Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > محیط زیست ایران - در پی یک هفته متوالی آلودگی هوا در تهران، توجه نهادهای مختلف به این معضل بیش از پیش جلب شده و نگرانی‌ها افزایش یافته است.

آلودگي هوا در تهران طي 7روز متوالي باعث انباشت 14هزار تن آلودگي در اتمسفر شهري شده و بايد چشم به آسمان دوخت تا شايد باد و باران بتواند از انباشت اين همه دود بكاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش همشهري، علت آلودگي هواي پي در پي پايتخت طي چند روز اخير آلودگي ناشي از ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون است كه عوامل متحرك در سطح شهر آن را به‌وجود مي‌آورند.

حسين شهبازي، مدير واحد مدل‌سازي و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران با بيان اينكه در چند روز اخير علت آلودگي هواي تهران افزايش ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون است، به ايسنا گفت: علت افزايش اين ذرات آلاينده، ترافيك و تردد بيش از حد خودروها در سطح شهر است، البته عوامل ديگري نيز در آلودگي هوا مؤثر هستند ولي علت اصلي آلودگي هواي ناشي از ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون، منابع متحرك است.

وي ادامه داد: هم‌اكنون شرايط جوي كه در پايتخت حاكم است، سبب مي‌شود كه آلودگي توليد شده نتواند تهويه شود. متأسفانه شرايط جوي در تهران به‌گونه‌اي است كه سرعت باد در چند روز اخير كاهش يافته و در اوايل صبح با وارونگي دما مواجه هستيم. مدير واحد مدل‌سازي و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اينكه باد يك عامل مؤثر براي تهويه هواي شهر است، گفت:

روز چهارشنبه به‌تدريج بر سرعت وزش باد در تهران افزوده مي‌شود و اميدواريم كه اين شرايط جوي بتواند آلودگي چند‌روزه‌ هواي تهران را تهويه كند. شهبازي ضمن اشاره به وارونگي دماي اوايل صبح تهران در روزهاي اخير اظهار كرد: اوايل صبح هوا سردتر است و سبب مي‌شود كه آلاينده‌هاي هوا نتوانند به ارتفاع بالاتري از جو بروند و از سطح زمين دور شوند و همين عامل سبب مي‌شود كه آلودگي‌ها روي هم جمع شود. وي در پايان خاطرنشان كرد: انتظار مي‌رود تا امروز چهارشنبه 10آبان شرايط كيفي هواي ناسالم براي گروه‌هاي‌حساس تداوم داشته باشد.

كاميون‌ها در آلودگي هواي پايتخت نقش‌آفرين هستند

كاميون‌هاي فرسوده تهران با ترددهاي شبانه يكي از منابع آلودگي هواي تهران هستند. براساس آخرين گزارشي كه توسط شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران منتشر شده است، خودروهاي ديزلي سنگين و نيمه سنگين در شهر تهران مسئوليت توليد آلاينده‌هاي اكسيدهاي گوگرد(SOx)، اكسيدهاي ازت (NOx) و ذرات معلق (PM) را عهده‌دار هستند و اين نقش از اكسيدهاي گوگرد تا ذرات معلق بزرگ و بزرگ‌تر مي‌شود.

ميني‌بوس‌ها، كاميون‌ها و اتوبوس‌ها به‌ترتيب بيشترين سهم را در توليد اكسيدهاي گوگرد با سهم ۳۹درصد، ۳۴ درصد و ۱۹ درصد براساس مطالعات انجام شده قبلي را دارا هستند. در زمينه توليد اكسيدهاي ازت (NOx)، كاميون‌ها، ميني‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها به‌ترتيب با ۷/۵، ۴ و ۳ درصد مسئوليت توليد اين آلاينده را در شهر تهران به‌عهده دارند. درخصوص توليد آلاينده‌هاي خانواده ذرات معلق نيز كاميون‌هاي سبك و سنگين جمعاً ۲۰درصد، ميني‌‌بوس‌ها ۱۰ درصد و اتوبوس‌ها ۳ درصد از كل را برعهده دارند. در يك نگاه كلي خودروهاي سنگين ۱ درصد و نيمه‌سنگين با احتساب اتوبوس‌ها و كاميون‌ها و ميني‌بوس‌ها حدود ۲۴ درصد مسئول آلودگي شهر تهران بوده‌اند.

مهم‌ترين چالش‌هاي كنوني پايتخت

يك عضو مجمع نمايندگان استان تهران نيز با انتقاد از تعلل شهرداري در رفع چالش‌هاي مهم شهري ازجمله آلودگي هوا به بهانه كمبود منابع مالي گفت: نمايندگان تهران قطعا اين موضوع را پيگيري خواهند كرد. سيده فاطمه ذوالقدر گفت: در بخش تخصيص اعتبارات شهرداري، معضل آلودگي هوا كه يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي كنوني شهر تهران بوده و سلامت افراد را به خطر انداخته است، بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي به خبرگزاري خانه ملت گفت: هم‌اكنون شهرداري بايد در مديريت منابع به اولويت‌بندي موضوعات مختلف شهري بپردازد، چراكه در پي اين اقدام قطعا آلودگي هوا در رتبه‌هاي اول قرار مي‌گيرد، آن هم در شرايطي كه فصل سرما و بارندگي را در پيش داريم و بي‌توجهي به اين موضوع مي‌تواند شهروندان تهراني را با مشكلات عديده‌اي مواجه سازد. وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته در كميسيون فرهنگي-اجتماعي شوراي شهر تهران يادآورشد:

در جلسه اخير مجمع اميد كه با حضور نمايندگان مجمع استان تهران و اعضاي شوراي شهر برگزار شده، قرار بر اين شد كه در جهت برطرف‌كردن معضلات شهر تهران، برنامه‌ريزي براي رفع آلودگي هوا و كنترل ترافيك در راس اقدامات اين مجمع قرار بگيرد.
عضو مجمع نمايندگان استان تهران تصريح كرد: بي‌ترديد نمايندگان تهران موضوع مطرح شده در زمينه خروج موضوع آلودگي هوا از اولويت دستوركار شهرداري به‌دليل كمبود منابع مالي را پيگيري خواهند كرد تا مشخص شود كه تنها مشكلات مالي باعث اين تفكيك در برنامه‌ها شده يا دلايل ديگري هم وجود داشته است؟

آلودگي هوا يك معضل جهاني در ۲۱۰۰شهر جهان

نتايج يك بررسي بين‌المللي نشان مي‌دهد كه سطح آلودگي هوا در ۲۱۰۰ شهر جهان از استانداردهاي توصيه شده فراتر رفته و همين امر موجب تشديد تغييرات آب و هوايي مي‌شود. تغييرات اقليمي بر سلامت مردم سراسر جهان تأثير گذاشته و درصورتي كه تغييرات كافي در اين خصوص اعمال نشود، اوضاع وخيم‌تر خواهد شد. در گزارش جديد كه در نشريه بين‌المللي «لنست» به چاپ رسيده، آمده است:

تشديد اين تأثير براساس اين حقيقت است كه در بيش از ۲۱۰۰ شهر در سراسر جهان سطح ذرات معلق موجود در اتمسفر فراتر از ميزان توصيه شده است. طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت (WHO) تنها در انگليس سطح آلودگي در ۴۴ شهر بيش از حد مجاز است. از سال ۱۹۹۰ قرار گرفتن در معرض ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون افزايش ۱۱ درصدي داشته كه روند كندِ گذر از مصرفِ سوخت‌هاي فسيلي در بروز اين وضعيت نقش داشته است.

به گفته كارشناسان، تغييرات اقليمي تهديد اصلي سلامت بشر در قرن ۲۱ به‌حساب مي‌آيد و نياز فوري به بررسي جدي آن وجود دارد. در اين گزارش تازه منتشر شده بر پيامدهاي اقتصادي، آب و هوايي و بهداشتي ناشي از اين تغييرات جوي تأكيد شده كه بايد مورد توجه قرار گيرند. آلودگي هوا يكي از دلايل اصلي مرگ‌ومير زودهنگام در سراسر جهان است.

بيش از ۸۰۳ هزار مرگ در ۲۱ كشور آسيايي در سال ۲۰۱۵ به آلودگي ناشي از به‌كارگيري سوخت‌هاي فسيلي در خانه‌ها و وسايل حمل‌ونقل نسبت داده شده است. كارشناسان از دولت‌ها درخواست كرده‌اند تا حذف استفاده از سوخت‌هاي فسيلي را در اولويت قرار دهند زيرا ضرر اين سوخت‌ها براي سلامت انسان و محيط‌زيست از مدت‌ها قبل مورد تأييد قرار گرفته است. تغييرات اقليمي مي‌تواند بيش از يك ميليارد نفر را مجبور كند كه خانه‌هاي خود را رها كرده و فرار كنند.

در همین زمینه: چرایی تداوم آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر افزایش بی‌سابقه دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین در سال ۲۰۱۶ پدرخوانده‌های آلودگی هوا

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۱۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدجواد توحیدی‌راد امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: از شورا و مدیریت شهر اصفهان تشکر می‌کنم، زیرا اگر همراهی و کمک آن‌ها نبود، شورای استان با چالش روبه‌رو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دولت و سازمان‌های آن، مدیریت شهر و روستا و سازمان‌های مردم نهاد سه ضلع اداره امور شهرها و روستاها هستند، افزود: در تمام جلسات کشوری از اصفهان دفاع کردم و آنجا که اصفهان را برخوردار می‌نامند، یادآور شده‌ام که اصفهانی‌ها در غیرت، مدیریت خوب، خلاقیت، تقدیم شهدا و دفاع از نظام برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: امیدوارم در سالی که شاهد فعالیت مجلس جدید هستیم، با هم‌افزایی نمایندگان شاهد اتفاقات خوب در استان باشیم.

وی گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

کد خبر 748675

دیگر خبرها

  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • تهران دوباره بارانی می شود؟/ پیش‌بینی هوای تهران طی پنج روز آینده
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق