Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نشست علمی «وظایف متقابل حوزه علمیه و نظام در پرتو مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» با حضور عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز ۸ آبان‌ماه ۹۶ در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد.کدخدایی در این نشست اظهار کرد: اگر یک نظام اسلامی می‌خواهد شکل بگیرد و استمرار پیدا کند باید به منبعی متکی باشیم که کارشناسانی اسلامی تربیت کرده و به جامعه تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن سرچشمه زاینده حوزه علمیه است. در واقع حوزه مسیر اسلامی‌سازی جامعه را از صدر اسلام آغاز کرده و در آینده ادامه خواهد داد. در این بازه‌ زمانی تحولات زیادی در این مسیر به وجود آمده و در مواقعی حکّام جور تلاش کردند که روحانیت را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.چون این چشمه زاینده متکی بر آموزه‌های اسلامی بوده است، علی‌رغم سختی‌ها توانسته خودش را سرپا نگه دارد. وی تأکید کرد: ما در این جامعه اسلامی نیازمند نیروی انسانی هستیم و این امر بر عهده حوزه است. وظیفه حوزه، تربیت نیرو برای جایگاه‌هایی است که در قانون اساسی لحاظ شده است. گرچه حوزه باید استقلال خودش را حفظ کند اما این بدان معنا نیست که با دولت و حکومت هیچ کاری نداشته باشد بلکه باید متکی به دولت نباشد. به عبارت دیگر باید در حفظ و استمرار حکومت گام بردارد اما وابستگی به دولت نداشته باشد. این حوزه علمیه بود که امام خمینی در آن پرورش پیدا کرد. این حوزه است که امام موسی صدر و علامه طباطبایی و شیخ طوسی و ... پرورش داده است.وی افزود: چه حکومت، اسلامی باشد و چه نباشد حوزه باید وظیفه خودش را انجام دهد چون هدف اصلی حوزه هدایت جامعه است. هدایت جامعه ابزار می‌خواهد که امروز محقق شده است. اگر قصد شما هدایت جامعه باشد، فرق است بین اینکه ابزاری به نام حکومت در اختیار داشته باشی یا نداشته باشی. امروز به برکت انقلاب اسلامی، رسانه‌ها و مراکز متعددی وجود دارد و این ابزار در اختیار ماست.کدخدایی ادامه داد: برخی ادعا می‌کنند حوزه علمیه چه تخصصی در بحث اقتصاد دارد که از حوزه نظر اقتصادی مطالبه کنیم. این یعنی حوزه علمیه در بحث اقتصاد اسلامی نمی‌تواند ورود کند؟ قرن‌های متمادی علمای ما در خصوص روابط اقتصادی کتاب‌ها نوشته‌اند. آیا این تلاش برای این بوده است که ما این مطالب را حفظ کنیم یا اینکه آنها را در زندگی مردم و برنامه‌ریزی مسئولان پیاده کنیم. حوزه باید در اقتصاد دخالت کند و نظریه‌پردازی کند.وی در پایان به ویژگی‌های نظام روحانیت اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های روحانیت این بوده است که همواره ضد ظلم بوده. خط سیر روحانیت این است که هرجا ظلمی بوده، حوزه در مقابله با آن پیشگام بوده است. دیگر ویژگی حوزه ضد فساد بودن است. هرجا فساد بوده، حوزه در نقش آمر به معروف و ناهی از منکر ظاهر شده است. ویژگی دیگر حضور در خط اول مبارزه با دشمن است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بعدازظهر جمعه در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با حضور سردار رادان فرمانده انتظامی کل کشور برگزار شد با تقدیر از تلاش های نیروی انتظامی در راستای اجرای طرح حجاب و عفاف گفت: آغاز این طرح امیدهایی را در جامعه به خصوص در بین متدینین ایجاد کرد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که نهادی با سابقه در حوزه علمیه است از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در کنار امام راحل و مقام معظم رهبری نسبت به مسائل مختلف جامعه دغدغه داشته است.

وی ادامه داد: تلاش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این بوده تا احکام اسلام در جامعه پیاده شود و موجب ایجاد تحولی در کشور و همچنین جهان شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه دشمنان امروز در تمامی عرصه در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده اند افزود: جمهوری اسلامی ۴۵ سال است که در برابر این توطئه ها با سربلندی ایستاده است.

وی خطاب به سردار رادان گفت: نیروی انتظامی در سالهای اخیر در عرصه های مختلف مبارزه با اشرار و حفظ امنیت کشور ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده و امیدواریم در این عرصه نیز موفق باشید.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه دشمن به دنبال گسترش و نهادینه سازی بی حجابی در جامعه است افزود: حیازدایی نیز مرحله جدیدی از طراحی دشمنان در این عرصه است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه تاکید کرد: طرح نور باید با رعایت ظرافت و مراقبت های لازم اجرا شود و تداوم آن موجب دلگرمی جامعه است.

کد خبر 6089397

دیگر خبرها

  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه دشمن و مقابله جبهه کفر برابر حق است
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند