Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شايد براي شما هم پيش آمده باشد که علي رغم مراجعه به مراکز مختلف براي تعمير موبايل هوشمندتان، نتيجه لازم را نگرفته باشيد. دليل اين امر علاوه بر چيپست ها و مدارهاي پيچيده اين دستگاه ها، ممکن است به تمايل کمپاني هاي توليد کننده به کاهش عمدي تعميرپذيري آنها برگردد.
براي مثال اخيرا کمپاني «اسنشال» که توسط «اندي رابين»، خالق اندرويد تاسيس شده اسمارت فوني را به بازار عرضه کرده که از 10 امتياز ممکن براي تعميرپذيري نمره 1 را دريافت کرده و عملا قابل تعمير نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلکسي نوت 8 نيز تنها 4 امتياز را کسب کرده و براي هر نوع تعمير، بايد پنل شيشه‌اي پشت را که با مقدار زيادي چسب به شاسي چسبانده شده از روي موبايل جدا کنيد.
از طرف ديگر اپل با استفاده از پيچ هاي مخصوص امکان بازکردن آيفون را کاهش داده و خود براي باز کردن اين موبايل ها و استفاده حداکثري از قطعات داخلي آنها يک ربات مجهز به 29 بازوي مکانيکي را توسعه داده است.
از نظر برخي از فعالان صنعت موبايل اگر قوانين لازم براي حمايت از حقوق مصرف کننده وضع نشود ممکن است شرکت هايي از قبيل اپل و سامسونگ محصولاتي را توليد کنند که تنها توسط ربات ها قابل بازشدن يا تعمير باشند.در اين ميان يکي از دستگاه هاي اندرويدي جديد که امکان باز کردن آن بدون استفاده از حرارت وجود دارد، پيکسل اکس ال 2 است که توسط الجي توليد شده است. کمپاني سازنده در توليد اين موبايل از قطعات ماژولار استفاده کرده که فرايند تعمير را تا حدودي ساده مي کند. با اين حال امتياز تعمير اين اسمارت فون هم نسبت به نسخه قبلي آن 1 نمره کمتر شده و به 6 از 10 رسيده است.
امروزه موبايل ها بيشتر آلياژي نفوذناپذير از شيشه و فلز به نظر مي رسند که دسترسي به قطعات داخلي آنها تقريبا ناممکن است. حتي تعداد موبايل هايي که امکان تعويض باتري دارند نيز روز به روز کمتر شده است.
دليل کنار گذاشتن اين قابليت در موبايل هاي هوشمند مشخص نيست چون فناوري باتري پيشرفت خاصي نداشته که نيازمند ثابت شدن آن باشد. با اين حال بيشتر کمپاني ها کاهش ضخامت اسمارت فون ها و مقاوم ساختن آن ها در برابر آب را بهانه اين کار کرده اند.
اولين شرکت هايي که تلفن هاي همراه مقاوم در برابر آب را توليد کردند سوني و سامسونگ بودند و دريافت بازخوردهاي مثبت از طرف کاربران باعث شد کمپاني هاي ديگر نيز اين راه در پيش بگيرند. با اين وجود اين شرکت ها زحمت پياده سازي روش هايي مانند ايزوله سازي و واشر بندي را به خود نداده و با استفاده از چسب پنل هاي جلو و عقب را در برابر آب نفوذ ناپذير مي کنند.
طبيعتا اين چسب ها باز کردن موبايل براي تعمير يا تعويض قطعات را بسيار دشوار مي سازند. در چنين شرايطي تعميرکاران چاره ديگري جز استفاده حرارت بالا ندارند. اين چسب ها پس از باز شدن پنل کارايي خود را از دست مي دهند و در نتيجه مقاومت موبايل در برابر آب تا حد زيادي از بين خواهد رفت.
«کايل وينس» مديرعامل «iFixit» که در زمينه آزمايش تعميرپذيري موبايل ها تخصص دارد، در اين باره مي گويد:
غول هاي صنعتي بدون توجه به دوام موبايل ها بر سر کاهش ضخامت محصولاتشان با هم رقابت مي کنند. توليد موبايلي باريک، مدرن و مقاوم در برابر آب که به سادگي قابل تعمير باشد چندان کار سختي نيست اما توليدکنندگان تمايل چنداني به اينکار ندارند.
کاهش دوام محصولات
اغلب کارشناسان عقيده دارند که کمپاني هاي توليدکننده موبايل تنها به طراحي محصولاتشان اهميت داده و ماندگاري آنها را مدنظر قرار نمي دهند.
براي مثال چرخه عمر باتري قابل قبول براي اين شرکت ها حدودد 500 سيکل است، به عبارت ديگر اگر شما هر روز باتري را شارژ کنيد گارانتي محصول تقريبا بعد از 16 ماه از بين مي رود.اين در حالي است که موبايل هاي امروزي قابليت تعويض باتري را ندارند و براي اينکار بايد به يک تعميرکار مراجعه کرده، هزينه اضافه اي پرداخت کرده و بيخيال مقاوم بودن موبايل در برابر آب شويد. از طرف ديگر در بسياري از کشورها از جمله ايران باز شدن گوشي به معناي کاهش ارزش آن در بازار است. بنابرين اکثر افراد ترجيح مي دهند اين هزينه ها را صرف خريد تلفن همراهي جديد کنند.
به نظر مي رسد که کاهش عمر لوازم مختلف به صنعت موبايل محدود نمي شود. نتايج تحقيقات يک موسسه آمريکايي درباره ماندگاري لوازم مختلف نشان مي دهد که ميانگين دوام يخچال هاي امروزي 13 سال است. اين در حالي است که در خانه بسياري از پدر و مادرهاي ما يخچال هايي وجود دارند که پس از گذشت 30 سال کماکان وظايف خود را به خوبي انجام مي دهند.
توليد مدل هاي جديدتر
حدود يک قرن پيش نخستين بار کمپاني جنرال موتور تلاش کرد که با ايجاد تغييرات ساليانه در طراحي خودروها، خريداران را مجاب به خريد خودروهاي جديد کند. اين در حالي بود که فناوري خودرو نسبت به سال هاي پيشين تفاوت چنداني نداشته و تنها ارمغان جنرال موتورز تغييرات جزئي در ظاهر خودرو و عرضه آن با عنواني مثل «مدل سال» بود.
از آن زمان توليدکنندگان تصميم گرفتند به جاي تلاش براي نوآوري و پيدا کردن بازارهاي جديد راهي ساده تر را در پيش گرفته و عمر محصولات خود را کاهش دهند. بدين منظور سه کمپاني «اوسرام»، «جنرال الکتريک» و «اسوشيتد الکتريکال ايندستريز» با تشکيل کارتلي به نام «کارتل فيبس» (Phoebus Cartel) عمر لامپ هاي خود را به صورت عمدي از 2500 ساعت به 1000 ساعت کاهش داده و مفهوم نامبارک «کهنگي عمدي» را به وجود آوردند.
امروزه نيز بسياري از کارشناسان عقيده دارند که توليدکننده هاي موبايل با کاهش تعميرپذيري محصولات خود، به دنبال پياده سازي کهنگي عمدي هستند.براي مثال اپل در سال 2011 با جايگزيني پيچ معمولي با پيچ پنج سوي امنيتي در آيفون 4 باز کردن و تعمير آن را دشوارتر کرد. اين پيچ ها قبل از آن در هيچ وسيله ديگري به کار نرفته بودند و به همين خاطر باز کردن آنها نياز به يک آچار جديد داشت.
عدم کارايي و قيمت بالاتر پيچ پنج سو باعث شد که صنايع ديگر چندان از آن استفاده نکنند، بنابرين اپل به جز دشوار کردن فرايند تعمير چه هدف ديگري را داشته است؟ اين کمپاني نه تنها هرگز مرکزي را براي تعمير مدل هاي مختلف آيفون تاسيس نکرده بلکه از انتشار راهنماي تعمير آنها نيز خودداري کرده است. علاوه براين از چندماه قبل هزينه گارانتي و تعمير آيفون را نيز افزايش داده است.اين مساله تنها به اپل محدود نشده و هواوي نيز با درنظر گرفتن مزاياي اين روش براي کمپاني و با ناديده گرفتن حقوق مصرف کنندگان در موبايل هاي P9 و P10 از پيچ پنج سو استفاده کرده است.
نينتندو و سوني هم مدت هاست در کنسول هاي خود به ترتيب از پيچ هاي سه سو و پيچ هاي «تورکس» امنيتي استفاده کرده اند که به جز دشوار کردن فرايند تعمير مزيت ديگري به همراه نياورده اند.
به گفته «پاول يلياس» مدير يکي از تعميرگاه هاي بزرگ زنجيره اي در استراليا، 80 درصد موارد تعمير موبايل به نمايشگر يا موارد شامل آن مربوط مي شود، او معتقد است که:
کاربران ممکن است با موبايلي که سوکت 3.5 ميليمتري يا ويبره آن از کار افتاده سر کنند اما يک صفحه نمايش خورد شده برايشان قابل تحمل نيست. بسياري از کاربران وقتي مي بينند قيمت تعمير يک موبايل با خريد مدل جديد تفاوت زيادي ندارد، پول خود را صرف تعمير مدل قبلي نمي کنند. افرادي هم که بر تعمير تلفن همراه اصرار دارند اغلب به داده هاي موجود در آن نياز دارند.
جنبش حق تعمير
يکي از اقدامات کاربران براي مبارزه با کاهش عمدي ماندگاري و تعميرپذيري محصولات راه اندازي جنبشي به نام «حق تعمير» است. اين جنبش توانسته است نظر نمايندگان 12 ايلات مختلف آمريکا از جمله نيويورک و مينه سوتا را براي تصويب قوانيني به منظور مقابله با چنين اقداماتي جلب کند.تمرکز اصلي جنبش حق تعمير در آمريکا بر روي تجهيزات کشاورزي از قبيل تراکتور است که امروزه وابستگي زيادي به نرم افزارهاي کامپيوتري پيدا کرده اند. از آنجايي که اغلب کشاورزان از اين نرم افزارها سر در نمي آورند ناچار به تماس با مراکز خدماتي پرهزينه شرکت هاي توليد کننده هستند.
اتحاديه اروپا نيز اخيرا قوانين گستردهاي را تصويب کرده که شرکت ها را ملزم به افزايش قابليت تعمير پذيري محصولات و سازگاري آنها با محيط زيست کرده است.
گفتني است در آمريکا قوانين بر ارائه اطلاعات، قطعات و تعمير پذيري متمرکز بوده و طراحي خاصي را بر سازنده تحميل نمي کنند اما مقامات اروپايي بر خلاف آمريکا به دنبال ممنوع کردن امکان استفاده از چسب در موبايل ها هستند.
مردم چه مي خواهند؟
نتايج تحقيقي که سال 2014 در اروپا انجام شده نشان مي دهد که 77 درصد افراد ترجيح مي دهند به جاي خريد مدل هاي جديد، وسايل قديمي خود را تعمير کنند، با اين حال بيشتر آنها با توجه به هزينه بالاي تعميرات ناچارند ابزارهاي معيوب خود را با مدل هاي جديد جايگزين کنند.وينس در پاسخ به سوالي درمورد بهترين اقدام ممکن براي افزايش تعميرپذيري موبايل ها مي گويد:
ارائه راهنماي تعمير عمومي، استفاده از پيچ هاي استاندارد، به حداقل رساندن چسب، طراحي قطعات ماژولار و باتري هاي قابل تعويض حداقل کاري است که توليد کننده ها بايد در اين زمينه انجام دهند.
رقابت نابرابر
اگرچه قوانيني در زمينه فراهم کردن قطعات و افزايش تعميرپذيري تصويب شده اند اما مطمئنا کمپاني هاي بزرگ به راحتي تسليم نشده و تمام تلاش خود را براي ادامه روند فعلي به کار خواهند بست.
کمپاني هايي از قبيل اپل، ورايزن، تويوتا و کاترپيلار بيش از 366 هزار دلار را تنها در دوماه براي مبارزه با تصويب قوانين مرتبط به حق تعمير هزينه کرده اند.
اين در حالي است که تنها سازمان دفاع از حقوق مصرف کننده ها در اين زمينه که «Digital Right to Repair Coalitio» نام دارد در مدت مشابه تنها 5 هزار دلار را صرف لابي گري کرده است.
متاسفانه اکثر کمپاني قدرتمند سود خود را در توليد کالاهاي بي دوام و با تعميرپذيري پايين مي بينند. اين روند علاوه بر تحميل هزينه هاي گزاف بر خريداران باعث آسيب رساندن به محيط زيست نيز مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۸۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگی تهران پکیج بوتان کجاست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اکثر صاحب‌خانه‌ها تصور می‌کنند که اگر آب گرم دارند، پس آبگرمکن‌شان درست کار می‌کند! این تصور اشتباهی است، زیرا سالانه شاهد خسارت‌هایی به ارزش میلیون‌ها تومان هستیم که توسط آبگرمکن‌هایی بی هیچ نشانی از آسیب‌دیدگی ظاهری، ایجاد می‌شود! در نتیجه، لازم است همواره در صدد تعمیر پکیج‌های گرمایشی و سرمایشی خود برآیید. در نوشته امروز قصد داریم شما را با بهترین نمایندگی تهران تعمیر پکیج بوتان آشنا سازیم و روش تعمیر آبگرمکن برقی و گازی را در اختیار شما قرار دهیم. مایۀ ارزشمندی است که تا پایان این صفحه در کنار ما باشید و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

نکات تعمیر آبگرمکن بوتان

درمورد تعمیر آبگرمکن گزینه‌های گوناگونی وجود دارد. برخی از صاحب‌خانه‌ها ترجیح می‌دهند خودشان اقدام به تعمیر کنند، درحالی‌که برخی دیگر با لوله‌کش محلی تماس می‌گیرند، زیرا تعمیر آبگرمکن به نوع آبگرمکن و تجربۀ شما بستگی دارد. در نتیجه، ما برخی از رایج‌ترین راه حل‌های تعمیر پکیج بوتان را در این قسمت ارائه می‌دهیم. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم فقط تعمیراتی را انجام دهید که فکر می‌کنید می‌توانید بدون کمک حرفه‌ای از عهدۀ آن‌ها برآیید.

همیشه هنگام کار روی خطوط لوله‌کشی تحت فشار مراقب باشید، تعمیرات معیوب ممکن است ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها پس از اتمام با شکست مواجه شوند.

تعمیر آبگرمکن برقی

بسیاری از مشکلات آبگرمکن برقی با تعویض یک یا هر دو المنت گرمایشی یا ترموستات به‌سادگی تعمیر شده و به حالت اولیه بازمی‌گردند. با این حال، به یاد داشته باشید که برق آبگرمکن برقی خود را با خاموش کردن قطع‌کنندۀ مدار یا فیوزی که دستگاه را تغذیه می‌کند، قطع کنید. علاوه‌براین، پیش از اقدام به تعمیر، آب را ببندید، در غیر این صورت ممکن است با مشکلی بزرگ‌تر از آنچه که با آن شروع کرده‌اید مواجه شوید.

به‌طورکلی، سه نوع اصلی از عناصر آبگرمکن وجود دارد که معمولاً نیاز به تعویض دارند: پیچ، پیچ و مهره به داخل، و گیره. فرآیند تعمیر آن‌ها شامل مراحل زیر است:

آزمایش عناصر، حذف آن‌ها در صورتی که واقعاً خراب هستند، و نصب جایگزین.

با این حال، اگر المنت‌های گرمایشی هیچ مشکلی نداشته باشند، ممکن است مشکل از ترموستات، مدار الکتریکی یا کلید قطع باشد. آزمایش این مسائل پیچیده‌تر است. خوشبختانه، اگر یکی از این قطعات باعث مشکل آب گرم شما شود، تعویض یا تعمیر آن نسبتاً ارزان است (بدون مسائل الکتریکی). همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید آبگرمکن‌ها عمر کلی تقریباً ۱۰ تا ۱۵ سال دارند. بنابراین، برای گونه‌های قدیمی‌تر، تعویض ممکن است بهتر از تعمیر باشد. همچنین، آب سخت به‌طورکلی در آبگرمکن‌ها سخت‌تر است.

تعمیر آبگرمکن گازی

صاحب‌خانه‌های باتجربه نیز می‌توانند عیب‌یابی و تعمیرات سادۀ آبگرمکن‌های گازی را انجام دهند. ابتدا، به خاطر داشته باشید که برای ایمنی، شیر کنترل پایلوت گاز را به حالت pilot بچرخانید. علاوه‌براین، آب دستگاه را قطع کنید. تعمیرات و عیب‌یابی معمول آبگرمکن بوتان به شرح زیر است:

ابتدا شعلۀ پیلوت گاز و عملکرد پیلوت را بررسی کنید؛ آن را دوباره سفت کرده و موقعیت ترموکوپل گازی را تغییر داده یا آن را تعویض کنید؛ شیر کنترل پایلوت گاز را تعویض کنید؛ شعلۀ مناسب را از مشعل بررسی کنید؛ میلۀ آند قربانی را با میله آند منیزیم جایگزین کنید؛ آند را با آند آلیاژ روی جایگزین کنید؛ رسوبات را با شست‌وشوی آبگرمکن از بین ببرید؛ شیر کاهش دما و فشار را تعویض کنید.

به خاطر داشته باشید که علائم خاصی نشان می‌دهد که زمان تعویض آبگرمکن گازی فرا رسیده است. به عنوان مثال، واترمارک یا زنگ‌زدگی شدید در کف مخزن، و یا آب در پایین محفظۀ احتراق به این معنی است که به فرآیند جایگزینی نزدیک می‌شوید!

کلام پایانی

در پایان نوشتۀ امروز قصد داریم بهترین و معتبرترین نمایندگی تهران تعمیر پکیج بوتان را به شما معرفی کنیم. نمایندگی قابل اعتماد سامیار سرویس بازرسی‌های سالانه‌ای را برای اطمینان از سلامتی پکیج شما ارائه می‌دهد. اگرچه یک برنامۀ نگهداری سالانه نمی‌تواند جلوگیری از آسیب آب به خانۀ شما را تضمین کند، اما باید بدانید که همین بازرسی‌های معمولی به‌طور چشمگیری این مشکلات را کاهش می‌دهد و همچنین شما را از مسائلی که می‌تواند پیش بیاید آگاه می‌کند، و زمان بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید بودجۀ لازم برای تهیۀ عنصر جایگزین را فراهم کنید.

به‌علاوه، تعمیر و نگهداری سالانه یک برنامۀ عملی برای جلوگیری از چنین فجایعی را ارائه می‌دهد. همین حالا با سامیار سرویس تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری درمورد نحوۀ مراقبت از آبگرمکن‌های و پکیج‌های دیواری و زمینی دریافت کنید؛ برنامه‌های سالانۀ این نمایندگی، به تعمیر و نگهداری سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی شما پرداخته و همچنین شست‌وشوی آبگرمکن شما را انجام می‌دهد! سامیار سرویس از متخصصان بسیار مجرب و خبره‌ای تشکیل شده که می‌توانند در کمترین زمان ممکن و با نازل‌ترین هزینه فرآیند تعمیر و احیای پکیج شما را به انجام برسانند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده و جانی تازه به پکیج بوتان خود ببخشید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با کارشناسان مجموعۀ بزرگ سامیار سرویس تماس حاصل فرمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6094157

دیگر خبرها

  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌ های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • علت تخلیه نشدن آب و نشتی ماشین لباسشویی
  • نمایندگی تهران پکیج بوتان کجاست؟
  • حمله تند مشاور سابق احمدی نژاد به زاکانی /می خواهد ۲ میلیارد یورو از جیب تهرانی ها به جیب کمپانی ها چینی واریز کند
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • در دیدار فرمانده تیپ ویژه تهران با رییس کل حراست وزارت ورزش مطرح شد؛ نصب دوربین های هوشمند پلیس در ورزشگاه ها
  • نصب دوربین‌های هوشمند پلیس در ورزشگاه‌ها برای تامین امنیت
  • نمایندگی تعمیر لباسشویی در سراسر تهران و کرج
  • برقراری و تامین امنیت ورزشگاه‌ها با استفاده از دوربین‌های هوشمند پلیس