Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@21:19:01 GMT

بازار تاریخی و کلیسای مهلذان خوی مرمت شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۱۷۹۰

بازار تاریخی و کلیسای مهلذان خوی مرمت شد

جلیل جباری روز شنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سه میلیارد ریال برای مرمت این بازار هزینه شده است، افزود: در سال جاری برخی از راسته‌های این بازار به ‌دلیل تسریع در روند عملیات مرمت تعطیل شده بود.
جباری اظهارکرد: طی سه ماه گذشته راسته خرازی این بازار تاریخی با 18 چشمه طاق و تویزه مطابق با ساختار تاریخی و هندسی و با استفاده از آجر خطایی مرمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اجرای غیراصولی خطوط انتقال گاز و مشکلات انتقال آب‌های سطحی را از تهدیدهای نیازمند ساماندهی این مجموعه تاریخی برشمرد و گفت: خوشبختانه با مشارکت اصناف و کسبه بازار انتقال آب‌های سطحی به خارج از این مجموعه طی ماه گذشته به پایان رسید.
وی با تأکید بر مشارکت و همراهی مناسب کسبه بازار، افزود: طی سال های گذشته تعداد 10 پایه از سوی کسبه به‌منظور گسترش ابعاد محل کار تراش داده شده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته تمامی این پایه‌ها به حالت اولیه بازگردانده شد.
جباری آوار‌برداری و سبک‌سازی پشت‌بام، تثبیت و مرمت طاق و گنبد، لایه‌بندی، عایقکاری، مرمت موضعی دیوارها، اجرای کانال دفع رطوبت، بلوکاژ و کف‌سازی در داخل کلیسای تاریخی ملهذان خوی را از دیگر اقدامات مرمتی در این شهرستان اعلام کرد.
وی تحکیم پی‌ها به ‌منظور جلوگیری از نشست‌های موضعی، برچینی و مرمت پایه‌ها و طاق تویزه‌های فرسوده و رانش یافته و اجرای آن‌ها مطابق با ساختار اصلی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این مجموعه تاریخی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، مجموعه بازار تاریخی خوی مربوط به دوران صفویه است و به ‌علت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، محل عمده صادرات آن دوره آذربایجان بوده است؛ این بازار از نظر معماری و از دیدگاه کارشناسان یکی از زیباترین بازارهای تاریخی ایران به ‌شمار می‌رود.
وجود چهار کاروانسرای قدیمی خان، میرهاشم، کیشمیش چیلر و بویاقچیلار از دیگر دیدنی‌های این مجموعه تاریخی به ‌شمار می رود.
بر اساس این گزارش کلیسای مهلذان خوی نیز در 10 کیلومتری شمال خوی و 200 متری روستای مهلذان واقع شده و به کلیسای صلیب مقدس و سورپ خاچ هم معروف است.
نخستین بار پروفسور ' ولفرام کلایس' آلمانی از این کلیسا دیدن کرد و آن را با نام مخلذان یا مهلذان معرفی و ضمن ارایه اطلاعاتی از آن، نقشه به نسبت دقیقی به همراه چند تصویر از آن را منتشر کرده است.
8135/3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   متن این بیانیه به شرح زیر است:

بدینوسیله ما مسیحیان آشوری و کلدانی ارومیه ضمن تسلیت به خانواده های شهدای مظلوم غزه اقدام اخیر آمریکا و اسرائیل به دست کشیش مجهول الهویه سوئدی مبنی بر سوزاندن قرآن کریم که باهدف به حاشیه راندن جنبش دانشجویان اروپایی و آمریکایی در حمایت از دانشجویان غزه انجام پذیرفته است  را محکوم کرده از دولتهای اروپایی می خواهیم ضمن متوقف نمودن چنین حرکات فاجعه باری مشی مسلمین و مسیحیان ایرانی در زندگی مسالمت آمیز و احترام متقابل را سرمشق خود قرار دهند  ومتذکر می شویم بروز چنین فجایعی نه تنها سنخیتی با آزادی بیان نداشته بلکه نمود بارز تهدید و وتوهین به کلیت جامعه و زمینه ساز دشمنی و بحران های اجتماعی شدیدی در آینده همان کشورهای خواهد بود.

در پایان از درگاه خدواند متعال صلح و امنیت برای عموم جهانیان را مسئلت می نماییم.

کلیسای آشوری و کلدانی کاتولیک ارومیه –کشکیش هرمز اصلانی

کلیسای شرق آشوری ارومیه –کشیش دایاوش عزیزیان

کلیسای انجیلی ارومیه-کشیش ایلیا یادگار

انجمن آشوریان ارومیه و حومه

دیگر خبرها

  • استقرار نیروهای صهیونیست در قدس همزمان با شنبه مقدس مسیحیان
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
  • افزایش هزینه‌های درمان در مراکز ناباروی
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد