Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@05:58:15 GMT

همکاري ايران و روسيه در توسعه 10 ميدان نفتي

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۹۲۳۶

همکاري ايران و روسيه در توسعه 10 ميدان نفتي

خبرگزاري آريا - سرپرست هيات مديره اکتشاف شرکت ملي نفت ايران از تفاهم‌نامه همکاري براي انعقاد بيش از 10 قرارداد توسعه ميادين نفت و گاز با شرکت هاي روسي خبر داد.
ـ اقتصادي
سيد صالح هندي سرپرست هيات مديره اکتشاف شرکت ملي نفت در مصاحبه با اسپوتنيک گفت که شرکت‌هاي روسي از طريق ايجاد اتحاد استراتژيک با شرکت‌هاي اروپايي، چيني و آسياي جنوب شرقي مي‌توانند سهم بزرگتري از بازار انرژي ايران به دست آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي خاطرنشان کرد که ايران و روسيه درمورد اکتشاف نفت و گاز در جمهوري اسلامي ايران و مناطق دريايي کم عمق، در حال مذاکره هستند.
هندي گفت: شرکت ملي نفت ايران تفاهم‌نامه‌هاي همکاري کافي‌اي با شرکت‌هاي روسي به امضا رسانده است و درحال حاضر ما منتظر انعقاد قراردادها و شروع اجراي پروژه‌ها هستيم. طبق گزارشي که به دست من رسيده است شرکت ملي نفت ايران تفاهم‌نامه همکاري با شرکت هاي روسي لوک‌اويل، روس‌نفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم‌نفت منعقد کرده است و ما منتظر انعقاد بيش از 10 قرارداد توسعه ميادين نفت و گاز هستيم.
نماينده شرکت ملي نفت ايران اشاره کرد که اين همکاري‌ها هم در ميادين خشکي و هم در ميادين دور از ساحل مد نظر خواهد بود. او همچنين ليستي از ميادين نفتي را که موضوع گفتگوهاي اين شرکت با شرکت‌هاي روسي بودند، نام برد که منصوري، آب‌تيمور، کيش، ياران، مارون، لايه نفتي پارس جنوبي، کوپال، آبان، اسفنديار، پايدار غربي، دهلران، پارس شمالي، آذر، چنگوله و چشمه خوش از جمله اين ميادين هستند.
وي به ويژه به همکاري با غول نفتي روسيه، لوک‌اويل اشاره و خاطرنشان کرد، از آنجايي که ايران تصميم گرفته است از قابليت‌هاي شرکت‌هاي روسي استفاده کند، در شرايطي که تهران با شرکت‌هاي خارجي به قراردادي دست يابد، شراکتي با لوک‌اويل ايجاد خواهند کرد.
او گفت که مذاکرات فني درمورد ميادين آب‌تيمور و منصوري تا اين لحظه نهايي شده است و لوک‌اويل اصلاحات و آخرين پيشنهادات شرکت ملي نفت ايران را در مورد اين پروژه دريافت کرده است. و حالا بايد در ضرب‌العجلي 45 روزه مذاکرات مالي و قانوني آن به اتمام برسد که کاري فشرده و دشوار خواهد بود.
به گزارش مهر، سيد صالح هندي در مورد پيشنهادهاي دريافت شده شرکت ملي نفت ايران از شرکت‌هاي روسي براي توسعه ميادين نفت و گاز ايران گفت: متاسفانه بايد اشاره کرد که شاخص‌هاي اصلي طرح‌هاي پيشنهادي شرکت‌هاي روسي خيلي محافضه‌کارانه، کمتر اقتصادي و بسيار گران هستند. وزير نفت ايران در مورد اين مسائل به وزير انرژي روسيه و شرکت‌هاي روسي اطلاع داده است. همچنين يگ گزارش مقايسه‌اي هم براي آنها ارسال شده است که مقامات و شرکت‌هاي روسي را قانع کرد که لازم است در طرح‌هاي پيشنهادي خود اصلاحاتي را انجام دهند.
چندي قبل رييس‌جمهور روسيه، ولاديمير پوتين گفت که روسيه شاهد پتانسيلي براي توسعه همکاري نفت و گاز با ايران است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور تحولات و حذف دشمن مشترک

به گزارش قدس آنلاین، در این یادداشت آمده است: همکاری این کشورها فقط منحصر به نبرد روسیه و اوکراین نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و عمق همکاری‌ها بسیار بیشتر است. جنگ اوکراین صرفاً به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری آن‌ها سرعت بخشیده است. در حال حاضر همگرایی در روابط این کشورها به ایجاد یک محور جدید تحولات منجر شده که می تواند چشم انداز ژئوپلتیکی جهان را تغییر دهد.

وقتی دولت‌های ناراضی کارشکنی می‌کنند
این اندیشکده آمریکایی تأکید می‌کند : همگرایی این گروه، به منزله ایجاد یک بلوک انحصاری و متحد نیست، بلکه به منزله شکل‌گیری مجموعه‌ای از دولت‌های ناراضی است که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول فعلی، اتفاق‌نظر دارند. وقتی این چهار کشور همکاری می‌کنند، اقدامات آن‌ها هم‌افزایی پیدا می‌کند و اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده برای تحریم‌ها را کاهش می‌دهند. در حقیقت باید گفت هدف جمعی آن‌ها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آن‌ها تحت سلطه ایالات متحده است. 

تشکیل باشگاه ضدغرب
این دو عضو ارشد برنامه‌های امنیتی ایالات متحده ادامه می‌دهند: همکاری میان اعضای این محور چیز جدیدی نیست. چین و روسیه شراکت خود را از پایان جنگ سرد تقویت کرده‌اند. ایران و روسیه نیز پس از شروع جنگ سوریه با یکدیگر همکاری کردند. چین با پیوستن به همکاری‌های روسیه و مشارکت در توافق‌نامه‌های انرژی با ایران، از تهران در برابر اثرات تحریم‌های ایالات متحده حمایت کرده است. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافته است. برای سه سال متوالی چین، ایران و روسیه مانورهای دریایی مشترکی را در خلیج عمان برگزار کرده‌اند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۴ بود. 

مجله فارین افرز معتقد است: همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ناشی از مخالفت مشترک آن‌ها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است؛ رویکردی که ریشه در این باور دارد که این سیستم به آن‌ها موقعیت یا آزادی عملی را که شایسته آن هستند، نمی‌دهد. البته تاریخ نشان می‌دهد ممکن است برای گروهی از قدرت‌های ناراضی، آینده مثبت پیش‌رو نباشد. مانند پیمان سه‌جانبه ۱۹۴۰ که آلمان، ایتالیا و ژاپن را متحد کرد و آن‌ها موفق نشدند، اما جنگ جهانی دوم قطعاً تحولات جهانی را به همراه داشت.
 
تهدید چهار قدرت
آندریا کندال-تیلور و ریچارد فونتین ضمن بررسی همکاری رو به رشد میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه معتقدند اختلافات جدی میان این کشورها وجود دارد؛ چرا که با روی آوردن مسکو به پکن، مسکو به پذیرش نقش شریک کوچک‌تر باید قانع باشد. البته در چنین تحلیلی شدت تهدید نادیده گرفته می‌شود. از سویی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ‌تر، ارتش آن به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سیستم دموکراتیک آن پایدارتر است و واشنگتن هنوز هم می‌تواند از تحولات این محور جلوگیری کند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • ده روسی: ترکیب ناپولی در سطح اینتر است؛ اندیکا از ابتدای بازی به میدان می‌رود
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت