Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پِرتی در عرصه تولید و فعالیت‌های صنعتی، از موضوعاتی به شمار می رود که هیچ‌گونه راه گریزی از آن وجود ندارد و به واقع می توان آن را جز جدانشدنی از فعالیت های تولیدی قلمداد کرد.

 براساس یک قاعده نانوشته، موضوع فعالیت تولیدی‌ها امری پذیرفته شده است، اما در شرایطی که میزان ضایعات و پرتی‌ها بیشتر از حد معمول فزونی یابد، هزینه تولید افزایش و ضریب بهره وری حداکثری از امکانات و داشته ها،کاهش می یابد ، بنابراین حد فاصل این افزایش و کاهش با ضرر، خسارت و هدر رفت انرژی پر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در نگاه نخست، ممکن است پرتی یک واحد تولیدی چندان جدی و قابل توجه به نظر نرسد، اما با مدنظر قرار دادن تمام مراکز و واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور و احتساب میزان ضایعاتی که در طول سال ها در پی فعالیت های صنعتی ایجاد می شود، با اعداد و ارقام سنگینی مواجه می شویم که می توان از آن به عنوان عاملی خسارت بار در فرآیند تولید یاد کرد.

برخی کارشناسان، شاخص های ارزیابی و سنجش میزان موفقیت مدیران فعال در عرصه صنعت و تولید را منطقی و سازنده تصور نمی‌کنند و معتقدند باید در برخی بندها و شاخص های ارزیابیِ موفقیت مدیران بازنگری و تجدید نظر لازم انجام پذیرد.

احتساب میزان هزینه ضایعات مورد توجه قرار گیرد

امیرمهدی شاهوردی، یکی از فعالان حوزه صنعتی، در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص لزوم توجه به مولفه‌ها و عناصر تاثیرگذار در حصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از ارکانِ اساسی دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی را باید در بهره وری حداکثری از حداقل امکانات موجود جستجو کرد، امری که هدف اصلی از طرح آن، به افزایش بهره وری و تلاش برای بهینه سازی مصرف در حوزه های انرژی، تولید و ...معطوف می شود.

وی افزود: انتظار به صفر رساندن ضایعات صنعتی یا همان پرتی تولید، امری منطقی و معقولانه نیست و در برخی بخش های صنعت حصول این امر امکان پذیر نخواهد بود، اما در شرایطی که میزان ضایعات بصورت غیرمنطقی و غیرمعمول افزایش می یابد، سیاست بهره وری حداکثری از حداقل امکانات با موانعی جدی مواجه می شود.

شاهوِردی گفت: اگرچه در برخی مراکز صنعتی و تولیدی برای فروش ضایعات ایجاد شده تدابیری اتخاذ می شود، اما در صورت پیشگیری و جلوگیری از افزایش ضایعات و تامین تمهیدات لازم برای کاهش هر چه بیشتر آن، دستاورد و سود حاصله از این امر، فراتر از فروش ضایعات و پرتی هایی که در فرآیند تولید به دست می آید، تامین‌کننده منافع صنعتگران خواهد بود.

این فعال حوزه صنعتی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان همچون آلمان، ساز و کارهایی تعریف شده که بر مبنای آن بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه میزان پرتی تولید محاسبه و احصاء می شود و در صورت بالا رفتن فراتر از قاعده میزان ضایعات، این نارسایی به عنوان یک نقطه منفی برای مرکز یا واحد فعالِ صنعتی و تولیدی و مدیریت مجموعه های این‌چنینی لحاظ می شود.

وی افزود: البته در برخی مراکز صنعتی فعال در ایران بصورت نسبی به این موضوع پرداخته می شود، اما با عنایت به عدم دسترسی کامل متولی این امر به میزان ضایعات،امکان رسیدن به عدد و رقمی دقیق از خسارت و هرز رفتن انرژی یا مواد خام و پایه ای که در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد،  بسیار سخت و ناممکن  است.

شاهوردی گفت: باید در سیستم حسابرسی مرتبط با این امر، بازنگری و دقت نظر لازم لحاظ شود، که به طور قطع هر آنچه در این خصوص به موفقیت بیشتری دست یابیم، روند تحقق و دستیابی به اهداف مرتبط با سیاست های اقتصاد مقاومتی، با شتاب فزآینده تری همراه خواهد شد.

فساد در زیر سایه ضایعات فروشی

برخی از گزارشات منعکس شده در رسانه ها نیز، موید فسادی است که در پوشش ضایعات فروشی بروز پیدا می‌کند، عارضه ای که متاسفانه امکان کشف آن نیز دشوار است و شاید یکی از دلایل عدم توفیق در این امر به کم توجهی و غفلت از موضوع مذکور باز می‌گردد.

سخن از فروش مواد و اقلامی است که در واقع در چارچوب ضایعاتی نمی‌گنجند و به طور اساسی در چرخه تولید قرار نگرفته اند که در کنار ساخت و تولید، ماحصل ضایعاتی داشته باشند، اما تحت عنوان ضایعات به فروش می رسند و در این خرید و فروش ها عده ای متنفع می شوند.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر لازم، توجه هر چه بیشتر متولیان و مدیران فعال در مراکز و واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ و البته آموزش لازم، شاهد کاهش منطقی این نارسایی باشیم، که خروجی آن در کاهش هزینه های تولید، بهینه سازی مصرف مواد و محصولات مورد استفاده در مراکز تولیدی و صنعتی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۳۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی

جعفر فرشچی‌طوسی دراین‌باره گفت: این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای ۲۱۸ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: محل ساخت و فعالیت این واحد‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی " چناران، کاویان فریمان، قوچان ۲، خیام، چرمشهر و تایباد" در نقاط مختلف جغرافیای خراسان رضوی است.

فرشچی‌طوسی با اشاره به شعار سال که رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر جهش تولید با مشارکت مردم تأکید نموده‌اند، عنوان کرد: تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی نسبت به سالیان قبل افزایش یافته و این ظرفیت‌های اقتصادی استان باعث شده است که مراودات تجاری از سوی کشور‌های همسایه بیشتر شود و تاجران آن کشور‌ها در ایران سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی اضافه کرد: تاکنون سرمایه‌‎گذاران خارجی از کشور‌های افغانستان، امارات متحده عربی و کویت، استقبال خوبی از طرح‌های صنعتی و اقتصادی در استان داشته و با امنیت خاطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: وجود واحد‌های صنعتی دانش‌بنیان و صادرات‌گرا و نیز نوع کیفیت کالا‌های تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث ایجاد فضای رقابتی میان سرمایه‌گذاران شده که بازاریابی محصولات توسط شرکت‌های مدیریت صادرات در کشور‌های مختلف می‌تواند هزینه‌های بخش تولید را کاهش دهد و بستر گسترده‌تری را برای ورود محصولات داخلی خراسان‌رضوی به بازار‌های بین‌المللی فراهم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ایران موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور شد
  • کردستان معین استان هرمزگان در امر گازرسانی است
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • هزار و ۶۸۳ نقاط در استان کردستان تحت پوشش گاز طبیعی
  • آغاز به کار واحد کشتارگاه صنعتی در شهرستان فسا
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • ساخت نخستین ابرترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر کشور در زنجان