Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@15:55:06 GMT

سهم فاطمیون از خیابان‌های شهرم

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۲۸۰۰

سهم فاطمیون از خیابان‌های شهرم

باز هم غربت شهدای تیپ فاطمیون؛ نه اسم و نشانی از سربازشان هست و نه سردارشان؛ گویا هیچ سهمی از خیابان‌های شهر ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «خیابان‌ها را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزل را می‌دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید با آرامش و امنیت به منزل می‌رسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین پایان یافتن جنگ تحمیلی که شهدای بسیاری تقدیم اسلام و انقلاب شد به منظور زنده نگه داشتن رشادت‌هایشان کوی و برزن را به نامشان می‌کردند. از خیابان تا بزرگراه، یا تغییر نام دادند یا از همان ابتدا با نام شهید احداث ‌شدند.

 

سهم شهدای فاطمیون از خیابان‌های شهر

 

با آغاز جنگ سوریه و شمار روزافزون شهدای مدافع حرم انتظار این می‌رفت که نامگذاری‌ها همچنان ادامه پیدا کند. حدود شش سال می‌گذرد که هر روز شهید می‌آورند؛ اما دیگر نامشان بر کوچه و خیابان تابلو نمی‌شود مگر اندک بزرگانشان، آن هم در خیابان‌های فرعی!!.

 

و در این میان باز هم غربت شهدای تیپ فاطمیون؛ نه اسم و نشانی از سربازشان هست و نه سردارشان؛ گویا هیچ سهمی از خیابان‌های شهر ندارند.

 

غربت شهدای افغان در کوچه‌های فرعی

 

مشهد که شهدای فاطمیون بسیاری در دل خود دارد نیزهیچ سهمی برای شهیدانش تدارک ندیده و تنها خیابانی فرعی در یکی از بولوارهای پایین شهر سهم افغان‌ها شده است.

 

به قول شهید مدافع حرم محمد اسدی؛ «شهید، شهید است. ایرانی و غیر ایرانی ندارد».

 

مسئول کمیته نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: سال گذشته بنا به مصوبه شورای شهر چهارم دو خیابان به نام شهدای «فاطمیون» و «زینبیون» در منطقه شش مشهد نام‌گذاری شد.

 

 

روح‌آبادی علت انتخاب منطقه شش را برای نام‌گذاری این خیابان‌ها، سکونت اکثر خانواده‌های مدافع حرم در این منطقه عنوان کرد و افزود: حدفاصل میدان شهدای گوهرشاد تا تقاطع شهید رستمی، به نام شهدای فاطمیون و همچنین حدفاصل خیابان سرخس٢ و خیابان گلریز هم به نام شهدای زینبیون انتخاب شده است.

 

نام‌گذاری بر اساس درخواست بنیاد شهید انجام می‌شود

 

مسئول کمیته نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی شهر مشهد تاکید کرد: نام‌گذاری خیابان‌ها با نام شهدای مدافع حرم بر اساس درخواست بنیاد شهید و تمایل خانواده محترم شهدا انجام می‌شود.

 

روح‌آبادی خاطرنشان کرد: همچنین نام شهدا در خیابان محل سکونت‌شان به صورت زیرنویس تابلوها نامگذاری می‌شود.

 

هنوز لایحه‌ای به صحن علنی شورا نیامده است

 

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با صبح توس، با بیان اینکه هنوز لایحه‌ای از طرف شهرداری پیرامون نامگذاری خیابان یا معبری به نام شهدای فاطمیون نیامده است، تصریح کرد: نامگذاری ابتدا باید از طرف شهرداری یا توسط چند نفر از اعضای شورا امضا شود و پس از آن به منظور بررسی به صحن علنی بیاید.

 

شهناز رمارم اضافه کرد: بنابراین بنیاد شهید باید پیشنهاد تغییر نام را به شهرداری ‌دهد و شهرداری آن را لایحه کند تا ما در شورا نام‌گذاری را مصوب کنیم.

 

دستورالعمل نامگذاری بر حسب درجه نظامی صورت می‌گیرد

 

مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، با اشاره به اینکه برای نامگذاری اماکن یا خیابان‌ها و معابر یک دستورالعمل وجود دارد، اظهار کرد: در این دستورالعمل شهدا بر حسب درجه نظامی مد نظر قرار می‌گیرند و این دستورالعمل مشخص می‌کند که شهدای شاخص، سرداران شهید و شهدای ملی را در چه تعداد و چه مکان‌هایی می‌توان نامگذاری کرد.

 

عابدین عابدی‌مقدم تصریح کرد: در رابطه با شهدای عادی طبق معمول خانواده‌ها تقاضا می‌دهند تا کوچه‌ها و محلاتی که در اطراف خودشان است با نام شهیدشان نام‌گذاری شود و ما این پیشنهاد را به کمیته نامگذاری می‌دهیم و در کمیته، نماینده ما این پیشنهاد را مطرح می‌کند و کمیته هم معمولا قبول می‌کند. منتهی مشروط بر اینکه این خیابان به نام شهید دیگری نامگذاری نشده باشد.

 

شهید، شهید است

 

وی با بیان اینکه ما جایگاه شهدا را در عالم معنا نمی‌دانیم، تاکید کرد: برای ما هیچ فرقی بین شهید مدافع حرم، شهید جنگ و شهید انقلاب نیست و از دید ما شهید، شهید است.

 

مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی عنوان کرد: درجه نظامی موضوعی است که یگان‌ها آن را به ما اعلام می‌کنند و ما هم طبق همان دستورالعملی که به ما ابلاغ شده است تقاضا می‌کنیم.

 

عابدی‌مقدم خاطرنشان کرد: تقاضا باید از طرف خانواده یا ارگان و نهاد مشخص انجام شود تا این تقاضا را به کمیته نامگذاری خیابان‌ها در شهرداری انتقال دهیم و در آنجا نیز از این تقاضا دفاع کنیم تا این امر محقق شود.

 

هیچ مانعی برای نامگذاری خیابان‌ها به نام شهدای فاطمیون نیست

 

وی با بیان اینکه هیچ مانعی برای نامگذاری خیابان‌ها به نام شهدای فاطمیون نیست، ادامه داد: چنانچه جای خالی باشد و در این رابطه پیشنهاد شود ما حتما بررسی می‌کنیم و هیچ محدودیتی برای شهید ایرانی و غیر ایرانی نداریم.

 

مسئول بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی تصریح کرد: البته خود بنیاد شهید بدون تقاضای افراد اقداماتی در این رابطه انجام داده است به طور مثال نام‌گذاری تنها سالن هزار نفره همایش‌های بنیاد شهید را به نام شهید «توسلی» نامگذاری کردیم بدون اینکه خانواده این شهید تقاضا کند.

 

عابدی‌مقدم در پایان یادآور شد: اخیرا در ستاد شاهد آموزش و پرورش نیز مصوب شد در تمام مدارس شاهد، کلاس‌ها به نام شهدا و با اولویت شهدای دانش آموز نام‌گذاری شود.

 

بنا به اظهارات مسئولان، خانواده شهدا باید برای نامگذاری‌ها درخواست دهند؛ اما به نظر می‌رسد خانواده شهدای فاطمیون آنقدر از حق و حقوقات خود جا مانده‌اند که رمقی برای تقاضای تعویض نام خیابان‌ ندارند.

 

همچنین آن‌ها حقی به خود برای انتخاب و پیشنهاد نام خیابانی که وطن خودشان نیست؛ نمی‌دهند.

 

گزارش: سارا آویشی

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات ارتش رژیم اسرائیل به نوار غزه  طی 24 ساعت گذشته 47 فلسطینی دیگر شهید و 61 تن دیگر نیز مجروح شدند.

براساس این بیانیه، شمار شهدای نوار  غزه از هفتم اکتبر 2023 تا کنون به 34 هزار و 535 شهید و شمار مجروحان نیز به 77 هزار و 704 نفر افزایش یافته است.

در این بیانیه با اشاره به وجود اجساد زیر آوارها و کنار جاده‌ها تصریح شد که تیم‌های پزشکی و مسئولان دفاع مدنی به‌دلیل ممانعت نیروهای رژیم اشغالگر نمی‌توانند به پیکرهای برسند.

دفاع شهری نوار غزه اعلام کرد که تخمین زده می شود بیش از 10هزار شهروند فلسطینی از ابتدای تجاوز به غزه تا کنون زیرا آوار ساختمان های ویران شده مدفون شده اند.

دفاع شهری نوار غزه تأکید کرد که تلنبار شدن هزاران پیکر شهدای حمله وحشیانه اسرائیل به غزه  با فرا رسیدن فصل گرم شروع به شیوع بیمارهای و وبا شده است.

دفاع شهری غزه تصریح کرد که کار بدون تجهیزات لازم برای بیرون کشیدن پیکرهای هزاران شهید یک تا سه سال طول می کشد.

 

دیگر خبرها

  • غبارروبی و عطرافشانی قبور مطهر شهدای شهرستان خوروبیابانک
  • آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
  • آسفالت در منشعبات خیابان شهید علوی در حال پخش است
  • شناسایی پیکر شهید عزیزپور محمدی پس از ۴۰ سال
  • نامگذاری کتابخانه دانشگاه پیام نور کرمان به نام دانشجوی شهید حادثه تروریستی گلزار شهدا
  • پیکر مطهر شهید عشیری لیوسی؛ پس از ۴۰ سال کشف و شناسایی شد
  • لزوم مردمی شدن کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان اصفهان
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید
  • هویت ۸ شهید در استان فارس شناسایی شد
  • تقدیر از خانواده های شهدای فاطمیون در البرز