخل حماس نیز جریاناتی هستند که در حال پوست اندازی هستند.

 به نظر می رسد که شاخه نظامی بیشتر از گذشته مصمم به ادامه مبارزه مسلحانه بارژیم صهیونیستی هست، طیفی از شاخه سیاسی  حماس هم حامی این اسلوب خواهند بود و طیف دیگر به ادامه روند فعلی معتقد هستند، حال در کنار این دو معقوله دوستان دیگری داخل حماس هستند که باید از گذشته درس عبرت بگیرند و استراتژی  جدید را دنبال کنند که اینها بستگی به تحولات آینده دارد. انچه مهم است پوست اندازی در داخل حماس است و باید منتظر تحولات دیگری بود.

52310

کلید واژه‌ها : حماس - فلسطین -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با اشاره به رویه‌های سیاسی برای شناسایی سازمان‌های تروریستی تصریح کرد که افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل اظهار کرد: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 748127

دیگر خبرها

  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو