Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز٬ محسن مهدیان:راه‌پیمائی اربعین از کجا آمده است؟ ارجاع به کدام سنت اهل بیت است؟ زیارت امام‌حسین در روز اربعین موضوعیت دارد یا پیاده‌روی؟ چه میزان ثواب نوشته می شود؟ چرا باید در توسعه این آئین کوشید؟ 

برای منبری‌های ما پاسخ به این دست پرسش ها بسیار کلیدی است تا "لُبّ معرفتی راه پیمائی اربعین" لابه لای شور و هیجان این روزها فراموش نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم دقتی در حاق این منسک عبادی-سیاسی مانع توسعه عالمگیرش است. 

✴️اهل منبر ما با رجوع به احادیث تلاش کردند منزلت و شأن این "پیاده روی شیعی" را مستند به آثار و نتایج بهشتی اش کنند. لذا اغلب  پاسخ ها از دو حالت خارج نیست؛ یکی اشاره به ماجرای اولین زیارت اربعین توسط جناب جابر و برخی بزرگان است که با پای پیاده تا کربلا طی مسیر کردند. 

دسته دیگر مربوط به تاکیدات روایی بر ثواب و اجرمعنوی پیاده روی است. روایتی از امام صادق علیه السلام وجود دارد که می فرمایند: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمی‌دارد یک حسنه برایش می نویسد....تا انتهای روایت.

✴️اما به نظر می رسد این دو پاسخ کفایت نمی کند. سنت جناب جابر و علمای بزرگوار ما جای خود قابل اعتنا و تاسی، اما قوت لازم را برای شکل دادن به این راه پیمایی عظیم شیعی ندارد.

روایتی که در رابطه با ثواب پیاده روی ذکر شده است نیز هرچند انگیزه بخش است اما کامل کننده سنت جهانی پیاده روی نیست. چه آنکه از این دست روایات، جاهای دیگری نیز ذکر شده است. از جمله ثواب گام های نمازگزار برای رسیدن به مسجد. ثواب گام های حاجی. ثواب قدم های زائر حرم امیرالمومنین در روز عید غدیر و غیره.
پس ماجرا فراتر از ایندوست. 

✴️مساله اینجاست که منابرما نتوانسته است چنین "جلوه گری ضدشیطانی" و "مانور تظلم خواهی" و "خدمت رسانی چشم نواز" و "مودت و محبت پرشور محبین به یکدیگر" را تبیین کند و لذا به دنبال استدلال هایی از جنس " #دین_فردگرایانه" است. اساسن اگر راه پیمائی اربعین را از جنس " #عبادت_فردی" ببینید، نمی توانید " #توسعه_جهانی" امروز را درست تحلیل کنید.

منابر ما برای اثبات و استدلال این حرکت قیام گونه، ثواب متکی به زیارت فردی را تبلیغ می کند حال آنکه امروز نیاز داریم نسبت این حرکت عظیم شیعی با اعتلا و قدرت یافتن جبهه حق تحلیل شود. آنگاه برای تبیین راه پیمائی به ثواب زیارت فردی اکتفا نمی کنیم و به صدها سرفصل روایی و حدیثی از اهل بیت ارجاع می دهیم که مستند به " #حرکت_جمعی" ، " #خدمت‌رسانی_خاصانه"، " #محبت‌ورزی_عاشقانه" و " #مبارزه‌با_ظلم" و " #مانور_قدرت_شیعی" و دهها سرفصل دیگر است. 

✴️راهپیمایی اربعین، یک " #عبادت_فردی" را به " #رستاخیز_عظیم_شیعی" مبدل ساخته است؛ "کلید" در فهم آثار اجتماعی این مناسک است و لاغیر. 

✴️اینکه دولت ها نیز کمترین توجهی در توسعه این آئین ندارند به جهت همین بدفهمی است که فکر می کنند توسعه زیارت فردی کار دولت ها نیست.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۲۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده روی خانوادگی در شهر رزن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • همایش پیاده روی خانوادگی در شهر رزن
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
  • ۳۱۳۰ نفر از یزد به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین