Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب منا از انتشار مجموعه ۲ جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه‌پرداز» با پژوهش و نگارش محمدرضا شرایلی و خودش خبر داد که به تازگی در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

شهاب منا پژوهشگر و از نگارندگان مجموعه ۲ جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه‌پرداز» در گفتگو با امتداد نیوز عنوان کرد: مجموعه دو جلدی «رضا محجوبی، افسونگر نغمه پرداز» با پژوهش و نگارش محمدرضا شرایلی و بنده توسط نشر «خنیاگر» در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال از تاثیر بسیار زیاد ویولن نوازی رضا محجوبی هنرمند بزرگ موسیقی کشورمان گفته ها و نوشته هایی به جا مانده که هنوز مستندات جامعی از احوال و آثارش منتشر نشده است.

وی ادامه داد: این مجموعه ۲ جلدی تلاش ۱۳ ساله ای است تا با فراهم کردن مستندات مکتوب و صوتی، فعالیت های هنری رضا محجوبی را به سهم خود منعکس کند. جلد اول این مجموعه با عنوان «شرح حال و خاطرات» که به سرح حال مرحوم رضا محجوبی اختصاص دارد به همراه یک لوح فشرده شامل ۱۵ قطعه از نواخته های این هنرمند و شاگردانش به علاقه مندان ارایه شده است. در جلد دوم نیز موضوع «بررسی شیوه نوازندگی، آوانگاری و شرح آثار» رضا محجوبی مورد بررسی قرار گرفته که در این مجلد نیز یک لوح فشرده شامل ۳۱ قطعه از بازنوازی و تنظیم آثار این هنرمندان توسط موسیقیدانان معاصر مورد استفاده قرار گرفته است.

این مولف که تاکنون آثار متعددی را پیرامون فعالیت های هنری هنرمندان مطرح موسیقی ایران منتشر کرده در توضیح جزئیات دیگری از این کتاب گفت: کتاب اول زندگی رضا محجوبی با تحقیق کتابخانه ای و میدانی از لابه لای اوراق کهنه مجلات و کتاب های قدیمی تا مصاحبت با هنرمندان و هنردوستان به دست آمده است؛ دوستانی که بسیاری از آنها نیز هم اکنون دار فانی را وداع کردند و ما دسترسی به آثارشان نداشتیم. به هر ترتیب رضا محجوبی از نخستین کسانی بود که در ایران کلاس تعلیم ویولن را تاسیس کرد که ما سعی کردیم در بخش اول به این گوشه از زندگی وی نیز بپردازیم.

منا افزود: مهم‌ترین اسناد حاصل از این‌ تحقیق ارایه هشت تراک از نوازندگی رضا محجوبی در لوح فشرده همراه کتاب حاضر است تا نمونه‌هایی از هنر وی را به‌ طور مستند برای نخستین‌ بار به جامعه موسیقی ایران نمایش دهد. اجرای قطعه کاروان (به‌ یاد رضا) با سرانگشتان هنرمند برادر کوچک‌ترش مرتضی محجوبی و هفت تراک از نواخته‌های شاگردان رضا محجوبی دیگر مندرجات لوح فشرده جلد اول هستند.

مولف کتاب «رضا محجوبی، افسونگر نغمه پرداز» در توضیح جلد دوم این مجموعه که به بررسی شیوه نوازندگی، آوانگاری و شرح آثار محجوبی پرداخته شده، اظهار کرد: بخش اول کتاب دوم به تاریخچه نوازندگی ویولن در ایران و جایگاه رضا محجوبی در آن می‌پردازد. بعد از این موضوع شیوه ویولن‌نوازی رضا محجوبی براساس هشت تراک به‌ دست‌ آمده از او از نظر تکنیک‌های آرشه و پنجه، محتوا، قالب، نحوه جواب آواز، متر و دینامیک، تزئینات و کوک‌ بررسی شده و در ادامه پس از مقدمه‌ای درباره آثار به‌ جا مانده از رضا محجوبی در ۲ دوره سلامت و شوریدگی این هنرمند، ۳۲ اثر از وی در گونه‌های پیش‌درآمد، تصنیف، چهارمضراب، ضربی و رِنگ تفکیک و شرح داده شده‌اند.

منا تاکید کرد: از میان این آثار، ۱۳ قطعه در این کتاب آوانگاری شده‌اند و باقی قطعات نیز که به‌ صورت ساده و آموزشی توسط روح‌الله خالقی، لطف‌الله مفخم‌پایان و موسی معروفی نگاشته شده‌ بودند با اجراهای موسیقیدانان معتبر و معاشر رضا محجوبی در صفحات ضبط‌ و بخش‌های کامل‌تر و اشارات اصیل‌تر ملودی آنها به ‌نت‌نگاری‌های موجود افزوده شده و جامع‌ترین روایت از هر اثر ارایه شده است. البته در مورد هر قطعه ابتدا فهرست مستندات صوتی و مکتوب از بازنوازی‌ها و نت‌های منتشرشده به‌ همراه تصاویر و اسناد و اطلاعات تاریخی و سپس روایت جامع از نت‌نگاری قطعه نیز آمده است.

وی در پایان عنوان کرد: لوح فشرده ضمیمه کتاب حاوی ۳۱ تراک صوتی از بازنوازی و تنظیم آثار رضا محجوبی توسط دیگر موسیقیدانان است که از آن میان، یک تراک از لوله فنوگراف، ۲۱ تراک از صفحات قدیمی، ۴ تراک از برنامه‌های «گلها» و ۴ تراک از دیگر منابع گردآوری شده است.

true برچسب ها : رضا محجوبی شهاب منا موسیقی ایرانی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش

به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»

کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:

خواجه درباره این کتاب نوشته است:

«مجموعه‌ مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده‌ است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیک‌های گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیک‌های گسترش‌یافته و ۱۵ قطعه‌ ضربی است. تمرین‌ها و قطعات مجموعه‌ مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشته‌شده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته‌ نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.

لازم به ذکر است که برای بهره‌گیری از این مجموعه، داشتن مهارت‌های پایه‌ نوازندگی قانون ضروری است و از این‌ رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد می‌شود.»

«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد

یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سراجی درباره این اثر نوشته است:

«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، به‌ویژه مساله‌ نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه‌ موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.

دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی‌ شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقی‌دانان ایرانی موج می‌زد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته‌ آهنگسازی کم‌کم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه می‌توانیم به سوال نخست نیز راحت‌تر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصل‌های دانش و فنی بزرگ‌تر، یعنی آهنگسازی، محسوب می‌شود.

بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسش‌ها به‌جای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»

خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»

کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جی‌همیلتون و ترجمه‌ حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیح این کتاب آمده است:

«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.

او باید قادر باشد که نقشه معمار را به‌ خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.

به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.

همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.

در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»

کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم