Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد-ایرنا- تظاهرات و اعتراضات سه سال اخیر در بغداد پدیده جالب توجهی را در عراق خلق کرده و آن هم مجموعه ای از آدم هایی است که هر روز در میدان 'التحریر' در مرکز بغداد پرسه می زنند تا شاید از طریق گفت وگو با رسانه ها، دولت عراق را تحریک کرده که آنها را بازداشت کند به امید اینکه از گذر آن بتوانند از یکی از کشورهای غربی پناهندگی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگاران ایرنا برای انجام چند گزارش میدانی همانند بسیاری از رسانه های فعال در بغداد، دو روز قبل به میدان 'التحریر' (میدان آزادی) بغداد رفتند و با دو مرد میانسال مواجه شدند که در ابتدای امر سوالات آنها از رسانه ای که به آن منتسب هستیم، این تصور را ایجاد کرد که شاید از نیروهای امنیت ملی عراق باشند!.
وقتی خبرنگار ایرنا در مقابل سوالات آنها پرسید که 'آیا از نیروهای امنیت ملی عراق هستید!؟'، دو نفر با تعجب به همدیگر نگاه کرده و همزمان هر دو شروع به خندیدن کردند و گفتند: 'نه ما تحلیل گر هستیم!'.
سوال شد که 'تحلیلگر سیاسی!؟' آنها بازهم با همان حالت خنده گفتند که 'تحلیلگر در همه چیز! در هر موردی که بخواهید حاضریم مصاحبه کنیم!' و یکی از آنها کارت ویزیت خود را ارایه کرد که روی آن نوشته شده بود، استاد در علوم روانشناسی و مدعی شد که استاد دانشگاه است.
از آنها درباره قصه حضورشان در میدان التحریر سوال کردیم که گفتند برای مصاحبه با رسانه ها حضور دایمی داریم و 'امیدواریم که نیروهای امنیتی عراق ما را هم دستگیر کنند تا شاید مانند دیگر دوستان مان بتوانیم از سازمان حقوق بشر جهانی و نمایندگی سازمان ملل در عراق و یا از یکی از کشورهای غربی پناهندگی سیاسی بگیریم.'
میدان التحریر به دلیل برگزاری انجام تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز به یکی از اماکن سیاسی عراق تبدیل شده که به دلیل تریبون آزاد اظهار نظر در این مکان، برخی آنجا را مشابه 'هاید پارک' لندن می دانند.
گرچه بیان آزادی رای در این مکان از وجوه تشابه با هاید پارک است، اما وجه اختلاف عمده این مکان با هاید پارک این است که در میان جمع معترضان با انگیزه های مختلف سیاسی و معیشتی، عده ای هم هستند که هر هفته در این مکان تجمع کرده و به شدیدترین عبارت ها به دولت عراق انتقاد می کنند، شاید دولت عراق آنها را بازداشت کند.
آنها این بازداشت شدن را که بعد از چند روز همراه با آزادی است، بهانه می کنند تا بتوانند از نمایندگی سازمان حقوق بشر در عراق، پناهندگی سیاسی بگیرند و بتواند عراق را به مقصد یکی از کشورهای غربی ترک کنند.
هر دو نفری که ایرنا با آنها گفت وگو کرد گفتند که هر هفته در همه تظاهرات ها حضور دارند و همواره هم در این مکان پرسه می زنند و با هر رسانه ای هم مصاحبه می کنند، تا شاید یک روزی نیروهای امنیتی دولت عراق آنها را دستگیر کنند.
آنها نام چند نفر را هم ذکر می کنند و آنها را از دوستان خود معرفی می کنند که به خاطر حضور مستمر در تظاهرات ها و دیده شدن مداوم در برابر دوربین های رسانه ها، نیروهای دولتی عراق آنها را به خاطر اهانت های مستمرشان، دستگیر کردند و بعد از آزادی، توانستند همین چند روز بازداشت را بهانه قرار داده و بواسطه آن از یکی از کشورهای غربی پناهندگی بگیرند.
برهمین اساس تعدادی از آدم ربایی ها در طول سنوات گذشته از سوی برخی از رسانه ها و فعالان رسانه ای به عنوان مشکوک یاد شده و حتی نخست وزیر عراق در پاره ای از آنها ماند قضیه 'افراح الشوقی' دستور تحقیق در پشت پرده آن داد.
افراح الشوقی، زنی بود که تا قبل از ربودنش چندان در سطح رسانه ای عراق شناخته شده نبود، اما وقتی در 26 دسامبر 2016 توسط افراد ناشناس ربوده شد از او به عنوان فعال رسانه ای و حقوق بشری یاد شد و حتی برخی کشورهای غربی در این قضیه اظهار نظر کردند و آن را نشانه تهدید خبرنگاران در عراق دانستند.
الشوقی بعد از یک هفته از ربوده شدنش، در 4 ژانویه 2017 آزاد شد و بعد از چند ماه توانست پناهندگی سیاسی گرفته و از عراق خارج شود که در همان زمان بسیاری از فعالان رسانه ای، مدعی شدن قصه ربایش او ساختگی بوده است؛. هر چند منابع رسمی و مستقل این ادعاها را تایید نکردند.
برخی ناظران می گویند: در سه سال گذشته که میدان التحریر بغداد به بهانه های مختلف، گاه فساد اداری و مالی، گاه مشکل برق، گاه اصلاحات و مسائل مختلف دیگر شاهد تظاهرات تجمعات اعتراض آمیز بوده، همواره یک عده پای ثابت این تظاهرات هستند.
در همان برهه ای که با این دو 'تحلیلگر' در میدان التحریر سخن می گفتیم یکی از رسانه های بومی عراق در حال تهیه گزارش میدانی بود که به یکی از تحلیلگران نزدیک شد و گفت آیا حاضر به مصاحبه است و ایشان با کمال میل پذیرفت و سریع مصاحبه کرد.
وقتی از او پرسیدیم که راجع چه چیزی بود گفت از من خواستند در خصوص وضعیت خدمات، انتقادی سخن بگویم و من هم برای آنها آنچه می خواستند گفتم و همانند شروع اول دیدارمان با آنها، سخنانش را با چاشنی خنده همراه کرد!.
این موضوع من را به یاد برخی از اپوزسیون ایرانی انداخت که آنها نیز همانند این دو عراقی برای گرفتن اقامت در کشورهای غربی چه کارهایی که برای سرویس های جاسوسی غرب نکردند!.
خاورم *353*380*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان

   به گزارش  خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان، با توجه به غیبت‌های غیرمجاز و پیاپی"علی عدنان" بازیکن عراقی، با نظر محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان، این مدافع از این تیم کنار گذاشته شد و در اختیار باشگاه قرار گرفت.

بر این اساس باشگاه مس رفسنجان با کسر مبلغ باقی‌مانده قرارداد و امضای توافقنامه فسخ دوجانبه، به همکاری با بازیکن عراقی پایان داد.

وی سابقه بازی در تیم‌های اودینزه، روبین کازان و آتالانتا را در کارنامه خود دارد.

"علی عدنان" بازیکن عراقی در این فصل، ۱۶ بار برای مس‌رفسنجان بازی کرد.

 

دیگر خبرها

  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود