Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موج انتقادات بر عملکرد ستاد احياي درياچه اروميه و عدم تخصيص اعتبارات لازم براي احيا شدت گرفته است، در اين ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با مجلس با استناد به اصل ٨٨ قانون اساسي با طرح سؤالي از رئيس‌جمهور خواستند پاسخ دهد که «چرا نسبت به احيا و نجات درياچه اروميه اقدام عملى نکرده است؟»
گروه جامعه خبرگزاري فارس: چند روز پيش‌طرح سؤال از رييس‌جمهور در مورد درياچه اروميه با امضاى تعدادى از نمايندگان مجلس با استناد به اصل ٨٨ قانون اساسى کليد خورد
سؤال اين است: «چرا نسبت به احيا و نجات درياچه اروميه اقدام عملى نکرده‌ايد؟»
اين نخستين واکنش به کاهش سطح تراز آب درياچه اروميه و خشکيدگي قسمت‌هايي از آن نيست، اسماعيل کهرم، محمد درويش نيز انتقادات صريحي به برنامه‌هاي ستاد احيا و ناتواني در تأمين بودجه از سوي دولت اشاره‌کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تيرماه امسال ميزگرد تخصصي بررسي عملکرد ستاد درياچه اروميه در خبرگزاري فارس برگزار شد. در اين ميزگرد عملکرد نادرست ستاد احيا موردبحث قرار گرفت اما در آن روزها نه‌تنها کسي واکنش کارشناسانه‌اي به اين ميزگرد نداشت که برخي از مسئولان سعي کردند با بي‌اهميتي و سکوت از کنار آن گذر کنند.
مسعود تجريشي، دبير ستاد احياي درياچه اروميه مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه يک واکنش متفاوت نشان داد و در تماس با خبرگزاري فارس سخنان مطرح‌شده کارشناسان را کذب محض عنوان کرد و گفت: به خاطر اين دروغ‌پراکني از شما شکايت مي‌کنم.
آن روز در ميزگرد خبرگزاري فارس فاطمه ظفر نژاد گفت: درياچه اروميه مانند يک مريض است که کارگروه احياي درياچه اروميه بايد علت اين عارضه را پيدا مي‌کرد درواقع نجات درياچه اروميه نيازمند يک آسيب‌شناسي بود اما اعضاي اين کارگروه کاملاً شکست خوردند و نتوانستند علت آسيب را به‌درستي تشخيص دهند.
ظفر نژاد تأکيد کرد که دربندهاي برنامه ستاد احياي درياچه اروميه مواردي مانند انتقال آب، گنجانده‌شده بود که در حقيقت ادامه مديريت سازه آب را دنبال مي‌کرد نه درمان آن را؛ تکنو کرات‌ها و سدسازها بازهم چاره را در مديريت سازه‌اي آب ديدند.
اين راه را عيسي کلانتري با ورودش به سازمان محيط زيست ادامه داد و اعلام کرد: با پروژه‌هاي انتقال آب موافق است.
پس از گذشت چند ماه و با انتخاب عيسي کلانتري به‌عنوان رئيس سازمان محيط زيست و انتصاب مسعود تجريشي با تحصيلات غير مرتبط به سمت معاونت محيط انساني سازمان محيط زيست که همزمان با کاهش تراز آب درياچه اروميه شد، زنگ‌ها به صدا درآمد که حال درياچه اروميه آن‌چنان‌که مي‌گفتند و مي‌پنداشتيم خوب نيست.
رئيس سازمان محيط زيست و دبير وقت ستاد احياي درياچه اروميه و همکارانش که امروز بر صندلي‌هاي پرديسان تکيه زده‌اند، نتوانستند به‌درستي مشکل احياي درياچه اروميه را تشخيص دهد که راه احياي اين درياچه انتقال آب نيست، چراکه 40ميليارد خشکيدگي اين درياچه از اين طريق قابل جبران نيست و اين بلا با ساخت 56 سد بر سر درياچه آمد و کارگروه ‌بايد برنامه‌ريزي‌اش را بر اساس شرايط اين حوزه آبريز برآورد مي‌کرد.
اسماعيل کهرم کارشناس ارشد محيط زيست نيز با اذعان به شکست خوردن طرح احياي درياچه اروميه گفته است: استفاده از آب درياچه‌اي که در حال مرگ است براي کشاورزي يعني تبخير. ضمن اينکه شيوه‌هاي آبياري سنتي مثل غرقابي باعث مي‌شود آب بيشتري اسراف شود. اين جاي انتقاد دارد از وزارت نيرو که چرا احياي درياچه را در اولويت قرار نداده است. حوضه درياچه اروميه ٥/٧ ميليارد مترمکعب در سال آب دارد. قرار بود دولت ٤٠ درصد آب حوضه را به درياچه اروميه اختصاص دهد. اين آب الآن براي ٧٥٠ هزار هکتار کشاورزي مصرف مي‌شود. يکي از خطاهاي قبلي اين بود که در سال‌هاي خشک‌سالي زمين‌هاي کشاورزي را از ٣٥٠ هزار هکتار به ٧٥٠ هزار هکتار افزايش داديم.
وقتي تصميم دولت براي اختصاص ٤٠ درصد آب حوضه به درياچه اعلام شد؛ کشاورزان و دامداران نگران شدند. دولت قرار بود سيستم‌هاي آبياري نوين را به‌جاي شيوه‌هاي کنوني جايگزين کند براي اختصاص به درياچه. بيش از ٧٠ هزار حلقه چاه اطراف درياچه است. بخشي از اين چاه‌ها البته خشک‌شده‌اند. اما کشاورزان چه بايد بکنند؟ بايد بميرند؟ خب دولت به کشاورزان پيشنهاد داد به‌جاي شيوه‌هاي سنتي از آبياري مدرن استفاده کنند تا هم کشاورزي حفظ شود و هم آب بيشتري صرفه‌جويي شود. اما اين هم اتفاق نيفتاد.
محمد درويش هم که اين روزها خبر استعفايش از سازمان محيط‌زيست سروصداي زيادي ايجاد کرده و کلانتري اعلام کرد: علت اختلافات عدم تطابق نظرات وي با توسعه پايدار است! هم با انتشار مطلبي در کانال تلگرامي خود نوشت:‌به نظر مي‌رسد نخستين واجدان شرايط ترک پرديسان، شخص عيسي کلانتري و معاون محيط انساني وي مسعود تجريشي هستند که با کوبيدن بر طبل انتقال آب بين حوضه‌اي از زاب به اروميه و از ارس به اروميه، تدارک لازم براي تداوم اين هدر رفت تأسف‌بار سرمايه ملي را ممکن ساخته و مي‌سازند.
به گفته درويش، مسعود تجريشي، مرد شماره 2 ستاد احياء درياچه اروميه، همواره و باافتخار از مهار آب‌هاي مرزي دفاع کرده و اينک بايد پاسخگوي تشديد ناپايداري بوم‌شناختي و افزايش چشمه‌هاي توليد گردوخاک در ميانرودان باشد. وقتي ما خود بر طبل مهار آب‌هاي مشترک مي‌کوبيم، معلوم است که نمي‌توانيم از حقوق ملي خود در برابر آزمندي دولت ترکيه يا درد و رنج مردم در سيستان و خراسان رضوي ناشي از ساخت سدهاي بيشتر بر روي هريررود و هيرمند در افغانستان دفاع کنيم.
وي با اظهار تأسف از اينکه در رأس سازمان متولي محيط زيست ايران، اينک شاهد حضور چنين افراد طبيعت ستيزي هستيم از اينکه عيسي کلانتري با در اختيار داشتن 3 برابري بودجه سازمان محيط زيست نتوانست از پس احياي درياچه اروميه بربيا‌يد گلايه کرد و عدم توانايي ستاد احياي بر تغيير الگوي کشت را از مهم‌ترين علل شکست ستاد احياي درياچه اروميه عنوان کرد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۱۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه

دریافت 28 MB

به گزارش خبرنگار مهر، با اتصال آب ۵ رود به دریاچه ارومیه این تالاب بین المللی به صورت نسبی بهبود یافته است.

کد خبر 6096487

دیگر خبرها

  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • راه‌اندازی بازارهای روز، راهکار ساماندهی سد معبر و مشاغل مزاحم شهری در ارومیه
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • نظارت بر حمل و نقل پسماندهای ویژه در شهرستان کرج
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه