Web Analytics Made Easy - Statcounter

در استان تهران به دلیل آشفتگی استقرار صنایع، ساماندهی استقرار و جانمایی صنایع استان تهران می‌تواند کمک موثری به حفظ محیط‌زیست و بهبود سیاست‌های جمعیتی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران، پراکندگی ناموزون صنایع و یا کارگاه‌های مزاحم در بافت شهر و مکان‌گزینی نامناسب آنها مشکلات زیادی را در زمینه عملکرد آنها در سطح شهر به‌وجود می‌آورد که در آینده نزدیک اثرات آن بیشتر نمایان می‌شود؛ پراکندگی ناموزون صنایع سبب می‌شود تا محیط شهری عاری از مشخصه‌های ضروری محیط‌زیست شهری یعنی آسایش ایمنی سلامتی مطلوبیت کارآیی و سازگاری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپاداشتن نسنجیده صنایع، یعنی بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی و اقلیمی از جهت وزش باد، کیفیت خاک و تمامی مسائل مربوط به آب گرفته تا موضوع آلودگی صوتی، دسترس‌پذیری و مانند آنها می‌تواند در جنبه‌های گوناگون زیست‌محیطی شهر همچون آب و هوا، آب، خاک، جانوران و گیاهان، سکونتگاه‎های انسانی و سلامتی و بهداشت مردم تأثیر جدئی بر جای گذارد.

در مجموع ساماندهی صنایع موضوعی اقتصادی، زیست‌محیطی یا کالبدی و فتی نیست بلکه نوعی برنامه‌ریزی شهری و فضایی محسوب می‌شود که با عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، محیطی و کالبدی بستگی نزدیک دارد؛ از موضوع در مورد استان تهران به دلیل استقرار واحدهای صنعتی متفاوت از اهمیت فزاینده‌های برخوردار است تا ضمن حفط و ارتقاء فعالیت چنین واحدهایی بتوان با ساماندهی درست و صحیح این واحدها در جهت توسعه متوازن حرکت کرد.

استقرار صنایع دانش‌بنیان در استان تهران

در همین زمینه محمدرضا مس‌فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به سیاست استقرار صنعت اظهار داشت: در استان تهران به دلیل آشفتگی در استقرار صنایع دولت در نظر دارد تنها 2 دسته صنایع در تهران مستقر باشند.

وی ادامه داد: دسته اول واحدهای دانش‌بنیانی هستند که تا شعاع 120 کیلومتری می‌توانند در شهرک‌های صنعتی فعالیت داشته باشند و موضوع دوم ساماندهی واحدهای خارج از شهرک‌های صنعتی است.

9 هزار واحد صنعتی در استان تهران خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه 9 هزار واحد صنعتی در استان تهران خارج از شهرک‌های صنعتی مشغول فعالیت هستند تصریح کرد: این واحدها توأم با ارتقای تکنولوژی به شهرک‌های صنعتی هدایت شوند، همچنین در نظر داریم واحدهای تولیدی مزاحم را به تدریج تا پایان امسال در قالب شهرک‌های صنعتی ساماندهی کنیم.

مس‌فروش همچنین با بیان اینکه اصول توزیع صنعت به نیاز اشتغال هر منطقه برمی‌گردد گفت: در شمال شرق تهران همچون فیروزکوه و دماوند 3 شهرک داریم اما استقبال چندانی از آنها نشده، این در حالی است که در جنوب شرق تهران 11 لکه صنعتی و 4 شهرک صنعتی داریم اما باز هم به دلیل کثرت جمعیت صنایع بیشتری را طلب می‌کند.

مس‌فروش خاطرنشان کرد: صنایع دانش بنیان کمک جدی و موثری به محیط‌زیست و سیاست‌های جمعیتی استان هستند، از اینرو ضمن اینکه زمینه رشد را برای آنها فراهم می‌کنیم امید است گسترش چنین فعالیت‌هایی ضمن افزایش اشتغال‌آفرینی به بهبود وضعیت استان منجر شوند.

انتهای پیام/

R7840/P41362/S6,60/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۱۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند

مهدی زارع خورمیزی در گفت وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کارشناسان این اداره به صورت مستمر کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطارهای لازم به متولیان معادن ارائه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود، عنوان کرد: فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی ترین تهدیدات محیط زیست است، از این رو متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

کد خبر 6092179

دیگر خبرها

  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان