Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی امتداد نیوز،‌ «آیلان کردی» پسر بچه سه ساله سوری را که سال ۲۰۱۵ در سواحل ترکیه غرق شد، همگان با تصویری تاریخی که توسط عکاسان رسمی ترکیه به ثبت رسید،‌ به یاد دارند‌، تصویری که مدعیان حقوق بشر در غرب استفاده‌های بسیاری از آن بردند. آیلان پسر بچه‌ای سوری که با بلوز قرمز و شلوارک آبی روی شن‌های ساحل خوابیده بود، همراه با برادر پنج ساله‌ و پدر و مادرش مجبور به فرار از سوریه شده‌ بود‌، اما در میانه راه همه اعضای خانواده او به جز پدرش غرق شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویر جسد آیلان بازتاب‌های مختلفی در جهان و افکار عمومی داشت،‌ در ایران نیز شاعران و هنرمندان بسیاری نسبت به آن واکنش نشان دادند‌ که بسیاری از آن‌ها در نکوهش کشورهای غربی به دلیل رفتار بسیار نامناسب با مهاجران سوری و سوء استفاده مدعیان حقوق بشر از این فاجعه انسانی اختصاص داشت.

 اخیرا‌ً خالد حسینی، نویسنده افغانستانی ساکن آمریکا نیز داستانی با نام «دعای دریا» با الهام از ماجرای آیلان کردی نوشته است؛ داستانی که با همکاری سازمان ملل در امور پناهندگان، روزنامه‌ گاردین و نویسنده به نسخه‌ای سه‌بعدی نیز تبدیل شده است. تماشای این نسخه سه بعدی در وب‌سایت این روزنامه به‌ رایگان فراهم شده است. نسخه‌ واقعیت مجازی «دعای دریا» را لیزا ادواردز به نقاشی‌های سه‌بعدی تبدیل کرده است. عادل اختر به‌جای راوی حرف می‌زند و دیوید کولتر موسیقی تأثیرگذاری برای آن ضبط کرده است.

خالد حسینی در این داستان واگویه‌های در آیلان خطاب به دریا را روایت می‌کند،‌ پدری که دعا می‌کند تا دریا فرزندش را سالم به او بازگرداند‌… .

بیشتر بخوانید جدیدترین کتاب خالد حسینی در ایران

خالد حسینی پیش از این در گفت‌وگو با گاردین  درباره چرایی نگارش این کتاب گفته است:‌ وقتی من این عکس را دیدم، به تمام کارهای ناپیدایی که برای بزرگ کردن یک کودک انجام شده فکر کردم. تمام نگرانی‌های شخصی، اضطراب‌های شخصی، مطمئن شدن درباره این‌که بچه‌ها فلان چیز را دارند یا به خوبی غذا خورده‌اند، این‌که واکسن‌شان را زده‌اند، لباس‌های‌شان اندازه است، ‌آیا ناراحت نیستند، آیا خوب خوابیده‌اند، قرص‌های ویتامین‌شان را خورده‌اند… ما همیشه نگرانیم و برای فراهم کردن رفاه بچه‌های‌مان تلاش می‌کنیم. این‌که همه این کارها را انجام دهی، تمام عشقت را برای فرزندت خرج کنی، بعد ببینی آن جسد بی‌جان با صورت روی ساحل افتاده، ناراحت‌کننده است.».

حسینی، نویسنده افغانی‌الاصل ساکن آمریکا است که در چند سال گذشته آثار با عناوین «بادبادک‌باز»، «هزار خورشید تابان» و «و کوه طنین انداخت» را به چاپ رسانده است. شهرت عمده حسینی از «بادبادک‌باز» آغاز شد. اثری که در آن روایت بخشی از مشکلات مردم افغان در زمان حضور طالبان به تصویر کشیده شده بود.

اگرچه خالد حسینی  در داستان‌های پیشین خود تلاش کرده تا درد و رنج مردم افغانستان را به جهان نشان دهد،‌اما به باور بسیاری از نویسندگان افغانستان،‌ نویسنده‌ای نیست که صدای افغانستان را در جهان منتشر کند،‌ بسیاری از نویسندگان و شاعران افغانستان نگاه او را آمریکایی می‌خوانند،‌ آن‌ها معتقدند که حسینی در هر سه رمان خود کوشیده‌ است تا به تطهیر چهره نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان بپردازد. او جزو نویسندگان پرمخاطب در سال‌های اخیر بوده است،‌ رمان‌های او نه تنها در آمریکا بلکه در ایران نیز خوانندگان بسیاری داشته و تاکنون ترجمه‌های متعددی از کتاب‌های او در ایران منتشر شده است.

ویدئوی دعای دریا در سایت روزنامه گاردین در چند ماه اخیر به یکی از پربیننده‌ترین ویدئوها تبدیل شده است‌، امیلی امرایی مترجم نیز ترجمه داستان «دعای دریا» به زبان فارسی را در دست انجام دارد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۱۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریا در پی طلا ساختن از مس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دیدار‌های هفته بیست و نهم لیگ دسته یک فوتبال باشگاه‌های کشور امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ۹ بازی در شهر‌های مختلف پیگیری می‌شود.

در یکی از دیدار‌های این هفته تیم دریای بابل از ساعت ۱۷ امروز در ورزشگاه شهدای سیمرغ کیاکلا میزبان مس شهر بابک است.

دریا که در هفته‌های گذشته با نتایج خوب، جمع امتیازات خود را توانست به ۲۲ برساند و در رده شانزدهم جدول قرار بگیرد امروز به مصاف مس می‌رود که با ۳۶ امتیاز در رده یازدهم جدول جای دارد.

بابلی‌ها عزم خود را جزم کرده اند تا در هفته‌های پایانی با کسب نتایج خوب، مقام در خور شانی برای خود دست و پا کنند.

برنامه هفته بیست و نهم لیگ یک فوتبال کشور
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دریا بابل - مس شهر بابک
۱۷:۰۰

سایپا - چادرملو اردکان
۱۷:۰۰

خوشه طلایی - آریو اسلامشهر
۱۷:۱۵

داماش گیلان - شهر راز شیراز
۱۷:۱۵

شهرداری آستارا - استقلال آبی پوش ملاثانی
۱۷:۱۵

مس کرمان - شاهین بندر عامری
۱۷:۴۵

فجر سپاسی - خیبر خرم آباد
۱۸:۰۰

نفت و گاز گچساران - مس سونگون
۱۸:۱۵

نفت مسجدسلیمان - پارس جنوبی جم
۱۸:۱۵

دیگر خبرها

  • (ویدئو) مجسمه‌های الهام گرفته از طبیعت
  • روش از بین بردن تیرگی زیر چشم از دید طب سنتی
  • فعالیت سامانه بارشی در بوشهر ادامه دارد
  • مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد
  • دریا در پی طلا ساختن از مس
  • خالد آبادی: ان‌شاءالله این پنج فینال را می‌بریم و قهرمان می‌شویم
  • خالد آبادی: انشاالله این ۵ فینال را می‌بریم و قهرمان می‌شویم
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • کتیبه متفاوت با الهام از تخته‌ کلاس درس در حسینیه امام خمینی(ره) | عکس
  • «خالد» ‌جلوی‌ دوربین رفت