Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- امريکا اعمال فشار عليه ايران را تشديد خواهد بخشيد که احتمال دارد، به «جنگ پروکسي» تبديل شود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، الکساندر براترسکي، در گزارشي در نشريه گازتارو (روسيه)، نوشت:
در کنگره امريکا تشديد اعمال تحريم ها عليه ايران را تصويب کردند.
مجلس نمايندگان کنگره امريکا تشديد اعمال تحريم ها عليه ايران را تصويب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيروزي بر شبه نظاميان داعش در سوريه و عراق نزديک است و امريکا اعمال فشار عليه ايران را تشديد خواهد بخشيد که احتمال دارد، به «جنگ پروکسي» تبديل شود: تهران در جستجوي نکات ضعف واشنگتن بر خواهد آمد تا مانع از حضور امريکايي ها در منطقه شود.
در روز ٢٦ ماه اکتبر، مجلس نمايندگان امريکا با اکثريت آراء، بسته جديد تحريم ها عليه ايران را در رابطه با برنامه هسته اي اين کشور تصويب کرد. هدف از اين لايحه قانوني – اعمال محدوديت عليه شرکت هايي است که ايران را در ساخت موشک هاي بالستيک مساعدت مي کنند. به احتمال زياد، مراحل تصويب اين سند در مجلس سنا نيز با مشکلاتي همراه نخواهد شد.
به نوشته رسانه هاي گروهي امريکايي، اين لايحه قانوني بخشي از تدابير مربوط به تشديد اعمال فشارها عليه ايران از سوي امريکا مي باشد که در پي چشم پوشي عملي دونالد ترامپ، رئيس کاخ سفيد، از «توافق هسته اي» آغاز شد.
به رغم آن که اجراي توافق هسته اي متوقف نشده است، اما رئيس جمهور امريکا اعلام کرده که حق تصميم گيري براي تعيين سرنوشت اين توافق را بر عهده کنگره گذاشته است.
به اعتقاد ويکتور ميزين، کارشناس امنيت ملي، احتمال دارد، گام هاي ترامپ در قبال تهران به آغاز مسابقات تسليحاتي جديد منجر شود. او خاطر نشان مي کند که نمايندگان ايران در مذاکرات غير رسمي تفهيم مي کنند که در صورت تشديد اعمال تحريم ها، «برنامه هسته اي خود را توسعه خواهند داد».
اين کارشناس معتقد است: «در حال حاضر، همه در جهان انگشت حيرت بر دهان مانده اند، زيرا اگر اين اتفاق روي دهد، در آنصورت اين ضربه جدي خواهد بود بر پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي. افزون بر آن، اين اقدام نشان مي دهد که امريکا يار مطمئني نيست».
اين کارشناس خاطر نشان مي کند که در دولت کنوني کاخ سفيد، متخصصان کارداني که بتوانند پيامدهاي اين گام هاي ترامپ را مشخص کنند، وجود ندارد: ميزين به نشريه «گازتا رو» مي گويد: «دولت ترامپ - اژدهاي بدون سر است و در آن، کسي نيست که بشود با او گفتگو کرد».
ترامپ بارها، اعلام کرده که مي خواهد در مفاد توافق هسته اي تغييراتي ايجاد کند. هدف رئيس جمهور امريکا – توقف برنامه موشک هاي بالستيک ايران و همچنين، توقف حمايت تشکيلات هاي مسلح بسيجيان شيعه در عراق و سوريه است.
به اعتقاد پل واللي، ژنرال بازنشسته و تحليلگر نظامي تندرو در شبکه تلويزيوني «فاکس»، گزافه گويي هاي ترامپ در قبال تهران نشانگر اين است که احتمال دارد، رئيس جمهور امريکا از توافق هسته اي خارج شود، زيرا ايران منافع امريکا را تهديد مي کند. اين همصحبت نشريه «گازتا رو» گفت: «ايران به دنبال اهداف سلطه جويانه، توسعه قوه هسته اي خود و ادامه حمايت از اسلام گرايي راديکال بين المللي است».
نشريه «واشنگتن پست» در مقاله تحليلي مورخ ٢٦ ماه اکتبر خود خاطر نشان مي کند که استراتژي جديد ترامپ «به معناي پيشرفت مهم در سياست امريکا در خاور نزديک، از تقريبا توجه ويژه به مبارزه عليه «دولت اسلامي» (داعش، سازمان ممنوع اعلام شده در روسيه) تا تلاش براي تاثير گذاري بر توسعه طلبي چندين ساله ايران در منطقه است».
اين نشريه مي نويسد، اما امريکا ضمن گام نهادن در راه تشديد مشي در قبال ايران، احتمال دارد با رويارويي هاي جدي در کشورهاي کليدي خاور نزديک مواجه شود.
در صورت اعمال فشار عليه ايران، اين کشور در عراق و همچنين، سوريه که در آنجا دستجات بسيجيان شيعه ايراني فعالانه، نيروهاي دولتي را در مبارزه عليه «داعشي ها» کمک مي کنند، بر سر راه کاخ سفيد موانع جدي به وجود خواهد آورد.
در هفته جاري، رکس تيلرسون، وزير امور خارجه امريکا، در زمان سفر خود به منطقه، تلاش کرد تا متحدان اين کشور را از وجود خطر سرکردگي ايران در منطقه مطمئن سازد. اما، در حالي که در کشورهاي حاشيه خليج فارس اين سخنان با حسن تفاهم برخورد شد، حيدر العبادي، نخست وزير عراق، در قبال فرا خواني پيرامون خلاصي از وجود تشکيلات هاي ايراني که به نيروهاي عراقي کمک مي کنند، پاسخ رد داد. به گفته العبادي، اين دستجات بخشي از «ساختارهاي عراق» هستند.
زماني که از تيلرسون در خصوص «پيروزي» ايران در سوريه سوال شد، روابط خصومت آميز در قبال اقدامات ايران، وي را به طور غير مستقيم، به تعريف و تمجيد از روسيه ناگزير ساخت.
وزير امور خارجه امريکا گفت: «اعتقاد من بر اين نيست که سوريه – پيروزي براي ايران است. من ايران را جيره خوار مي دانم. ايران در آزاد سازي خاک سوريه موفقيتي کسب نکرده است. دولت روسيه که از نيروهاي رژيم سوريه پشتيباني هوايي مي کند، اين موفقيت ها را کسب کرده است».
اين ريشخند سرنوشت بوده است که خود امريکا بعد از مداخله مسلحانه در عراق، رژيم صدام حسين را که با ايران دشمني داشت، از ميان برد و از اين طريق، موجبات تحکيم ايران در منطقه را فراهم کرد. در پي آن، در عراق که سني هاي حاکم شيعيان را سرکوب مي کردند، در موقعيت معکوسي واقع شدند و شيعيان محلي با رسيدن به قدرت، با هم کيشان خود در ايران رابطه برقرار کردند.
سفارش او به غرب داده شده است
به رغم آن که شيعيان ايراني در سوريه عملا، با امريکا در يک جبهه قرار دارند و با اسلام گرايان مي جنگند، اما کاخ سفيد از نفوذ روز افزون تهران که با عربستان سعودي و اسرائيل، متحدان قديمي امريکا، دشمني دارد، در هراس است.
براساس پيش بيني هاي تحليلگران، ايران در پي پيروزي بر داعش در عراق و سوريه، احتمال دارد، از اين امر استفاده کرده و به رويارويي خود با امريکا ادامه دهد. اين نشريه يادآور مي شود که اين امر مي تواند به بروز «جنگ پروکسي» مجدد ميان ايران و امريکا منجر شود.
در عراق نيز چنين بود است، يعني زماني که شبه نظاميان ايراني هر از گاهي، وارد رويارويي با نظاميان امريکايي مي شدند.
جنيفر کافارلا، کارشناس انستيتوي مطالعات جنگ، به نشريه «واشنگتن پست» گفت که اگر ايران احساس کند که واشنگتن منافعش را تهديد مي کند، در آنصورت، مبارزه پارتيزاني خود عليه امريکا در منطقه را آغاز خواهد کرد.
آندري سرنکو، کارشناس برجسته مرکز مطالعات افغانستان معاصر، در گفتگويي به نشريه «گازتا رو» خاطر نشان مي کند که احتمال دارد، افغانستان به ميدان رويارويي با امريکا تبديل شود که در آنجا، تهران قادر است، از لج امريکايي ها از تندروهاي جنبش «طالبان» (سازمان ممنوع اعلام شده در روسيه) حمايت تاکتيکي به عمل آورد. خود ترامپ نيز مقامات ايراني را به حمايت از طالبان در افغانستان متهم کرده است.
گفتني است که پيشتر، طالبان دشمن تهران بود. در سال ١٩٩٨ ميلادي، ايران طالبان را در کشته شدن نه نفر از ديپلمات هايش در افغانستان متهم کرده بود. در اين ميان، ايران به همراه روسيه به «اتحاد شمالي» که با طالبان مي جنگيد، کمک مي کرد.
بعد از ١١ سپتامبر، نمايندگان ايراني حتي، با امريکايي ها در خاک افغانستان ديدار کردند و با آنان پيرامون اقدامات مشترک عليه نمايندگان «طالبان» مذاکره کردند. در نامه جان برنان، رئيس سابق سازمان سيا، که به طور اتفاقي، و در نتيجه حمله هکري به ايميل برنان، در اختيار افکار عمومي قرار گرفت، در خصوص همکاري متقابل با ايران سخن گفته شده است.
تهران – ١٩٧٩ ميلادي
ريشه رويارويي امريکا و ايران به سال ١٩٧٩ ميلادي، بر مي گردد، يعني زماني که تندروهاي ايران در پي پيروزي انقلاب اسلامي در سال ١٩٧٩ ميلادي، ٦٦ نفر از کارکنان سفارت امريکا در اين کشور را به گروگان گرفتند و چندين ماه، آنان را در حبس نگه داشتند.
در اوايل ماه نوامبر – تاريخ مرحله اي از روز آغاز اين بحران – و به رغم آن که اين تاريخ سر راست نيست، دشمنان ايران در امريکا خود را براي گرامي داشت خاطره آن از طريق انتشار برخي بيانيه ها آماده مي کنند.
پل واللي در گفتگويي با نشريه «گازتا رو» گفت که ترامپ رويدادهاي سال ١٩٧٩ ميلادي، را يادآور شد «تا به نسل جوان نشان دهد که نبايد به رژيم ايران اعتماد کرد». به گفته اين کارشناس، احتمال دارد که اسرائيل براي حل و فصل نظامي مساله ايران آمادگي داشته باشد و «در اين زمينه، مساعدت نشان دهد».
در دولت اسرائيل اشاره مي کنند که چنين احتمالي وجود دارد. يسرائيل کاتس، وزير اطلاعات اسرائيل، در مصاحبه اخير خود در برنامه «اسرائيل طي يک هفته با يوگني سووي» در شبکه تلويزيوني RTVi اعلام کرد: «در حال حاضر، ما براي مقابله مستقل با اين تهديد آمادگي داريم و ما به ايران اجازه نخواهيم داد، سلاح هسته اي خود را توليد کند. ديپلماسي يک قانون آهنين دارد: اگر تو مي خواهي مانع از آغاز جنگ شوي، قدرت خود را به نمايش بگذار و نشان بده که آماده اي تا آخر با تهديدها مبارزه کني».
در اين ميان، به نوشته نشريه «واشنگتن پست»، فعلا، احتمال حل و فصل نظامي مساله ايران به طور جدي، بررسي نمي شود، زيرا چنين قراري احتمال دارد، به بروز بي ثباتي بزرگ در خاور نزديک و وارد شدن ضربه جدي به متحدان منطقه اي منجر شود. ويکتور ميزين معتقد است که اگر اين موضوع براي امريکا جديت پيدا کند، احتمال دارد که براي برگزاري مذاکرات قراري اتخاذ شود تا به ايران پيشنهاداتي داده شود. او معتقد است: «معامله وقتي به جا است که تو به من چيزي مي دهي و من هم به تو چيزي مي دهم».
تئودور کاراسيک، تحليلگر ارشد Gulf State Analytics در واشنگتن، معتقد است که جستجوي راه حل هايي در جريان است و طي آن مسکو، يار ايران، نيز به طور غير مستقيم مشارکت دارد. او به سفر اخير سلمان بن عبد العزيز آل سعود، پادشاه عربستان سعودي، به مسکو اشاره مي کند که در آن ايام، اوضاع پيرامون ايران نيز بحث و بررسي شد. اين کارشناس مي گويد: «هر وقت که رويارويي هاي ميان غرب و ايران تشديد مي يابد، مسکو به داور مهمي تبديل مي شود».

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۴۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا و همچنین قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران تصریح کرد:  توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایرانقطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم