Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو-ایرنا- هند روز گذشته اولین محموله گندم خود را از طریق چابهار به افغانستان صادر کرد که این امر نشان دهنده موفقیت هند در دور زدن پاکستان برای تجارت با افغانستان است.

به گزارش ایرنا، ابو ریحان بیرونی دانشمند و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگارِ، گاه‌نگار و طبیعی‌دان ایرانی در کتاب های خود نوشته است که سواحل هند از بندر چابهار واقع در شهر تاریخی 'تیس' در شرق ایران آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هند روز یک شنبه با ارسال اولین محموله گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار، به آنچه ابو ریحان بیرونی اعلام کرده بود، عمل کرد.
یعنی، دهلی نو موفق شد از پاکستان که یک همسایه جوان برای هند و افغانستان محسوب می شود عبور کند.
امریکا که دارای روابطی پر تنش با ایران است، در راستای سیاست های خود مبنی بر ایجاد ثبات در افغانستان، با استفاده هند از بندر چابهار ایران مخالفت نکرده است.
در حقیقت ارسال محموله گندم هند به افغانستان از طریق بندر چابهار، چند روز پس از سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا به شبه قاره هند اتفاق می افتد.
پس از مخالفت پاکستان با عبور محموله های هند با مقصد افغانستان از خاک این کشور، دهلی نو به دنبال یافتن راه حلی برای دور زدن اسلام اباد بوده است. محموله گندم هند که روز یک شنبه از بندر 'کاندلا' در ایالت گجرات به بندر چابهار فرستاده شد، قرار است از طریق جاده به افغانستان تحویل داده شود که این امر پاکستان را از تصویر تجارت میان هند و افغانستان خارج می کند.
نارندا مودی نخست وزیر هند در حساب توییتری خود نیز ارسال اولین محموله گندم هند از بندر 'کاندلا' در گجرات را به ایران و افغانستان تبریک گفت.
سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز در پیامی که به موفقیت هند در دور زدن پاکستان برای تجارت با افغانستان تعبیر شد گفت: من معتقدم این نقطه آغاز سفر ما برای تحقق طیف گسترده ای از ارتباطات فرهنگی، تجاری، سنتی، فناوری و خدمات مردمی است.
ارسال محموله گندم هند به افغانستان درحالی صورت می گیرد که دهلی نو و کابل در ماه ژوئن سال گذشته یک کریدور تجاری هوایی نیز افتتاح کردند.
اگرچه اولین محموله گندم هند به افغانستان پس از ورود به بندر چابهار از طریق جاده به افغانستان منتقل خواهد شد اما با تکمیل تدریجی ریل آهن چابهار- زاهدان، که توسط شرکت هندی 'ایرکن'(IRCON) با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار در حال تکمیل است، تجارت میان سه کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.
هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند.
توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است.
این توافق که در سفر همزمان نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی، کابل و تهران منعقد شد با اهدافی چون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است.
این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.
منبع و لینک خبر:
https://timesofindia.indiatimes.com/world/us/for-letting-trade-through-iran-india-and-afghanistan-tell-us-for-tis-relief-much-thanks/articleshow/61326939.cms
https://timesofindia.indiatimes.com/india/india-sends-first-consignment-of-wheat-to-afghanistan-through-chabahar-port-in-iran/articleshow/61324064.cms
http://zeenews.india.com/india/sushma-swaraj-flags-off-first-wheat-consignment-to-afghanistan-through-chabahar-port-2052723.html
کد:267

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۷۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد

مولوی عبدالرحمان ترنج زر امام جمعه اهل سنت مسجد زین العابدین چابهار در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب اظهار داشت: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی باعث ناامیدی و رسوایی همه افرادی شد که می‌گفتند ایران نمی‌تواند به اسرائیل حمله کند.

وی تصریح کرد: حمله ایران به اسرائیل کاملاً قانونی و حق مسلم آن بود و باعث خوشحالی تمام مسلمانان از کوچیک تا بزرگ شد.

مولوی ترنج زر گفت: انتقام ایران برای حفظ فلسطین و قدرت بخشیدن به جبهه مقاومت بود که بصیرت رهبری و سپاه پاسداران باعث درخشش جهان اسلام شد.

امام جمعه اهل سنت مسجد زین العابدین چابهار ابراز داشت: وقتی متوجه حمله ایران به اسرائیل شدیم خیلی خوشحال شدیم تا به حال چنین خوشحالی را تجربه نکرده بودیم حتی در جشن‌ها و عروسی‌هایمان اینقدر خوشحال نبودیم.

وی افزود: این وعده الهی است که یهودیان جنایتکار به دست مسلمانان نابود می‌شوند. در انتقام ایران از اسرائیل هم کمک خداوند متعال کاملا مشهود بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است