Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به روند پیشرفت جوامع و تکنولوژی، سبک زندگی انسان‌ها به مرور زمان دگرگون شده است. دگرگونی که با ظهور تکنولوژی و تزریق آن به فرهنگ جوامع، سبک زندگی و رفتار خانواده‌ها را هم تحت تأثیر قرار داده است.

با ورود تجددگرایی و تقلید از فرهنگ اروپایی در عصر قاجار و تحول شگرف پوشش و آداب رفتاری در دو دوره پهلوی، می‌توان گفت سبک زندگی خانواده‌های ایرانی دچار تغییراتی شد که گاهی به ضرر و گاهی به نفع جامعه بود، اما دیری نپایید که با در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت تجددگرایی و بومی کردن آن با فرهنگ ایرانی اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همه خانواده‌ها در یک سطح و با یک فرهنگ آن هم فرهنگ ایرانی و اسلامی شکل گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینکه نسل‌ها تغییر کرد و دوباره تقلید از جوامع غربی شکاف گسترده را بین خانواده‌ها ایجاد کرد.

به همین منظور مبحثی را درباره سبک زندگی ایرانی و اسلامی آغاز کرده‌ایم. در آغاز راه باید دید که این دو در تعریف انسان، زندگی، آفرینش و سبک زندگی چه اشتراکات و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این باره گفتگویی کوتاه با حسین آسا پژوهشگر و استاد دانشگاه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حسین آسا پژوهشگر و استاد دانشگاه درباره سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اظهار داشت: بحث درباره سبک زندگی ایرانی اسلامی با توجه به نهاد خانواده است. به عقیده من، باید در نظر گرفت که چه مسائلی در هر نظام فلسفی و فکری وجود دارد. همچنین درباره زندگی انسان‌ها هم، باید هدف از آفرینش در نظر داشت و هم جایگاه انسان بررسی شود و در مرحله بعد کار ما پاسخ دهی به پرسش‌های بنیادی است و باید ابعاد سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در دستور کار قرار بدهیم.

وی ادامه داد: ما باید از ابتدا به نظام زندگی ایرانی و اسلامی توجه ویژه داشته باشیم. باید بررسی کنیم آیا در آن دو سوال‌های بنیادین درباره خانواده مطرح شده است یا خیر؟ اگر بله پاسخ‌ها چیست. یا اگر مشترکاتی در مسائل وجودشناختی در بین این دو سبک باشد، باید و نباید‌های مشترکی هم وجود دارد.

این استاد دانشگاه افزود: نظام زندگی ایرانی، اسلامی در سایه انگیزه و هدف آفرینش است که حیات انسان تبیین خاصی به خود می‌گیرد. هدف و سبک زندگی انسان در هر مکتبی به گونه‌ی خاص تعریف می‌شود. اما در باب سبک زندگی ایرانی و اسلامی باید گفت در بسیاری مسیر‌ها این دو تفکر با هم تطابق دارند؛ این دو تفکر در بسیاری از مبانی هستی مشترکات زیادی دارند که خود این اشتراک‌ها در نظام فکری نتیجه و هدف روشنی را ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر نیم نگاهی به مبانی فکری سبک‌ زندگی اسلامی داشته باشیم، می بینیم که تفکر اسلامی خیلی واضح و روشن درباره انسان و حیات بشری صحبت کرده است. اما از سویی هستی در تفکر ایرانی تا جایی که تاریخ به ما نشان می‌دهد، به دور از دنیای مادی است. جهان‌بینی ایرانی را می‌توانیم در راستای جذابیت و کشش ذاتی درون و همچنین تلاش وافر مغان در اشاعه اعتقادات ایرانی قرار داد.

آسا در پایان خاطرنشان کرد: با کنکاش در متون دینی زرتشت و فرهنگ عام و خاص ایران باستان، درک می کنیم که مهارت‌های فکری فلسفی بر دو مؤلفه بسیار اساسی و انسان شناسانه تاکید می‌کنند. یکی از این مولفه‌ها فطری بودن نیاز‌ها و تعاملات انسان و دیگری اجتماعی بودن افراد است. خود همین تعاملات و گرایش‌ها می‌تواند در بررسی سبک زندگی، خانواده، حیات و انگیزه حیات به ما کمک کند. با توجه به این دو مؤلفه است که ما می‌توانیم حقوق و وظایف اجتماعی خود را درک و به آن عمل کنیم.

انتهای پیام/

سبک زندگی ایرانی به دور از دنیای مادی است

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه رفتاری امام صادق (ع) بهترین الگو برای تقریب مذاهب است

حجت‌الاسلام هادی محمدخواه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج در گفت وگو با خبرگزاری تقریب،  ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق (ع) و با اشاره به جایگاه این امام همام میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت:  بسیاری از شاگردان آن امام همام از اهل سنت بودند و بزرگان فقهی اهل سنت این شاگردی را برای خود فضیلت و افتخار می دانستند و امام صادق (ع) را فقیه ترین شخصیت زمان خود می دانستند.

وی با بیان اینکه شیوه رفتاری امام صادق (ع) با پیروان مذاهب مختلف را می توان الگوی بارزی برای تقریب مذاهب دانست؛ تصریح کرد: شخصیت علمی و نوع مواجهه با افراد حتی ملحدان زمان خویش از فضایل برجسته امام صادق (ع) است که دوستان و دشمنان به آن اعتراف می کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج افزود: شیوه علمی آن حضرت مبتنی بر الگوی آزاد اندیشی بوده به گونه ای که همگان شبهات خود را آزادانه مطرح و آن امام همام با استدلال و همراه با احترام پاسخ می دادند.

حجت‌الاسلام محمد خواه به فضایل و مناقب امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: فضایل و مناقب امام صادق (ع) بر کسی پوشیده نیست ایشان در تمامی عصر‌ها همواره نه تنها معلم بوده‌اند و شخصیت ایشان به گونه‌ای بود که افراد می‌توانستند در زمینه‌های مختلف از آن بهره ببرند.

وی تأکید کرد: سخاوت، عدالت، انسانیت، شجاعت و سایر کرامت‌های انسانی در وجود این انوار مقدس است، پس شایسته است که در روزهای منسوب به ایشان در تعظیم شعائر دینی کوشیده شود.

حجت‌الاسلام محمد خواه همچنین پیرامون شخصیت امام صادق (ع) افزود: ایشان نمونه کاملی از یک انسان متعالی و همان قرآن ناطقی هستند که حق را از باطل جدا می کنند و مسیر هدایت را مشخص می کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج عنوان کرد: ایشان نه تنها در اخلاق بلکه در علم، عبادت، سیاست و سایر زمینه‌ها سرآمد روزگارخویش بوده و براساس این ابعاد به تربیت اصحاب و یاران خود پرداخته اند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • شیوه رفتاری امام صادق (ع) بهترین الگو برای تقریب مذاهب است
  • آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • رفتار زائران ایرانی در حج باید الگو باشد
  • حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند