Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برخي تجديد نظرطلبان به تازگي در حالي مدعي «قحطي الگو در نظام اسلامي» هستند که توضيح نمي‌دهند امثال «شهيد حججي» در ساحت کدام الگوها پرورش يافته‌اند؟!
سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.
***
پاسخگوي مردم هستيم جز درباره روحاني!
علي صوفي، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان به تازگي در بخشي از يک مصاحبه با خبرگزاري ايلنا در کنايه به فراکسيون اصلاح‌طلبان مجلس موسوم به اميد گفته است:اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري نه تنها بايد طرح و برنامه‌هايي که مدنظر دارد به نمايندگان خود ارائه دهند بلکه بايد آن‌ها مورد پيگيري و رصد قرار دهند.
او با تاکيد بر اين موضوع که اگر اتاق فکر وجود داشت برخي از رفتارها در جريان رأي اعتماد صورت نمي‌گرفت، گفت: ممکن است بعضي از افراد ظاهرا با فراکسيون اميد باشند ولي عملا مصوبات فراکسيون را اجرا نکنند، بايد نظارتي بر رفتارها باشد تا نمايندگان نتوانند تصميماتي بگيرند که بعد از آن به کسي هم پاسخگو نباشد.
صوفي در ادامه با بيان اين که همه افراد برآمده از رأي اعتماد مردم بايد پاسخگو باشند تاکيد کرد: از آن جايي که اين افرادِ مورد حمايت اصلاح‌طلبان؛ نمايندگان مردم در مجلس هستند فقط مي‌توان در تصميم‌گيري‌هايشان نقش مشاور داشت و در کنارشان به مردم اطمينان داد که به فکر شما و مطالبتان هستيم .
وي در ادامه با بيان اين که نبايد ارتباط اصلاح‌طلبان با مردم را قطع کنيم گفت:
متاسفانه کساني که از طريق جريان اصلاحات رأي آورده‌اند خودشان را پاسخگو نمي‌دانند و اين وظيفه ماست که پاسخگوي مطالبات مردم باشيم و بايد در مواقعي که لازم است نقادانه عمل کنيم که اين امر در قالب مطالبه‌گري و اتاق فکر تا حدودي محقق مي‌شود.[1]
*علي صوفي کاملا درست مي‌گويد و اين وظيفه ستاد جريان اصلاحات است که نسبت به عملکرد آدم‌هايي که در معرض رأي مردم گذاشته و از آنها حمايت کرده پاسخگو باشد.
اما مشخص نيست اصلاح‌طلبان چرا اين سخنان درست و اين عقلانيت ابراز شده را در قبال رئيس‌جمهور روحاني به‌کار نمي‌برند و حتي صراحتاً عنوان مي‌کنند که پاسخگوي عملکرد او نيستند؟!
کما اينکه شخص آقاي صوفي، در مردادماه گذشته طي اظهاراتي گفته است:
«جريان سياسي که موجب پيروزي رئيس‌جمهور شده است، هيچ‌گونه وابستگي به روحاني ندارد! جريان اصلاحات به لحاظ سياسي جريان مستقلي از روحاني است و تنها در دو انتخابات رياست‌جمهوري گذشته از روحاني حمايت کرده است، در نتيجه تنها خوش‌عهدي و بدعهدي از روحاني باقي ‌خواهد ماند.»[2]
و يا کثيري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب ديگر که با اينکه زماني مي‌گفتند «ما فدائيان دولتيم»، «تمام کارهاي روحاني قانونيست» و يا «بايد دست روحاني را بوسيد» اما امروز بيان مي‌کنند که «پاسخگوي عملکرد دولت نيستيم»![3]
جالب آنکه حتي «بهزاد نبوي» از تئوريسين‌هاي ستادي جريان خاص نيز اخيراً جلوه‌اي ديگر از اين بيعت‌شکني فاحش را عيان کرده و در دو مقطع صراحتاً ابراز کرده است که هيچ ائتلاف و توافقي ميان ما و روحاني نبوده است...[4]
***
شهيد حججي چگونه تربيت شد؟ تجديد نظرطلبان مي‌گويند ايران اسلامي قحطي الگو دارد!
عليرضا بهشتي، از فعالان اصلاح‌طلب چند روز قبل در هشتاد و نهمين سالروز تولد آيت الله شهيد بهشتي با اشاره به برخي خصائل و رفتارهاي شهيد بهشتي گفته است:
«متاسفانه در 40 سال گذشته، فقدان الگوهاي عملي در جامعه، به نهضت اسلامي و تداوم آن همچنين به پررنگ ماندن ارزش‌هاي اسلامي که انقلاب براي آنها شکل گرفت آسيب فراواني رسانده است.»
به گزارش جماران، او مي‌افزايد:
نمي‌خواهم، بگويم که ظرف چهل سال گذشته الگوهاي عملي ديگري پديد نيامدند اما اگر نگاهي به تبليغات کنيم و دانش علوم تربيتي را از صداوسيما، منابع، دانشگاه‌ها و مطبوعات و رسانه‌هاي مختلف در اختيار مردم بگذاريم تا وقتي که جوان ما، الگوي قابل پيگيري و در دسترس را که بتواند با او نشست و برخاست کند و در برخورد با او بياموزد و رابطه‌اي گفت و گويي برقرار کند، نيابد عملا تبليغات اثر چنداني نخواهد داشت.[5]
*صد البته اشخاصي همچون شهيد بهشتي، شهيد مطهري، شهداي محراب و سايرين الگوهاي بزرگي در جامعه اسلامي ايران بوده‌اند...
اما شهادت آنها و يا اصلاح‌طلب و تجديد نظر طلب بودن فرزند يکي از اين شهدا! دليلي بر اين نيست که انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران طي 40 سال گذشته بازتوليدي در زمينه الگوهاي خود نداشته است.
چه اينکه در سايه‌سار وجودي همين الگوهاي نو و غير قابل انکار بوده است که امثال شهيد حججي‌ها باليدند، ايران اسلامي به قدرت منطقه‌اي و جهاني تبديل شد، تحريم‌ها و تهديدها و هجمه‌هاي اقتصادي در برابر نظام اسلامي شکست خوردند و از همه مهمتر اينکه وجود و زايندگي همين الگوها بود که ايران اسلامي را سر به سلامت از گردنه فتنه‌هاي بزرگ گذرانيد.
حکما آقاي بهشتي که جزو طرفداران تئوري تجديد نظر طلبي در انقلاب اسلامي! و از فعالان حوادث سال 88 هستند نيک مي‌دانند که اگر صحبت ايشان در زمينه بي‌الگو و اسطوره بودن نظام جمهوري اسلامي ايران حقيقت داشت، امروز نه تنها تئوري تجديد نظرطلبي ايشان و امثال سعيد حجاريان عملي و علني شده بود بلکه نه 23 تير سال 78 در کار بود و نه 9 دي ماه سال 88! و فتنه‌هاي کوي دانشگاه و سال 88، هر يک به تنهايي توانسته بودند نظام اسلامي را از پاي در بياورند...
نظام جمهوري اسلامي اتفاقا الگوهاي فراوان، کارا و نو به نويي را به نسل‌هاي خود ارائه کرده است اما نکته اينجاست که اشخاصي از جريان سياسي خاص بنا به دلايلي ترجيح داده‌اند رفتگان! را فقط الگو بدانند و از حاضرين نيز گويا فقط کساني که در فتنه سال 88 نقشي داشته و يا سمپات اصلاحات باشند، مي‌توانند اطلاق «الگو» داشته باشند.
تکمله مهم اين معنا نيز آنجاست که در مکتب و انقلابي که امامش به يک طفل 13 ساله‌ي مجاهد به چشم «رهبر» نگاه مي‌کند، طبيعتا آن اندازه زايايي و تکثّر الگوها وجود دارد که مويه کردن در قبرستان‌ها نشانه بي‌کسي نباشد.
گفتنيست، بهشتي چند سال قبل صحبت‌هايي را در زمينه امکان تجديد نظر طلبي در ساحت انقلاب اسلامي و نظام اسلامي مطرح کرد.[6] سعيد حجاريان نيز در چند سال اخير به اين مسئله اشاره کرده است!
***
ائتلاف «ميرسليم و آشنا» براي کمک به شوراي نگهبان

حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور روحاني و مصطفي ميرسليم، از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اخير، به تصميم اعلامي شوراي نگهبان مبني بر لغو عضويت آقاي سپنتا نيکنام از شوراي شهر يزد به دليل غير مسلم بودن، واکنش نشان دادند.
به گزارش ايلنا، آشنا در همين رابطه طي مطلبي در کانال تلگرامي خود نوشته است:
«قضيه نيکنام حس ميهني برخي ايرانيان را به چالش کشيده است. کساني که رد نيکنام را مستند به دلايل شرعي يا حقوقي مي‌کنند اکنون با يک آزمون دشوار مواجه هستند، آنها بايد موضع خود را در قبال هويت سه وجهي "جمهوري، اسلامي، ايراني" مشخص کنند. مسئله در فراسوي يک استدلال حقوقي صرف، به نسبتي برمي‌گردد که ما با هويت ملي در مفهوم توصيف شده در قانون اساسي تنظيم مي‌کنيم.»
او همچنين افزوده است: نحوه بيان و استدلال برخي فقهاي شوراي نگهبان، مباحثه فقهي و حقوقي عموميت يافته و کيفيت مواجهه سياسي با اين پديده تعيين کننده آينده مفهوم هويت ملي و کارامدي حقوق شهروندي در ايران است.[7]
در همين اثني، مصطفي ميرسليم نيز در يک جمله در توييتر خود نوشته است: «مشکل سپنتا نيکنام در مجمع تشخيص قابل حل است.»[8]
*بايستي قضاوت درباره اظهارات اين دو نفر را به عهده مردم و البته مقامات کشور گذاشت...
درباره آشنا ذکر اين نکته لازم است که رسانه‌ها طي سال‌هاي اخير، گزاره‌هاي ديگري هم از او در زمينه «خير خواهي غرب براي ايران»، «توييتروريسم» و «تهديد امنيتي سطح بالا» منتشر کرده‌اند.
ميرسليم نيز که راجع به تمام مشاکل ايران، راه‌حل‌هايي مکتوب را در اختيار دارد پيش از اين راهکارهايي درباره «آلودگي هوا»، «فساد قاليباف» و «رفع خطر قاليباف از سر نظام اسلامي» ارائه کرده است.
**مشرق در همين زمينه و آنچه در ماجراي «سپنتا نيکنام» رخ داده است، در مطلبي مستقل به طور مفصل به تبيين موضوع و چرايي وقوع آن پرداخته است که شما را به مطالعه آن دعوت مي‌کنيم. (اينجا)
***
1_https://khabarfarsi.com/u/46358699
2_mshrgh.ir/764960
3_mshrgh.ir/765617
4_mshrgh.ir/790499
5_http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-773366
6_ http://www.farsnews.com/13940718001549
7_ https://tnews.ir/news/52b997410944.html
8_ http://www.rouydad24.ir/fa/news/83628

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، موسی الرضا حاجی بگلو ظهر دوشنبه در همایش روز ملی شوراها در نیشابور اظهار کرد: هدف از تشکیل شوراها در روستاها و شهرها واگذاری امور روستایی و شهری به مردم است.

وی افزود: لازم است برخی قوانین در رابطه با اختیارات شوراها تغییر پیدا کند تا نحوه کارکرد این نهاد مردمی تأثیرگذار تر باشد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌های کشور بیان کرد: ۱۲۰ هزار عضو شورا در کشور داریم و نباید بخاطر تخلف یک عضو شورا در یک منطقه تمام اعضای شورا در استان و کشور را زیر سوال ببریم.

وی ابراز کرد: اعضای شورای روستاها هیچ حق و حقوقی دریافت نمی‌کند و ما پیگیری‌هایی در سطح استان و کشور انجام دادیم اما متأسفانه نهادهای مربوطه برای پرداخت حق جلسه اعضای شوراها همکاری نمی‌کنند.

حاجی بگلو تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم قانون شوراها را در سطح کشور اصلاح کنیم و اکنون از سوی شورای عالی استان‌های کشور پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم.

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: طرحی را از سوی شورای عالی استان‌های کشور در حال پیگیری هستیم که هرگونه انتصابی از سوی رئیس جمهور و وزرا در استان‌ها منصوب می‌شوند باید ابتدا تاییدیه شورای استان‌ها را بگیرند.

احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود

همچنین محمد رستمی منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی شورا در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی باید انگیزه نوکری و خدمت به مردم را داشته باشند و از سوی دیگر هدفی نیز از خدمت به مردم جهت ارتقای وضعیت منطقه وجود داشته باشد.

وی افزود: احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود و از این رو نقاط قوت، فرصت و تهدید روستاها پایش شود تا شاهد احیای اقتصاد روستایی باشیم.

منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با شناسایی مشکلات کارخانجات باعث رونق آنها در سال جدید باشیم و اکنون متأسفانه شاهد تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی کارخانجات در نیشابور بزرگ هستیم.

کد خبر 6091895

دیگر خبرها

  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