Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، بومی‌گزینی در نظام آموزش عالی کشور با هدف ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا مطرح و از سال ۶۹ در کشور اجرا شده است. با این نوع گزینش بومی در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها امتیازات خاصی برای داوطلبان بومی آن رشته و دانشگاه در نظر گرفته می‌شود. به اذعان بسیاری از مسئولان آموزش عالی کشور طرح بومی‌گزینی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی در میان سایر دانشگاه‌ها پیشتاز بوده و با جدیت این طرح را اجرا می‌کند. آن‌طور که علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفته است اگر دانشگاه را یک نهاد فرهنگی هم محسوب کنیم، باید تعریف از خدمات فرهنگی عمومی‌اش به جامعه را هم بیان کنیم. دانشگاه این افتخار را به‌نام خودش ثبت کرده که بزرگ‌ترین طرح فرهنگی در کشور را اجرا کرده و آن هم بومی‌گزینی دانشجویان است. در همین راستا با فرهاد حسین‌زاده‌لطفی، معاون سابق آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین الهام فرامرزی، کارشناس امور مشاوره دانشگاه علوم پزشکی آزاد پزشکی گفت‌وگو کردیم و نظر آنها را درباره مزیت‌های این طرح جویا شدیم.

معاون سابق آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از مزیت‌های اجرای طرح بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها سخن می‌گوید. به گفته فرهاد حسین‌زاده‌لطفی یکی از مهم‌ترین عواملی که در طرح بومی‌گزینی به آن توجه شد عامل فرهنگی بود. کاهش ناهنجاری اجتماعی، ارتباط موثر فرد با خانواده و کاهش هزینه‌های دانشجویی و دسترسی آسان‌تر علاقه‌مندان و خانواده‌های آنان به تحصیل از مهم‌ترین عواملی است که حسین‌زاده‌لطفی به آن اشاره کرد. او می‌گوید: «در کنار این عوامل بحث تقاضای داوطلبان مطرح بود؛ همیشه بخشی از فعالیت‌های هر سازمان، با توجه به تقاضای موجود برنامه‌ریزی می‌شود. تقاضایی که در استان‌ها، شهرهای مختلف و مکان‌های مختلف جغرافیای سطح کشور وجود داشت همین بحث بومی‌گزینی بود.»

به گفته حسین‌زاده‌لطفی با اجرای این طرح، حتی افرادی از مکان‌های محروم به درجات بالای علمی رسیدند، به عبارتی علاقه‌مندان تحصیل در تمام نقاط کشور وجود داشتند. برهمین اساس تلاش شد با توجه به امکانات موجود در فضا که شامل اعضای هیات‌علمی، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و فضای آموزش مورد نیاز براساس حداقل‌هایی که در اختیار داشتند توسعه شکل بگیرد.

معاون سابق آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «به هر حال ما اگر پاسخگوی این نیاز نباشیم درصد زیادی از داوطلبان به کشورهایی درجه چندم مهاجرت می‌کنند و با پول‌های خانواده‌های ما، دانشگاه‌های کشورهای درجه چندم آباد شده و رتبه پیدا می‌کنند.» او در پاسخ به این سوال که چند درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در شهر خود تحصیل می‌کنند، این‌گونه گفت: «سال گذشته بالای 90 درصد در مقاطع کاردانی و کارشناسی و حدود 40 تا 50 درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی در شهر خود مشغول به تحصیل شدند.»

الهام فرامرزی، کارشناس امور مشاوره دانشگاه علوم پزشکی آزاد پزشکی هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره مزیت اجرای طرح بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها می‌گوید: «اگر دانشجویان در خانواده باشند بسیاری از مشکلات ازجمله دور شدن از محل زندگی را نخواهند نداشت. بسیاری از دانشجویان در خوابگاه‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و درواقع مهم‌ترین مشکلات دانشجویانی که از شهر خود به شهر دیگر برای تحصیل مراجعه می‌کنند روبه‌رو شدن با مسائل خوابگاه‌هاست.»

به گفته او، بسیاری از دانشجویان مجبور می‌شوند از خوابگاه‌های عمومی استفاده کنند؛ خوابگاه‌هایی که افراد در آن یک‌دست نیستند. فرامرزی توضیح می‌دهد: «افرادی که در خوابگاه‌های عمومی هستند افرادی هستند که به‌منظورهای مختلف به تهران و شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند که شرایط و خلق و خوی متفاوتی با دانشجویان دارند.» فرامرزی معتقد است حضور در چنین خوابگاه‌هایی تاثیر بدی بر دانشجویان می‌گذارد تا جایی که گاهی آنها را از درس خواندن دلزده و پشیمان می‌کند.

کارشناس امور مشاوره دانشگاه علوم پزشکی آزاد پزشکی همچنین معتقد است دانشجویان با مهاجرت به شهرهای دیگر حمایت خانواده‌های خود را از دست می‌دهند؛ همچنین تفاوت فرهنگ و خلق و خوی دانشجویان از دیگر مشکلات است.

منبع: فرهیختگان

بومی گزینی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۷۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، محمد مهدی اعلایی در شورای آموزش و پرورش استان بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.   وی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.   نقی سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می دهند.   وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.   سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارایه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح نامید.   استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

دیگر خبرها

  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا