Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قطعنامه پيشنهادي ايران درباره خلع سلاح هسته‌اي با راي مثبت 112 کشور در کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي سازمان ملل تصويب شد.
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، قطعنامه پيشنهادي ايران درباره خلع سلاح هسته‌اي در کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي سازمان ملل به تصويب رسيد.
اين قطعنامه که خواستار اجراي تعهدات کشورهاي هسته اي درباره خلع سلاح هسته اي در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) است، با رأي مثبت 112 کشور تصويب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عنوان اين قطعنامه پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در کنفرانس‌هاي بازنگري دولت‌هاي عضو ان پي تي در سال‌هاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي است که پيش نويس آن توسط هيئت ايران به کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي سازمان ملل ارائه شد.
اين قطعنامه با وجود مخالفت آمريکا، رژيم صهيونيستي، کشورهاي عضو اتحاديه اروپايي و چند هم‌پيمان عمدتاً غربي آمريکا، با آراي مثبت اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تصويب شد. همچنين، 44 کشور به اين قطعنامه رأي منفي و 15 کشور نيز به آن رأي ممتنع دادند.
اين قطعنامه از کشورهاي داراي سلاح هسته‌اي مي‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجراي تعهداتشان مبني بر انهدام کامل زرادخانه تسليحات اتمي خود بر اساس اصول شفافيت، برگشت‌ناپذيري و نظارت بين‌المللي سرعت بخشند.
بر اساس پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته‌اي، کليه دولت‌هاي داراي سلاح هسته‌اي متعهد شده‌اند تمام تسليحات اتمي خود را منهدم کنند. بعلاوه، آنها از نظر حقوقي موظف‌اند نه تنها از هرگونه اقدام براي ساخت سلاح هسته‌اي خودداري کنند، بلکه بايد از انتقال اينگونه سلاح‌ها به ديگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خويش و همکاري با ديگر دولتها براي ساخت سلاح اتمي نيز بپرهيزند.
دولتهاي هسته‌اي پس از دهه‌ها عدم پاي‌بندي به اين تعهدات حقوقي مصرح خود، در قالب اسناد نهائي کنفرانس‌هاي بازنگري پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي در سالهاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي مجدداً متعهد شده‌اند گام‌هاي عملي مؤثري را براي امحاي سلاح‌هاي هسته‌اي بردارند.
در اعتراض به عدم پايبندي کشورهاي هسته اي به اين تعهدات و در واکنش به اظهارات نماينده آمريکا که اعلام کرده بود خلع سلاح هسته اي به صبر بيشتري احتياج دارد، نماينده دائم ايران در سخنراني خود در نشست امسال کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي اعلام داشت که پس از هفتاد سال درخواست مستمر جهانيان براي امحاي کامل سلاح هاي هسته‌اي، آمريکا که خود مسابقه تسليحات هسته اي جديد را نيز شروع کرده است، اعلام مي کند خلع هسته اي به زمان و صبر بيشتري نياز دارد!
در بخشي از قطعنامه پيشنهادي ايران که در نشست بعدازظهر جمعه کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي تصويب شد، بر اجراي قطعنامه کنفرانس بازنگري ان پي تي در سال 1995 در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته‌اي نيز تأکيد شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورميانه خواستار پيوستن رژيم اسرائيل به ان پي تي و قرار دادن تأسيسات هسته‌اي خويش تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است. آمريکا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و کشورهاي غربي، از جمله به دليل وجود اين بخش به قطعنامه پيشنهادي ايران رأي منفي دادند.
در قطعنامه پيشنهادي ايران همچنين بر ضرورت ارائه تضمين‌هاي امنيتي به کشورهاي غيرهسته‌اي مبني بر عدم به کارگيري و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته‌اي عليه آنها تأکيد گرديده است.
اگرچه بعد از جنگ سرد تعداد سلاح هاي هسته اي در دنيا به ميزان زيادي کاهش يافته و بر اساس آخرين تخمين ها به 15 هزار کلاهک رسيده است، ولي با توجه به اينکه قدرت انفجاري سلاح هاي هسته اي جديد هزاران بار بيشتر از سلاح هاي هسته اي قديمي است، بنابراين خطر سلاح هاي هسته اي موجود براي زندگي بشر و کره زمين اگر از سلاح هاي هسته اي قديمي بيشتر نباشد، کمتر نيست.
اين در حالي است که بر اساس گزارشات مراکز رسمي آمريکا، ميزان بودجه اختصاص داده شده در زمان اوباما براي مدرن‌سازي سلاح‌هاي اتمي آمريکا و توليد نسل جديد سلاح‌هاي هسته‌اي بسيار بيشتر از زمان بوش بوده و جديداً نيز ترامپ اعلام کرده است زرادخانه هسته اي اين کشور را مستمراً توسعه خواهد داد تا تضمين نمايد که آمريکا از نظر تعداد سلاح هاي هسته اي و قدرت انفجاري آنها در صدر کشورهاي هسته اي قرار دارد.
بعلاوه، گزارشات جديد مراکز مطالعاتي ذيربط در جهان حاکي است که همه کشورهاي دارنده سلاح هاي هسته اي به صورت جدي در حال نوسازي زرادخانه سلاح هاي اتمي خود مي‌باشند.
نماينده دائم ايران در نشست امسال کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي سازمان ملل، با اشاره به روند مسابقه جديد تسليحات هسته اي و روند نوسازي اين سلاح ها، از آنها به عنوان روندهاي هشدار دهنده ياد کرده و خواستار خاتمه دادن به اينگونه اقدامات شد.
اکثر کشورهاي جهان، وجود سلاح هاي هسته‌اي را اصلي ترين تهديد صلح و امنيت جهان مي‌دانند و معتقدند تنها راه رهايي از اين خطر امحاي کليه اين سلاح‌ها و ايجاد جهان عاري از سلاح هسته‌اي است. در اين راستا، جنبش عدم تعهد با برخورداري از 120 دولت عضو، امحاي تمام سلاح‌هاي اتمي را اولين اولويت خود در زمينه خلع سلاح مي‌داند.
در همين راستا در سال 1392، رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از کشورهاي عدم تعهد پيشنهاد تدوين کنوانسيون جامع خلع سلاح را به سازمان ملل ارائه داد که متعاقباً به تصويب مجمع عمومي رسيد.
در راستاي تلاشهاي جهاني براي عاري سازي کره زمين از اين سلاح ها، معاهده ممنوعيت سلاح هاي هسته اي با رأي مثبت 122 کشور، از جمله ايران، در تابستان امسال در نيويورک تصويب شد.
ايران معتقد است امنيت جهاني با وجود سلاح هسته‌اي يا ساير سلاح‌هاي کشتار جمعي تقويت نمي‌شود و بنابراين ايجاد جهاني امن مستلزم انهدام کامل اين سلاح‌ها و در صدر آنها تسليحات هسته‌اي است.
در راستاي اين سياست، ايران پيشنهاد ايجاد منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي در خاورميانه را ارائه داده و چند سال پيش نيز دو کنفرانس بين‌المللي در زمينه خلع سلاح را با حضور وزراي خارجه و کارشناسان عالي‌رتبه بيش از60 کشور و سازمان منطقه‌اي و بين‌المللي برگزار کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي طي پيامي به اولين کنفرانس خلع سلاح که در فروردين 1389 در تهران برگزار شد، فرمودند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌اي، ديگر انواع سلاح‌هاي کشتار جمعي، نظير سلاح شيميايي و سلاح ميکروبي نيز تهديدي جدي عليه بشريت تلقي مي‌شوند. ملت ايران که خود قرباني کاربرد سلاح شيميايي است، بيش از ديگر ملت‌ها خطر توليد و انباشت اين گونه سلاح‌ها را حس مي‌کند و آماده است همه‌ي امکانات خود را در مسير مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد اين سلاح‌ها را حرام، و تلاش براي مصونيت بخشيدن ابناء بشر از اين بلاي بزرگ را وظيفه‌ي همگان مي‌دانيم.» لازم به ذکر است که متن اين پيام به عنوان سند سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است.
قطعنامه پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در خصوص پيگيري اجراي تعهدات دولتهاي هسته‌اي براي خلع سلاح که به تصويب کميته خلع سلاح و امنيت بين المللي مجمع عمومي سازمان ملل رسيد، از اين ديدگاه قابل ارزيابي است.
قرار است اين قطعنامه حدود يک ماه ديگر به صحن مجمع عمومي سازمان ملل ارائه و در آنجا به صورت نهايي به تصويب برسد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای جانبدارانه پاسخ مشروع ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و در خصوص حمله غیرقانونی رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران به ابراز تاسف بسنده کرده است.

