Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرچند مسئولین تغییرات آب و هوایی را از علل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه می دانند اما آمارها نشان می‌‌دهند بخش کشاورزی رکورد دار مصرف آب و شاید اصلی‌‌ترین دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، خشک شدن دریاچه ارومیه این روزها دیگر خبر جدیدی به شمار نمی‌‌‌آید و هر از چندگاهی رسانه‌‌‌ها با منتشر کردن عکسی خبر از اوضاع وخیم این دریاچه می‌‌‌‌دهند، البته هنوز هم هستند مسئولانی که مقصر را رسانه‌‌ها و عکاسان بدانند و از آنها بخواهند از جایی که آب هست عکس بگیرند!

در چند سال گذشته که اوضاع دریاچه رو به وخامت گذاشته است مسئولین مقصر خشک شدن دریاچه ارومیه را وضعیت آب و هوایی، حفر چاه‌‌های غیرمجاز و بخش کشاورزی دانسته‌‌اند اما نگاهی به دریاچه وان در همسایگی دریاچه ارومیه نشان می‌‌دهد که وضعیت آب و هوایی چندان هم در این مساله دخیل نیست و این دخل و تصرف انسانی است که حال و روز این دریاچه را به چنین روزی انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفر چاه‌‌های بدون مجوز و کشاورزی در اطراف این دریاچه که نزدیک به نود درصد آب مصرفی توسط بخش کشاورزی به استفاده می‌‌رسد یکی از عمده دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه است، موضوعی که در چند سال گذشته توسط مسئولین جهاد کشاورزی توجهی به آن صورت نگرفته و بیشترین آب توسط همین بخش بلعیده می‌‌شود.

هشتاد درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌‌شود

خلیل ساعی مرداد ماه امسال درباره علت خشکیدن دریاچه ارومیه اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و خشکسالی، توسعه نامتوازن کشاورزی و مصرف نادرست آب سه علت کلیدی در بین علل خشکیدن دریاچه است.

مدیرکل بحران استانداری آذربایجان‌‌‌شرقی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی کشور عنوان کرد: در حالی که فقط 15 درصد تولید ناخالص ملی ما به کشاورزی وابسته است، بیش از 80 درصد آب کشور در این قسمت مصرف می‌شود.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در بخش مربوط به کشاورزی گفت: رهاسازی آب‌ها، تثبیت ریزگردها با کاشت نهال، اولویت بندی برای کشت گلخانه‌ای و لایروبی رودها همگی کارهایی بوده که در دستور کار ستاد احیاء دریاچه ارومیه قرار گرفته اند و درحال پیگیری هستند.

کشاورزی که دریاچه ارومیه را نابود کرد و کشاورزانی که بیکار شدند

این صحبت‌‌ها در حالی مطرح شده است که در چند سال گذشته اوضاع رو به وخامت دریاچه ارومیه نشان می‌دهد برای جلوگیری از بخش کشاورزی در محدوده دریاچه ارومیه و یا اصلاح الگوی مصرف کشاورزی در استان کاری صورت نگرفته است.

معدود کشاورزانی هم که از کشاورزی در اطراف دریاچه منع شده‌‌اند امروز نه تنها نمی‌‌توانند حق و حقوق خود را از دولت بگیرند بلکه باید شاهد باشند تا کسانی که رانت یا پارتی داشته‌‌اند همچنان به زراعت و کشت در اطراف این دریاچه ادامه دهند و آبی از آب هم تکان نخورد.

با توجه به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه و بحران کمبود آب نیز به دلیل مصرف بالای کشاورزی بوده است و در استان بیش از هشتاد درصد آب مصرفی توسط بخش کشاورزی استفاده می‌‌شود. ناتوانی سازمان جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح الگوی مصرف کشاورزان قابل مشاهده است مساله‌‌ای در طول چند سال گذشته می‌توانست با به کار بردن اندکی علم و هزینه‌‌ای پایین به خوبی مرتفع شود.

جهاد کشاورزی و کوتاهی در حوزه اصلاح الگوی مصرف آب

با توجه به اینکه بخشی از باغات حوزه دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی قرار دارد یکی از عمده کارهایی که در راستای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه میتوانست صورت بگیرد گسترش الگوی صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی می توانست باشد.

در حالی که در چند سال گذشته آب دریاچه ارومیه روز به روز پایین تر می‌‌آمد و کشاورزانی که اکثرا به صورت بومی از سال‌‌های گذشته مشغول به کار بوده‌‌اند و آشنایی و توجیهی برا اصلاح الگوی مصرف نداشته‌‌اند همچنان به روند مصرف بی رویه آب ادامه می‌‌دادند.

همچنین حفر چاه‌‌‌های غیر مجاز در حوزه دریاچه نیز در سال‌های گذشته نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش نیز داشته که این مساله نشان از کوتاهی در این حوزه دارد، حال که دیگر دریاچه آبی برای بلعیدن ندارد امید است که با تحولاتی در بخش کشاورزی همان حوزه‌‌ای که بیش از هشتاد درصد آب استان را مصرف می‌کند این روند به گونه‌‌‌ای ملموس تغییر پیدا کند.

در راستای آگاهی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات انجام یافته در حوزه جلوگیری از حفر چاه‌‌های غیرمجاز و برداشت بی‌‌رویه آب تماس‌‌های متعددی با خلیل ساعی، دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه در آذربایجان‌‌شرقی داشتیم اما او حاضر به پاسخگویی نشد.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی گفت: امیدوارم تا پایان دولت خبرهای خوبی در حوزه راه بشنویم.  

مالک رحمتی امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از قطعه ششم آزادراه تبریز-ارومیه، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: قرارداد قطعات سوم و پنجم آزادراه راه تبریز- ارومیه آماده شده و نیازمند دستور وزیر محترم راه است.

 وی ادامه داد: بر اساس مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ به این طرح اختصاص یافته است.

استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: همچنین از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی باید به این طرح اختصاص یابد که تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان محقق شده است. سال قبل نیز سازمان برنامه و بودجه قول داد ۲۰۰ میلیارد تومان بدهد که هنوز محقق نشده است. 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سفر استانی رییس جمهور ۱۵ هزار تن قیر هم باید به طرح اختصاص یابد که با ۸۰۰۰ تن نیز مشکل‌شان حل می‌شود. 

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی امروز به همراه استاندار آذربایجان شرقی با حضور میدانی در قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه در جریان پیشرفت کار آن قرار گرفتند.

در این بازدید اعلام شد قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه ۲۸ کیلومتر طول دارد که قرار است با ۷۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ساخته شود.

قرار است ۱۶ کیلومتر از قطعه ششم آزادراه امسال افتتاح شود که ۱۲ کیلومتر آن آماده آسفالت است.

کل ۲۸ کیلومتر قطعه ششم آزادراه نیز تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل و افتتاح می‌شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