Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - در حالي که انتظار مي رفت در نخستين روز از آغاز دور جديد تعيين تکليف حساب هاي سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان در موسسه اعتباري کاسپين،شلوغ باشد؛ هشتاد شعب رسمي اين موسسه همچون روزهاي گذشته خلوت است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، شامگاه ديروز (9 آبان) و پس از برگزاري جلسه شوراي پول و اعتبار، بانک مرکزي از موافقت قوه قضاييه براي آغاز پرداخت سپرده هاي تعاوني منحله فرشتگان تا مبلغ 2 ميليارد ريال خبر داد و اعلام کرد که دور جديد پرداخت ها از 10 آبان آغاز مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعاوني اعتباري فرشتگان در شهريور ماه 94 اعلام انحلال کرد و در اسفند ماه همان سال با 7 تعاوني غيرمجاز ديگر ادغام و موسسه اعتباري کاسپين شکل گرفت.
کار تعيين تکليف حساب هاي فرشتگان که حدود 500 هزار سپرده گذار داشت، در روزهاي پاياني ارديبهشت ماه امسال با اختصاص خط اعتباري بانک مرکزي به موسسه کاسپين کليد خورد؛ در مرداد ماه گذشته که نوبت به حساب هايي با سقف 2ميليارد ريال رسيده بود، حساب هاي اين موسسه به دليل شکايت برخي از سپرده گذاران کلان فرشتگان بسته شد و روند کار مختل شد.
در کنار آن ارجاع پرونده موسسات غيرمجاز به استناد ماده 236 قانون آيين نامه داخلي مجلس به قوه قضاييه بر پيچيدگي اين پرونده افزود.
تا پيش از اين و بر اساس توافقي که اوايل امسال بين مسئولان قوه قضاييه و بانک مرکزي انجام و اجرا شده بود، بنا بود به نسبت دارايي هاي شناخته شده تعاوني فرشتگان، به سپرده گذاران اين تعاوني پرداخت انجام شود.
پرداخت 90 درصد موجودي حساب ها و نيز لحاظ نکردن سود سپرده ها از شهريور 94 به بعد که تعاوني فرشتگان اعلام انحلال کرده بود، دو شرطي بود که براي آغاز تعيين تکليف حساب ها گذاشته شد تا پس از رسيدگي به همه حساب ها و اتمام فرآيند تسويه فرشتگان، در صورت باقي ماندن مبالغ بيشتر، پرداخت هاي بيشتري به سپرده گذاران انجام شود.
در سه ماه گذشته سپرده گذاران فرشتگان با تجمع و تحصن در مقابل قوه مقننه و قضاييه، خواستار تسريع در تعيين تکليف حساب هاي خود شده بودند غافل از آنکه سپرده گذاران کلان با اعلام شکايت، روند پرداخت ها را مختل کرده اند.
آنگونه که حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي سخنگوي قوه قضاييه مي گويد، قرار بود 20 هزار ميليارد ريال خط اعتباري بانک مرکزي در اختيار موسسه اعتباري کاسپين قرار دهد تا حساب هاي هشت تعاوني تجميع شده را تعيين تکليف کند که تاکنون 15 هزار ميليارد ريال آن اختصاص يافته است.
با اين حال در مرداد ماه گذشته با شکايت سپرده گذاران کلان تعاوني فرشتگان و راي مرجع قضايي 2 هزار ميليارد ريال (200 ميليارد تومان) از اين پول ها که قرار بود براي تعيين تکليف حساب هايي تا سقف 2 ميليارد ريال استفاده شود، در حساب هاي کاسپيين مسدود شد.
پيگيري بانک مرکزي و اعلام اينکه اين پول ها به تعاوني فرشتگان تعلق ندارد بلکه از محل منابع بانک مرکزي تامين شده و قابل مسدود شدن نيست، اين مشکل رفع شد.
با اين حال گزارش ميداني ايرنا از شعب موسسه کاسپين در سطح شهر تهران نشان مي دهد که هنوز اين مبالغ در اختيار شعب قرار نگرفته است و مسئولان شعب در صورت مراجعه مشتريان و ارائه کد ملي، اطلاعاتي نظير اينکه آيا اطلاعات حساب هاي آنها در سيستم موسسه کاسپين انتقال يافته و مبلغي که پس از کسر سودهاي پس از شهريور 94 به آنان تعلق مي گيرد، به مشتريان ارايه مي کنند.
نکته قابل تامل اينکه حتي کساني که در مراحل نخست تعيين تکليف حساب ها قرار داشتند اما به دليل فضاسازي سپرده گذاران کلان، از تعيين تکليف حساب هاي خود منصرف شده بودند، اين روزها در شعب کاسپين حضور مي يابند و خواستار تعيين تکليف حساب هاي خود هستند.
تلاش سپرده گذاران کلان براي بازگرداندن سودهاي مربوط به بعد از شهريور 94 از طريق برگزاري تجمع ها و تحصن ها در ماه هاي گذشته به نتيجه نرسيده و آنگونه که ولي اله سيف رئيس کل بانک مرکزي مي گويد، پرداخت ها طبق برنامه زمان بندي مشخص پيش مي رود.
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در اين پيوند به مردم اطمينان داده است که سه قوه مقننه، مجريه و قضاييه پيگير حل مشکلات سپرده گذاران کاسپين و ساير موسسالت مالي و اعتباري هستند.
در صورت اختصاص منابع ياد شده و تعيين تکليف حساب هاي زير 2 ميليارد ريال، 95 درصد سپرده گذاران تعاوني فرشتگان تعيين تکليف مي شوند و آنگاه نوبت به سپرده گذاران کلان مي رسد که بايد پس از بررسي دقيق دارايي ها و بدهي هاي اين تعاوني و نيز بررسي وضعيت املاک و ساير دارايي ها، آنها را رسيدگي کرد.
*دارايي و بدهي فرشتگان چقدر است؟
تعاوني فرشتگان 500 هزار نفر سپرده گذار داشت که از اين تعداد 50 هزار نفر يا در حساب خود موجودي نداشتند يا حساب‌هاي خود را بسته بودند. از 450 هزار حساب باقيمانده، مجموع سپرده‌گذاري صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پايان ارديبهشت ماه، حدود 86 هزار ميليارد ريال (8 هزار و 600 ميليارد تومان) است.
56 هزار ميليارد ريال (5600 ميليارد تومان) از اين رقم را اصل بدهي تعاوني و تا 30 هزار ميليارد ريال (3000 ميليارد تومان) را سودهايي تشکيل مي دهد که پس از شهريور 94 يعني از زمان انحلال تعاوني به طور غيرقانوني به سپرده گذاران پرداخت شده است.
مجموع دارايي فرشتگان شامل چهار بخش است: وجوه نقد، تسهيلات پرداخت شده، اموال منقول و در نهايت اموال غيرمنقول که ساختمان‌ها و ساير دارايي‌ها را شامل مي‌شود.
به گفته فرشاد حيدري معاون نظارت بانک مرکزي، دارايي‌هاي غيرمنقول اين تعاوني 17 هزار ميليارد ريال (‌هزار و 700 ميليارد تومان) ارزش‌گذاري شده است و ارزش تسهيلات پرداختي هم به 14 هزار ميليارد ريال (‌هزار و 400 ميليارد تومان) مي‌رسد که در مجموع 31 هزار ميليارد ريال( 3 هزار و 100 ميليارد تومان) مي شود؛ ارزش اموال منقول هم، رقم چندان بزرگي به نظر نمي‌رسد که البته لحاظ و بررسي خواهد شد.
البته اکنون دو نفر از مديران فرشتگان تا زمان تعيين تکليف دارايي ها و بدهي هاي اين تعاوني در بازداشت به سر مي برند و به گفته رئيس کل بانک مرکزي، سهامداران اين تعاوني منحل شده بايد پاسخگوي کسري هاي احتمالي باشند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**2025* 6075*گزارش: ليلا جودي*انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۸۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰کیلوگرم چوب قاچاق از یک کامیون در یاسوج کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه لقمانی ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: مأموران منابع طبیعی و آبخیزداری با کشف هیزم قاچاق از یک کامیون، پرونده این تخلف را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

وی بیان داشت: این میزان هیزم به ارزش ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال در شعبه سوم بدوی ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز یاسوج رسیدگی شد.

لقمانی تصریح کرد: شعبه پس از بررسی مدارک موجود در پرونده به دلیل ارائه نشدن مدارک قانونی تخلف انتسابی را محرز اعلام و هیزم کشف شده، توقیف و متهم به پرداخت ۱۹ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

کد خبر 6095056

دیگر خبرها

  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم
  • خیابان‌های بوکان به پارکبانان سپرده می‌شوند
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • خیابان های بوکان به پارکبانان سپرده می شوند
  • ۳۰۰۰کیلوگرم چوب قاچاق از یک کامیون در یاسوج کشف شد
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • واریز تسهیم عوارض ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها
  • تقلب در تعمیر کولر
  • قاچاقچی کود شیمیایی ۶ میلیارد ریال جریمه شد