Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیاسی و اقتصادی استان مرکزی با بیان اینکه راهبرد برطرف کردن مشکلات اقتصادی پاک کردن اقتصاد کشور از اقتصاد رانتی است گفت: نفوذ اقتصادی یعنی کارخانه‌های نامی و مهم سودآور با سومدیریت‌ها تبدیل به ویرانه شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، موضوع نفوذ اقتصادی مساله‌ای است که این روزها مهمتر و قابل توجه‌تر شده است هر چند در تعابیر مقام معظم رهبری نفوذ بیشتر پیشینه‌ای تفکری، اعتقادی و فرهنگی دارد با این حال در برخی موارد این نفوذ فکری به حوزه اقتصاد نیز کشیده می‌شود و در برخی موارد دیگر دشمن تمرکز خود را مستقیم بر مسئله نفوذ اقتصادی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در بخش‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی و نقاطی که مرکزیت این بخش‌ها هستند بیش از پیش مورد دقت قرار دارد چرا که به محض ایجاد یک بستر برای نفوذی اقتصادی و ایجاد مسیر نارضایتی اجتماعی و بالابردن این مشکلات و معضلات اقتصادی در جامعه دشمن و جریان نفوذ به دنبال القای ناکارآمدی نظام را خواهد داشت و با ایجاد یاس و ناامیدی به دنبال سست کردن پایه‌های انقلاب است.

بیداری مسئولان و فعالان، حضور در صحنه و میدان عمل از سوی مردم و آن هم همچون همیشه که تا به امروز حضور مردم توانسته تمامی دسیسه و فتنه دشمن را در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی خنثی سازد، در این عرصه نیز بسیار حائز اهمیت است.

بر این مبنا با توجه به اهمیت نفوذ و به ویژه نفوذ اقتصادی خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان مرکزی اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی بررسی و تحلیل نفوذ اقتصادی و راهبردهای مقابله با آن کرد.

در این میزگرد تخصصی آیت‌الله دری نجف‌آبادی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، صدیقی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان مرکزی، یاری از اساتید و کارشناسان خبره دانشگاهی استان مرکزی و شایان‌پور از کارشناسان استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست ابعاد مختلف نفوذ، نفوذ اقتصادی، علل و عوامل نفوذ اقتصادی در کشور، راهبردهای مقابله‌ای برای ایجاد بستر مقابله با نفوذ اقتصادی به بحث گذاشته شد.

مشروح صحبت‌های حجت‌الله شایان‌پور از کارشناسان استان مرکزی در میزگرد تخصصی نفوذ اقتصادی در زیر می‌آید:

تسنیم: تعریف شما از نفوذ اقتصادی چیست؟

شایان‌پور: برای بررسی نفوذ اقتصادی باید فاکتورهای مختلف را ارزیابی کنیم، کشور ما در دهه 40 تولیدکننده غلات بود و هیچ نیازی به واردات گندم نداشت پس از اصلاحات ارضی و ثابت ماندن نرخ ارز به مدت 25 سال وارد کننده در جهان شدیم زیرا تولید کشور کفاف 31 روز مصرفی را هم نمی‌داد، وقتی قیمت ارز 25 سال ثابت بماند ایران به شکل واردکننده غلات در جهان درمی‌آید، وقتی قیمت گندم وارداتی تقریبا نصف قیمت تولید داخل کشور تمام می‌شد، کشاورز تمایلی برای تولید گندم نداشت به همین روال خالی شدن روستاها و حاشیه نشینی در شهرها به وجود آمد.

پس از انقلاب وضعیت بهتری پیدا کردیم ولی مشکلی که از ابتدا بوده و ادامه دارد پایین‌تر بودن نرخ ارز بانک مرکزی کشور از نرخ ارز آزاد است و دلار فروشی یک شغل پردرآمد است تا آنجا که برخی از نمایندگان مجلس با داشتن صرافی و دلارفروشی به مجلس راه پیدا کردند یا برخی از دستیاران رئیس‌جمهور با دلارفروشی و صرافی به دستگاه دولت نفوذ کردند.

اقتصاد کشور نباید اقتصاد رانتی باشد و تا به حال نتوانستیم کامل از این وضعیت نجات پیدا کنیم، امام(ره) فرمودند که ما نمی‌توانیم از غرب‌زده‌ها راحت شویم و این به شکل عملی در اقتصاد کشور ما نمایان است، شاید وقتی حرف نفوذ مطرح می‌شود احساس ما این باشد که افرادی با کلاه شاپوری یا کراوات در حال نفوذ اقتصادی هستند که این طور نیست، نفوذ یعنی کارخانه‌های نامی و مهم مانند هپکو، آذراب و آونگان که هیچ‌وقت ضرر اقتصادی نداشتند با نفوذ اقتصادی تبدیل به ویرانه شدند و کارگران دریافت حقوق نداشته باشند.

نفوذ اقتصادی یعنی کشور شما توانایی تولید داشته باشد ولی کارخانه‌ها را طبق اصل44 به شکلی واگذار به بخش خصوصی کنید که مجبور شوید از بیگانگان خرید و واردات تجهیزات داشته باشید، افرادی این کارخانه‌ها را خریداری کردند که سابقه مدیریت کارخانه‌ها را نداشتند و نگاه کاسب‌کارانه به آن داشتند، یا اینکه کارخانه‌ای سال‌هاست راکد مانده و فعالیت تولید و اقتصادی ندارد ولی همچنان از بانک‌ها وام‌های کلان برای احیاء و بهسازی دریافت می‌کنند که هزینه بهسازی نمی‌شود و مبالغ وام صرف آپارتمان‌سازی در فرمانیه تهران و برج‌ها می‌شود و سودهای کلانی هم برایشان دارد.

تمامی قاچاق‌های کالا به‌دست مراکز قدرت و از مبادی قانونی انجام می‌شود زیرا 30 تا 70 کانتینر قاچاق کالا به دست کولبرها صورت نمی‌گیرد و باید از مبادی قانونی باشد، در هیچ کشوری قیمت دلار پایین‌تر از قیمت کف خیابان نیست، زمانی که از بانک مرکزی دلار را بخریم و سپس در بازار آزاد به نرخ بالاتری بفروشیم و سود فراوان بدهد یعنی اقتصاد بیمار است.

چرا با ارز دولتی 120 تن پف‌فیل وارد می‌کنیم آیا کشور توانایی تولید و بسته‌بندی آن را ندارد و یا صرفه اقتصادی دارد، تولید کننده داخل نمی‌تواند با آن قیمت که از چین می‌آید تولید کند، بسیاری از محصولات با حجم واردات بالا در 4 سال گذشته از کشورهایی مانند چین در حالی که دولت شعار کم شدن واردات را می‌دهد دو برابر شده است.

تسنیم: عوامل نفوذ اقتصادی از نظر شما چه می‌تواند باشد؟

شایان‌پور: در دو سال گذشته بحران‌های کارگری ما رو به افزایش است و هر روز شاهد گسترده شدن اعتراضات هستیم ، در گذشته تنها شرکت هپکو را داشتیم ولی آذراب هم اضافه شد، بحران در صنایع به مرور به کل جامعه سرایت می‌کند و با خود مشکلات دیگری به همراه دارد با تحقیق دریافتیم در خانواده‌های کارگران هپکو تا به حال 17 مورد طلاق به سبب مشکلات مالی و عدم تامین مالی خانواده صورت گرفته است این نتیجه نفوذ اقتصادی است که به ریشه خانواده ایرانی هم رسیده است.

قانون بر این است تا زمانی که هزینه کامل یک شی را پرداخت نکردیم اجازه ثبت سند نداریم چطور ممکن است کارخانه هپکو هنوز پول پرداخت نکرده و سند به نام خریدار زده شد، کارخانه‌ای که در تولید بیل لودرفعالیت داشته امروز باید در اراک اسکلت ساختمان بزند، کسانی که دردهه اول انقلاب مزاحم تولید در صنایع و کارخانه‌ها بودند در سال‌های جنگ از صنایع اخراج شدند و سال‌ها در تهران بودند امروز به عنوان مدیرعامل کارخانه‌ها به اراک برگشتند، مدیری که صلاحیت نداشته و مزاحم تولید بوده امروز باید مدیرعامل یکی از صنایع مهم اراک شود.

بانک‌ها در ورشکسته کردن صنایع تاثیرگذارند در بیشتر نظام بانکی دنیا کمتر از 2 درصد سود پرداخت می‌کنند ولی نظام بانکی ایران تا بحال بیشتر از 20 درصد سود سرمایه پرداخت می‌کرد که سبب بود ایرانی‌های خارج از کشور پول خود را در بانک‌های ایران بگذرانند این تجمع نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم به سه برابر افزایش پیدا کرده و نقدینگی که باید در تولید از آن استفاده شود صرف انبوه‌سازی راکد شده است.

نفوذ اقتصادی به این مفهوم است که وقتی افرادی یا مدیران بانک‌ها را به سبب اختلاس اقتصادی بازداشت می‌کنند از وزرای دولت جرات این را دارد برای متخلف دولتی وثیقه تامین کند، در هیچ کشوری امکان ندارد وزیری اجازه داشته باشد از متخلف اقتصادی یا سیاسی امنیتی با وثیقه حمایت کند، همین نفوذها سبب می‌شود که کارخانه‌های ما یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج شود و امروز بیش از 70 درصد کارخانه‌های ما تقریبا تعطیل است و باقی کارخانه‌ها با ظرفیت کمتر از 20 درصد فعال هستند.

امید غرب بر این است از بحران‌های کارگری بیشترین آسیب را به کشور ما وارد کند و همچنان در پی تشدید تحریم‌ها هستند بدون اینکه ما بتوانیم بر اساس برجام در مقابل تحریم‌ها بایستیم و آنها می‌توانند فشار مکمل برای برجام هر پیوست دیگری که بخواهند کشور را به دادن امتیازهای بیشتری به غرب مجبور کنند.

تسنیم: راهکار مناسب و مطمئن برای مقابله با نفوذ اقتصادی از نظر شما چیست؟

شایان‌پور: انقلاب اقتصادی باید در کشور صورت بگیرد، چرا که باید در کشور تفکر غرب‌گرا و اروپایی نباشد زیرا بحث مبنایی است این تفکر وابستگی به غرب را نهادینه می‌کند باید ساختار تغییر کند.

چون اعتقادی به اقتصاد مقاومتی در برخی مدیران اجرایی وجود ندارد، هیچ‌ یک از توصیه‌ها را عمل نمی‌کنند زیرا اگر به دو بند از آن پایبند باشند و به‌کار گیرند بیشتر مشکلات کشور برطرف می‌شود.

برخی معتقد به اقتصاد لیبرالی هستند در حالی که اگر سیستم مبانی اقتصادی اسلامی در کشور اجرا نشود وضعیت نابسامان ادامه دارد.

انتهای پیام/

R41371/P1361/S6,73/CT13

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • آمادگی شرکت نفت مناطق مرکزی برای به راه‌اندازی کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • آمادگی نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز چشمه‌خوش و کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  • پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید!
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است