Web Analytics Made Easy - Statcounter

با افزایش روزافزون اتوماسیون، سؤال‌های بسیاری درباره‌ی آینده‌ی کاری نیروی انسانی به وجود آمده است؛ اما علاوه بر سؤالات مطرح‌شده، باید چگونگی تعامل انسان و ربات‌ را نیز مورد بررسی قرار داد.

با بهبود توانایی ربات‌ها در انجام وظایف مختلف، نحوه‌ی تعامل آن‌ها با انسان‌ها در فعالیت‌های مشترک و به‌عنوان همکار اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مسیر استفاده از زبان طبیعی انسان‌ها برای تعامل با آن‌ها، نقش مهمی دارد؛ اما زبان تنها یکی از راه‌های برقراری ارتباط است.

مقاله‌های مرتبط: پیوند انسان و ماشین‌ در دو دهه‌ آینده آیا ربات ها شغل شما را خواهند گرفت؟ شغل هایی که در آینده نزدیک به تصاحب ربات ها در درنمی‌آیند فراتر از کلمات

هنگامی که انسان‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند، مطلب بیان‌شده تنها بخش کوچکی از اطلاعاتی است که توسط مخاطب دریافت می‌شود؛ از حالات چهره گرفته تا تن صدای گوینده، می‌تواند موجب تأثیرپذیری بیشتر مطلب شود.

دانشمندان و مهندسان سازنده‌ی ربات‌ در محصولات آینده‌ی خود باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند که استفاده از کلمات تنها راه برقراری ارتباط با مخاطب نیست و راه‌های دیگری نیز برای انتقال پیام وجود دارد.

شرکت ری‌سینک روبوتیک، در پروژه‌ی بکستر با استفاده از قرار دادن یک جفت چشم روی یک نمایشگر، به مخاطبان نشان می‌دهد که اقدام بعدی ربات چیست. نمایشگر روی یک مفصل گردان قرار گرفته است که به ربات این امکان را می‌دهد تا پیش از انجام کاری با یکی از دستانش با حرکت نمایشگر به سمت آن، توجه خود را به آن معطوف کند؛ کاربر با این ویژگی از اقدام بعدی ربات آگاه می‌شود. این ویژگی دو جنبه‌ی مثبت به همراه دارد؛ علاوه‌ بر اینکه ربات اهداف خود را به مخاطبان منتقل می‌کند، جایگاه اجتماعی از دست‌رفته‌ی خود را به‌عنوان ابزاری مؤثر احیا می‌کند.

انسان‌ها در مکان‌های شلوغ به‌راحتی مسیر حرکت خود را مشخص می‌کنند و به‌ندرت دچار مشکل می‌شوند؛ اما در یک بیمارستان شلوغ حضور یک ربات می‌تواند موجب بروز اختلال در کار همه‌ی کارکنان شود. گروهی از بخش رباتیک تعاملی دانشگاه MIT، با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین به ربات‌ها آموزش می‌دهند تا با مشاهده‌ی نشانه‌های حرکتی انسان، مسیر حرکتی آن را پیش‌بینی کنند.

خدمات مشتریان

امروزه ما ربات‌ها را به‌عنوان کارگران مناسبی برای انجام وظایفی همچون جابجایی بارهای سنگین و وظایفی که به توان بالای فیزیکی نیاز دارند، می‌شناسیم. پیشرفت‌های بیشتر در جهت تعامل بهتر ربات‌ها و انسان‌ها موجب می‌شود تا از آن‌ها در کاربری‌های بیشتری استفاده شود؛ خدمات مشتریان از جمله موقعیت‌هایی است که مسئولیت‌های محدودی دارد و جایگاه مناسبی برای آن دسته از ربات‌هایی به شمار می‌رود که قادر به گفت‌وگوی طبیعی و خلاقانه هستند.

ربات مستخدمی با نام ماریو در بلژیک به‌صورت آزمایشی به انجام وظیفه مشغول است؛ ماریو کلیدهای اتاق را تحویل می‌دهد و با باز کردن دستان خود، با مهمان‌ها تعامل می‌کند. در پروژه‌ی دیگری با نام RAVE ، رباتی در حال ساخت است که بدون وارد کردن اطلاعات اولیه از سوی انسان‌، به کودکان آموزش می‌دهد و در هر بار در حدود ۶ دقیقه توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

ربات‌ها در وظایف خاص به‌ خاطر ابعاد غیر انسانی خود توانایی‌های بهتری دارند؛ زیرا خستگی‌ناپذیر هستند و از انجام دادن کارهای نامناسب، ابراز ناراحتی نمی‌کنند. ربات‌ها با وجود اینکه مجموعه‌ی متنوعی از نقش‌ها را ایفا می‌کنند، به یادگیری برخی از مهارت‌های انسانی نیاز دارند؛ برقراری ارتباط با انسان‌ها نیاز اساسی تمام مشاغل است؛ خصوصیتی که در ربات‌ها به‌صورت طبیعی وجود ندارد و باید به آن‌ها آموزش داده شود.

true برچسب ها : robot human true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۶۸۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم

امیر حسین بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه معلم در ادبیات دینی ما عالی‌ترین درجه است، اظهار کرد: پیامبر فرموده اند: به معلمی مبعوث شده ام، یعنی در بین آنچه که امروز به عنوان این همه شغل مطرح است پیامبر معلمی را به عنوان شغل خود بیان می‌کنند و حتی خداوند هم در قرآن کریم خود را معلم انسان توصیف کرده است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

وی افزود: جایگاه معلمی در فرهنگ دینی جایگاه مرتفع انبیای الهی، اولیای الهی و جایگاه مقدس‌ترین انسان‌ها در جامعه بوده است، معلمی پیش از آنکه شغل باشد به عنوان جایگاه بزرگ اجتماعی به حساب می‌آید.

بانکی پور تصریح کرد: افرادی باید به سمت معلمی روند که عاشق این جایگاه باشند، یعنی معلمی قبل از اینکه حرفه باشد عشق است و کسانی معلم موفق هستند که جنبه عاشقانه را نسبت به این جایگاه داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شیرین‌ترین لحظات عمر بنده معلمی بوده است و به هیچ عنوان آن را با شغل دیگری جا به جا نمی‌کنم، معلم بزرگ سیر زندگی و نقطه عطف زندگی انسان را متحول می‌کند و بینش انسان را شکل می‌دهد و نقش تربیتی اساسی در زندگی دارد و دانش‌های علم را به زندگی انسان منتقل می‌کند، مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت و منزلت جایگاه معلمی در اجتماع است و زمانی حفظ می‌شود که معلمان از نظر مادی تامین شوند و هم جایگاهشان حفظ شود، بنده مرحوم حضرت امام را به عنوان بهترین و بزرگترین معلمم یاد می‌کنم.

بانکی پور گفت: گاهی برخی از رفتار‌های عملی و عینی معلمان در زندگی انسان‌ها تاثیر گذار است، مثلا افرادی بودند که در گذشته در مقابل استاد و معلم بی ادبی می‌کردند، اما معلمان در مقابل اهانت آنها رفتار خوبی از خود به نمایش می‌گذاشتند که با وجود گذشت ۳۰ تا ۴۰ سال از آن رفتار‌ها ما آن را به عنوان الگو در زندگی خود پیاده سازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم در گذشته دارای حرفه قدسی بود و ارزش گذاری بیش از وضعیت فعلی را شاهد بودیم؛ تاکید کرد: هم اکنون جایگاه معلمی در کشور افت کرده است و در درجه اول باید مسئولان کشور نگاهشان را در برنامه ریزی‌های بودجه تغییر دهند، متاسفانه شاهد افت این جایگاه هستیم.


نماینده مجلس اضافه کرد: سهم این جایگاه باید حفظ و ثبات در آموزش و پرورش تقویت شود. ثبات در آموزش و پرورش در کشور ما طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته متوسط کمتر از ۲ سال بوده است، حفظ ثبات آموزش و پرورش در مدیریت کلان و ثبات برنامه ریزی می‌تواند در این قضیه نقش داشته باشد.

بانکی پور گفت: از زبان خیلی بزرگان شنیدم که اگر آنها را رها کنیم و بخواهند جایگاهی برای خودشان انتخاب کنند، بهترین جایگاه را معلمی می‌دانند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و امیدوارم که قدر جایگاه خود را بدانند.

وی اضافه کرد: روایت داریم که حضرت علی به پیامبر اکرم فرموده اند اگر یک نفر به دست تو تربیت شود از آنچه که خورشید بر او می‌تابد ارزشش بیشتر است.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • گربۀ محله مهم است
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • نیاز آینده جامعه ما نسل جوان پرجسارت و متعهد است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • طنین زنگ سپاس معلم در مدارس آبادان
  • اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است
  • ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • ببینید l بازدید میلیونی زمین خوردن یک ربات/ انسان‌نماها زمین خوردن را تمرین می‌کنند؟