Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زماني که دانشجويي که به‌تازگي با فضاي دانشگاهي آشنا شده است، شايد تصور چگونگي برقراري ارتباط با استاد سخت و نامفهوم باشد؛ با توجه به اينکه کيفيت رابطه استاد و دانشجو بر کيفيت پژوهش پايان‌نامه تأثير مي‌گذارد، لذا شايسته است که دانشجو به‌عنوان ذينفع اصلي اين رابطه، از تمام تلاش و ذکاوت خود براي مديريت بهتر اين رابطه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، تعاملات و روابط بين دانشجويان و استادان يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي ساختار اجتماعي علم به شمار مي‌آيد.دانشجويان از بدو ورود به دانشگاه با چالش‌هاي متعددي براي سازگار شدن با محيط و سازوکارهاي دانشگاه مواجه هستند و در اين ميان با توجه به تصوراتي که براساس تجربيات تلخ و شيرين فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي مختلف از روابط با اساتيد دارند، چگونگي و کيفيت برقراري ارتباط با استاد، از اهميت فوق‌العاده‌اي براي آنان برخوردار است.
سنت‌هاي دانشگاهي در دانشگاه‌ها و رشته‌هاي مختلف، متفاوت است؛ همچنين روابط استاد و دانشجو در رشته‌هاي مختلف علوم پايه با رشته‌هاي علوم اجتماعي مي‌تواند بسيار متفاوت باشد. هر دانشگاهي درنتيجه سال‌ها فعاليت داراي يک سنت نسبتاً جاافتاده است که ممکن است قدري متفاوت از ساير دانشگاه‌ها باشد.
خبرگزاري ايسنا در اين گزارش، نحوه ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌هاي خارج کشور را طي گفت‌وگو با افرادي که زماني به‌عنوان دانشجو در دانشگاه‌هاي خارجي تحصيل مي‌کردند و امروز نقش استاد را در دانشگاه بر عهده دارند را مورد بررسي قرار داده است.
بررسي روابط استاد و دانشجو در دانشگاه شفيلد انگلستان
دکتر بهداد عليزاده، عضو گروه مهندسي فضاي سبز و باغباني دانشگاه فردوسي مشهد که در دانشگاه شفيلد انگلستان تحصيل کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا- منطقه خراسان، در خصوص رابطه عاطفي بين استاد و دانشجو در دانشگاه‌هاي اين کشور، اظهار مي‌کند: روابط بين دانشجو و استاد در زمينه‌هاي مختلف در اين دانشگاه دوستانه است. اساتيد با القاب مورد خطاب قرار نمي‌گيرند که باعث صميميت بين استاد و دانشجو مي‌شود و اين صميمت به‌اندازه‌اي است که مي‌توانند کارهاي مختلف را با هماهنگي هم انجام دهند. به‌عنوان‌مثال استاد در جشن تولد خود، دانشجويان را هم دعوت مي‌کند و اين يک اصل است که در هر سال تعدادي از دانشجويان خود را به خانه دعوت ‌کند.
استاد در درجه اول دوست دانشجو است
وي افزود: نکته‌اي که بايد به آن توجه کنيم اين است که اين دانشجويان با همين فرهنگ رشد کرده‌اند، يعني پيش‌زمينه‌اي از دوران دبستان، راهنمايي و دبيرستان دارند، بنابراين زماني که استاد آن‌ها را دعوت مي‌کند و يا استاد را با نام کوچک صدا مي‌زنند، حرمت‌ها شکسته نمي‌شود و استاد در درجه اول دوست دانشجويان است، ولي از اين دوستي سوءاستفاده نمي‌شود.
عضو گروه مهندسي فضاي سبز و باغباني دانشگاه فردوسي مشهد تصريح کرد: در دانشگاه شفيلد انگلستان زماني که استاد براي يک دانشجو اختصاص مي‌دهد، هفته‌اي حداقل يک ساعت است و اين براي دانشجو مقطع دکتري است. بعد از پايان جلسه صحبت‌ها صورت جلسه مي‌شود و براي استاد و دانشجو و دانشگاه ايميل مي‌شود. اگر در انتها دانشجو ادعا کند که استاد براي من وقت نگذاشته است، تمام اين گزارشات بررسي مي‌شود و استاد هم مي‌تواند ادعا کند که در جلساتي براي دانشجو مي‌گذارم، شرکت نمي‌کند که اين هم از طريق صورت جلسات پيگيري مي‌شود و در دانشگاه دانشجو وکيل مدافع دارد و در جلسات شکاياتي که ممکن است پيش بيايد از دانشجو به صورت قانوني دفاع مي‌کند.
عليزاده عنوان کرد: زماني که خود در جلسه اول با استادم صحبت و ايشان را پروفسور خطاب مي‌کردم، به من مي‌گفتند که مرا با اسم کوچک صدا بزنيد و باعث شد که من به استادم خيلي نزديک شوم و تداوم اين دوستي حائز اهميت است در همان‌جا کساني بودند که رابطه علمي و کاريشان با استاد به هم مي‌خورد و تعدادي تا پايان دوره تحصيل و بعد از آن رابطه خوبي با استاد خود داشتند.
رابطه استاد و دانشجو هيچ‌گاه وارد مسائل غيرحرفه‌اي نمي‌شود
وي با بيان اينکه رابطه بين استاد و دانشجو بسيار حرفه‌اي است و هيچ‌گاه وارد مسائل غيرحرفه‌اي نمي‌شوند. تاکيد کرد: براي شکل‌گيري اين رابطه اساتيد هم آموزش ديده‌اند، به‌طوري‌که وقتي دانشجويي از چين به انگلستان مي‌رود، استاد مي‌تواند رابطه‌اي به‌خوبي رابطه‌اي که با دانشجو انگليسي دارد، برقرار کند؛ و دانشجو چيني هيچ‌گونه تفاوتي را در رابطه استاد با خود و دانشجو انگليسي حس نکند، چون اگر حس کند که استاد بين او و دانشجو انگليسي تفاوت قائل مي‌شود، استاد تحت پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد و از طرف دانشگاه بازخواست مي‌شود.
اين مدرس گروه مهندسي فضاي سبز و باغباني دانشگاه فردوسي مشهد خاطرنشان کرد: در انگلستان استاد براي خودش استاد است و اين تصور که چون استاد است، قدرت زيادي دارد و مي‌تواند از رانت‌هاي مختلف استفاده کند، اشتباه است و در کشورهاي ديگري مانند آمريکا و کانادا هم استاد قدرت خاصي ندارد؛ اما در آلمان معمولا اساتيد را با القاب مختلف خطاب مي‌کنند و اين القاب براي آن‌ها مهم است. دانشجويان و اساتيد براي ايجاد چنين رابطه‌اي بايد آموزش ببيند که استاد فرد متفاوتي نيست و لازم نيست پرستيده شوند. معلمان و مديران در مدارس بايد رابطه صميمي با دانش‌آموزان خود داشته باشند تا اينگونه روابط را از همان سن آموزش ببينند.
عليزاده افزود: افتخار در آنجا اين است که تعداد دانشجويان بيشتري از کشورهاي مختلف در آن دانشگاه تحصيل مي‌کنند و در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها موثر است و تنوع دانشجو در خود کشور و جهان اهميت مي‌دهند. اگر قرار باشد دانشگاهي از چندين کشور دانشجو بپذيرد، بايد داراي سازماني وسيع باشد که دانشجو را جذب و تمام امکانات را در اختيار او قرار دهد.
بررسي ارتباط استاد و دانشجو در دانشگاه‌هاي استراليا
دکتر فرج‌الله شهرياري، استاد ژنتيک و اصلاح نباتات دانشگاه فردوسي مشهد که دوران دانشجويي خود را در استراليا گذرانده‌ است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا- منطقه خراسان، بيان کرد: با توجه به اينکه اساتيد در دانشگاه استراليا معمولا از لحاظ مالي تامين هستند و بخش‌هاي مختلف کشور اعم از صنعت، کشاورزي و ... هزينه تحقيقات را براي رفع مشکلاتشان مي‌پردازد، باعث مي‌شود که استاد دغدغه‌اي جز کار با دانشجوي خود و رفع آن مشکل نداشته باشد که اين امر موجب ايجاد رابطه‌اي حرفه‌اي و دوستانه بين استاد و دانشجو مي‌شود.
وي ادامه داد: چون من بورسيه دولت ايران در استراليا بودم، هزينه‌اي که دولت قرار بود براي من واريز کند، چند ماه تاخير پيدا کرد و زماني که استاد من از اين موضوع مطلع شد، از من گلايه داشت که چرا مشکلت را با من در ميان نگذاشتي و در آن مدت از من حمايت کرد، زيرا شاهد که فعاليت‌هاي مطلوب من در دانشگاه بود.
استاد ژنتيک و اصلاح نباتات دانشگاه فردوسي مشهد بيان کرد: رابطه کاري استاد و دانشجو در دانشگاه‌هاي استراليا قوي است و دانشجو براي آنکه مقاله خود را به سرانجام برساند، دفعات زيادي با استاد خود ملاقات مي‌کند و براي انجام پروژه حتي اگر لازم باشد، استاد و دانشجو با يکديگر تحقيق ميداني انجام مي‌دهند و در نهايت خلاهاي جامعه را پر مي‌کنند. گاهي هم براي آنکه ارزش دانشجو خود را بالا ببرند جلسات مهم و رسمي را از دانشجويان مي‌خواهند که برگزار و اداره کنند.
رابطه صميمي استاد و دانشجو در استراليا يک فرهنگ محسوب مي‌شود
شهرياري درخصوص فرهنگ رابطه استاد و دانشجو، اظهار کرد: در استراليا از زمان دبستان رابطه خوبي بين معلم و دانش‌آموز وجود دارد و اين رابطه در دانشگاه بين استاد و دانشجو نيز برقرار بوده و تبديل به يک فرهنگ شده است و صدا کردن يکديگر به اسم کوچک و شرکت در مهماني‌ها يک‌جور صميميت بين استاد و دانشجو ايجاد مي‌کند.
رابطه استاد و دانشجو در هلند
دکتر عليرضا سيفي، عضو هيئت علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد که مدتي از تحصيل خود را در هلند سپري کرده‌اند در گفت‌وگو با ايسنا، عنوان کرد: جهت افزايش صميميت بين استاد راهنما و دانشجويان زير نظر وي، معمولا گردهمايي‌هايي توسط استاد راهنما سازماندهي مي‌شود که در آن دانشجويان به همراه خانواده خود در فضايي غيرکاري با هم معاشرت داشته باشند. نکته مهم اين است که در هر حال برقراري ارتباط عاطفي با دانشجوي جنس مخالف ناپسند است، مگر در مواردي که به دليل ازدواج چنين روابطي لاجرم شکل مي‌گيرد. به‌طورکلي در نگاه يک استاد دانشجوي پسر و دختر تفاوتي ندارد و به همين نحو براي دانشجو نيز اساتيد زن و مرد يکسان هستند.
وي در خصوص نحوه ارزشيابي و تداوم رابطه استاد و دانشجو، عنوان کرد: در کنار همه حمايت هاي استاد از دانشجو، در هر دو جنبه آموزشي و پژوهشي ارزيابي با جديت انجام مي‌شود و چنانچه دانشجويي کيفيت مناسب را نداشته باشد، بدون اغماض و ارفاق ارزيابي مناسبي دريافت نخواهد کرد. نکته مهم اين است که هدف اين است که آموخته‌هاي دانشجو مورد ارزيابي قرار گيرد و نه نقاط ضعف و ناتواني‌هاي وي.
حمايت استاد از دانشجو پس از پايان تحصيل ادامه دارد
عضو هيئت‌علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد با اشاره به اينکه نقش استاد راهنما در هدايت و کمک به ارتقاي دانشجو بعد از فارغ‌التحصيلي نيز ادامه دارد، ادامه داد: اين حمايت با اهدا توصيه‌نامه به دانشجو براي يافتن موقعيت کاري انجام مي‌شود. نکته مهم اين است که در اين توصيه‌نامه‌ها باصداقت تنظيم مي‌شود و استاد به‌هيچ‌عنوان اعتبار علمي خود را خدشه‌دار نمي‌کند.
سيفي خاطرنشان کرد: رابطه استاد و دانشجو به‌گونه‌اي است که دانشجو مي‌تواند به استاد راهنماي خود کاملا اطمينان داشته باشد و مشکلات کاري و غير کاري خود را صادقانه با وي مطرح کرده و از وي کمک بگيرد. در عين حال دانشجو در کمال امانت‌داري زير نظر استاد راهنما فعاليت مي‌کند؛ براي مثال براي برقراري ارتباطات علمي با ساير محققين، استفاده از امکانات پژوهشي و انتشار نتايج پژوهشي، هماهنگي‌هاي لازم با استاد راهنما و اخذ مجوز از وي را به عمل مي‌آورد.
وي ادامه داد: در هلند دانشجويان دکترا حقوق دريافت مي‌کنند به‌صورت بورس از دولت هلند، بورس از کشور مبدا براي دانشجويان خارجي، اعتبار پژوهشي استاد راهنما، لذا تا حد زيادي دانشجو در طول دوره تحصيل نگراني براي تامين معاش ندارد. با اين حال استاد راهنما خود را موظف مي‌داند که در رفع کاستي‌هاي احتمالي به دانشجو کمک کند. استاد بر اين باور است که دانشجو فقط زماني موفق به تحقق اهداف پيش‌بيني‌شده خواهد بود و در نتيجه آن پروژه استاد را به خوبي به سرانجام خواهد رساند که دغدغه اي جز درس و کار پژوهشي نداشته باشد.
استاديار دانشگاه فردوسي مشهد عنوان کرد: استاد راهنما با برگزاري جلسات معين و منظم در طول هفته فعاليت‌هاي انجام شده دانشجو را به دقت بررسي مي‌کند. دانشجو موظف است که کل فعاليت‌هاي انجام شده را مستند و کامل براي استاد تشريح کند. التزام به برگزاري منظم و پيوسته در زمان تعيين شده بسيار مهم است. دانشجو موظف است که اهداف تعريف شده براي يک بازه زماني مشخص را در همان بازه زماني محقق کند که تمرين بسيار مهمي براي توانمندسازي دانشجو جهت برنامه ريزي دقيق براي فعاليت در يک چارچوب زماني مشخص است.
سيفي افزود: جلسات همفکري بين استاد و دانشجو جلساتي براي تبادل دوطرفه اطلاعات است نه جلسات کسب تکليف دانشجو از استاد. موضوعات به طور جدي، بدون در نظر گرفتن اينکه چه کسي دانشجو و چه کسي استاد است، برگزار مي‌شود و چنانچه ايده دانشجو منطقي‌تر باشد نتيجه‌گيري اين خواهد شد که مسير حرکت بر همان اساس تعريف شود. اين جلسات معمولا دور يک ميزگرد انجام مي‌شود که در آن جايگاه خاصي براي استاد و دانشجو از قبل تعيين نمي‌شود.
گزارش از بهنام غلامي، خبرنگار ايسنا
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛استاندار لرستان گفت: ۶۳ درصد از داوطلبان کنکور استان امسال در گروه‌های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی دختران  بودند..

 ابوطالب شفقت  افزود: ۳۵ هزار و ۵۶۱ نفر در این استان برای کنکور سراسری امسال باهم   رقابت  کردند..

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های دولتی استان حدود ۳ هزار نفر پذیرفته می‌شوند افزود: امیدواریم نخبگان و دانشجویان با استعداد لرستانی پس از کسب تحصیلات عالیه جذب شوند.

دیگر خبرها

  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • بازداشت ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه
  • بازداشت بیش از ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه
  • ۲۷۴ زندانی ندامتگاه قزلحصار با پابند الکترونیکی خارج از زندان هستند
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان
  • بدحالی چند تن از هواداران تراکتور
  • سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران