Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اکنون، نخست‌وزير اسپانيا، دستور به حضور پليس در خيابان‌هاي کاتالونيا و انحلال پارلمان اين منطقه داده و خواستار انتخابات زودهنگام ملي در مورد سرنوشت اين منطقه در روز 21 دسامبر شده است.
سرويس جهان مشرق- پس از اعلام استقلال کاتالونيا توسط پارلمان و رهبران دولتي اين ايالت، مجلس نمايندگان و دولت اسپانيا با حمايت تمام‌قد اعضاي اتحاديه اروپا و نهادهاي ذيربط، اقدام به استقرار حکومت قانون در آنجا نموده و اخطار داده است که عليرغم عدم تمايل به استفاده از خشونت، در صورت تداوم تحريکات و اغتشاشات رهبران جنبش استقلال، از تمام قواي خود براي برخورد با عاملان استفاده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



6 ساعت پس از اعلام استقلال کاتالونيا توسط پارلمان اين منطقه خودمختار، «ماريانو راخوي» -نخست‌وزير اسپانيا- اخراج مقامات دولتي کاتالونيا و رييس پليس آن را اعلام کرد و خواستار انتخابات زودهنگام سراسري در مورد اين منطقه در روز 21 دسامبر شد. مجلس نمايندگان اسپانيا نيز، طبق ماده 155 قانون اساسي، به نخست‌وزير اين اختيار را دادند که قانون مستقيم را در کاتالونيا اجرا نمايد. راخوي نيز در روز جمعه اعلام کرد که پارلمان کاتالونيا از قانون اساسي اسپانيا عدول کرده و تمامي سفارت‌هاي اين منطقه در کشورهاي خارجي، تعطيل خواهد شد.
ماريانو راخوي
نکته قابل توجه اين است که پارلمان کاتالونيا با تصويب استقلال اين منطقه، بالاترين سطح از جدايي‌طلب و تنش‌هاي متعاقب تاکنون را در تاريخ معاصر اسپانيا رقم زده است. گفتني است که راي‌گيري مذکور با 70 راي مثبت در مقابل 10 راي منفي و دو راي ممتنع، منتج به اعلام استقلال شد. البته، در پارلمان کاتالونيا و در جلسه راي‌گيري، نمايندگان احزاب مخالف حزب حاکم کاتالونيا با ترک سالن و قرار دادن پرچم اسپانيا و کاتالونيا در کنار هم بر روي صندلي‌هايشان، اعتراض خود به اين اقدام که آن را اشتباه محض خواندند را اعلام کردند. در بيرون پارلمان، هزاران تن از مردم بارسلونا و شهرستان‌ها و توابع ايالت کاتالونيا و ايالت باسک به همراه شهردارانشان حضور داشتند و پس از اعلام خبر استقلال، شادماني کردند.
جايگاه خالي نمايندگان پارلمان کاتالونيا که به نشانه اعتراض به اعلام جدايي از خاک اسپانيا، صندلي خود را با پرچم اسپانيا و پرچم کاتالونيا در کنار هم پوشانده و صحن مجلس را ترک کرده‌اند
برخورد پليس کاتالونيا با مردم در روز جمعه، منجر به درگيري‌هاي شديد شد. درست 45 دقيقه پس از اعلام استقلال بود که راخوي در مجلس نمايندگان اسپانيا اعلام کرد که هيچ راه ديگري به غير استقرار حکومت قانون و برخورد جدي براي قضيه کاتالونيا وجود ندارد و خطر جدايي اين منطقه مي‌تواند به امنيت و حيثيت ملي ضربه بزرگي وارد سازد. مجلس نمايندگان هم اختيار تام در قبال استقرار قانون در کاتالونيا به نخست وزير بخشيد. هم‌اکنون نيز، برخي از نمايندگان حامي جدايي‌طلبي کاتالان‌ها با خطر حبس به مدت 30 سال از سوي سنا مواجه هستند.
نمايندگان پارلمان کاتالونيا
از سوي ديگر، دولت‌هاي اروپايي و «دانلد توسک» -رييس شوراي اروپا- به صراحت اعلام کرده‌اند که هيچ دولتي به نام «جمهوري کاتالونيا» را به رسميت نخواهند شناخت و فقط با دولت رسمي اسپانيا مراوده خواهند کرد. دولت‌هاي آلمان و انگليس خواستار برخورد قاطع بدون خشونت عليه رهبران کاتالونيا شده‌اند.

روند پيامدها و سرنوشت احتمال کاتالونيا
ساعاتي پس از اعلام استقلال کاتالونيا، «ماريانو راخوي» -نخست وزير اسپانيا- دولت اين منطقه خودمختار شامل «کارلس پوجمون» -رييس جمهور- و معاون‌اش «اوريول يونکراس» را غيرقانوني دانسته و عزل کرد. همچنين، پارلمان اين منطقه را منحل نموده و کنترل ايالت کاتالونيا و شهر بارسلون را به دست گرفت.
«کارلس پوجمون» رييس دولت خودمختار کاتالونيا
اکنون وزراي دولت اسپانيا، کنترل وزارت‌هاي کاتالونيا را در اختيار گرفته‌اند که از آن دست مي‌توان به کنترل وزارت اقتصاد بر اين منطقه در جهت جلوگيري از هزينه‌کرد بودجه دولتي براي امور جدايي‌طلبي اشاره کرد. لذا، پيش‌بيني مي‌شود که بسياري از کاتالان‌هاي حامي جدايي، ماليات خود به وزارت خزانه‌داري را قطع کنند.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
وضعيت فعلي کاتالونيا
استقلال؛ آري يا نه؟
اين امر بستگي به دو طرف دارد. مقامات کاتالاني معتقدند که حکومت اسپانيا آنها را به اينجا رسانده که اعلام استقلال نمايند. اکنون، مردم کاتالونيا شروع به ناسازگاري و سرپيچي اجتماعي کرده و پيش‌بيني مي‌شود که درگيري‌ها و تنش‌هاي پيشتر صورت‌گرفته در هفته‌هاي گذشته، در آينده نزديک تکرار شوند. هنوز مشخص نيست که انتخابات زودهنگام، مي‌تواند مشکل را رفع نمايد يا نه؟

طبق نظرسنجي بعمل‌آمده توسط روزنامه «ال پريوديکو»يِ اسپانيا، نتيجه انتخابات زودهنگان درست همانند نتيجه انتخابات سال 2015 خواهد شد که طي آن، ائتلاف احزاب حامي استقلال، يک دولت اقليت تشکيل دادند. ديگر نظرسنجي‌ها هم نشان مي‌دهد که کاتالونيا تقريبا بين دو طيف حاميان استقلال و مخالفين استقلال قرار گرفته است.
اتحاديه اروپا
اتحاديه اروپا، در قبال جدايي کاتالونيا بسيار مرموز عمل نموده اما اعلام کرده که از قانون اساسي اسپانيا در صورتي که صداي حزبي نداشته باشد، دفاع خواهد کرد. اکنون نهادهاي زير مجموعه اتحاديه اروپا، به طور يکصدا، هيچ تلاشي براي تلطيف و تعديل فضا نکرده و صراحتا اعلام نموده‌اند که از نظر آنها هيچ اتفاقي رخ نداده و آنها به هيچ وجه دولتي به نام «جمهوري کاتالونيا» را به رسميت نمي‌شناسند.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد:
سخنراني راخوي در پارلمان اسپانيا
پليس و خطر روي آوردن به خشونت
هم‌اکنون، به نظر مي‌رسد که کاتالونيا آتش زير خاکستر است. رهبران جدايي‌طلبي از مردم اين ايالت خواسته‌اند که در همه بخش‌ها دست به ناسازگاري مدني بدون خشونت بزنند و هنوز مشخص نيست که مردم در اين امر، آنها را همراهي کنند يا نه. دولت اسپانيا اعلام کرده که رويکرد بازداشت رهبران استقلال‌طلب و مردم را در دستور کار ندارد اما اگر مقامات دولت خودمختار کاتالونيا حاضر به کناره‌گيري از مناصب خود نشوند، به احتمال بسيار قوي، دولت اسپانيا مجبور به بازداشت آنها خواهد شد.

بسياري از تحليلگران و ناظران نگراني خود از احتمال قوي ورود قريب‌الوقوع پليس به صحنه و بروز درگيري‌هاي شديد را ابراز کرده‌اند. يکي از مشکلات در اين ميان، مربوط به پليس کاتالونيا موسوم به «مُوسُوس دسکوآدرا» مي‌شود. راخوي، دستور اخراج رييس پليس اين منطقه را صادر کرده اما تعدادي از افسران و پرسنل موسوس دسکوآدرو اعلام کرده‌اند که از دستورات دولت مرکزي پيروي نکرده و هيچکدام از مقامات کاتالاني را بازداشت نخواهند کرد. بسياري از آنها به رويترز گفته‌اند که هم‌اکنون شکاف عميقي بين پليس‌هاي حامي استقلال و مخالف استقلال در اين نيروي 17 هزار نفري ايجاد شده است. در هر حال، پيش‌بيني مي‌شود که با توجه به رويکرد محکم فعلي دولت اسپانيا، بسياري از نيروهاي حامي استقلال با نيروهاي پليس ملي جايگزين بشوند.

آيا دولت اسپانيا قادر به تنبيه رهبران حامي استقلال خواهد بود؟
هم‌اکنون «خوردي سانچز» و «خوردي کيزارت» رهبران دو جنبش حامي استقلال کاتالونيا در زندان به سر مي‌برند. سخنگوي دادستاني کل اسپانيا اعلام کرده که اين نهاد در بازداشت و برخورد با هر کسي که اقدام به فتنه و اغتشاش نمايد، ذره‌اي اغماض نخواهد کرد. تحليلگران احتمال مي‌دهند که در صورت تداوم تنش فعلي، در روزهاي آينده مي‌توان شاهد بازداشت برخي از مقامات دولتي کاتالونيا و نمايندگان پارلمان اين منطقه بود. علاوه بر اين، پيش‌بيني مي‌شود که با توجه به رويکرد بسيار قاطع مادريد و حمايت يکصداي رهبران اروپايي از حکومت اسپانيا، مسئله کاتالونيا به استقلال رسمي و مشروع اين ايالت ختم نخواهد شد و دولت اسپانيا به سمت استقرار کامل حکومت قانون -البته با اعطاي امتيازاتي به کاتالان‌ها- خواهد رفت. و اگر پوجمون به عنوان رهبر کاتالان‌ها سر سازش ننهد، مي‌توان در انتظار بروز خشونت وسيع بين حکومت اسپانيا و کاتالونيا بود.
منبع:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/catalan-independence-spain-crisis-deepens-latest-news-madrid-direct-rule-a8023966.html
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/theresa-may-catalonia-independence-spain-madrid-does-not-recognise-a8023771.html
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/catalan-independence-spanish-prime-minister-mariano-rajoy-parliament-vote-region-spain-a8023306.html
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/catalonia-independence-what-happens-next-latest-updates-explained-a8023856.html

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۸۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، پارلمان اروپا درحالی در نشست امروز خود یک قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرد که در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه ساکت مانده و تنها از این رژیم خواسته به قانون‌های بین المللی احترام بگذارد.

شرکت کنندگان در این نشست پارلمان اروپا عملیات تنبیهی ایران علیه تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق را محکوم کرده و خواهان افزایش تحریم‌ها علیه تهران شدند.

در قطعنامه پارلمان اروپا نسبت به پیامدهای خطرناک جنگ علیه نوار غزه بر ثبات منطقه هشدار داده شده است.

در این قطعنامه اعلام شده که رژیم صهیونیستی به صورت نامتناسبی از خشونت در غزه استفاده کرده و تل آویو باید به عرف‌های بین المللی احترام بگذارد.

پارلمان اروپا از رژیم صهیونیستی خواست اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را بدهد.

این در حالی است که عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی در راستای قانون‌ها و عرف‌های بین المللی و با هدف تنبیه کردن متجاوز به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق صورت گرفت و در این عملیات تنها اهداف نظامی هدف قرار گرفتند اما رژیم صهیونیستی بعد از گذشت بیش از ۲۰۰ روز از تجاوز به نوار غزه در میان سکوت جامعه بین الملل به کشتار فلسطینی‌ها و بمباران خانه‌ها و بیمارستان‌های این باریکه ادامه می‌دهد.

کد خبر 6088573

دیگر خبرها

  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • خداداد: سرنوشت دست استقلال است
  • پرسپولیس به سرنوشت استقلال دچار شد/ شمسایی، ناپلئونی به فینال رفت!
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • ترکیب احتمالی سپاهان مقابل استقلال در اهواز
  • استفاده از درس آموخته‌های سیل ۱۴۰۳ در بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه