Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد نیوز– گروه استانها: وجود ناوگان عمومی و تردد خودروهای فرسوده، افزایش کانون ریزگردهای داخلی در کنار مشکل ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به همراه پایداری هوا و وارونگی دمایی این روزها مردم و شهروندان ارومیه و سایر شهرها به خصوص جنوب استان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

با وجود قرار گرفتن آذربایجان غربی به خصوص ارومیه در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به خصوص مرکز آن هستیم موضوعی که به مرز هشدار نیز رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی توجهی به این موضوع از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط با توجه به تهدید جدی سلامت مردم در سال‌های اخیر به علامت سؤال بزرگی در ذهن‌ها تبدیل شده، علامت سوالی که تا کنون پاسخ درخوری نداشته است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت هوای شهرهای استان گفت: در حال حاضر کیفیت هوای سه شهر استان در وضعیت ناسالم قرار دارد.

سعید موسوی در گفتگو با امتداد نیوز با بیان اینکه کیفیت هوای شهرهای بوکان، سلماس و ارومیه برای سومین روز متوالی بعد از ظهر امروز دوشنبه در وضعیت ناسالم قرار دارد افزود: به دلیل ورود گرد و غبار و ریزگردها از کشورهای همسایه کیفیت هوای سایر شهرهای استان از جمله سردشت نیز به سمت آلودگی است.

شهروندان از تردد در سطح شهر خودداری کنند/لزوم رعایت نکات ایمنی

وی با بیان اینکه امروز دوشنبه وضعیت کیفی هوای ارومیه بر اساس شاخص AQI برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است افزود: منشأ ذرات داخلی بوده و پایداری و سردی هوا آن را تشدید می‌کند.

موسوی با اشاره به اینکه هم اکنون میزان ذرات معلق کمتراز ۱۰ میکرون در ارومیه ۱۹۱ میکروگرم بوده که برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است افزود: میزان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز ۵۳ میکروگرم است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در سلماس را نیز ۱۷۱ میکروگرم و ناسالم برای گروه‌های سنی حساس و نیز در هوای شهر بوکان را ۳۸ میکروگرم عنوان کرد.

موسوی اظهارداشت: توصیه می‌شود ساکنان شهر به ویژه بیماران قلبی و عروقی، کودکان، کهنسالان و بیماران خاص در مواقع آلودگی هوا از تردد در سطح خیابان‌های شهر پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از مایعات، آبمیوه به شهروندان در روزهای بالا بودن بارآلودگی هوا توصیه می‌شود گفت: تا حد امکان مردم از تردد در سطح شهر به خصوص مرکز شهر ارومیه خودداری کنند و در صورت اجبار برای حضور در بیرون از ماسک به خصوص ماسک‌های استاندارد حتماً استفاده کنند.

موسوی با هشدار به شهروندان در شهرهای دارای آلودگی هوا عنوان کرد: به مدیران مدارس و مهدهای کودک توصیه می‌شود کلیه فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و کلیه مقاطع تحصیلی مدارس را حذف کنند.

وی اضافه کرد: کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی و سایر فعالیت‌های ورزشی هوازی، بویژه در اوایل صبح جدا خودداری کنند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال است بیان داشت: دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در جنوب، دو ایستگاه در شمال و چهار ایستگاه نیز در مرکز استان ارومیه قرار دارند.

خودورهای فرسوده از عوامل آلودگی هوای ارومیه است

موسوی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح عوامل آلودگی هوای استان به خصوص ارومیه مشخص و با تفکیک منشأ آلودگی هوا راهکارهای اساسی اتخاذ می‌شود عنوان کرد: محیط زیست استان تنها متولی این امر نبوده بلکه رفع این معضل نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط است.

وی در خصوص سایر علل آلودگی هوا و راهکارهای پیشنهادی پاسخ داد: متاسفانه در کنار معضل ریزگردهای خارجی و داخلی بحث خودروهای فرسوده و آلودگی ناشی از آن در حال تبدیل شدن به معضل جدی زیست محیطی در ارومیه است.

موسوی اضافه کرد: تردد خودروهای فرسوده عمومی هم اکنون از معضل‌های جدی زیست محیطی در شهر ارومیه محسوب می‌شود که نیازمند چاره اندیشی اساسی از سوی نهادهای متولی و ذیربط است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: متاسفانه در حال حاضر بخشی از آلودگی هوای ارومیه ناشی از تردد خودروهای فرسوده عمومی به ویژه تاکسی و اتوبوس در سطح شهر است.

وی با بیان اینکه گاز خروجی از اگزوز اتومبیل منبع اصلی نشر آلاینده در محیط است اظهار داشت: خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند به طوری که هر خودروی کاربراتوری می‌تواند ۶۰ برابر خودروهای انژکتوری آلودگی تولید و به هوا انتقال دهد.

موسوی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و آموزش از مسائل مهمی است که در زمینه کاهش آلودگی هوا نباید از آن غفلت شود، استفاده از بنزین یورو چهار، تولید خودروهای استاندارد یورو چهار، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری، صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت، افزایش فضای سبز را راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

آلودگی هوا در شهرهای آذربایجان غربی تا آخر هفته تدوام دارد

رئیس هواشناسی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی استان گفت: بررسی نقشه‌های پیش یابی نشان می‌دهد، با تدوام سامانه بارشی تا دو روز آینده در استان به تناوب شاهد افزایش ابر، ورزش شدید باد، در طول دو روز آینده خواهیم بود.

مهدی صابری در گفتگو با امتداد نیوز با بیان اینکه با توجه به ورزش شدید باد در استان طی هفته جاری افزود: تاپایان هفته جاری تداوم آلودگی هوا در شهرهای استان پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا طی فردا سه شنبه و نیز چهارشنبه آسمان شهرهای استان ابری، نیمه ابری همراه با ورزش باد و در برخی نقاط نیز بارش باران پیش بینی می‌شود و کیفیت هوا نیز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس خواهد بود.

صابری با بیان اینکه بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌های هواشناسی نشان‌دهنده عبور امواج ناپایدار در استان است که سبب وزش بادهای شدید و طوفان در استان می‌شود اضافه کرد: در برخی از نقاط آذربایجان غربی این باد همراه با گردوخاک خواهد بود که توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: هم اکنون سرعت بیشترین باد گزارش شده در ۲۴ ساعت گذشته در سطح استان (کیلومتر برساعت) ارومیه ۵۸، اشنویه ۶۸، پیرانشهر ۸۶، تکاب ۶۱، چالدران ۵۴، نقده ۶۸، سردشت ۵۸، شاهین دژ ۶۵، مهاباد ۵۴، میاندوآب ۵۰ گزارش شده است.

اطلاعیه و هشدارهای مدیریت بحران استان در خصوص وزش تندباد در استان

در پی تداوم وضعیت گرد و خاک ونیز آلودگی هوا به دلیل وفوع تندباد مدیریت بحران استان در خصوص وزش تندباد در استان اطلاعیه صادر و طی آن رعایت نکات ایمنی را مورد تاکید قرار داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است، با توجه به اوج گیری وزش تندباد در اغلب مناطق، که اوج آن در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان ، آذربایجان غربی و همچنین برخی مناطق کردستان و همدان پیش بینی می شود، حوادث زیر محتمل است:

شکستن و یا سقوط درختان و وارد آمدن خسارات به باغات میوه ای که هنوز چیده نشده اند،پرتاب شدن و سقوط اشیاء از ساختمان ها و پشت بام ها ( به خصوص نیمه کاره و در حال ساخت یا قدیمی)،وارد آمدن خسارات به تاسیسات انتقال نیرو و شهری که می تواند در مناطقی موجب قطعی برق نیز شود و خیز گردوخاک و احتمالِ وقوع طوفان نمک از طریق خشکزارهای دریاچه اورمیه و متعاقباً کاهش کیفیِّت هوا و کاهش دید افقی.

این اطلاعیه رعایت موارد ذیل از جمله در باغ هایی که میوه ها هنوز چیده نشده اند، اگر باد شدید سبب وارد آمدن خسارات به میوه های همان باغ می شود ( با توجه به نوع میوه )، نسبت به چیدن اقدام شود،از پارک کردن ماشین و یا تردد زیر درختانی که احتمال شکستن یا سقوط دارند، تا حد امکان خودداری شود و در این مورد دقت کافی را داشته باشید مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین این اطلاعیه می افزاید:هنگام تردد و یا پارک کردن ماشین در مجاورت و نزدیکی ساختمان ها به خصوص ساختمان های قدیمی و نیمه کاره یا در حال ساخت، هوشیار باشید تا خدایی نکرده سقوط احتمالی اجسام ، مصالح و … باعث ایجاد خسارت نشود.

به دلیل احتمال خیز گردوخاک و یا وقوع طوفان نمک از طریق دریاچه اورمیه در برخی نقاط، سالمندان، بیماران قلبی – تنفسی و کودکان حتی الامکان از ماسک استفاده کنید.

آذربایجان غربی از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در اکثر فصول سال، سیل های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می شود و به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق سالهای اخیر وقوع پدیده گرد و خاک به یک مشکل زیست محیطی تبدیل شده است.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز، شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طبق اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های استانداری و نیوساید اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۱۳۲ و ۱۱۱ و خرمشهر ۱۱۱ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، ایستگاه حفاری و پست برق شماره سه اهواز، بهبهان، حمیدیه، دزفول، شوش، شوشتر، کارون، ماهشهر، مسجدسلیمان و هندیجان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای رامشیر و شادگان با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان در شرایطی که هوا " ناسالم" است، باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز باید این گونه فعالیت‌ها را کاهش دهند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق