Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رايزن اقتصادي ايران در عراق گفت: ايران با مشارکت دادن هر چه بيشتر شرکت هاي توليدي در نمايشگاه بغداد، به دنبال توسعه حضور خود در بازار اين کشور است.

«ناصر بهزاد»امروز (شنبه) در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به برگزاري چهل و چهارمين نمايشگاه بين المللي بغداد، افزود: در نمايشگاه امسال پاويون جمهوري اسلامي ايران در فضايي به مساحت هزار مترمربع برپا شده که 762 متر مربع سطح بهره برداري مفيد دارد و 50 واحد در قالب 35 شرکت در آن حضور يافته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته اين مقام مسئول، در اين دوره از نمايشگاه مشارکت غرفه داران ايراني در مقايسه با پارسال 38 درصد رشد داشته و از نظر متراژ نيز رشدي 60 درصدي را تجربه کرده است.
وي بيان داشت: 73 درصد واحدهاي حضور يافته ايراني در اين دوره از نمايشگاه بغداد، «توليدي» اند که با توجه به نيازمندي بازار عراق به اين دسته از محصولات، مشارکت دارند.
بهزاد تصريح کرد: امسال همچنين چهار هلدينگ بزرگ اقتصادي از ايران در زمينه هاي عمران، توسعه، برق و مصالح ساختماني در نمايشگاه حضور دارند که نقطه قوت ايران در قياس با کشورهايي همچون عربستان است.
وي يادآوري کرد: هرچند عربستاني ها از نظر غرفه آرايي و طراحي غرفه ها، وضعيت بهتري نسبت به پاويون ايران دارند و هزينه زيادي کرده اند، اما حضور شرکت هاي ايراني بر اساس نيازهاي بازار عراق بويژه محصولات توليدي، زيرساختي، فني و مهندسي بوده است و عربستاني ها با تعداد اندکي واحد توليدي و بيشتر تجاري و بازرگاني حضور يافته اند.
رايزن اقتصادي ايران در عراق خاطرنشان کرد: مدل امروز بازار عراق و نياز آنها، مدل توليدي است و شرکت هاي ايراني در صورت انتقال خط توليدشان به اين کشور مي توانند از موفقيت چشمگيري برخوردار شوند.
وي اظهار داشت: در چند روز گذشته از برگزاري نمايشگاه، واحدهاي توليدي ايراني بويژه در حوزه محصولات آرايشي، بهداشتي، شوينده ها، مواد غذايي - بخصوص رب گوجه فرنگي- و تجهيزات پزشکي به مذاکره با طرف هاي عراقي براي انجام کار و توليد مشترک پرداخته اند و در زمينه خدمات برق نيز چند شرکت بزرگ از کشورمان حضور دارند.
بهزاد ادامه داد: عربستاني کمتر از سه درصد بازار عراق را در اختيار دارند و بديهي است که با هدف نفوذ هر چه بيشتر به بازار اين کشور در نمايشگاه حاضر شده اند، اما ايران با دارا بودن بيش از 20 درصد بازار عراق، در مرحله توسعه بازار است.
وي گفت: البته فضاي رقابتي کنوني حاکم بر بازارهاي جهاني سبب شده تا ايران نيز با حضور شرکت هاي مديريت صادرات، تشکيل کنسرسيوم هاي صادراتي و تمرکز بر سرمايه گذاري توليد در صدد رشد و توسعه حضور در اين بازار بزرگ باشد.
اين مقام مسئول با اشاره به بسته حمايتي ويژه دولت براي حضور پرقدرت در بازار عراق و سوريه، تصريح کرد: در اين بسته خط اعتباري 2 ميليارد دلاري براي توسعه حضور شرکت هاي ايراني در بازار اين 2 کشور پيش بيني شده که در صورت تخصيص، شرکت هاي ايراني نيز براي استفاده از آن و توسعه مناسبات اقتصادي با طرف هاي عراقي و سوري آمادگي کامل دارند.
وي همچنين خواستار افزايش پوشش ريسک صادرات شرکت هاي ايراني از سوي صندوق ضمانت صادرات ايران شد.
بهزاد خاطرنشان کرد: حضور پر رنگ و پرقدرت عربستاني ها در اين دوره از نمايشگاه بغداد تلنگري براي کشورمان است تا با بهبود بخشيدن به سياستگذاري ها و برنامه ها بتوانيم متناسب با فضاي بازار عراق در اين کشور حضور چشمگيرتري داشته و به افزايش سهم مان بپردازيم.
وي با اشاره به برقراري امنيت نسبي در عراق در دوران پساداعش، خاطرنشان کرد: انتظار مي رود شرکت هاي ايراني بويژه عرضه کنندگان خدمات فني و مهندسي با رعايت مفاد حقوقي در زمان انعقاد قرارداد با طرف هاي عراقي، به توسعه فعاليت هايشان بپردازند و بويژه با بخش خصوصي اين کشور کار کنند.
رايزن اقتصادي ايران در عراق بيان کرد: سيستم اداري و حکومتي عراق، سيستمي پيچيده است، شرکت ها و فعالان اقتصادي ايراني بايد با رعايت صحيح رويه ها به انجام کار در اين کشور بپردازند.
وي بطور نمونه به آغاز فعاليت ساخت هتل از سوي شرکتي ايراني در نجف اشاره کرد که با همکاري بخش خصوصي عراق در حال انجام است.
بهزاد همچنين از چگونگ حضور خودروسازان ايراني يعني سايپا و ايران خودرو در اين دوره از نمايشگاه گلايه کرد و گفت: اين دو شرکت خارج از پاويون ايران به عرضه محصولات خود پرداخته اند که جلوه جالبي ندارد.
وي همچنين از بازديد بيش از يکصد نفر از مقام هاي مسئول رده بالاي عراقي از پاويون ايران در روزهاي گذشته از جمله رئيس دفتر رياست جمهوري، وزير بازرگاني و قائم مقام وزير تجارت و روساي اتاق هاي صنعت اين کشور خبر داد و يادآور شد: 350 شرکت از 14 کشور در اين دوره از نمايشگاه حضور دارند.
به گزارش ايرنا، چهل و چهارمين نمايشگاه بين المللي بغداد از 29 مهر ماه گذشته آغاز شده و تا هشتم آبان ادامه خواهد داشت.
پيشتر رئيس سازمان توسعه تجارت ايران اعلام کرده بود: عراق يکي از مهمترين بازارهاي صادراتي کشور است، به طوري که جمهوري اسلامي ايران در 6 ماه نخست امسال با سه ميليارد و 170 ميليون دلار صادرات، به دومين مقصد صادراتي اين کشور تبديل شد.
«مجتبي خسروتاج» افزود: اين مهم در حالي به دست آمده که سهم ساير کشورها در صادرات به اين کشور در اين مدت کاهش داشته است.
وي بيان داشت: براي بازار عراق به حضور تيمي 10 نفره از سوي سازمان توسعه تجارت، استفاده از توانمندي نيروهاي بومي و ايجاد شعبه اي از اتاق بازرگاني در اين کشور نياز است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065* 6075*مصاحبه: محمد ملک دار * انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشتری ۲میلیون دلاری تیم ایرانی به جهانبخش

فصل نقل‌وانتقالات تابستانی امسال فوتبال ایران، طوفانی خواهد بود.

به گزارش تابناک ورزشی؛ پیشنهاد دو میلیون دلاری باشگاه ایرانی به «جهانبخش» نشان می‌دهد کورس تیم‌های متمول با ارقام نجومی آغاز شده و باید منتظر یک رقابت شدید مالی بین مالکان جدید استقلال و پرسپولیس باشیم.

به طور مثال شنیده شده که پتروشیمی خلیج فارس،  بودجه هزار میلیارد تومانی برای فصل آتی در نظز گرفته است!

حالا گفته شده که علیرضا جهانبخش هدف خرید چند تیم ایرانی است. او اولویتش برای فصل آینده باز هم حضور در اروپاست، اما دو باشگاه لیگ برتری هم با جهانبخش تماس گرفته و به او پیشنهاد داده‌اند. شایعه شده تراکتور با یحیی گل‌محمدی مشتری اول جهانبخش خواهد بود.

حتی یکی از این باشگاه‌ها به جهانبخش اعلام کرده اگر قراردادش را امضا کند، می‌تواند در ترکیه دلارهایش را تحویل بگیرد! پیشنهاد این باشگاه لیگ برتری به جهانبخش دو میلیون دلار یا حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است که رقم بالایی به حساب می‌‌آید و می‌تواند رکورد نقل و انتقالات در فوتبال ایران را بشکند. 

جواد نکونام هم در فصل جاری شدیدا به دنبال جذب علیرضا جهانبخش بود ولی این بازیکن به ایران نیامد. حالا باید دید در فصل جدید برنامه او چیست؟ 

بدون شک رقم پیشنهادی باشگاه‌های اروپایی به جهانبخش به مراتب کمتر از رقمی است که می‌تواند در ایران یا در کشورهای عربی بگیرد.

دیگر خبرها

  • مشتری ۲میلیون دلاری تیم ایرانی به جهانبخش
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!