Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لندن - ايرنا - جک استراو وزير خارجه پيشين انگليس روز دوشنبه طي اظهاراتي در انديشکده `روسي` لندن، آمريکا را به کارشکني در گسترش روابط غرب و ايران متهم کرد و گفت که از اين لحاظ، غرب طي 20 سال گذشته فرصت گسترش رابطه با ايران را ازدست‌داده است.

به گزارش ايرنا، جک استراو که در نشست با موضوع نقش ايران در منطقه و امنيت جهاني در انديشکده روسي لندن سخنراني مي‌کرد، افزود: پس از حمله 11 سپتامبر در نيويوريک دولت وقت بغداد در حمايت ازاقدام تروريست‌ها عليه شيطان بزرگ مراسم جشن و پاي‌کوبي به راه انداخت اما در آن‌سوي مرزها، مردم ايران به توصيه محمد خاتمي رئيس‌جمهوري وقت اين کشور، مراسم يادبود براي قربانيان اين حادثه برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد خاتمي سپس اعلام کرد که ايران آماده همکاري با غرب براي شکست تروريسم را دارد و بر همين اساس، ائتلاف غرب قادر بود تا با کمک تهران هيولاي طالبان را در افغانستان شکست دهد.
وي افزود: اما در سال 2002 جورج بوش رئيس‌جمهوري وقت آمريکا ايران را محور شرارت خواند؛ هرچند بعداً ديويد فرام نويسنده متن سخنراني جورج بوش طي يادداشتي به کاندوليزا رايس (وزير خارجه پيشين آمريکا) توضيحاتي را درباره اين متن ارائه داد اما هيچ‌کس مسئوليت اضافه شدن نام ايران را بر عهده نگرفت.
استراو گفت: به نظر من زماني که رهبران سياسي اظهاراتي را بيان مي‌کنند بايستي مسئوليت تک‌تک واژه‌ها و کلمات خود را بر عهده بگيرند.
وي اظهارات بوش عليه ايران را فاجعه بار توصيف کرد و گفت اين ادبيات تلاش‌هاي ايران را براي گسترش روابط با غرب به شدت تحت الشعاع قرار داد.
اين سياستمدار کهنه کار انگليسي ادامه داد: در سال 2005 پس از مذاکرات سنگيني که با ايران در رابطه با مناقشه هسته‌اي داشتيم زمينه توافق فراهم‌شده بود. اما اشتباه کرديم و از ايران خواستيم که تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش را که داوطلبانه و براي اعتمادسازي صورت داده بود به‌عنوان يکي از محورهاي توافق گنجانده شود. در همين حال ايالات‌متحده نيز که بايستي تحريم‌هايش را عليه ايران لغو مي‌کرد مخالفت کرد و سد راه توافق با ايران شد، بدين ترتيب مذاکرات متوقف شد.
وزير خارجه انگليس در ادامه اظهاراتش به توافق هسته‌اي ايران در سال 2015 اشاره کرد و آن را يکي از جامع‌ترين توافق‌هاي ممکن برشمرد و گفت: يوکيا آمانو دبير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاکنون چندين بار اذعان داشته که ايران تحت شديدترين تدابير نظارتي و راستي آزمايي اين سازمان قرار دارد. در حال حاضر 400 تن از کارکنان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران به سر مي‌برند؛ از زماني که برجام اجرايي شده بالغ‌بر 402 پايگاه اتمي ايران بازديد شده که از اين ميزان 25 بار به‌ صورت سرزده بوده است. ايران تاکنون 10 تن از اورانيوم غني‌سازي شده‌اش را خارج کرده، هسته مرکزي راکتور آب‌سنگين اراک را از دور خارج و تعداد سانتريفيوژهايش را به ميزان زيادي کاهش داده است.
وي گفت: برجام به طور کامل از سوي ايران اجرا مي‌شود و هيچ مدرک وجود ندارد که ثابت کند که ايران از متن و يا روح برجام خارج‌شده است. اين در حالي است که هرچند غرب به لحاظ فني برجام را اجرا کرده، اما موظف است تا مراودات مالي و بانکي با ايران را تسهيل کند، ليکن به دليل تحريم‌هاي آمريکا اين امر دشوار شده است.
استراو اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال صندوق ضمانت صادرات انگليس براي تجارت شرکت‌هاي انگليسي با ايران 500 ميليون پوند اعتبار اختصاص داده و اين در حالي است که اين اعتبار تاکنون مورداستفاده قرار نگرفته و آن‌هايي که مي‌خواهند با ايران تجارت کنند قادر به استفاده از تسهيلات بانکي نيستند .
وي تصريح کرد که انگليس و کشورهاي اروپايي بايستي گام‌هاي لازم را براي اطمينان بخشي به بانک‌هاي خود براي تعامل با ايران بردارند.
وزير خارجه انگليس در همين حال اتهامات دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا عليه ايران و عدم پايبندي اين کشور به برجام را به شدت موردانتقاد قرارداد و به دلواپسان توافق هسته‌اي توصيه کرد: بايستي با تمام قوا از اين توافق حمايت کنيم و اجازه ندهيم که اجراي برجام با مانع مواجه شود.
استراو بيان داشت: ترامپ همواره بر مسند قدرت نخواهد بود اما رابطه ايران و غرب ماندگار است. اکنون دولت‌هاي متعهد به برجام بايستي اين توافق را اجرا کنند و در برابر چالش‌هايي که از آن‌سوي اقيانوس سرچشمه مي‌گيرد، کمر خم نکنند.
مايکل اکسورثي، استاد دانشگاه اگزتر و رئيس پيشين ميز ايران وزارت خارجه انگليس نيز طي اظهاراتي در اين نشست بيان داشت که مناقشه توافق هسته‌اي ناشي از سياست‌هاي مسموم و داخلي ايالات‌متحده آمريکاست.
وي گفت: به نظر من ايران يک قدرت دفاعي و حافظ شرايط موجود در منطقه است که مي‌خواهد منافع خود و انقلاب اسلامي اش را حفظ کند. اين کشور تلاش مي‌کند تا ثبات را در منطقه هرکجا که ممکن باشد برقرار کند و در اين رابطه کارنامه ايران در عراق، سوريه و افغانستان گواه بر همين امر است.
اين استاد دانشگاه بيان داشت: سياست ايران در قبال اسرائيل، آزمايش موشکي و زنداني کردن اتباع دو تابعيتي به نظر بيش ‌از اندازه مبالغه شده است. ايران به دنبال تسلط و گسترش قلمرو حکومتش بر منطقه خاورميانه نيست، چون بيشتر از آنچه به دست آورد از دست خواهد داد و چنين اقداماتي موجب بي‌ثباتي در منطقه خواهد شد.
وي بابيان اينکه «ايران بايستي به‌عنوان شريک غرب در حل مسائل منطقه‌اي موردتوجه قرار گيرد» تصريح کرد که لندن بايستي از طرفداري رياض دست بردارد و رويکرد متوازن‌تري را در قبال خاورميانه اتخاذ کند.
در اين نشست همچنين سيد جلال فيروزآبادي، غلامعلي چگني زاده از دانشگاه علامه طباطبايي و کيهان برزگر استاد دانشگاه آزاد اسلامي نيز سخناني را در رابطه با توافق هسته‌اي و سياست‌هاي منطقه‌اي ايران بيان کنند.
سيد جلال فيروزآبادي استاد روابط بين‌الملل و عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي طي سخناني سياست خارجي ايران را داراي چهار شاخصه `اسلامي، انقلابي، هويت ايراني و استراتژي تنها بودن در منطقه` توصيف کرد و به تشريح آن پرداخت.
وي اظهار داشت که علاوه بر شاخصه‌هاي يادشده، هر دولتي که در ايران روي کار مي‌آيد داراي ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي است که در اين رابطه شاخصه‌هايي همچون «عمل‌گرايي، تعامل سازنده و مؤثر با جهان، تنش‌زدايي، عادي‌سازي روابط با ساير کشورها و اعتمادسازي در فضاي تجاري» ويژگي‌هاي سياست خارجي دولت روحاني به شمار مي رود.
فيروزآبادي توافق هسته‌اي را يکي از مهم‌ترين محورهاي سياست خارجي ايران برشمرد و اظهار داشت که اين توافق صرفاً بر پايه حل مناقشه هسته‌اي و نه حل اختلافات ايران و غرب شکل‌گرفته است. وي اظهار داشت مادامي‌که ايران قادر باشد از مزاياي برجام استفاده کند به آن متعهد خواهد بود و افزود: ساير طرف‌هاي برجام نيز بايستي تلاش کنند تا اين معاهده بين‌المللي و چندجانبه را حفظ کنند. چراکه برجام مي‌تواند زمينه‌ساز ثبات و امنيت در خاورميانه باشد.
کيهان برزگر استاد روابط بين‌الملل واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد نيز در همين نشست، مزيت برجام براي ايران را فراي منافع اقتصادي برشمرد و گفت: ايران به دليل عدم تائيد پايبندي به برجام از سوي ترامپ از برجام خارج نخواهد شد چراکه ايران خواستار بهره‌برداري استراتژيک از برجام است.
وي رأي مردم ايران به انتخاب حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري را رأي به توافق هسته‌اي و گفتمان اعتدال در کشور توصيف کرد و گفت که مردم ايران خواهان گسترش تعامل سازنده با جهان هستند.
برزگر با اشاره به مواضع خصمانه واشنگتن عليه ايران گفت که برخلاف تصور ايالات‌متحده، ايران خواستار گسترش تسلط در خاورميانه نيست. بلکه تهديدهاي منطقه‌اي به محاسبات استراتژيک ايران افزوده ‌شده و آمريکا نمي خواهد اين مساله را درک ‌کند.
وي در پايان تصريح کرد که برجام، سياست خارجي ايران را تغيير داده و اکنون ايران امنيت خود را به حفظ امنيت جهان گره‌زده است.
غلامعلي چگني زاده استاد دانشگاه علامه طباطبائي نيز در اين نشست، نقش ايران در منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: ايران کشوري عادي است که مستحق تعاملي عادي از سوي جامعه جهاني است.
وي در تائيد اظهارات ساير سخنرانان، سياست خارجي ايران را متأثر از تحولات منطقه‌اي توصيف کرد و گفت: ايران در سوريه تلاش مي‌کند تا از شدت درگيري‌ها کم کند و در عراق از روند سياسي جاري در اين کشور حمايت به عمل مي‌آورد.
اين استاد دانشگاه از کشورهاي غربي دعوت کرد تا به‌جاي جبهه‌گيري عليه سياست‌هاي خارجي ايران که تاکنون به ثبات و ايجاد امنيت در منطقه کمک کرده به همراهي با کشورمان اهتمام ورزند.
در همين حال `الن اسمارت` مدير بخش ايران شوراي فرهنگي بريتانيا (British Council) و از برگزارکنندگان اصلي اين نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مفتخريم که ميزبان اساتيد دانشگاهي ايران در انگليس هستيم. اين مهم است که مخاطبان در انگليس قادر باشند با همتايان ايراني‌شان تعاملي سازنده داشته باشند.
اروپام **1908
خبرنگار: هادي نادري **ناشر : افشار دارابي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد؛ توافق یا حمله به رفح؟

آفتاب‌‌نیوز :

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده، اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که میلیون‌ها آواره فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد. 

نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بار‌ها تکرار کرده که حمله این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود. 

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشته که رهبری سیاسی حماس در خارج از نوار غزه آخر هفته گذشته تازه‌ترین پیشنهاد اسرائیل را شنیده و انتظار می‌رود در روز‌های آینده هیاتی از این گروه فلسطینی برای بحث بیشتر به قاهره سفر کند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل پیشنهاد داده که یک دوره آتش بس تا ۴۰ روز تعیین شود و در این مدت زمان حماس متعهد خواهد شد تا حداکثر ۳۳ گروگان را آزاد کند. رهبران برجسته حماس در غزه از جمله یحیی سنوار هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده‌اند و مشخص نیست که آن‌ها که در تونل‌های زیرزمینی در نوار غزه حضور دارند، از این پیشنهاد مطلع شده‌اند یا خیر. 

با این حال وال استریت ژورنال نوشته است که هدف اصلی یحیی سنوار آزادی صد‌ها و یا حتی هزاران فلسطینی از زندان‌های اسرائیلی در ازای آزادی گروگان‌ها خواهد بود. ضمن اینکه گفته می‌شود این مقام ارشد حماس خواستار دریافت تضمین‌هایی برای تن دادن به چنین توافقی است. 

رهبری حماس در خارج از نوار غزه سیگنال‌های متفاوتی در رابطه با آخرین پیشنهاد فرستاده‌اند و مقام‌های مصری که نامشان فاش نشده است به وال استریت ژورنال گفته‌اند که این گروه فلسطینی نسبت به جزئیات مبهم این پیشنهاد در رابطه با مدت آتش‌بس، تردید دارند. حماس خواهان آتش‌بس طولانی‌مدت با تضمین‌های ایالات متحده است که اسرائیل به شرایط آن احترام بگذارد. این گروه از این بیم دارد که پیشنهاد فعلی به اسرائیل اجازه دهد جنگ را در مدت کوتاهی از سر بگیرد.

بر اساس این گزارش، این پیشنهاد شامل مرحله اول تا ۴۰ روز است و در این زمان، طرفین مذاکرات را برای یک آتش بس دائمی‌تر آغاز خواهند کرد. مرحله دوم حداقل شش هفته طول خواهد کشید و طرفین با آزادی بیشتر گروگان‌ها موافقت می‌کنند و متعهد به توقف بیشتر درگیری می‌شوند. این مرحله می‌تواند تا یک سال طول بکشد.

وال استریت ژورنال می‌گوید حماس و اسرائیل همچنان در مورد بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه با هم اختلاف دارند، اگرچه ایالات متحده گفته است که اسرائیل با بازگشت نامحدود غیرنظامیان غزه به مناطقی که توسط ارتش اسرائیل پاکسازی شده موافقت کرده است. در مورد مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان امنیتی فلسطینی، طرفین تا حد زیادی نظراتشان به یکدیگر نزدیک است. 

این رسانه آمریکایی می‌گوید که حماس احتمالا به جای رد کردن تازه‌ترین پیشنهاد اسرائیل، اصلاحاتی را به آن اضافه خواهد کرد.

منبع: یورونیوز

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • اختلاف در ارکان رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد؛ توافق یا حمله به رفح؟
  • حماس با پیشنهاد مصر موافقت کرد
  • ادعای رسانه صهیونیست:حماس با پیشنهاد مصر موافقت کرد