Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جزئيات روند صدور ويزا، آخرين وضعيت زائران تبعه افغانستاني و واکنش مسئولان به انتقادات در مورد هزينه‌هاي سفر اربعين ازجمله مهم‌ترين عناوين اخبار امروز بود.
خبرگزاري مهر- گروه استان‌ها: در بسته خبري اربعين آخرين رويدادهاي مرتبط با پياده‌روي اربعين را مرور خواهيم کرد، مواردي از روند صدور ويزا، آخرين وضعيت زائران افغانستاني، پيش‌بيني تمهيدات امداد و درمان، ارائه خدمات به زائران و برخي از اخبار مرزهاي چهارگانه کشور براي تردد در ايام اربعين.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فراز و نشيب‌هاي سرعت صدور رواديد ازجمله مسائلي بوده که در روزهاي گذشته بيشترين حجم اخبار اين پياده‌روي بزرگ را به خود اختصاص داده است و مسئولان در رابطه با آن از عزم جدي براي سرعت بخشي به روند صدور ويزا خبر داده‌اند؛ هرچند که هنوز از نظر برخي از زائران روند مطلوب نيست.
بازگشايي مرز خسروي از ديگر مواردي بود که بازهم در اخبار مورد توجه قرار داد تا مسئولان قول اواسط هفته و آخر هفته را بازهم تکرار کنند.
آخرين تحولات صدور ويزا
رئيس اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه به آخرين اخبار صدور ويزاي زائران حسيني اشاره کرد و از «به‌روز شدن» کار صدور ويزا در دفاتر مربوطه خبر داد و گفت: يک‌ميليون و 300 هزار رواديد تاکنون صادرشده است و دفاتر صدور ويزا براي تسريع در روند انجام امور تا سه نيمه‌شب نيز کار مي‌کنند.

مجتبي کريمي بار ديگر به همه زائران تأکيد کرد که براي خروج از کشور حتماً بايد گذرنامه و رواديد معتبر داشته باشند. کار صدور گذرنامه توسط نيروي انتظامي 3 روزه است و کار صدور رواديد هم يک تا دو روز طول مي‌کشد.
آن‌طور که رئيس اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه گفته است روند صدور رواديد از جمعه سرعت گرفته است، براي سفر به عراق، خانواده‌ها بايد براي فرزندان خردسال خود گذرنامه و رواديد دريافت کنند و علاوه بر اين کساني که مشمول بوده و قصد شرکت در پياده‌روي اربعين دارند نيز بايد وثيقه‌اي دراين‌ارتباط ارائه کنند، مشمولان غايب نيز بايد مقداري از جريمه‌اي که براي آن‌ها در نظر گرفته‌شده است را پرداخت کرده و وثيقه موردنياز براي خروج از کشور را تأمين کنند.
به گفته کريمي سفارت عراق در تهران هر مقدار درخواست رواديدي که صبح به آن‌ها داده شود، ‌ بعدازظهر باز تحويل مي‌دهد که اين ميزان در روز گاهي به 70 هزار رواديد نيز مي‌رسد و هيچ محدوديتي براي صدور رواديد وجود ندارند، اقدام دفاتر براي دريافت ويزا نيز نبايد بيش از سه روز طول بکشد و وقت معمول در نظر گرفته‌شده دراين‌ارتباط 72 ساعت است.
روند صدور رواديد اتباع خارجي
با تلاش‌هاي انجام‌شده تا آخر هفته هيچ رواديدي از اتباع افغانستاني باقي نمانده و ويزاي همه زوار تبعه افغانستاني صادر مي‌شودبه گفته وي نيمي از رواديدهاي زائران تبعه افغانستاني هم صادرشده است. کار صدور رواديد تبعه افغانستاني به اين دليل طولاني شد که علاوه بر صدور رواديد بايد دفترچه‌اي براي آن‌ها صادر مي‌شد اما با تلاش‌هاي انجام‌شده تا آخر هفته هيچ رواديدي از اتباع افغانستاني باقي نمانده و ويزاي همه زوار تبعه افغانستاني صادر مي‌شود.
کريمي افزود: اگر افغانستاني‌هاي مقيم در ايران باشند و کارت آمايش يا اقامت معتبر داشته باشند مي‌توانند براي دريافت ويزا و گذرنامه مراجعه کنند، اما اگر اقامت معتبر نداشته باشند نمي‌تواند گذرنامه و ويزا بگيرند.
رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا هم سه گروه اتباع خارجي را مخاطب پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا در ايام اربعين حسيني برشمرد و گفت: دسته نخست اتباع ساکن کشور ايران که گذرنامه معتبر دارند بايد حتماً پس از اخذ ويزا از مرز شلمچه وارد کشور عراق شوند، دومين گروه که بيشترين جمعيت را دارند، اتباعي هستند که گذرنامه معتبر نداشته ولي ساکن ايران هستند که با توجه به جمعيت اين دسته از اتباع خارجي که اکثريت افغانستاني هستند، مذاکراتي با طرف عراقي انجام شد و مقرر شد سندي براي اين اتباع صادر شود و آن‌ها با اين سند صادره،‌ مبادرت به اخذ ويزاي کشور عراق و خروج از کشور از مرز شلمچه کنند.

عليرضا صمدي افزود: دسته ديگري از اتباع نيز هستند که کشور ايران را به‌عنوان مسير تردد خود به عراق انتخاب مي‌کنند که عمده اين افراد نيز اتباع کشور پاکستان و افغانستان بوده و آن‌ها نيز لازم است براي خروج از ايران و ورود به کشور عراق به مرز شلمچه مراجعه کنند.
و اما انتشار اخبار و تصاويري از يک خانم تبعه افغان که گريه مي‌کند و مي‌گويد گذرنامه‌ام دست‌نويس است و اجازه شرکت در پياده‌روي اربعين را به من نمي‌دهند باعث واکنش مسئولان شد. به گفته جانشين رئيس ستاد اربعين ناجا زائران تبعه غير ايراني داراي گذرنامه غير چاپي نيز امکان اخذ ويزا دارند و بالغ‌بر 5 روز است گذرنامه‌هاي دست‌نويس اتباع هم پذيرفته مي‌شود.
سردار محمد بابايي از افزايش فعاليت مراکز صدور گذرنامه هم يادکرد و افزود: مجموعه ستادهاي گذرنامه ما در تهران و شهرستان‌ها از 8 صبح تا 8 شب پذيراي زائران هستند، دفاتر پليس +10 نيز از 8 صبح تا 6 بعدازظهر فعال هستند و به مردم خدمات ارائه مي‌دهند.
عراق آمادگي لازم را براي لغو رواديد ندارد
«ممانعت از خروج زائران بدون داشتن ويزا» در روزهاي اخير بارها از سوي مسئولان وزارت خارجه مورد تأکيد قرارگرفته است، سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در عراق بار ديگر اين موضوع را مورد تأکيد قرار داد.

وي گفت: اگر مهر ورودي به کشور عراق در گذرنامه نخورد نيز به معناي عدم در دست داشتن مدارک محسوب مي‌شود و همان‌طور که مردم عراق نيز نمي‌توانند بدون داشتن ويزاي جمهوري اسلامي ايران به زيارت علي بن موسي‌الرضا(ع) مشرف شوند طرف عراقي نيز بر لزوم داشتن ويزاي زائران ايراني تأکيد دارد.
طرف عراقي آمادگي لازم را براي لغو رواديد ندارد و نبايد اين مسئله را بر گردن دولت ايران بيندازندبه گفته مير مسعود حسينيان براي لغو ويزا تلاش بسياري از سوي جمهوري اسلامي ايران شده است ولي طرف عراقي آمادگي لازم را براي لغو رواديد ندارد و نبايد اين مسئله را بر گردن دولت ايران بيندازند؛ اين کار طي سال‌ها در حال پيگيري است اما طرف عراقي دلايلي مانند درگيري با داعش و ناامني‌هاي موجود را مطرح مي‌کنند.
آن‌طور که سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در عراق گفته است نياز طرف عراقي به هزينه اخذشده درروند صدور ويزا براي تأمين زيرساخت‌ها از دلايل عدم لغو رواديد است که طرف عراقي بر آن تأکيد دارد.
مردم موارد مشکوک را اطلاع دهند
تأمين امنيت زائران ازجمله مهم‌ترين مؤلفه‌هاي برگزاري مناسب پياده‌روي اربعين است که دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف از روزهاي گذشته براي تأمين آن بسيج شده‌اند و رئيس کميته امنيتي و انتظامي ستاد مرکزي اربعين از مردم و خود زائران خواسته است در تأمين اين امنيت به نيروي‌هاي نظامي و انتظامي کمک کنند و در عراق اگر به موضوع مشکوکي برخورد کردند، به نمايندگان ايران، مسئولين موکب‌ها و يا پليس اين کشور اطلاع دهند.
آن‌طور که سردار محسن فتحي زاده گفته است به‌هيچ‌وجه امکان صدور ويزا و گذرنامه در شهرهاي مرزي وجود ندارد و زائران قبل از سفر بايد اين مدارک را آماده کنند که در مرزها دچار مشکل نشوند و علاوه بر اين لازم است که به نکات امنيتي توجه کرده و در صورت رانندگي به سمت شهرهاي مرزي دقت لازم را انجام دهند و خودروي خود را حتماً در پارکينگ‌هاي مجاز قرار دهند.

ناجا نيز با نظارت‌هاي دقيق سعي در تأمين امنيت در ايام اربعين دارد و آن‌طور که رئيس پليس پيشگيري ناجا گفته است وظيفه عمده اين پليس در راهپيمايي اربعين کنترل لايه به لايه جمعيت خواهد بود و تمامي مسيرهاي منتهي به مرزهاي غربي کشور به‌دقت پايش و کنترل خواهد شد.
سردار محمد شرفي از پيش‌بيني 159 توقفگاه در مسير راهپيمايي اربعين خبر داد و افزود: مي‌توان 150هزار زائر را در اين توقفگاه‌ها اسکان داد و تمام تدابير نيز جهت پذيرايي ،بهداشت و درمان و استراحت در اين قرارگاه‌ها پيش‌بيني‌شده است.
اين مقام ارشد انتظامي خاطرنشان کرد: امنيت در همه مسيرهاي راهپيمايي اربعين به‌واسطه صدها واحد گشتي تأمين خواهد شد و افزون بر اين در مسير راهپيمايي شمار بسياري ايستگاه ثابت که هر دو مسير رفت‌وبرگشت را کنترل خواهند کرد و بيش از سه برابر پست‌هاي ثابت نيز ايستگاه بازرسي موقت در مسيرهاي فرعي پيش‌بيني‌شده است تا به‌اين‌ترتيب امنيت و نظم به شکلي کامل و مطلوب برقرار شود.
اخبار مرز خسروي
نظارت بر امنيت خروج هر چه‌بهتر زائران از مرزها در حالي در حال انجام است که رئيس ستاد اربعين نيروي زميني ارتش نيز از تجهيز مرز خسروي به دوربين مداربسته و رصد کامل و پايش تصويري مرز از طريق بالن و هواپيماي بدون سرنشين خبر داد.
وي گفت: يگان‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مرز خسروي مستقرشده‌اند و تجهيز، شن‌ريزي و تسطيح 35 هکتار زمين با گنجايش 25 هزار خودرو در مرز و استقرار موکب‌هاي متعدد در مسير زوار با پيش‌بيني 100 هزار پرس غذا در هر وعده ازجمله اقدامات صورت گرفته ارتش بوده است.

امير سرتيپ جهانشاهي استقرار بيمارستان‌هاي صحرايي مجهز به اتاق عمل، اورژانس، بخش آي. سي. يو و ارائه دارو و خدمات رايگان و بالگرد براي انتقال بيماراني که نيازمند خدمات بيشتر هستند را هم از ديگر اقدامات نيروي زميني ارتش براي ارائه خدمات مطلوب به زوار در مرزهاي خسروي شلمچه،چذابه و مهران ياد کرد.
انتظار مي‌رود مرز خسروي در روزهاي آينده بازگشايي شود بازگشايي مرز خسروي در حالي هنوز محقق نشده است که رئيس ستاد مرکزي اربعين معتقد است با توجه به رايزني‌هايي که از طرف استانداري کرمانشاه با دياله در حال انجام است انتظار مي‌رود در روزهاي آينده اين مرز نيز بازگشايي شود.
به گفته حسين ذوالفقاري بازگشايي اين مرز مي‌تواند سبب کاهش بار و حجم حضور در مرز مهران شده و زائران استان‌هاي نيمه جنوبي و جنوب و استان‌هايي که مسير حرکتي آن‌ها مرزهاي چذابه و شلمچه بوده از اين مسيرها عبور کرده و به مرز مهران مراجعه نخواهند کرد.
واکنش به هزينه‌هاي بالاي سفر اربعين
انتقادات به هزينه‌هاي بالاي سفر اربعين امروز واکنش چند نفر از مسئولان را برانگيخت. ذوالفقاري در رابطه با هزينه سفر اربعين گفت: ستاد اربعين وظيفه نرخ‌گذاري ندارد ولي تلاش مي‌کند با همکاري دستگاه‌ها هزينه‌ها کاهش يابد، با همکاري بيمه، هلال‌احمر و شرکت‌هاي ثبت‌نام کننده درمجموع هزينه زوار 197 هزار تومان است اين در حالي است که در روزهاي غير اربعين بيش از اين ميزان است.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: audio/mp3

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۷۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با تلاش بانک مرکزی و همکاران ما در سازمان، ارز مورد نیاز حج وارد حساب این سازمان شده و صدور ویزای زائران در حال پیگیری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید عباس حسینی در همایش سراسری «روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج 1403» که امروز با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به شعار حج امسال «حج؛ قرآن محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی، دفاع از فلسطین مظلوم» گفت: یکی از راهبردهای امام خمینی(ره) برای حمایت از ملت فلسطین، حج ابراهیمی و مراسم برائت از مشرکین بود و این راهبرد  با توجه به شرایطی که در جهان اسلام حاکم است تا به امروز دنبال شده است.

وی افزود: در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی و فرهنگی تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا در این عملیات بزرگ که دربرگیرنده بیش از 85 هزار نفر است عملکرد موفقی داشته باشیم. هرچند در این مسیر چالش‌های متعددی هم وجود دارد که از آن آگاه هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با تلاش بانک مرکزی و همکارانمان  ارز مورد نیاز حج  وارد حساب این سازمان شده و صدور ویزای زائران در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: در حالیکه با تلاش صورت گرفته هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته 319 دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیط هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است اما در خدمات‌دهی در بخش‌های مختلف هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته وجود ندارد و این موارد برای زائران باید تبیین شود .

 حسینی با بیان اینکه انتظار یاری از سوی تک تک شما روحانیون و خادمان حج را داریم، افزود: ما با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم، به عنوان مثال در منا و عرفات کمبود فضا داریم و لازم است  پیش از سفر، این موارد برای زائران تبیین شود.

وی اقدامات انجام شده برای تسهیل برقراری ارتباط اینترنتی زائران با خانواده هایشان از کشور میزبان را یادآور شد و با اشاره به وضعیت جسمی زائران و حضور افراد کهنسال در کاروان ها، خواستار توجه به این موضوع شد.

به گزارش تسنیم، در همایش سراسری «روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج 1403» که امروز با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شهر مقدس قم برگزار شد، به صورت زنده و از طریق فضای مجازی روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج سایر استان ها حضور داشتند.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است
  • ارز حج ۱۴۰۳ تأمین شد
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد