Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:53:25 GMT

عسلويه، کوه طلا در کنار کوه آلودگي

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۶۲۵۷

عسلويه، کوه طلا در کنار کوه آلودگي

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- عصرايران در يادداشتي آورده است:کوه طلايي که قرار است خزانه دولت را پر کند و زمينه آسايش مردم ايران را فراهم کند نبايد عامل زجر و آزار بخش ديگري از مردم ايران باشد.

رضا غبيشاوي در اين يادداشت آورده است:
1- ايجاد تاسيسات گازي ميدان پارس جنوبي در ساحل عسلويه، 19 ساله شد. مسعود حسني مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي به اين مناسبت گفته است:
`ارزش مخزن پارس جنوبي معادل 155 هزار و 992 تن طلا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يعني اگر اين مقدار طلا را درکاميون بارگيري کنيم و در هرکاميون 20 تن طلا قرار گيرد، 7 هزار و 800 کاميون و کارواني به طول 78 کيلومترخواهد شد؛ به عبارت ديگر، مخزن پارس جنوبي ارزشي معادل 120 سال توليد نفت کشور را داراست.` (سايت شرکت ملي گاز)
ميدان پارس جنوبي که در قطر آن را ميدان شمالي مي نامند بزرگترين ميدان گازي جهان است. ميداني که ايران و قطر را بعد از روسيه، به ترتيب در جايگاه دومين و سومين دارنده منابع بزرگ گاز جهان تبديل کرده است. ميداني که مردم ايران را در زمستان از گزند سرما مصون مي دارد و توانايي صادرات گاز به همسايگان و اروپا را به دولت ايران مي دهد ميداني که قطر را به بزرگترين صادرکننده گاز طبيعي مايع جهان و مردم اين شبه جزيره را به ثروتمندترين مردم جهان تبديل کرده است.
عسلويه، کوه طلا در کنار کوه آلودگي
2- جنوب استان بوشهر منتهي به شهر عسلويه کوه هاي زيبايي دارد. جايي که کوه ها به خليج فارس مي رسند و گاه اين فاصله آنقدر نزديک مي شود که پاي کوه، امواج دريا را حس مي کند اما کوه اصلي زير ساحل عسلويه نهفته است کوهي از طلا که ايران و قطر بر سر برداشت از آن در رقابت با يکديگرند با اين حال برداشت کنندگان از کوه طلا در ساحل شمالي، در 20 سال اخير کوه ديگري را هم ايجاد کرده اند و آن کوه آلودگي است.
3- چند روز پيش کلانتري رييس سازمان حفاظت محيط زيست به عسلويه رفت. مردم و مسوولان عسلويه فرياد زدند که اينجا آلوده است اينجا در حال نابودي است. مردم در حال مرگ تدريجي اند. همه چيز آلوده شده. از هوا تا خاک و دريا. مشعل ها، هوا را سياه کرده و پساب تاسيسات، ساحل عسلويه را به نابودي کشانده است.
عضو شوراي شهرستان عسلويه (بوهندي نجفي) در حضور رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: `آلايندگي هوا در منطقه عسلويه ضمن افزايش بيماري ها جان مردم را به خطر انداخته است. آمار سرطان و سقط جنين و نازايي در اين منطقه بيشتر از ديگر نقاط کشور است. کاش در کنار تشکيل ستاد احياي درياچه اروميه، ستاد نجات ساکنين عسلويه و کنگان هم تشکيل مي شد. لازم است ما به اندازه سياست گذاري براي حفظ يوزپلنگ و لاک پشت براي نجات و حفاظت از جان ساکنان مناطق همجوار عسلويه هم برنامه ريزي کنيم.`(سايت خليج فارس)
کاشفان طلا با عسلويه چه کرده اند که مردم بومي اين گونه ناراضي و معترض شده اند؟ کاشفان طلا چه بر سر امکانات اوليه زنده ماندن (نفس کشيدن) آورده اند؟
4- تا قبل از آمدن کاشفان طلا به عسلويه، انسان ها در اين منطقه زندگي مي کردند با امکانات کمتر اما در هوا، خاک و درياي پاک. راحت، نفس مي کشيدند و به کشاورزي و صيادي مي پرداختند.
عسلويه، کوه طلا در کنار کوه آلودگي
5- چندي قبل ربيعي وزير کار به عسلويه سفر کرد و شماري از جوانان با مطالبه کار و با دستنوشته هايي اعتراضي به استقبال او آمدند. بيکاري در عسلويه و شهرهاي اطراف آن صداي اعتراض همه را درآورده است. مي شد اين کوه طلا را برداشت کرد و کاشفان طلا به اين منطقه بيايند اما به آب و خاک و هوا آسيب نزنند و با تدبيري، ساکنان محلي/ بوميان / شهروندان نخستين / ساکنان اصلي را اينگونه با معضل بيکاري طرف نکرد.
اي کاش به شرکت هاي پيمانکار داخلي و خارجي که مشغول برداشت طلا بودند اجبار مي کردند از آب و خاک و هوا محافظت کنند به آنها مسووليت هاي اجتماعي شان را يادآوري مي کردند از آنها مي خواستند زمينه رضايت بوميان / ساکنان اصلي/ محلي ها را فراهم کنند. از آنها مي خواستند هنرستان ها و مراکز فني و حرفه اي را ايجاد مي کردند که اگر اين کار 20 سال يا 10 سال يا 5 سال قبل انجام مي شد امروزه نه تنها جوانان عسلويه بلکه ساير جوانان شهرهاي همجوار از اين کوه طلا و کشف آن رضايت داشتند.
6- کوه طلايي که قرار است خزانه دولت را پر کند و زمينه آسايش مردم ايران را فراهم کند نبايد عامل زجر و آزار بخش ديگري از مردم ايران باشد.
7- برخي صنايع را مترادف آلودگي و آسيب به محيط زيست مي دانند. اين سخن نادرستي است. امروز تاسيسات نفت و گاز در کشورهاي توسعه يافته همسو با محيط زيست هستند نه عليه آن . مي توان از تجربيات ديگران استفاده کرد. اين موضوع را مي توان مانند انتقال تکنولوژي از شرکت هاي بزرگ جهان آموخت.
20 سال قبل وقتي توتال و ديگر شرکت هاي داخلي و خارجي به عسلويه آمدند اگر موارد زيست محيطي را رعايت مي کردند قطعا مردم امروز از کوه طلا، دود تنفس نمي کردند.
بدانيم عسلويه صرفا کارگاه کشف طلا نيست بلکه محل زندگي انسان ها و گياهاني است که قرن ها در آب و خاک و آب پاک زندگي کرده اند اما هم اکنون کاشفان طلا ادامه زندگي آنها را به خطر انداخته اند.
در توسعه پايدار نگراني از آينده است حال آنکه زندگي امروز انسان ها در خطر است.
هم اکنون هم مي توان کاري کرد تا شرايط کشف طلا، بيش از اين زندگي عادي مردم را به خطر نياندازد. بايد تلاش کرد براي جبران گذشته، بايد تلاش کرد براي آينده اي پاک تا در کنار کوه طلا، کوهي از رضايت و پاکي و تميزي داشته باشيم.
بعد از نوشتار
در چند ماه اخير مسوولان نفت و گاز در عسلويه، قراردادهايي را با شرکت هاي داخلي و خارجي براي خاموش کردن مشعل ها و در نتيجه کاهش آلودگي هوا امضا کرده اند. تلاش آنها در اين زمينه ستودني است و اميدواريم حرکت در مسير کاهش ساير آلودگي ها نيز ادامه يابد.
عصرايران/9آبان 96
اول*عليرضافرجي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۶۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامی مدارس نوبت عصر خوزستان فعال هستند

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا، با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در استان خوزستان به سمت عادی شدن و بارندگی پیش می رود؛ بنابراین فعالیت کلیه مدارس استان در نوبت عصر سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه طبق روال عادی فعال هستند.

این در حالی است که با تصمیم این کارگروه و به علت آلودگی فعالیت تمامی مدارس نوبت صبح فردا سه‌شنبه در شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان به صورت غیرحضوری انجام شد.

کد خبر 6092959

دیگر خبرها

  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • صنایع عسلویه مشکلات شدید ترافیکی برای «شیرینو» به وجود آورده است
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • تمامی مدارس نوبت عصر خوزستان فعال هستند
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • شهید شاخص استان بوشهر از شهرستان عسلویه معرفی می‌شود
  • شهید شاخص استان بوشهر از شهرستان عسلویه معرفی می شود
  • اولین پرواز شهرکرد به عسلویه انجام شد
  • پرواز شهرکرد به عسلویه برقرار شد