به گزارش تسنیم، نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنجشنبه در قطعنامه‌ای جانبدارانه و بدون در نظر گرفتن حق مشروع و قانونی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی، عملیات موشکی و پهپادی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه بر حمایت کامل از امنیت رژیم اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند!

این در حالی است که طبق منشور ملل متحد، کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران و سازمان‌های بین‌المللی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران محکوم بوده و ایران از لحاظ حقوقی و طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد می‌توانسته پاسخ دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه با نادیده گرفتن بیش از ۷ ماه جنایت و کشتار مردم مظلوم غزه و کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به کشور‌های مجاور، مدعی نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه شدند.

پارلمان اروپا همچنین از تصمیم اتحادیه برای افزایش تحریم‌های فعلی خود علیه ایران، از جمله تحریم عرضه و تولید هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک استقبال کردند.

در بخشی از این قطعنامه جانبدارانه در خصوص توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت شده و بدون توجه به عدم اجرای تعهدات آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام و همچنین عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی ادعا شده است که ایران به تعهدات پادمان و حقوقی خود در توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند.

این قطعنامه پارلمان اروپا در حالی صادر شده که هیچ توجهی به نقش مخرب و ثبات زدای رژیم اسرائیل و حامیان این رژیم در منطقه اشاره نشده است. اخیرا نیز گزارش‌هایی از کشف گور‌های دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌ها منتشر شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه با اعلام این که تیم‌های آن از نزدیک عملیات کشف گور‌های دسته جمعی در بیمارستان‌های مختلف نوار غزه از جمله مجتمع پزشکی ناصر و شفا را دنبال می‌کنند و اجساد صد‌ها فلسطینی که در این گور‌ها دفن شده بودند را مشاهده کردند خواستار انجام اقدام فوری بین المللی جهت بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در پنهان کردن صد‌ها جسد در گور‌های دسته جمعی در نوار غزه شد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که تعداد دقیق گور‌ها و همچنین اجسادی که در آن‌ها پنهان شده هنوز مشخص نیست و ما نیاز به اقدام فوری بین‌المللی از جمله تشکیل کمیته فوری تحقیقات بین‌المللی مستقل جهت بررسی این موضوع داریم و به نظر می‌رسد که هزاران غیرنظامی که در معرض اعدام‌های خودسرانه و فراقانونی قرار گرفته‌اند در این گور‌ها مدفون باشند. باید یک کمیته فنی متشکل از کارشناسان تشکیل گردد تا علت مرگ این غیرنظامیان را دقیقا مشخص کنند و سیستمی ایجاد شود که امکان شناسایی هویت آن‌ها وجود داشته باشد.

دیگر خبرها

  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد