Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-28@04:09:57 GMT

آدم‌ها دوست دارند سرشان به سنگ بخورد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۰۲۱۸

آدم‌ها دوست دارند سرشان به سنگ بخورد

گروه سینما و تلویزیون: پریچهر بهروان همراه هرمز شجاعی‌مهر مجریان این برنامه بودند. بعدها شجاعی‌مهر به تلویزیون آمد، اما بهروان هیچ علاقه‌ای نداشت که اجرای برنامه‌های تلویزیون را به عهده بگیرد.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از جام جم آنلاین، بهروان مدتی قبل از سازمان صداوسیما بازنشسته شد اما همچنان به همکاری با رادیو پیام ادامه می‌دهد و اجرای برنامه چکاوک رادیو گفت‌وگو را نیز به عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تجربیاتش را به عنوان استاد در اختیار دانشجویان دانشگاه صدا و سیما هم قرار می‌دهد و گویندگی و فن بیان تدریس می‌کند.

با بهروان درباره زندگی و احساس رضایت و خیلی چیزهای دیگر هم‌صحبت شدیم.

صدای خوبی دارید، آن را از چه کسی به ارث برد‌ه‌اید؛ پدر یا مادر؟

صدا خدادادی است مثل صدای همه آدم‌ها که در جای خودش گوش‌نواز است. هیچ‌وقت صداها را به خوب و بد تقسیم‌بندی نمی‌کنم، به نظرم همه صداها شنیدنی هستند اما مهم این است که چه می‌گویند.

اما صدای شما باید ویژه‌تر باشد که به رادیو رفتید و سال‌ها گوینده این رسانه بودید.

نه! اصلا صدای ویژه‌‌ای نداشتم و زمانی که امتحان دادم، دو بار رد شدم. صدایم کاملا معمولی است. شاید عوامل دیگر بیشتر از صدا برای کار کردن در رادیو اهمیت داشت.

مثل چی؟

برای موفقیت در رادیو باید بجز صدا ویژگی‌های دیگری هم داشته باشی؛ مثل دانش و آگاهی که نتیجه مطالعه است. معتقدم کسی که فعالیت در رادیو را انتخاب می‌کند باید اجتماعی را که در آن زندگی می‌کند، بشناسد و مهربان،‌ صادق، آشنا با ادبیات و هوشمند نیز باشد و در برابر ارتباط با شنونده قدرتمند باشد.

به نظر من که از بیرون به کار در رادیو نگاه می‌کنم، آدم‌های این رسانه صبورند و اهل شهرت و خودشیفتگی هم نیستند، چون چهره گوینده رادیو دیده نمی‌شود ومردم او را نمی‌شناسند، با نظر من موافقید؟

نه! موافق نظر شما نیستم. این را هم بگویم که زندگی، صبوری را به آدم‌ها یاد می‌دهد. البته برخی حرفه‌ها و کارها شاید باعث شوند آدم، این ویژگی را زودتر بیاموزد. اگر کسی برای شهرت و دیده شدن به رادیو بیاید همین که در رادیو چهره مجریان و گویندگان دیده نمی‌شود از رمز و رازها و زیبایی و ظرایف در رادیوست. رادیو با تخیل همراه است و این خیال‌پردازی مخاطب به‌مراتب از هر شهرتی شیرین‌تر است. اما برای کسی که دیده شدن یا نشدن برایش اهمیت ندارد و مهم این است که کارش را خوب انجام دهد. استودیوی رادیو تاثیری در صبوری‌ من ندارد و روزهای زندگی بهترین معلم آموزش صبر هستند.

صبور باش! این نصیحت و توصیه خیلی‌هاست! اما به نظر می‌رسد، صبر کردن یکی از سخت‌ترین کارهایی است که آدم‌ها باید یاد بگیرند.

صبوری چیزی نیست که آدم یک لحظه تصمیم بگیرد و آن را عملی کند. مفاهیمی مثل شادی و صبر هیچ‌وقت از بیرون نمی‌تواند به درون آدم‌ها تزریق شود، صبوری را در کوران حوادث زندگی می‌آموزی و راه یادگیری‌اش برای هر کسی متفاوت است و باید به تنهایی آن را طی کنی. در این مسیر کسی نمی‌تواند دست تو را بگیرد و به مقصد برساندت.

اما برای رسیدن به مقصد به آگاهی نیاز است.

بله!‌ اما آگاهی هم نسبی است و برای هر کسی تعریفی دارد. به نظرم نباید آدم‌ها را با هم مقایسه کرد. آدم‌ها مثل اثر انگشت‌شان خاص هستند و هر کدام راه خاص خود را برای طی کردن مسیر زندگی دارند. با همه اینها معدل آدم‌ها در زندگی به یک میزان است. بهره‌مندی آدم‌ها از خوشبختی و تیره‌بختی تقریبا مساوی است. نمی‌توانی یک نفر را پیدا کنی که کاملا خوشبخت باشد و هیچ مشکلی در زندگی نداشته، اندوه و سرخوردگی را نیز تجربه نکرده باشد. بدبخت مطلق هم وجود ندارد.

