Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@05:20:48 GMT

انبیاء بهترین الگوهای خبرنگاری هستند

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۴۳۷۹

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست «رسانه و اخلاق‌مداری» عصر امروز یکشنبه 7 آبان 96 با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا در غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
سقای بی ریا در ابتدا اظهار کرد: اگر بخواهیم در قرآن کریم، لفظی را مرتبط با خبرنگاری پیدا کنیم، همانا بهترین لفظ «نبأ» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وازه نبی هم از نبأ آمده است بنابراین نبی کسی است که از عالم غیب و از خداوند خبر می‌دهد.
این مدرس حوزه علمیه یادآور شد: انبیاء الگوهای خبرنگاری هستند و اخلاق خبرنگاری را باید در آنها جست و جو کرد. از سوی دیگر قرآن کریم درباره شیاطین صحبت می‌کند که با اشارات خود، پیام‌ هایی را منتقل می‌کنند تا مردم را گمراه کنند. شیاطین بر هر تهمت زننده‌ و گنهکاری وارد می‌شوند تا وی از راه الهی گمراه شود بنابراین اگر خبرنگاری در مسیر الهی قرار گیرد بسیار شریف و دارای ارزش است.
وی ادامه داد: براساس بیانات قرآن کریم، خبرنگار باید واقعیت را آنگونه که هست منتشر کند اما نباید اسیر آن کسی شود که از وی خواسته خبر را برایش تهیه کند و باید حریت و آزادگی خود را حفظ کند. در آیات متعدد قرآن کریم بر روی برخی مسائل در اخلاق خبرنگاری تکیه شده است که یکی از این موارد این است که خبر باید از روی علم باشد و دوم اینکه اگر خبرنگاری تحلیل علمی هم داشته باشد بسیار ارزشمند است.
سقای بی ریا با اشاره به انتشار خبر براساس واقعیات اظهار کرد: یکی از مواردی که در قرآن کریم بر آنها تکیه این است که خبر باید برحق و مصادیق واقع باشد. در اینباره باید به این نکته اشاره کنم که شخصی خدمت حضرت امیرالمؤمنین(ع) رسید و گفت درباره پایه‌های ایمان برایم سخن بگو. حضرت فرمودند برو و فردا بیا که دیگران هم حضور داشته باشند چراکه خبر همانند یک شکار است و برخی می‌توانند آن را شکار کنند اما برخی توان انجام اینکار را ندارند بنابراین اگر من به تو اکتفا کرده و پایه‌های ایمان را برایت تشریح کنم ممکن است همه مطالب را یاد نگیری.
این مدرس حوزه علمیه عنوان کرد: از این مطالبی که به آن اشاره شد این نکته برداشت می‌شود که ارزش کنفرانس خبری از خبر یک خبرنگار بیشتر است و به همین دلیل در نشست‌های خبری، خبرنگار سعی می‌کند به بهترین شکل ممکن  برنامه را پوشش دهد تا دچار اشتباه نشده و اعتبارش از میان نرود.
وی یادآور شد: از نظر قرآن کریم، باید در خبر به حق برسیم. البته از برخی آیات قرآن کریم این نکته را درمی‌یابیم که یک خبرنگار نباید هر خبری را متوجه می‌شود آن را اعلام کند بلکه باید هرچه را که لازم است بگوید و گاهی لازم است خبر با تأخیر اعلام شود چون مخاطب آماده دریافت خبر نیست و مثلا خداوند متعال درباره حضرت یوسف که برادرانش وی را به چاه انداختند خداوند متعال فرمود: صبر کن که روزی خیانت آنها را به رویشان می‌آوری اما اکنون زمان اعلام چنین چیزی نیست.
سقای بی ریا در پایان عنوان کرد: خبرنگاری از منظر قرآن کریم کاربردهای مختلفی دارد و از جمله مهمترین کاربردهای خبرگزاری از منظر قرآن کریم، عبرت گرفتن، شهادت دادن صحیح خبرنگار در جریان وقایع روزانه،  رفع اختلافات و افزایش وحدت است.
یادآور می‌شود بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با شعار «جامعه آگاه تر: توسعه بیشتر و شعار کمتر» از روز جمعه پنجم آبان ماه آغاز شده و تا روز جمعه ۱۲ آبان ماه ادامه دارد.
غرفه خبرگزاری ایکنا در راهروی اصلی شبستان شماره ۱۶۴ میزبان علاقه مندان و مخاطبان محترم است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات خراسان شمالی گفت:آزمون سراسری نوزهمین دوره آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور جمعه چهاردهم اردیبهشت ساعت هشت و نیم صبح در مجتمع شهیدین نرسیده به دانشکده علوم قرآنی برگزار می‌شود.
 سید ناصرحسینی افزود: در این دوره ۸۶ نفر از حافظان (۳۴ آقا و ۵۲ شرکت کننده خانم) در ۳ بخش (حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حافظ کل) شرکت کردند که ۱۷ نفر از حافظان اهل سنت و مابقی از اهل تشیع هستند.
وی گفت: افراد شرکت کننده در این آزمون ، هشت نفر با مدرک کارشناسی ارشد، هشت نفر دانشجو ۲۳ نفر کارشناسی، ۱۴ نفر دانش آموز، ۱۵ نفز دیپلم و ۱۸ نفر نیز در مقطع زیر دیپلم هستند.

در خراسان شمالی بیش از دو هزار نفر حافظ قرآن کریم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در ۸۵ حوزه امتحانی
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»