Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آنها که زندگي‌شان با طعم ناخوشايند سردرد‌هاي تنشي يا ميگرني در هم آميخته است بخوبي مي‌دانند اين بيماري چگونه مي‌تواند آنان را در انجام معمول فعاليت‌ها ناتوان کند. در واقع ناتواني‌هاي ناشي از سردرد بر کيفيت درس خواندن، کار کردن، غذا خوردن، تفريح کردن و خوابيدن افراد تاثير منفي مي‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش جام جم ، بهترين راه‌حل ناتواني‌هاي ناشي سردرد، پيشگيري از ايجاد آن است که در وهله اول کاهش تعداد حملات (بويژه در سردردهاي ميگرني) و از آن مهم‌تر، ريشه کني سردرد اهميت دارد .
سردردهاي تنشي و ميگرني 90 درصد سردرد‌ها را در جامعه شامل مي‌شود که حالات تنشي مانند اضطراب، استرس، افسردگي، مشکلات فکري و جسمي و نيز بدخوابي و آلودگي هوا موجب تشديد دردهاي ناشي از آن مي‌شود. با اين تفاسير، اگر فرد مبتلا بتواند عوامل تنشي را در خود کنترل کند در کمتر از دو سال مي‌تواند اين درد را به مرور ريشه‌کن کند. دکتر منصوره تقا، رئيس انجمن سردرد ايران و دکتر محمد‌حسين پاک‌نژاد، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با جام‌جم از درمان ناتواني‌هاي ناشي از سردرد مي‌گويند.
دکتر محمد‌حسين پاک‌نژاد:
دردسرهاي زندگي با سر درد!
مشکلات ناشي از سردرد و تکرار آن در دو جنبه شخصي و اجتماعي تاثير مي‌گذارد. بخشي از اين اثرات ناشي از خود درد است که کيفيت زندگي را کاهش مي‌دهد. بعلاوه هزينه‌هاي ناشي از سردرد به واسطه غيبت از محل کار يا حضور غير موثر در محل کار را نيز نبايد ناديده گرفت. اين مساله وقتي جدي‌تر مي‌شود که بدانيم درصد بيشتري از مبتلايان به سر درد به دليل تشخيص ندادن صحيح زمان از درمان محروم مي‌شوند .
همچنين مي‌توان به ناتواني ناشي از تحمل درد، ناتواني در انجام امور شخصي و معمول، اجبار به تنهايي و کناره‌گيري از خانواده، تغيير خلق و وابستگي به ديگران به عنوان مشکلات ناشي از سردرد اشاره کرد. در مورد ويژگي‌هاي سردرد تاثيرگذار بر ناتواني فرد، تعداد (فرکانس) حملات سردرد مهم‌تر از شدت حملات است که عامل تکرار و تعداد حملات در انواع مزمن سردرد بيشتر است.
درمان ميگرن با بوتاکس؛ موثر با دوام کوتاه
از روش‌هاي نوين درمان سردردهاي ميگرني مزمن مي‌توان به تزريق بوتاکس اشاره کرد. البته اثر بوتاکس در درمان سردرد ميگرن موقتي است و بيش از چهار ماه دوام ندارد. قبلا بوتاکس براي بيماري‌هايي که دست و پا ضعيف مي‌شدند و به منظور پيشگيري از فلج دست و پا مورد استفاده قرار مي‌گرفت و اثراتي را به مدت سه تا چهار ماه ايجاد مي‌کرد .
در حال حاضر تنها موردي که از بوتاکس به منظور درمان استفاده مي‌شود و مورد تائيد سازمان غذا و دارو آمريکاست، استفاده براي درمان سردردهاي ميگرني مزمن است. بوتاکس براي درمان سردرد ميگرن مزمن به صورت کاملا علمي در سراسر دنيا و همچنين در ايران تزريق مي‌شود. البته بايد گفت هر پزشکي تجربه اين کار را ندارد و بايد به شخصي که تبحر لازم دارد مراجعه کرد.
درمان و پيشگيري از سردرد
بايد توجه داشته باشيد محرک‌هاي سردرد بويژه از نوع ميگرن چه هستند و تا حد امکان از آنها حذر کنيد. بي‌خوابي، پرخوابي، گرسنگي، پرخوري، هواي آلوده، مواد افزودني، استفاده از پنير چرب و کاکائو، بوي غذاي سرخ کرده، عطر تند و استرس جزو عوامل محرک ميگرن به شمار مي‌روند.
درمان ميگرن به دو صورت درمان حمله سردرد و درمان پيشگيري است. در درمان پيشگيري فرد روزانه دارو مصرف مي‌کند که دفعات و شدت سردردش کاهش يابد. همچنين بايد توجه داشت درمان پيشگيري روزانه در سردردهاي ميگرني که هشت روز يا بيشتر در ماه وجود دارند، توصيه مي‌شوند.
ناگفته نماند در درمان پيشگيري حداقل مصرف منظم داروهاي کنترل سردرد به مدت دو ماه نياز است که متوجه شويم دارو موثر بوده است يا نه. پس بيماران نبايد انتظار درمان سريع داشته باشند. اگر فرد توصيه‌هاي يادآوري شده را رعايت کند به طور کامل بهبود مي‌يابد و احتمال بازگشت يا عود مجدد بيماري بسيار کاهش مي‌يابد.
انجام روش‌هاي ديگر مانند بلوکه‌هاي عصبي (تزريق بلوک‌هاي عصبي در مسير عصب‌هايي که به وجود آورنده سردردهاي ميگرني هستند، سبب مي‌شود بيمار از مصرف مداوم داروها رهايي يابد. در مواردي با پنج يا شش بار تزريق بلوک عصبي مي‌توان بيماري ميگرن را خاموش و کنترل کرد)، بوتاکس و جراحي نيز در درمان سردردهاي ميگرني کاربرد دارند.
اما افراد مبتلا به سردرد تنشي نيز نياز به مصرف داروهاي کنترل کننده عوامل تنشي تحت نظارت پزشک دارند و روش‌هاي کنترلي در ميگرن در درمان سردردهاي تنشي هيچ گونه نقشي ندارند.حتي رژيم غذايي خاص نيز براي کنترل سردردهاي تنشي توصيه نمي‌شود.
دکتر منصوره تقا:
سردرد، خوش‌خيم يا خطرناک؟
سردردها به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم مي‌شوند که سردردهاي اوليه به حالتي گفته مي‌شود که مشکلي در سر و جمجمه نباشد مانند سردرد ميگرني و تنشي، ولي در حالت سردرد ثانويه ايراد و مشکلي در فضاي جمجمه و گردن وجود دارد. سردرد سينوزيتي يا سردرد ناشي از دندان درد نيز انواعي از سردرد ثانويه محسوب مي‌شود که معمولا خوش خيم به حساب مي‌آيند، ولي گاهي سردردهاي ثانويه خطرناک هستند.
ميگرن به دو دسته مزمن و دوره‌‌اي تقسيم بندي مي‌شود که در نوع دوره‌اي،افراد به طور دوره‌اي سردرد دارند که از چند ساعت تا سه روز ممکن است طول بکشد. ولي در نوع مزمن، سردرد ممکن است 15 روز يا بيشتر نيز طول بکشد. تا جايي که بسياري از اين بيماران به دليل طولاني بودن زمان سردرد اقدام به مصرف زياد مسکن مي‌کنند که اين موضوع عوارض زيادي براي آنان به همراه مي‌آورد و نوعي سردرد وابسته به داروي مسکن نيز ايجاد مي‌کند.
زنگ خطر سردرد
سردرد در دوران بارداري، در افرادي که سابقه بدخيمي و تومور دارند و نيز در کساني که سيستم ايمني ضعيف دارند بايد جدي گرفته شود. سردرد ناگهاني شديد، سردرد پيش رونده در حال افزايش و نيز سردردي که همراه با مشکل ديگري همچون ضعف دست و پا، خواب رفتگي دست و پا، اختلال تعادل يا تاري ديد باشد بايد جدي گرفته شود‌. همچنين سردرد در کودکان زير پنج سال و افراد بالاي 50 سال هم بايد جدي گرفته شود.
اگر سردرد ميگرني به صورت پيش رونده، روزانه و مداوم باشد، به داروهاي ميگرن جواب ندهد، با حمله‌هاي شديدتر همراه شود يا همراه تاري ديد و عصبي باشدبه بررسي بيشتري نياز دارد . افرادي که دچار سردرد شديد و ناگهاني مي‌شوند بايد به اورژانس مراجعه کنند تا در صورت نياز به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شوند. افراد دچار سردرد تنشي و ميگرني دوره‌اي مي‌توانند به پزشک عمومي و داخلي يا متخصصان بيماري‌هاي مغز و اعصاب مراجعه کنند.
ارثي به نام ميگرن!
علت قطعي ميگرن هنوز مشخص نيست، ولي فرضيه‌ها در مورد علت آن زياد است‌. البته بررسي‌ها نشان داده است وراثت در بروز ميگرن مي‌تواند نقش داشته باشد. حتي در ميگرن‌هاي شايع تا 80 درصد وراثت نقش دارد، ولي بروز ميگرن در افراد خانواده ممکن است با شدت‌هاي متفاوتي بروز کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۹۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت عجیب و خطرناک راننده تاکسی در تونل + فیلم

اقدام عجیب و خطرناک یک راننده تاکسی در حمل بار در سطح شهر، سوژه فیلمبرداری شهروندان شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم
  • حرکت عجیب و خطرناک راننده تاکسی در تونل + فیلم
  • (ویدیو) شاهکار خطرناک و باورنکردنی یک هم‌وطن در تونل