یعنی شکل و رنگ مشکلات هر کسی با دیگری فرق دارد؟

این هم هست‌! اما نمی‌توان از بیرون به زندگی دیگران نگاه کرد و میزان خوشبختی و بدبختی آنها را سنجید. یک نفر شاید از بیرون خیلی خوشبخت به نظر برسد، اما اگر به او نزدیک شوی و مشکلاتش را لمس کنی،آن‌وقت هست که با خودت خواهی گفت من هرگز نمی‌توانم جای او باشم!

اما رضایت درونی به شرایط بیرونی بستگی ندارد و همیشه می‌تواند در دسترس باشد.

مطمئن نیستم چیزی به نام رضایت درونی وجود داشته باشد. چون این خصلت اکثر آدم‌هاست که همیشه می‌خواهند بیشتر از آنی که هستند باشند و همین ویژگی است که باعث پیشرفت می‌شود، اما اگر منظورتان آرامش درونی است بله، آرامش درونی حسی فراتر از احساس گذرای روزمره است و چندان به شرایط بیرونی وابسته نیست.

به نظرتان این آرامش و سکون درونی ذاتی است یا اکتسابی هم می‌تواند باشد و خانواده و بخصوص پدر و مادر در شکل‌دهی آن موثرند؟

خانواده کاملا موثر است. بخصوص از دوران جنینی تا سه سالگی که پرونده همه چیز بسته می‌شود. آرامش مادر در دوران جنینی و عشق، مهر و امنیتی که کودک از والدین دریافت می‌کند در احساس رضایتمندی و آرامش درونی بسیار موثر است. آدمی اگر به بینش و دانش نسبی دست یابد در سخت‌ترین شرایط هم می‌تواند بر خودش و اوضاع مسلط باشد. چون متوجه است که این شرایط زندگی است و تغییر می‌کند. شرایط سخت بیرون روزی تمام می‌شود و فرد به شرایط مطلوب می‌رسد آدم‌ها درون پیچیده‌ای دارند و نمی‌شود به‌راحتی درباره آنها قضاوت کرد، اما سخت‌تر از همه، ناراحتی‌ها و مشکلاتی است که بیشتر از عدم وجود اعتماد به نفس سرچشمه می‌گیرد که این همه ریشه در کودکی آدم‌ها دارد.

سال‌ها مجری برنامه خانواده بوده‌اید و مطالعه زیادی در این زمینه دارید، برخی از پدر و مادرها به‌صورت ناآگاهانه بچه‌دار شده و فرزند خود را بزرگ می‌کنند، برای چنین پدر و مادرهایی چه حرفی دارید؟

بیشتر آدم‌ها غریزی زندگی‌ می‌کنند؛ ازدواج کرده و بچه‌دار می‌شوند و خیلی‌ها نمی‌دانند که نوع زندگی در سه سال اول هر کسی چقدر در سرنوشت او تاثیرگذار است. ولی ای کاش مادران بدانند که احساس‌شان در دوران بارداری و دوره شیردهی تا دو سالگی چه تاثیر شگرفی بر سرنوشت فرزندشان دارد که مسلما اگر به این موضوع آگاه شوند حتما جور دیگری زندگی خواهند کرد. مادران صبوری که با مهر و عشق بچه‌های خود را بزرگ می‌کنند، فرزندان آرام‌تر و موفق‌تری دارند.

از مسیری که تا به امروز طی کرد‌ه‌اید راضی هستید؟

کاش بودم!‌ توصیه‌ام همیشه به جوانان این است که به حرف پدر و مادرشان گوش کنند. در جوانی و در مواقعی که به نصیحت والدینم کم‌توجهی کردم، مسیر زندگی‌ام کلا عوض شد. پدر و مادرم هرگز به انتخاب‌هایم اعتراض نکردند، اما نتیجه انتخاب‌های خوب و بد را خودم دیدم. به نظرم جوانی که به حرف بزرگ‌ترش گوش کند دچار افسوس کمتری می‌شود.

و نکته اینجاست که جوان‌های امروزی خیلی زود احساس استقلال کرده و حاضر نیستند به حرف والدینشان گوش کنند؟

این اصلا موضوع خوشایندی نیست. هر چقدر جوان‌ها خود‌رای‌تر باشند، نگرانی پدر و مادرها بیشتر می‌شود. جوان‌ها دوست دارند راه‌های رفته پدر و مادر را خودشان تجربه کنند. آدم تا جوان است دوست دارد خودش طی مسیر کند، هر چند که سرش به سنگ بخورد. خیلی‌ها حتی وقتی سرشان به سنگ می‌خورد، متوجه نمی‌شوند که این درد از کجاست به همین دلیل بارها و بارها یک مشکل را تجربه می‌کنند و نتیجه‌‌اش می‌شود آدم‌های سرگردانی که در جامعه امروز ما زیاد دیده می‌شوند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو

به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما، ­اجرای نمایش‌های طنز یکی از بخش‌های مراسم آغازین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بود.
آقای حمید پارسا، نویسنده و بازیگر رادیو با حضور در استودیوی شبکه خبر گفت: من و آقای عضد در اسفند ماه سال گذشته نمایش کوتاهی را به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو جوان اجرا کردیم که با استقبال ویژه مخاطبان و مسئولانی که در آن مراسم حضور داشتند؛ مواجه شد که در افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ما درخواست کردند که دوباره آن نمایش را اجرا کنیم، با توجه به مهمان‌های آن مراسم مدل کار و شوخی‌ها را تغییر دادیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار را تغییر دادیم که مجدد در آن مراسم با استقبال مدیران و مخاطبان روبرو شد.

وی ادامه داد: نوشتن بسیار سخت‌تر از اجرا کردن است، چوت پایه اولیه کار با نویسنده است و اگر کار خوب از کار در نیاید، نویسنده را مقصرمی دانند و مثلا نمی‌گویند بازیگر‌ها به درستی کار نکردند ویا کارگردان خوب کارگردانی نکرده و همه آن را به متن تعمیم می‌دهند، متن اگر خوب باشد کار خوب پیش می‌رود (نویسندگی عرق ریزان مغز است) و نویسنده همیشه نمی‌تواند بلافاصله بنویسد و به این شکل نیست که بتوان در لحظه نوشت و همین طور باید بگویم که نوشتن طنز هم به مراتب سخت‌تر است، چون در طنز باید نویسنده کاری کند که مخاطبان بخندند.

پارسا افزود: بازیگری طنز هم سخت است، من سعی می‌کنم که تیپ نگیرم، چون من خودم را بازی می‌کنم و همین طور بازیگری طنز هم سخت‌تر است از بازی جدی، چون در طنز باز شما باید بتوانید لبخند و خنده را بر لبان مخاطبان بیاورید، یک نکته دیگری که باید بگویم این است که من فقط متنی که خودم نوشته باشم اجرا می‌کنم، چون کار باید از جنس ما باشد و از شوخی‌های خودمان فقط استفاده کنیم و همین طور بهتر است که بازیگر خودش نویسنده باشد یا شم نویسندگی داشته باشد.

وی ادامه داد: من و آقای امیر عضد خیلی سال است که با هم کار می‌کنیم و در برنامه‌های مختلف رادیویی با هم کار کردیم، تهیه کننده‌ها متوجه شدند که ما می‌توانیم به عنوان یک زوج کار‌های طنز انجام دهیم و الان چند سالی است که با هم کار می‌کنیم و یک تیم هستیم.

این نویسنده و بازیگر طنز رادیو در خصوص طنز و هجو گفت: هجو هم نیاز است، ولی متنی از حالت هجو در می‌آید که هدفی پشت آن باشد و یک تلنگری به جایی بزند، کلا طنز شکلی از شوخ طبعی است و یک مفهومی در درون خودش دارد و کار طنز نویس اصلاح نیست بلکه قصدش اصلاح است.

وی ادامه داد: من برای نوشتن بسیار مطالعه می‌کنم و علاوه بر کتاب روزنامه هم خیلی مطالعه می‌کنم و از دل آنها سوژه در می‌آورم و باید بگویم که روزنامه خیلی بیشتر از کتاب به کار ما کمک می‌کند.

پارسا در پایان گفت: دوران رادیو نگذشته و تازه شروع شده، رادیو همچنان رسانه گرم است و مردم اغلب صبح‌ها که به سر کار می‌روند و بعد ازظهر‌ها که از سر کار برمی گردند، اغلب به رادیو گوش می‌دهند و برنامه‌های رادیو همچنان طرفداران خودش را دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • ببینید | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • ببینید | ماجرای خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • آغاز ثبت‌نام مسابقه گویندگی و بازیگری رادیو
  • عادی نیست که پرسپولیس از تیم دهم جدول ۱۰ گل بخورد | درویش در تمدید قرارداد اوسمار حوصله کند | او تیم را خلع سلاح کرد | آدم به کارهای اوسمار شک می کند
  • برنامه «خط اول» از رادیو ورزش
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • بازیکنان برای تراکتور باید سرشان را هم بدهند/ باید همدل باشیم
  • روزی برای رادیو
  • «من و فرزندم»، از رادیو تهران