Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@01:07:41 GMT

نگاه ویژه نظامات جامع حوزه به فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۰۴۲۱۲

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین رفعتی، سخنگوی حوزه علمیه قم، عصر امروز شنبه 6 آبان 96 در غرفه خبرگزاری حوزه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
حجت‌الاسلام رفعتی در ابتدا اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات جایی است که حوزه علمیه می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های خود در تولید علم، فعالیت فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در سراسر کشور را عرضه کند و این اقدامات را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: امروزه در عصر ارتباطات قرار داریم و به نظر می‌رسد رسانه باید حرکت شتابانی در عرصه اطلاع‌رسانی داشته باشد. همچنین توجه مردم به شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است بنابراین همپای پیشرفت اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی، باید رسانه‌ها هم پیشرفت کنند و در روند اطلاع‌رسانی به شکل مناسب عمل کنند.
رفعتی یادآور شد: حوزه علمیه در سال‌های گذشته کوتاهی کرده و بسیاری از فعالیت‌های خود را عرضه نکرده است، در حالی‌که اگر عرضه می‌کرد جامعه با تلاش‌های آن آشنا می‌شد و ذهنیت‌های منفی که گاه به وجود می‌آید و به دلیل عدم آشنایی با فعالیت‌های حوزویان است از میان می‌رفت.
سخنگوی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در این نمایشگاه می‌توان اطلاع‌رسانی دقیق و بجایی از فعالیت مجموعه حوزویان داشت و دیدگاه مردم نسبت به فعالیت حوزویان را تغییر داد و امیدواریم، خبرگزاری حوزه و سایر خبرگزاری‌های همسو در این عرصه موفق باشند و بتوانند به خوبی به رسالت خود عمل کنند.
وی افزود: خبرگزاری‌هایی که دغدغه کار فرهنگی دارند باید برای دیگر خبرگزاری‌ها، نه به عنوان یک رقیب بلکه به عنوان الگو عمل کنند. اگر ما به عنوان یک خبرگزاری دینی معرفی می‌شویم باید شاخص‌های خبرگزاری دینی را هم داشته باشیم و در این زمینه، اخلاق و توجه به حقوق سایر خبرگزاری‌ها، از جمله شاخص‌های خبرگزاری دینی هستند و اگر این شاخص‌های را در خبرگزاری خودمان متجلی کردیم آنگاه ارتباط ما با سایر خبرگزاری‌ها هم رنگ و بوی متفاوتی خواهد گرفت و تبدیل به الگو می‌شویم و سایر خبرگزاری‌ها احساس نمی‌کنند که یک رقیب می‌خواهد آنها را از میدان به در کند.
رفعتی یادآور شد: البته این سخن بدین معنا نیست که در عرصه ارتباطات بتوانیم با رسانه‌های معاند هم تعامل داشته باشیم بلکه باید با رسانه‌هایی که مشغول معاندت و فعالیت فرهنگی بر ضد نظام هستند مقابله کنیم.
وی در ادامه به بیان راهکارهای تقویت حوزه انقلابی پرداخت و گفت: حوزه علمیه براساس انقلابی بودن و مقابله با طاغوت شکل گرفته است و یکی از اهداف آن تأسیس پایگاه بر علیه رژیم پهلوی بوده است. همچنین بادی گفت که روحانیونی همانند امام خمینی(ره) دغدغه نظام سیاسی داشته‌اند و براساس این شاخصه یعنی ورود در مسائل سیاسی، توانستند نظام اسلامی را برپا کنند.
سخنگوی حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید در آموزش‌ها و مسائل فرهنگی و تربیتی در حوزه علمیه، این تفکر سیاسی و انقلابی حضور داشته باشد و اگر آموزش ما سکولار باشد، طلبه‌ها هم انقلابی نمی‌شوند و شخصی که با آموزش سکولار تربیت شود خودش هم سکولار می‌شود بنابراین مسائل فرهنگی و دینی باید با نگاه نظام‌ساز وارد آموزش های فقهی ما شود و در این صورت است که طلبه ما انقلابی بار می‌آید.
رفعتی تأکید کرد: همچنین باید در گزینش اساتید، علاوه بر مسائل فرهنگی، شاخصه انقلابی بودن در مدیران حوزه‌های علمیه هم رعایت شود. اکنون مدیریت محترم حوزه علمیه قم جناب آقای اعرافی، دفتر سیاسی و اجتماعی را در این حوزه تأسیس کرده‌اند تا حوزه انقلابی بماند؛ چراکه یکی از رهبر انقلاب هم همین مسئله بوده است.
وی تأکید کرد: البته منظور از این سخنان این نیست که حوزه ما انقلابی نیست بلکه باید این انقلابی بودن ادامه داشته باشد و یکی از وظایف دفتر سیاسی و اجتماعی این است در در مجموعه حوزه، دید انقلابی و بسیجی که تاکنون وجود داشته، ادامه پیدا کند.
سخنگوی حوزه علمیه قم در ادامه به بیان دیدگاه‌های خود درباره حمله اخیر به یک روحانی و به شهادت رساندن ایشان اظهار کرد: البته چنین اتفاقی ممکن است برای هر کسی رخ دهد چراکه در هر جامعه ای افرادی شرور وجود دارند و چنین حوادثی را به وجود می‌آورند. ما به عنوان نهاد حوزه علمیه قم از همه نهادهای مسئول از جمله قوه قضائیه و نیروی انتظامی انتظار داریم که در جامعه، بیش از پیش فعالیت‌های فرهنگی و تأمین امنیت انجام دهند چون برخی از صاحبان شبکه های اجتماعی به دنبال تولید افراد شرور در جامعه هستند و برایشان مهم نیست قربانی آنها چه کسی باشد بنابراین باید کار فرهنگی اساسی صورت گیرد تا روز به روز از تعداد افراد شرور کمتر شود.
وی ادامه داد: خواسته دیگر حوزه علمیه در این رابطه این است که مسئولان قضایی و انتظامی تلاش بیشتری در راستای ایجاد امنیت برای شهروندان و هم وطنان انجام دهند و لازم است که مسئولان مربوطه این موضوع را بدانند که اگر امنیت در جامعه تضعیف شود، چیزهای زیادی تضعیف خواهند شد. بنابراین امنیت شهروندی برای حوزه علمیه بسیار مهم است و از نیروی انتظامی درخواست داریم که مردم این امنیت را به خوبی احساس کنند.
رفعتی یادآور شد: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اگر در چنین مواقعی خود مردم ورود کنند ممکن است خود شخص ورود کننده آسیبی جزئی ببیند اما مانع قتل طرف مقابل خواهد شد و جلوی فاجعه گرفته می شود بنابراین مردم باید این شجاعت را داشته باشند که از جان یکدیگر دفاع کنند.
سخنگوی حوزه علمیه در ادامه تأکید کرد: شاخص انقلابی گری حتما اینگونه نیست که شخصی باید وارد نهادی شود و خدمت رسانی کند بلکه یک روحانی انقلابی می تواند با خدمت در یک مسجد در خدمت مردم باشد و فعالیت انقلابی خود را ادامه دهد.
وی افزود: الان در مساجد به اندازه کافی روحانی نداریم و به دلیل همین کمبود است که یک روحانی در چندین مسجد و چند نهاد به فعالیت می‌پردازد و این امر منافاتی با انقلابی گری یک شخص روحانی ندارد.  البته لازمه انقلابی گری هم این نیست که یک روحانی حتما در همه نهادها به فعالیت بپردازد بلکه این مسئله به دلیل کمبود روحانی در کشور است و اگر روحانی به اندازه کافی داشتیم و یک شخص روحانی در یک مسجد، کار دینی، تبلیغی، علمی و فرهنگی انجام می‌داد بهتر می توانست در آن محل نقش ایفا کند.
رفعتی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره گمانی زنی درباره تغییر رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: گمانه‌زنی‌هایی از چند وقت پیش شروع شده و هر از چند گاهی اسم برخی شخصیت‌ها مطرح می‌شود اما همگی گمانه زنی است و تا پایان دوره دوم ریاست آیت الله آملی لاریجانی، بیش از یک سال و نیم باقی مانده است و الان زمان مطرح کردن جایگزین نیست.
وی در ادامه با اشاره به لزوم وجود حوزه علمیه در همه شهرها اظهار کرد: اگر در هر شهری حوزه علمیه نداشته باشیم، برخی افراد محروم‌تر که توان آمدن به قم را ندارند، توان حضور در این حوزه علمیه برای تحصیل پیدا نمی‌کنند. اگر هم صرفا به کمیت توجه شده بود، ما هر سال ظرفیت خود را پر می‌کردیم در حالی که حوزه علمیه، هر ساله کمتر از ظرفیت خود طلبه می‌گیرد و از بین داوطلبان، آنهایی که بهتر و آماده تر هستند را پذیرش می‌کنیم.
سخنگوی حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از تحولاتی که در حوزه علمیه شکل گرفته، سرعت تدوین متون درسی است. سال‌ها بود که تغییراتی در متون درسی نداشتیم و در چند سال اخیر به دلیل تغییر متون که آثار خود را نشان داده است، بسیاری از مسائل آموزشی سطح یک حوزه را در حال تغییر و اصلاح می‌بینیم و آماری که برای تدوین متون در اختیار داریم، در همین  ابتدای سال تحصیلی، تألیف و اصلاح 31 کتاب درسی بوده است.
رفعتی عنوان کرد: خوشبختانه این اقدام مورد توجه دانشگاهیان نیز قرار گرفته است. اقدام دیگری که انجام داده‌ایم، تأسیس مرکز آموزش‌های کاربردی بوده است. تاکنون به دنبال آموزش‌های پایه، تخصصی و علمی بوده‌ایم اما کارکرد روحانیت فقط  علمی نیست بلکه در عرصه جامعه حضور دارد و نیازمند آموزش های کاربردی خاص است و لذا این مرکز تأسیس شد و نقشه علمی آموزش های کاربردی تدوین شده و درخت‌واره آن آماده شده است.
وی به تدوین نظامات جامع حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: این نظامات جامع در 16 عنوان از جمله آموزشی، تربیتی و حتی رسانه‌ای تدوین شده است و این مسئله، جزئی از منشور حوزه علمیه است که در رابطه با فعالیت رسانه و فضای مجازی باید بازآفرینی شود و این امر هم نیازمند تدوین نظام نظام جامع رسانه‌ای بود که توسط حوزه علمیه قم انجام شد.
سخنگوی حوزه علمیه قم در ادامه به وضعیت مالی طلبه‌های حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: همیشه و در طول تاریخ، حوزه های علمیه و طلبه‌ها، وضعیت زندگی پائین‌تر از متوسط داشته‌اند و اینگونه نبوده که در رفاه باشند. البته وقتی مشکلات مالی در کشور ما به دلایل مختلف از جمله تحریم وجود داشته باشد، بیشترین آسیب به بخش‌های فرهنگی وارد شده و از جمله مهم‌ترین نهادهای علمی و فرهنگی، حوزه علمیه است.
وی ادامه داد: چون حوزه علمیه ار لحاظ مالی مستقل است، وقتی جامعه از لحاظ مالی آسیب می‌بیند، اثر خود را بر حوزه علمیه خواهد گذاشت، لذا کسی‌ که وارد حوزه علمیه می‌شود، باید بداند که قرار نیست در آینده زندگی مرفهی را برای خود ایجاد کند و اگر هم کسانی در حوزه علمیه از وضعیت مرفهی برخوردار هستند، از راهی غیر از فعالیت حوزوی به دست آورده‌اند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۴۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود

ایسنا/هرمزگان مدیر سابق مرکز اسلامی استان هرمزگان گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید تمام ارکان جامعه اسلامی مشارکت کنند. نه شیعه و نه اهل سنت به تنهایی نمی‌توانند به این مهم دست پیدا کنند؛ بلکه باید با اتحاد برای تحقق این تمدن تلاش کرد.

حجت‌الاسلام احمدرضا باوقار امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه خود که در سالن جلسات حوزه علمیه بانوان برگزار شد، با ذکر این نکته که مسلمان باید بلند بیندیشد، خاطرنشان کرد: مسلمانان باید حامی و پشتیبان یکدیگر باشند؛ اما متاسفانه امروز در مسئله غزه شاهد رفتاری غیر از این هستیم.

مدیر اسبق مرکز اسلامی استان هرمزگان بیان کرد: هموارسازی مسیر برای عینت‌بخشی به وحدت موجود در استان هرمزگان از جمله اصول اساسی برنامه‌هایم در مرکز اسلامی بود.

در استان هرمزگان بیش از ۲۰ حوزه علمیه شیعه و حدود ۵۰ مدرسه دینی اهل سنت داریم که در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و خدماتی فعالیت‌ می‌کنند.

وی، با اشاره به گستردگی فعالیت مرکز اسلامی، عنوان کرد:این مرکز در حوزه مساجد مانند مرکز رسیدکی به امور مساجد و در حوزه مدارس دینی مانند حوزه علمیه و مرکز خدمات فعالیت می‌کند که نشان دهنده حجم فعالیت‌ها است.

حجت‌الاسلام باوقار منشاء اختلاف را جهل دانست و اظهار کرد: اختلاف باعث عدم تحقق اهداف جامعه اسلامی خواهد شد و همین امر باعث شکست جبهه اسلام می‌شود به همین جهت باید وحدت اسلامی را عینیت بخشید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد